۹۲/۰۷/۱۰ چاپ ایمیل و پی دی اف
در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) مطرح شد:

پاسخ حجت الاسلام پناهیان به سوال «حوزه برویم یا دانشگاه؟»

در آغاز سال تحصیلی جدید، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در جمع ورودی‌های جدید دانشگاه امام صادق(ع) و همچنین جمعی از ورودی‌های جدید حوزه‌های علمیه سخنرانی کرد.  در ادامه فرازهایی از سخنان ایشان در این دو جمع را می‌خوانید:

در کدام رشتۀ علمی تحصیل کنیم؟

  • جوانان زیادی از بنده سؤال می‌کنند که ما حوزه برویم یا دانشگاه؟ بنده معمولاً در جواب عرض می‌کنم: این سوال دقیقی نیست. بلکه صحیح‌تر آن است که ابتدا سؤال شود: «در کدام رشتۀ علمی تحصیل کنیم؟» آنگاه باید ببینیم رشتۀ تحصیلی یا موضوع علمی که می‌خواهیم انتخاب کنیم در حوزه بهتر ارائه می‌شود یا در دانشگاه. البته قبول دارم عوامل دیگری هم در انتخاب شغل و یا محیط تحصیلی موثر هستند. اما ابتدا از اینجا شروع کنیم بهتر است.

نیاز جامعه و استعداد ما؟ خدمت به «بُعد مادی و جسمانی» یا «بُعد روحی و معنوی» انسان‌ها؟

  • برای تعیین یک رشتۀ تحصیلی نیز باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت از استعداد شخصی تا نیاز جامعه. مثلاً باید پرسید آیا به سراغ رشته‌هایی برویم که به زندگی مادی انسان‌ها خدمت می‌کند یا به سراغ رشته‌هایی برویم که به زندگی روحی و معنوی انسان‌ها خدمت می‌کند؟ نیاز جامعه و یا علاقه و استعداد ما در کدام زمینه بیشتر است؟ پرسش‌های دیگری هم می‌شود مطرح کرد مانند اینکه: به سراغ علوم تجربی برویم، یا به سراغ علوم غیرتجربی مثل فلسفه، یا علوم وحیانی؟
  • یعنی بهتر است قبل از اینکه بخواهید در مورد صورت شغل آیندۀ خود و یا اعتبار ظاهری و اجتماعی آن تصمیمی بگیرید، ابتدا اصل رشتۀ تحصیلی یا موضوع علمی که می‌خواهید فرابگیرید را برای خودتان مشخص کنید. البته اشکال ندارد که انسان از همان ابتدا، یک چشم‌اندازی دربارۀ ابعاد اجتماعی و اعتباری شغل آیندۀ خودش داشته باشد، ولی منطقی‌تر این است که انسان بررسی خود را از یک مبنای مهمتر شروع کند.
  • سوال خود را به این طریق هم می‌توانیم مطرح کنیم: آیا می‌خواهیم به بُعد مادی یا جسمانی انسان خدمت کنیم، یا به بُعد روحی یا معنوی او؟ چون وقتی شغلی را انتخاب می‌کنید طبیعتاً به یکی از دو بعد حیات انسان بیشتر مربوط خواهد بود. لذا باید ابتدا مشخص کنید به کدام یک از این دو بُعد وجود انسان می‌خواهید خدمت کنید؟ یعنی باید ببینید به کدام یک از دو بعد وجود انسان، بیشتر اهمیت می‌دهید، و یا خدمت در کدام زمینه بیشتر مورد نیاز است؟

امروز بیشتر به متخصصینی نیاز داریم که به ابعاد روحانی و معنوی انسان‌ها خدمت کنند

  • بنده تصور می‌کنم امروز در جامعۀ ما بیشتر به افراد متخصصی که بتوانند به ابعاد روحی و معنوی انسان‌ها خدمت کنند نیاز داریم. حالا چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی؛ ما بیشتر به متخصصین علوم انسانی و وحیانی نیاز داریم. زیرا در زمینه‌های فنی، و آنچه مربوط به بخش مادی و جسمانی زندگی ماست بیشتر پیشرفت‌های زیادی کرده‌ایم و بعضاً در حال خودکفا شدن هستیم. اما نیازمندی‌های جامعه در ابعاد روحی و روانی بسیار بیشتر از آن است که فکر می‌کنیم.
  • اگر این نظر صحیح باشد، که البته دلائل زیادی می‌توان بر آن اقامه کرد، پس آدم‌های باهوش و مستعد فراوانی لازم است در زمینه‌های علوم انسانی به تحصیل بپردازند و به ابعاد روحانی انسان خدمت کنند. این یک نیاز منطقه‌ای و حتی جهانی است و محدود به کشور ما نیست. دیگران با آنکه پیشرفت‌هایی در این علوم داشته‌اند، بعضاً نیازمندتر از ما هم هستند.

بسیاری از استعدادهای مناسب برای «تحصیل در علوم انسانی» به دلیل «مشاوره» و «ملاحظات» نادرست به رشته‌های فنی و پزشکی هدایت شده‌اند

  • علاقۀ افراد هم مهم است ولی علاقه‌ها را می‌توان به این سمت سوق داد. با شنیدن توضیحات خوب در این باره بسیاری از جوانان به موضوعات علوم انسانی علاقه پیدا می‌کنند. نمونه‌های فراوانی را من دیده‌ام از دانشجویانی که در رشته‌های فنی تحصیل می‌کنند ولی پشیمانند که چرا به حوزه یا رشته‌های علوم انسانی نرفته‌اند.
  • استعداد هم لازم است ولی بنده فکر می‌کنم استعدادهای فراوانی هستند که از توانایی و تناسب بیشتری برای تحصیل در رشته‌های علوم انسانی برخوردار هستند ولی به دلائل مختلف از مشاوره‌های غلط و یا انگیزه‌های مادی و ملاحظات غلط اعتباری به سمت رشته‌های فنی و یا پزشکی هدایت شده‌اند. البته در رشته‌های فنی و پزشکی هم نیاز به دانشجویان خوب زیاد است ولی بنا نیست هرکسی با استعداد بود صرفاً چنین رشته‌هایی را انتخاب کند. در رشته‌های دیگر هم نیاز به استعدادهای برتر فراوان است.
  • انسان در همۀ زمینه‌ها می‌تواند به جامعه خدمت کند؛ ممکن است کسی علاقه داشته باشد به ابعاد جسمانی و فیزیولوژیک انسان خدمت کند؛ این اشکال ندارد اما به نظر من امروز اولویت ندارد. و خوب است جوانان با استعداد، از اول همۀ جوانب شغل آیندۀ خود را به‌خوبی بشناسند.

