۹۶/۰۴/۲۴ چاپ ایمیل و پی دی اف
راه‌های رسیدن به حال خوش معنوی و نشاط زندگی/ ج12(قسمت دوم)

هر روز صبح که بلند شدی، اول از دلت اندوه‌زدایی کن! 

شناسنامه:

  • زمان: 960317
  • مکان: تهران، میدان فلسطین، مسجد امام صادق(ع)
  • صوت: اینجا
  • لینک تلگرامی: اینجا

یکی از عوامل اندوه‌زدا این است که با «ذکر» اعتقادت به خدا را مرور کنی/ ذکر گفتن‌های ما کِی اثر دارد؟/ اگر ذکر ما «مرور ایمان و اعتقاد ما باشد» قطعاً اثر خواهد داشت/ چرا کافران بدون این ذکرها، دارند راحت زندگی می‌کنند و مشکلی ندارند؟

در ادامه بخش‌هایی از دوازدهمین روز سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین با موضوع «راه‌های رسیدن به حال خوش معنوی و نشاط زندگی» را به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیان معنوی می‌خوانید:

  • با وجود اندوه در دل، نمی‌شود حال خوش معنوی داشت و نمی‌شود از نماز لذت برد؛ باید این اندوه را-به شیوه‌های مختلف- از دل زدود. مثلاً یک اثر وضو گرفتن با آب سرد، این است که اندوه انسان را برطرف می‌کند. آب-خصوصاً هرچه سردتر باشد- خاصیت اندوه‌زدایی دارد. امیرالمؤمنین(ع) گاهی غسل می‌کرد تا برای نماز شب سرحال باشد؛ ایشان نسب به ذره‌ای اندوه در دل‌شان حساس بود.
  • اندوه، نگرانی و ترس، به‌طور طبیعی و دائمی در دل انسان پدید می‌آید و مثل علف هرز در دل انسان رشد می‌کند، لذا جلوگیری از اندوه نیاز به یک برنامۀ دائمی دارد. هر روز باید از دل‌مان اندوه‌زدایی، ترس‌زدایی یا حسرت‌زدایی کنیم.
  • هر روز صبح که بلند شدی، اول یک‌مقدار از دلت اندوه‌زدایی کن. اتفاقاً در تعقیبات نماز صبح، اذکاری هست که برای رفع اندوه از دل بسیار مؤثر است؛ مثلاً این تعقیباتی که امام جواد(ع) توصیه فرموده‌اند: «حَسْبِیَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبِینَ‏...؛ من‌لایحضره‌الفقیه/1/327)  
  • ذکر گفتن‌های ما کِی اثر دارد؟ وقتی که همراه با ایمان باشد؛ وقتی مرور ایمان و اعتقاد ما باشد. مثلاً وقتی می‌گویی «لَا قُوَّةَ إِلَّا بِالله» عمیقاً توجه کنی به اینکه واقعاً هیچ کسی جز خدا قدرت ندارد! عمیقاً این‌را مرور کن تا اعتقادت بالا برود.
  • اصلاً ماهیت ذکر گفتن و دلیل اینکه ذکر، این‌قدر تأثیرگذار است، این است که ذکر، مرور ایمان و اعتقادات انسان است. و یکی از اصلی‌ترین عوامل اندوه‌زدا این است که شما اعتقادت را به خدا مرور کنی و با این‌کار، اعتقاد خودت را تقویت کنی.
  • اگر ذکر گفتنِ ما به این معنی باشد که اعتقادات خود را مرور کنیم، و با تفکر و احساس عمیق قلبی این ذکرها را بگوییم، یقیناً اثر خواهد داشت! همان‌طور که رزمندگان دفاع مقدس با تمام ایمان و اطمینان قلبی خودشان، از ذکر استفاده می‌کردند و ذکرشان اثر می‌گذاشت.
  • رزمندگان خیلی از کارهای سخت جنگ را با ذکر، راه می‌انداختند. ذکر می‌گفتند تا دشمن آنها را نبیند «وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ سَدًّا..»(یس/9) ذکر می‌گفتند تا گلوله‌های‌شان اثر بگذارد «ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْت»(انفال/17) ذکر می‌گفتند تا در دل دشمن رعب بیفتد...
  • اگر عمیقاً اعتقادات خود را پیش خودت یادآوری و مرور کنی، اندوه از دلت زدوده می‌شود و سرور جای آن ایجاد می‌شود! امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: کسی که به خدا اعتماد کند، خدا به او سرور می‌دهد و هر کسی به خدا توکل کند، خدا اُمورش را کفایت و اصلاح می‌کند. (کشف‌الغمه/2/346)
  • امام رضا‌(ع) می‌فرماید: به‌خاطر برخی مسائل غمگین شده بودم، پدرم به من فرمود: خدا را صدا بزن تا غم از دلت برود، و ذکر «یَا رَءُوفُ یَا رَحِیم» را زیاد بگو!( دعوات راوندی/45)
  • ذکر «یارئوف» اثر ویژه‌ای در از بین بردن غم دارد! یک عارف بزرگوار می‌فرمود: وقتی دل‌تان گرفت و گرفتار شدید ذکر «یارئوف» را زیاد بگویید و با این ذکر به امام رضا‌(ع) متوسل شوید. گویا خدا وقتی بخواهد برای این ذکر شما اثری بگذارد کارتان را به امام رضا‌(ع) می‌سپارد!
  • دربارۀ اثر اذکار در رفع مشکلات مختلف زندگی، کتاب انیس الصادقین نوشتۀ آیت‌الله یعقوبی، کتاب خوب و معتبری است. ذکرهایی هست که گره‌های ما را باز می‌کند، دل را قرص می‌کند و ترس و نگرانی و اندوهِ بد را از دل می‌برد، و بعد، تازه آدم شروع می‌کند به حال خوش معنوی پیدا کردن