سه راه برای خدمت به ابعاد معنوی انسان: علوم تجربی، علوم فلسفی و علوم وحیانی؛ کدام راه بهتر است؟

  • شاید اگر جوانان به حال خود واگذاشته بشوند، و خوب برای آنها توضیح داده شود، اکثراً علاقه به تحصیل در علوم انسانی و یا وحیانی پیدا کنند. و اگر برخی حقائق دربارۀ اهمیت تحصیل در علوم دینی را بدانند که این اقبال بیشتر هم خواهد بود.
  • اگر بخواهید به ابعاد روحی و معنوی انسان و جوامع بشری خدمت کنید، سه راه در پیش روی شما قرار دارد: 1- به سراغ علوم تجربی مانند مدیریت، روانشناسی، علوم تربیتی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی بروید که روش تحقیق در این علوم غالبا تجربی است 2- به سراغ علوم فلسفی بروید و انواع فلسفه‌ها و فلسفه‌های مضاف را تحصیل کنید و فلسفه‌پرداز شوید و از این ناحیه بر زندگی انسان‌ها تأثیر بگذارید. 3- به سراغ علوم وحیانی بروید، فقه بخوانید و در معارف دینی عالم بشوید، و بعد در مسائل مختلف زندگی انسان که دین متعرض آنها شده است به گره گشایی و راهنمایی بپردازید.
  • از میان سه راه فوق، کدام‌یک بهتر است؟ پاسخ بنده این است که وقتی می‌خواهیم به روح انسان کمک کنیم، نباید بدون اجازۀ پروردگار عالم یعنی بدون آگاهی از معارف دینی این کار را انجام دهیم، چون ممکن است دچار اشتباهات زیاد بشویم. عالمانه‌تر آنست که اگر کسی بخواهد دربارۀ انسان نظر بدهد، از نگاه خالق این انسان خبر داشته باشد و بداند خدا  که انسان را آفریده دربارۀ مسائل او چه نظری دارد، و برمبنای آن آگاهی‌های خود را گسترش بدهد.
  • امروز توجه اندیشمندان منصف علوم انسانی به طور جدی به علوم ومعارف دینی جلب شده است. و با توجه به رغبت عموم انسان‌ها به معنویت و شکست خوردن بسیاری از اندیشه‌های تجربی و فلسفه‌های مادی گرایش به فهم دین تبدیل به یک ضرورت شده است. برای ما که در کنار این سرچشمه قرار داریم حیف است که بی‌نصیب بمانیم.
  • شما در آینده خواهید دید که در عموم مسائل رشته‌های علوم انسانی، فهم دین حرف اول را می‌زند. البته الان این‌طور نیست، ولی همین امروز هم اگر کسی بخواهد جامعه‌شناس یا روانشناس خوبی بشود، و بخواهد در هر یک از رشته‌های علوم انسانی بخواهد صاحب نظر بشود، واقعاً بدون فهم دین و بدون اطلاع از نظر پروردگار عالم دربارۀ انسان و حیات بشر نخواهد توانست به مقصود برسد.
  • پس اگر کسی به هر رشته‌ای از رشته‌های علوم انسانی علاقمند باشد، بهتر است ابتدا در فهم دین یعنی فقه به معنای عام کلمه، تبحر پیدا کند، و درک عمیقی از دین داشته باشد، و بعد در آن موضوعات کار کند.

«حوزۀ علوم اسلامی دانشگاهیان»؛ پاسخی به یک نیاز عمومی

  • خوشبختانه چندین سال است که جریانی به نام «حوزۀ علوم اسلامی دانشگاهیان» به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگا‌ه‌ها در برخی دانشگاه‌های کشور به راه افتاده و به دانشجویان رشته‌های مختلف این فرصت را می‌دهد که در کنار تحصیل دروس دانشگاهی، از دروس حوزوی نیز بهره ببرند. دانشجویان زیادی در این دوره‌ها ثبت نام می‌کنند و در کنار دروس دانشگاهی خودشان، برخی از دروس حوزوی را می‌خوانند. (اگرچه معمولاً برخی از آنها پس از اتمام مقطع درسی خود در دانشگاه به سراغ طلبگی می‌روند.) یعنی اینها به این نتیجه رسیده‌اند که بدون فهم دین نمی‌توانند در این جامعه، درست زندگی کنند. این یک نیاز عمیق و عمومی شده است و خصوصاً کسانی که می‌خواهند در رشته‌های علوم انسانی کار کنند به فهم دین، بسیار نیاز دارند.

نیاز روحی انسان به «ارتباط با خدا» فقط با «فهم صحیح دین» تأمین می‌شود/ امروز به «فقیه خوب» خیلی بیشتر از «روانشناس خوب» نیاز داریم

  • جدا از موضوعات و مسائل علوم انسانی، که نیازمند شناخت دقیق معارف دینی است، یکی از نیازهای روحی انسان «ارتباط انسان با خدا» و تضمین حیات طیبه و سعادت حیات جاودانۀ اُخروی او است؛ و این فقط با فقه و فهم صحیح دین تأمین می‌شود. نیازهای معنوی انسان دیگر با علوم انسانی قابل تامین نیست.
  • اساساً برای اینکه بتوانیم به دین مردم خدمت کنیم، باید فقیه بشویم و دین را بفهمیم. و این مهمتر از آن است که برای موفقیت در سایر رشته‌های علوم انسانی به سراغ فقه برویم، چون ما امروز به «فقیه خوب» خیلی بیشتر از روانشناس خوب یا متخصصین سایر رشته‌های علوم انسانی نیاز داریم.

قصد «خدمت به دین» ارزشمندترین قصد برای تحصیل علم/قسم مشهور رسول خدا(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع)

  • کسی که به کسب معرفت دینی اقدام می‌کند و در کنار آن به هر شیوه‌ای با مسائل زندگی بشر در علوم تجربی آشنا می‌شود، و به این شکل به دین مردم خدمت می‌کند باید بداند نزد پروردگار عالم چقدر عزیز می‌شود و چقدر به او عنایت می‌شود. بعضی‌ها می‌گویند: ما «می‌خواهیم طلبه شویم، یا می‌خواهیم به دانشگاه امام صادق(ع) برویم برای اینکه رشد معنوی داشته باشیم و «آدم» بشویم.» در حالی که اینها می‌توانند هدفی بالاتر از این داشته باشند و آن خدمت به دین است، چون کسی که به دین خدمت کند، خداوند عنایات بیشتری به او خواهد داشت و اصلاً حسابِ جداگانه‌ای برای او بازخواهد کرد.
  • کسی که به قصد خدمت به دین و هدایت انسان‌ها، به سراغ کسب معارف دینی برود، می‌تواند تغییرات ویژه در زندگی خود و عنایات الهی به خودش را لمس کند. چون خدمت به دین، ارزشمندترین خدمت است. لذت معنوی و روحیِ این شغل، شاید در هیچ شغل دیگری پیدا نشود. رسول خدا(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «به خدا سوگند، اگر خداوند کسى را به دست تو هدایت کند برایت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب مى کند؛ وَ ایْمُ اللَّهِ لَأَنْ یَهْدِیَ اللَّهُ عَلَى یَدَیْکَ رَجُلًا خَیْرٌ لَکَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ»(کافی/5/28)

انسان‌ها امروز بیش از هر چیزی به رهبران سالم نیاز دارند

  • اساساً نتیجۀ نهائی تحصیل علوم و معارف دینی، رهبری کردن دل‌ها و اندیشه‌ها به سوی خدا و رهاسازی آنها از اسارت و بندگی طاغوت و ابلیس است. کسی که معرفت دینی پیدا کرد، چه جامعه‌ای کوچک در اطراف خود و چه جامعه‌ای بزرگتر در پیرامون خود را رهبری خواهد کرد و در مقام مربی جامعه قرار می‌گیرد. انسان‌ها امروز بیش از هر چیزی به رهبران سالم نیاز دارند. امروز جوامع بشری بیش از پزشک و مهندس و بیش از هر شغل دیگری به رهبران اجتماعی نیاز دارند که بتوانند گروه‌های بزرگ انسانی را هدایت کنند.
  • امروز می‌توانید ببینید رهبران موثر و خوب در این منطقۀ حساس در جهان همه از عالمان دینی هستند. سه روحانی، مؤثرترین و مستقل‌ترین شخصیت‌های سیاسی هستند که پشت و پناه مردم خود هستند. رهبر عزیز انقلاب ما، حضرت آیت الله سیستانی و آقای سید حسن نصرالله. هماهنگی این دو بزرگوار با رهبر معظم انقلاب نیز برای همه مشخص است؛ این وضعیت تصادفی نبوده است و حزب یا جریان سیاسی خاصی هم چنین موقعیتی را پیش نیاورده است؛ این یک نیاز طبیعی است که منجر به چنین وضعیتی شده است.
  • کسی در طلبگی نباید نگران شیوۀ خدمت خود در آینده باشد؛ تنوع شغلی طلبگی برای انواع استعدادها متعدد است.

نیاز به عالمان دینی که به دین مردم خدمت کنند، نیاز اول حیاتی کشور است/این نیاز بدون حضور جوانان مستعد در حوزه تأمین نمی‌شود

  • نیاز به عالمان دینی که به دین مردم خدمت کنند، نیاز اول حیاتی کشور است و ما نمی‌‌توانیم این نیاز را به هیچ طریقی به جز حضور جوانان مستعد در حوزه‌های علمیه  تأمین کنیم. جوانانی که ابتدا حوزه‌های علمیه به آنها خدمت خواهند کرد و سپس آنان به خدمت و صیانت از حوزه‌های علمیه خواهند پرداخت.
  • نکتۀ مهم و قابل توجه این است که حوزه‌های علمیه برای انواع استعدادها شغل‌های متنوع و ارزشمند ارائه می‌کند. یعنی وقتی عالم دینی شدی بنا بر استعداد و توانایی‌های خاص خودت می‌توانی از تحصیل در انواع شاخه‌های علوم دینی تا انواع خدمات از قبیل تحقیق و پژوهشگری، تبلیغ و نویسندگی، تدریس و امامت جماعت، و انواع فعالیت‌های فرهنگی را در جامعه انجام دهی. کسی در طلبگی نباید نگران آیندۀ شغلی خودش باشد.

طلبگی به چیزی بیش از علاقه نیاز دارد

  • البته تحصیل معارف دینی لیاقت هم می‌خواهد. ما برای تحصیل علوم دینی، نیاز به انسان‌های شایسته و شریف داریم و خداوند هم خیلی در این زمینه سختگیر است. یعنی خداوند در پذیرش افراد لایق در این زمینه خیلی سختگیر است و هر کسی را نمی‌پذیرد. هر چند ممکن است کسانی باشند که نفوذی باشند و یا پس از حضور در حوزه ممکن است به دلائلی لیاقت خود را از دست بدهند، ولی غالباً هر کسی راه به چنین جایگاهی پیدا نمی‌کند.
  • گاهی انسان خود را لایق نمی‌بیند ولی علاقمند است در این راه قدم بگذارد. در این صورت باید با توسل به ائمۀ هدی(ع) و تضرع در خانۀ خدا لیاقت را طلب کند و متواضعانه و متوکلانه قدم در این راه بگذارد. هرچند اساساً کسی نمی‌تواند به طور قاطع خود را لایق چنین جایگاهی ببیند که عُجب به دنبال خواهد آورد، ولی نباید کسی خود را به این دلیل از ورود به سلک روحانیت محروم نماید. همین‌که حاضر باشد ضرورت‌ها را بپذیرد کافی است.
  • هر شغلی نیاز به علاقه هم دارد ولی در مورد طلبگی به چیزی بیش از علاقه نیاز هست؛ و انسان باید به راه و رسالت طلبگی معتقد و عاشق باشد تا توفیقات لازم را در این زمینه کسب نماید.