نظرات

۰۹ آبان ۹۸ ، ۱۰:۳۱ مرتضی دهقان بنادکوکی

سلام و عرض درود و تهیت و تبریک ماه پیامبر ماه ربیع الاول هم به استاد و شما دست اندر کاران که جهادی و بدون چشم داشتی تلاش معنوی میکنند از خداوند قبولی خیرات و عبادات تک تک شما عزیزان را از خداوند میخواهم

در پاسخ حسنی عزیز می خواستم بگم که منم اربعین قسمتم نشد کربلاءو منم خیلی دلم کربلاء می خواد و تاحالا هم نرفتم.خیلی هم دعا کرده بودم واز قضا همین أمسال هم خیلی از دوستان نزدیکم هم رفتند کربلا...

بدون دقت و توجه داشتم به همین نظر شما نزدیک می شدم

ناراحت شدم و غصه و..

نشستم با امام حسین علیه السلام صحبت کردم و گفتم دیگه صبرم تموم شده! و تحملم تموم شده از دوری

بعد یادم اومد که صبر چه خوبه و ارزش داره و خودش امتحانه و قانع شدم... البته به خاطر امید به آینده و نظر رحمت خدا به صابران

ولی خداوکیلی انصاف نیست این نظر.

رحمت واسعه، واسعه است! مخصوص بهترین ها فقط نیست

به همه می رسه مطمئنم امام حسین علیه السلام جوری برامون جبران می کنن که نه تنها راضی بشیم

بلکه شرمنده هم بشیم.

ولی هرگز این حرف رو نزنین ؛ صبر کنید. اینجا امتحان صبره

ما عاشقیم؛ عشق گرفتاریه... صبر کنید مطمئن باشید خدا حواسش به شما هست و صابران رو  خودش گفته که دوست  داره ؛(سوره آل عمران,١٤٦)

 انشاء الله ما هم به آرزو مون می رسیم ؛ انشاءالله از امتحان صبرمون سربلند بیرون بیاییم.

و الهی خدا این گرفتاری عشق امام حسین علیه السلام رو نگیره ازمون.

عاقبتتون بخیر . یاعلی

سلام

من از وقتی که نشده اربعین بدم کربلا بدجوری به هم ریختم

اوتقدر که دیگه فکر می کنم امام حسین نظر رحمت بهم نکرده

مخصوصا وقتی همه اقوامون رفتن

اعتقادم سست شده و زندگیم‌مختل

کمکم کنید

عالی، عالی، ممنونم.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...