مطالب مرتبط:

 

نظرات

در پاسخ به جناب امیر حسین جابری

نوشتید: کلا این شیوخ میخوان هر کسی رو با هر علاقه و استعدادی بکشونن حوزه و شیخ کنن!

 

نقد:میشه در مورد این جمله سند و سخنی بیارین..گمونم رو هوا نوشتیدو البته با افراط

 

اگر شما با مجموعه ی بیانات و اندیشه های ایشون آشنایی می داشتید اینطور غیر منصفانه نظر نمی دادید

 

نوشتید: کلا طلبه ها نگاه تحقیر آمیز به داشنگاه دارن

نقد:خب اینم یک تهمته و البته ممکنه برخی طلاب اینطور باشند و این هم از نظر ما نادرسته ولی خیلی هاشونم اینطوری نیستند.متاسفانه اینجا هم  دوباره دچار نگاه افراطی شدید

 

 

در مورد وحدت حوزه و دانشگاه هم اتفاقا بنده خودم از ایشون حرفهای جالب و قابل تاملی شنیدم..اگر دنبال حقیقتید لطفا بیشتر وقت بذارید و بیشتر گوش بدید و سپس نقد کنید

 

در پایان خدمت شما دوست عزیز عرض میشه که لطفا بدون آگاهی و شایدم عامدانه در مورد دیگران نقد و نظر ننویسید که فقط خودتون رو تخریب ومدیون میکنین...

 

و نیز اینکه از نظر ما نظرات شما افراطی و نامتناسب و وحدت شکن بود..کاش خودتان عامل بودید.

خدانگهدار

 

۰۷ شهریور ۰۰ ، ۱۲:۴۷ امیرحسین جابری

کلا این شیوخ میخوان هر کسی رو با هر علاقه و استعدادی بکشونن حوزه و شیخ کنن! آقا چرا نمیفهمید؟ هر کسی یک استعدادی و یک علاقه ای داره... هر انسانی واسه یک کاری ساخته شده.قرار نیست همه بیان شیخ بشن. حوزه به طلبه نیاز داره، خب نیاز داشته باشه! که چی؟ یعنی چون به طلبه نیاز داره شما باید کسی رو که برای مثال برای روانشناسی ساخته شده و اساسا استعداد و تواناییش در اون جهت هست رو بیاری بکشونی حوزه؟ اینها یکجوری از طلبگی صحبت میکنن انگار اگه حوزه نیای از خدا دور افتادی و آدم بی تقوایی هستی! کلا طلبه ها نگاه تحقیر آمیز به داشنگاه دارن. بعد من موندم اینا با این نگرش های افراطی و نامتناسبشون، چجور میخوان وحدت حوزه و دانشگاه رو ایجاد کنن! 

سلام من به عنوان کسی که هم در دانشگاه درس خوندم و هم در حوزه اعلام میکنم(که نه دانشگاه اونیه بقیه میگن تو ذهن آدم میسازن و نه حوزه) دانشگاه ایراداتی داره و حوزه نیز...مخصوصا حوزه خواهران...

عزیزهر جا باشی تلاش کنی نظر حضرت بقیه الله رو جذب کنی میتونی خدمت کنی...والا فلا..... چمران در دانشگاه عارف شد چون خدا رو در درون خودش داشت...و به اصطلاح افرادی هم هستن که لقب آیت الله رو یدک میکشن ولی همه میدونن چه خیانتها کردن...

سربازان امام زمان هم در حوزه هستن هم در دانشگاه... و حوزه و دانشگاه روبه روی هم نیستن بلکه لازمه باهم هماهنگ بشن برای آمدن حضرت صاحب.عجل الله تعالی فرجه الشریف.

بعضی ها میگن دانشجو انقلابی کم داریم ،   

 

یعنی اون فردی که می خواد بره دانشگاه اون قدر عالم شده که اگه بره دانشگاه میتونه به شبهات پاسخ بده و بقیه رو با خودش همراهی کنه ؟ 

 

۳۱ شهریور ۹۹ ، ۰۲:۴۸ مهدی غیاثوند

باعرض سلام و خسته نباشید.

به نظرم حاج آقا به موضوع بسیار مهمی اشاره کردند و حرف زدن در باب این موضوع نیاز بزرگ مردم و به خصوص نوجوانان کشور است(که به نظر فراموش شده اند)

ما در دوره ای هستیم که در هر بحثی باید اشاره ای به دشمن شناسی داشته باشیم. برای اینکه دشمن سعی میکنه آینده ی کشور رو دچار ابهام کنه و مهم ترین هدف دشمن امروز نوجوانان ما هستند چون عملا آینده ی کشور بر دستان همین نوجوانان ساخته میشود.

دشمن از دهه هشتاد بر روی نوجوانان امروز ما کار کرده که پوچ ترین و مادی گرایانه ترین انتخاب هارا داشته باشد و اغلب دچار سردرگمی شوند و این موضوع آینده ی کشور رو دچار بحران میکنه.

فلذا از نظر بنده ی حقیر امروز کشور ما دچار بحران مدیریتی و مشاوره در حوزه های مختلف هست که خوشبختانه اساتید چون استاد پناهایان پشت نوجوانان رو خالی نمیکنن اما این اساتید انگشت شمار هستن واین خوب نیست.

من نظرات دوستان رو که مشاهده میکردم دیدم اکثرا به فکر تجدید نظر از رشته های دانشگاهی یا دبیرستان هستند و این نشان میده که نوجوانان ما در سیستم آموزشی غلطی هستند که به درستی در آن هدایت نمیشن همین موجب میشه که مطابق استعداد ها و توانایی ها تحصیل نکنند و خروجی این افراد یا تحصیل کرده های بیکار و یا شاغلینی بی میل و بی اشتیاق است.

با اینکه مدرسه باید محل استعدادیابی باشد چون روند شکوفا شدن یک استعداد از هفت سال شروع میشود و این استعداد است که باید در پرونده دانش آموزان ثبت شود نه نمرات و این طور نیست خانواده ها نباید فرزندان رو از لحاظ شناخت استعداد و علایق تنها بگذارند چون جامعه و مدگرایی به شدت بر نوجوان امروزی تاثیر گذار است و نتیجه اش را میتوان در تعداد داوطلبان رشته های پزشکی مشاهده کرد.

در وضعیت کنونی استعداد یاب ها (در بخش تحصیل) و مشاورین میتوانند کمک حال نوجوانان باشند.

در پناه حق باشید.

یاعلی

در کل از نظر حقیر اینطور برآورد میشه که میوه ی علمی یک سال حوزه ، چند برابر میوه ی علمی یک سال دانشگاهه. دانشگاه آدم رو معطل میکنه. حوزه ی ما ثمره های ناخلف داره اما به خاطر خود اون فرد ، اما دانشگاه از بستر سعی در ناخلف بارآوردن داره. شاید بشه با گزینش حوزه توسط جوانان خوش ذوق و با استعداد ، برخی علوم تجربی و فنی رو هم در زیر سایه ی همین سلامت روحی و معنوی آموزش داد. چیزی شبیه ساخت دارالفنون های تازه‌‌.. ساخت مراکزی که نه دانشگاه باشند و نه صرف حوزه.. 

ضمناً یه بحثی که خیلی من رو نا امید میکنه اینه که نخبگان فقط رتبه های برتر از جهت نمره در دانشگاه محسوب میشن. یا اونهایی که به هر جهت تونستن در اون محیط کاری انجام بدن.. به نظر من این نگاه ها به دانشگاه خیلی سلیقه ای و کوته نظرانه ست. چه بسیار استعدادهایی که در محیط دانشگاه به خاطر اینکه خودشون رو وارد محیط‌ های گناه آلود و ارتباطات خاص نکنن و به هر صورتی خودشون رو عرضه نکنن ، منزوی شدند. مدارس کنکور و بعد دانشگاه ها عرصه ی قمار شدن. بزن و بکوب و در رو و نمره بگیر تا سعادتمند شوی... ثمره ی این همه نخبه کجاست ؟ کو دست پر قدرتی که در خیبر رو از جا بکنه ؟! شاید هم اینا فقط از دل ناکام من که وضع اسف بار و مشمئز کننده ی رشته و دانشگاهم رو دیدم بر اومده. تحصیلات آکادمیک بال پرواز جوانان رو بسته... 

باز هم میگم ای کاش راه سومی بود. 

سقفی برای علم واقعی. 

جهش واقعی و سریع.

به امید خدا... 

سلام

ببخشید من تو دانشگاه علامه ی تهران ادبیات عرب میخونم و سال سوم هستم ولی این رشته در دانشگاه ، لااقل در دانشگاه ما ، اهمیتی به قرآن و متون دینی نمی دهد و بیشترین واحدهای لیسانس این رشته به تاریخ ادبیات عباسیان! می پردازد. این مسئله به شدت من رو دلسرد کرده و مایلم از این رشته کناره گیری کنم و لااقل اگر بناست به اساتید حق به جانبی روبرو بشم ، در حوزه های کاربردی تر مثل روانشناسی و علوم سیاسی و .. روبرو بشم‌. نظر شما چیه ؟ البته میدونم که مستقیما نمیتونم جواب سوالم رو بگیرم ، بنابراین درخواست عاجزانه دارم بیشتر و بیشتر راجع به دانشگاه ها حرف بزنید. وضع دروس و اساتید دانشگاه حتی این مدل رشته ها هیچ جالب نیست. عمرم رو هدر دادم.. جوونیم رو. دوست دارم توی خونه مطالعه رو ادامه بدم با کتاب های درست ، منابع ناب‌.. کشور نیازمند حرکت پرشور و اساسی جوانانه ، و این کلاس های دانشگاهی فقط دارن ما رو دنبال نخود سیاه میفرستن...

سلام حاج اقا می خواستم ازجناب عالی سوالی کنم که برای طلبه شدن چه رشته ای را بایدانتخاب کنیم

سلام ممنون از مطالب خوبتون. من خودم دانش آموز کنکوری هستم و خیلی دوست دارم هدف تحصیلی آینده ام را مشخص کنم. و دوست دارم به قول شما از جهات معنوی به جامعه خدمت کنم. ولی به دلیل علاقه نداشتن و استعداد نداشتن در زمینه رشته های علوم انسانی وارد رشته ریاضی که به آن علاقه بیشتری دارم شدم. می خواستم بپرسم از رشته ریاضی هم می توانم به دین خدمت معنوی کنم؟

۱۷ مرداد ۹۸ ، ۱۵:۱۸ سجاد اسمعیلی

سلام 

با این حساب تکلیف اینه که بریم حوزه .

حالا مسئله اینکه مومن باید پولدار باشه  چی میشه؟ 

آیا میشه هم درس حوزه خوند و هم کار کرد؟

۲۷ مهر ۹۷ ، ۰۱:۲۶ مسلم خائف
سلام
استاد من رشته مکانیک ترم دو در دانشگاه هستم ولی الان در خودم متوجه شده ام که به دروس حوزوی بسیار علاقه و استعداد دارم و شوق فهمیدن دارم و اینکه میخواهم تنها برای خدا وارد حوزه شوم و با جان و دل کار کنم و دوست دارم در حوزه علمیه دارالحکمه تحصیل کنم چون با 
سنجیدن بعضی از قوانین انجا تنها آن جا را برای خودم مساعد دانستم من معدل دیپلمم بسیار پایین است. چون به بسیاری از دروس رشته ام علاقه نداشتم و تنها برای قبولی درس میخواندم ولی در درس هایی مثل دینی بسیار موفق بودم و حالا از علاقه خودم مطلع شده ام و دوست دارم  حالا که از علاقه خودم مطلع شده ام بتوانم در حوزه ای درس بخوانم که از همه لحاظ برای انقلاب مفید است(دارآلحمکه) تا من نیز بتوانم برای این انقلاب مفید باشم و ثمره بسیار دهم  انشاالله 
باسلام وخسته نباشید.
دوتاچیزى ک بنظرم مهم بودروعرض کنم،
١.عزیزائى که میگن آدم توشرایط الان بهتره بره دانشگاه که محیط دانشگاه ازآدماى خوب خالى نمونه،بایدتوجه کنن که هرکس باید طبق استعداد و علاقش عمل کنه… بایدببینه کجابهترمیتونه ب وظیفش عمل کنه…*زمین خدا وسیع است،پس به آنجابرویدکه درآن بتوانید بهتربندگى کنید* ولى اگرکلى نگاه کنید؛ هرمهندس و دکترى هم، ازنظر روحى ازیک شخص دیگه تأثیرگرفتن که اون شخص متفکر و متخصص علوم انسانیه… حالااون متخصص،یاراه غیرخدایى میره،یااینکه راه وروش وفکرش طبق دین ودستورخداست. خب کسى که بخواد توبالاترین نقطه هاى این چارت باشه؛ ینى هدایت اون معلم ومهندس ودکترو…رو بعهده بگیره؛تو علوم انسانى بهتربه این هدف میرسه وطبیعتا تواین مسیر،اگه بخوادپیرو دین باشه بهترین جابراى شناخت اساسى دین حوزه ست!
٢.اینکه یه درخواستى هم دارم از کسانى مثل حاج آقاى پناهیان که باجوونهاونوجوونهامرتبطن؛لطفا دید اونایى که میگن مابخاطر فضاش دنبال دروس دینى رفتیم رو یجورى اصلاح کنن…من دانش آموز رشته معارف اسلامى هستم،تومدرسه داریم اونایى رو که میگن مابخاطر فضاى خاص معارف اومدیم تواین رشته…(فضاى پرورشى و مذهبى،بچه هاى مقیدو…)درحالیکه بعضى هاشون حتى استعدادشونم تو رشته دیگه اى بوده…ینى این آدم اصن به فکر وظیفه وهدف اصلى طلبگى(ورشته معارف هم به دنبال اون) نیست… وصرفا بخاطر اینکه خودش کیف کنه و شور و هیجانش رو تخلیه کنه اومده تواین رشته… تعارف که نداریم؛آدم تو نوجوونى و جوونى یه جورى میخادتخلیه هیجان کنه…حالایکى با ورزش،یکى باکارهنرى،یکى با فعالیت اجتماعى؛یکى هم سلیقش به فضاهاى مذهبى میخوره…منتهى فضاى حوزه و دنیاى کاراى فرهنگى یه وظیفه اى رودوش آدم میذاره… اینجورى نباشه که چون دلم خوشش میاد وارداین جورحاهابشم…این فکر نهایتامنجرمیشه ب آدمى ک توبزرگسالى خداى نکرده به هیچ دردى که نمیخوره هیچ؛زبونم لال ممکنه خیلیم مضر باشه…
البته اینم بگم که توهمین بچه هاى معارف اسلامى خییییلى ها هستن که واقعا بادیدعقلانى و وظیفه شناسانه وارد این رشته شدن،وعلاوه براینکه لذت میبرن ازاین فضاى معنوى؛ درست وحسابى هم درس میخونن،کارفرهنگیم میکنن. خلاصه اونى هستن که بایدباشن
۲۴ بهمن ۹۶ ، ۰۱:۰۱ دختر۱۵ساله
سلام، لطف کنین به سوال نوجوان ها که دبیرستان بریم یا حوزه جواب بدین
لطفا درباره حوزه علمیه خواهران و کلا این که برای یه خانم بهتر هست چه مسیری رو بره، صحبت کنین.
یه خانمی که حوزوی میشه بعدش چه فعالیت هایی میتونه انجام بده و چه حوزه هایی خوب هستن برای خواهران
یه نظری هم داشتم اونم اینکه بنظرم حوزوی ها چون از جامعه جدا میشن و در محیط مذهبی به سر می برن، لازمه اطلاعات و تحقیقات و مطالعه در زمینه های دیگه رو با جدیت دنبال کنن که بعد ها بتونن با شناخت از مردم جامعه به اونها کمک کنن و مردمی باشن و با علم روز و تفکرات مختلف آشنایی کامل داشته باشن. بنظرم درس ریاضی باعث باز شدن و پرورش ذهن انسان میشه و یک حوزوی هم حتی نباید از ریاضیات فاصله بگیره. هوش و کارآمدی و ریاضی سه اصل جدا نشدنی از هم هستن که در هر عرصه علمی هم که فرد تحصیل کنه، نباید از این ها دور بشه و باید همیشه در حال پرورش ذهن و دانسته ها و افکار و اندیشه های خودش باشه و قدرت استدلال و تحلیل و سرعت عمل رو به وسیله علوم عقلی و نیازمند استدلال و تفکر و پژوهش و اثبات، مثل ریاضیات، به دست بیاره.
میتونید ببینید در گذشته هم بیشتر علمای بزرگ با علم ریاضی و نجوم و فیزیک آشنایی داشتن و بعضا متبحر بودن در اونها. در همین عصر خودمون هم هستن این چنین اشخاصی، علامه حسن‌زاده آملی و علمای ارزشمند این چنینی.
یا علی ع مدد، موفق و پیروز باشین در پناه آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
۰۴ بهمن ۹۶ ، ۰۰:۱۱ محمد حسین گل پور
با ارض سلام و خسته نباشید بسیار مطلب خوبی بود  از مشاوره شما مچکرم و بسیار به من این مطالب کمک گرد
با سلام ... خدمت اقای پناهیان
نظر هارو که میخوندم کم کسی رو دیدم که رشتش هنری باشه.
من دختری هستم که رشتم گرافیک هست و دانشگاه آزاد میرم الان یک ترمی هست خوندم و دارم امتحاناتم میدم ولی بعد امتحاناتم میخوام که انصراف بدم اخه شهریه ی دانشگاه خیلی زیاد هست و نمیتونم ببینم روی خانواده ام فشار هست تا خرج شهریه و رفت و امد وسایل من رو بدست بیارن و انقد کار کنن به همین دلیل قصد انصراف دارم.
هدفم اینه که از این استعدادی که خدا بهم داده بتونم تمام تلاشمو بکنم و واسه ی امام زمانم و مردم و دینم کاری کنم 
گفدم از این هنری که دارم واسه امام زمانم توی یک راهی خرج کنم، و گفدم بعد انصراف بخونم رشته ی خودم (گرافیک)وکنکورشرکت کنم ودانشگاه دولتی قبول شم تا فشاری هم روی خانواده ام نباشه، اما بعد اینکه فکر کردم دیدم اون سواد دینی رو زیاد ندارم فقد درحدی ک خودم خوب و بد تشخیص بدم دارم.
وقتی باخودم فکر مینکم وبعضی نشونه ها رو توی این دوره زمونه میبنم اون احساس درونم میگه ک ظهور امام زمانمون نزدیک هس.
اما من هنوز هیچ کاری واسه ی اقا امام زمانم نکردم 
و بعد به خودم گفدم باید اون سواد دینی رو ببرم بالا
ودوست دارم بیشتر درمورد همه چی ودینم و خدایم بدونم من تا اون سواد دینی رو نداشته باشم ک نمیتونم کارکنم !!!؟
واسه ی همین تصمیم گرفدم که برم حوزه و دارم تحقیق میکنم ولی یکی از دوستانم بهم میگه نرو بیا کنکور دانشگاه علوم قران حدیث رو بده اونجا هم میتونم اون سواد دینی رو بگیریم و هم مدرک که بعد اونم بریم از طریق مدرک وهنرمون کار فرهنگی واسه امام زمانمون کنیم .و اینکه حوزه تمام وقتمونو میگیره و ما در کنارش نمیتونیم کارفرهنگی بکنیم.
اخه ما درکل چندسالی هست یک گروهی هستیم کار تئاتر میکنیم.
اما باز یکی از دوستانم میگه بیابریم حوزه میگه جوری ک حوضه درس میده و میفهمیم  دانشگاه اونجوری نیست 
و چون ما بچه ی مشهدیم قراره بریم حوضه ی جامه الزهرای قم اما تحقیق ک دارم میکنم یکی میگه اونجا خیلی سخت میگیرن و...
ومن داخل یک خانواده ی غیر مذهبی ام هستم و دوست ندارم هم راه اونا باشم میخوام ک راه زندگیم مث اونا نباشه و دوستامم مث منن کلا یک گروهی هستیم ک توی خانواده تک هستیم و مایم که راه خدا و این راه دینی رو داریم میرم اونم باعشق.
من خیلی توی دوراهی قرار گرفدموموندم چه کاری رو انجام بدم ایا رشته ی خودم کنکور بدم ؟؟ایا کنکوربدم برم دانشگاه علوم قران ؟؟ ایا برم حوضه ؟؟یا کار تئاترمون گسترده تر کنیم یا درکنار دانشگاه کلاس های تفسیر یا .. بریم ک بیشتر از دینمون بدونیم
خواهشمند هستم اقای پناهیان راهنمایی به من جوان حقییر کنند و راهی رو پیشنهاد کنن و راهنمایی بکنن
با تشکر :)
۱۸ دی ۹۶ ، ۱۰:۳۶ امیر حسین
سلام. ببخشید به نظر شما ورود یک فرد متدین به حوضه روانشناسی که یکی از غربی ترین علوم هست میتونه ثمر بخش باشه؟

۰۲ آبان ۹۶ ، ۱۴:۳۲ هتل ارزان در مشهد
ممنون از اطلاعات خوبتون
ممنون این مطلبون هم عالی بود
سلام من چهارده ساله هستم سال دیگه انتخاب رشته دارم. میخواستم بپرسم از سیکل بریم حوزه یا واستیم از دیپلم بریم
عالی بود موفق و پیروز باشید



با سلام
ی سوالی داشتم از خدمت حاج اقا
من دانشجوی زیست شناسی هستم و3ترم خوندم ولی دانشگاهم شهرستانه ومن هم دخترم
حضور تو محیط دانشگاه شهرستان برای من خیای سخته میخام ترک تحصیل کنم ونرم دانشگاه ایا با این شرایط میتونم وارد حوزه بشم از تحصیل توی حوزه محروم نمیشم؟
نمیدونم چیکار کنم برای منی که نمیخام کار کنم  ایا مدرک لازمه؟
۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۶ سید محمد حسن
سلام از استاد پناهیان سوالی داشتم اگر کسی روحیه درونگرایی دارد و روحیه اش به سخنرانی و خطابه نمی خورد ایا صلاح است وارد حوزه شود؟
پاسخ:
با سلام و تشکر
نویسندگی و تحقیق با درون گرایی منافاتی ندارد
۱۵ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۱۰ نجمه بندامیر
سلام حاج اقامن بین یه دوراهی گیرکردم رشته ی گیاهان دارویی هستم دانشگاهم قبول شدم حوزه علمیه هم قبول امانمیدونم کدومش بهترب دردم میخوره راهنمای خوبی هم ندارم توروخداشماکمکم کنید
من ۱۹ ساله طلبه هستم.
این شغل بسیار سخت و پر خطر هست.
غیر از افراد با ویژگیهای خاص نباید وارد حوزه بشوند.
سیستم عمومی حوزه کار را به جایی نمی برد و نیاز به همت والای شخصی و افق دید صحیح دارد.
حوزه کمبود طلبه ندارد و برای تامین همین افراد موجود مشکل دارد.
حوزه نیازمند طلبه باهوش با ویژگیهای ممتاز و اخلاص حقیقی دارد.
لطفا اینرا به همه مشتاقان حوزه گوشزد کید که بیش از نیمی از داوطلبان جدید الورود بعد از یکی دو سال در ادامه راه با تردید مواجه می شوند.
از مشکلات نظام درسی موجود در حوزه نیز سخن بگویید.
با تشکر.
۱۷ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۰۰ زینب اسلامی
سلام  باعرض خداقوت خدمت استاد پناهیان
بنده تحصیل در رشته مهندسی پزشکی را به اتمام رساندم و اکنون در مدرسه علمیه یکی از شهرستان ها ثبت نام کرده ام و باید از ابتدای سال تحصیلی جدید، طلبگی را آغاز کنم اما با دیدن وضع موجود بعضی از طلبه های همین مدرسه ای که در آن ثبت نام کرده ام دچار نگرانی شده ام و احساس می کنم حوزه ها با ساختار ترمی و اهمیت نمره و معدل حالت معنوی خود را از دست داده اند و به جای تربیت طلبه هایی که در علوم دینی پخته باشند در حال تربیت کسانی هستند که متون کتاب را برای شب امتحان حفظ کرده اند و فقط با نمرات عالی مفتخر به کسب رتبه ممتاز شده اند و این باعث شده این افراد نا آگاه دینی با عجب نتوانند بگویند من متخصص دینی نیستم و مردم را به اسلام عزیز بد بین می کنند.و حالا می خواهم شما به من راه را نشان دهید که هم در این حوزه با این ساختار تحصیل کنم و هم واقعا متخصص شوم و تحصیل در حوزه به جای قرب الی الله باعث جهنمی شدنم نشود .استاد پناهیان این نگرانی کم کم دارد مرا از تحصیل در حوزه منصرف می کند لطفا به بنده کمک کنید.
پاسخ:
با سلام و تشکر
حوزه یک‌بستر و فرصت است. اینطور نیست که حوزه هوای نفس انسان‌ها را از بین ببرد.‌ اگر کسی خودش با هوای نفس و راحت‌طلبی‌اش مبارزه نکند، دچار عوارضش می‌شود. حتی اگر در حوزه باشد. 

البته نظام حوزه بی‌عیب نیست ولی اگر انسان خودش همت کند، امثال امام خمینی‌ها از این حوزه بیرون‌می‌آیند.‌

منشور روحانیت را بخوانید.
سلام
در پاسخ به اون خانومی که رشته ی روانشناسی اسلامی میخواست
من اطلاع پیدا کردم که دانشگاه مطهری واحد خواهران رشته ی روانشناسی اسلامی داره. البته من اهل مشهد هستم و دانشگاه مشهدو میگم. خودتون پیگیری کنید شاید جاهای دیگه هم باشه

سلام
فکر میکنم سوالی که الان ذهن خیلی از نوجوونا رو مشغول کرده این باشه که دبیرستان برویم یا حوزه؟
خواهشا جواب استاد به این سوال رو در کانال تلگرامی قرار دهید
در جواب دوستی ک میخواستن در کنار دانشگاه حوزه رو غیرحضوری بخونن،عرض میکنم ک درسته سخته و درس ها خیلی سنگین میشه اما غیر ممکن هم نیست.نیازمند تلاش و پشتکار و برنامه‌ریزی و هدفمندی هست.بنده هم هردو رو با هم میخونم،علی رغم مخالفت اطرافیان.به نظرم قاطعانه تصمیم بگیرید و پاش بایستید و به اینکه اطرافیان شما رو از این کار منع میکنند توجه نکنید و با موفقیت خودتون ثابت کنید بهشون ک این کار امکان پذیره.
میشه با علوم معارف و درس خوندن رو حا نی شد
سلام علیکم،
این که درباره ی حوزه های علمیه گفته میشود دروس سال ها پیش در آنها تدریس میشود،آیا درست است؟
و آیا میتواند دلیلی برای انتخاب دانشگاه باشد؟
۱۹ دی ۹۵ ، ۱۴:۱۶ در انتظار حوزه
سلام علیکم

نمی دونم این سوالم پاسخ می گیره یا نه اما می پرسم!

اگر قرار باشه برای یادگیری درس دین یا به دانشگاه (درس فقه و الهیات و..) بریم یا حوزه، کدوم بهتره؟!
اگر همه جوانب رو در نظر بگیریم

تشکر
من دوست دارم طلبه بشم ولی خانواده نمیزاره چی کار کنم
دقت که کردم دیدم هرکی انتقادی به حوزه کرده فقط جوابشو دادید.اولا حرف درستی میزنن قبول کنید و موضع تدافعی صرف نداشته باشید ثانیا به همه پیاما پاسخ بدید.
سلام .من تازه دارم این سایت رو می بینم .چقدر سوال بی جواب!😯
من دانشجوی رشته ی روانشناسی در مقطع کارشناسی بودم اما دو ترم بیش تر نخوندم و انصراف دادم .قبل از رفتن به این رشته فکر می کردم که این رشته میتونه مشکلات روحی ادم ها رو حل کنه ،اما بعد فهمیدم حتی اگر یک درصد هم بتونه تازه می رسه به اون چیزهایی که قرن ها پیش دین اسلام گفته .و اسلام کاملترین برنامه ی زندگی انسانه .پس چرا وقت تلف کنیم و درجا بزنیم؟اگه اسلام ناب محمدی در تمام وجوه زندگیمون پدیدار بشه ما دیگه هیچ مشکلی نخواهیم داشت ،چه مشکلات روحی و چه معنوی.تصمیم با ماست .همه بهم میگن که حوزه آینده ی شغلی نداره،مادرم می گه چون از دانشگاه انصراف دادی خودت رو بد بخت کردی ،میگن چون جامعه ی ما یه جامعه ی مدرک گراست ،حتما باید لیسانس بگیری،اما من می خوام تو حوزه ثبت نام کنم و فقط اینو می دونم :پس توکل به خدا چی میشه؟
سلام دوستان چه طلبه چه دانشجو باید برای نزدیک شدن به خداوند تلاش کنیم اما نه به تنهایی باید دیگران روهم با خودمون همراه کنیم تا انشاالله همه یار مولامون یابن الحسن بشیم میشود مطالعه دینی والبته سیاسی داشته باشیم ودلسوزبرای بصیرت داشتن افراد جامعه باشیم وطلبه هم نباشیم ودیدگاه هرکس برای انتخاب یک چیزه من حوزه را انتخاب کردم چون احساس کردم اینطوری سالم تر میمونم هرکس خودشو بهتر میشناسه . من حفظ اندک ایمانم برام مهم تراز ادامه رشتم در دانشگاه برای رسیدن به ارزوهام بود حالا ممکن فردی به خودش اطمینان داشته باشه که ضربه انچنانی به دینش وارد نمیشه ودردانشگاه به خدا بهتر هم برسه یاحق

سلام خدمت شما

اول از شما نهایت سپاس رو دارم به خاطر این سایت فعال که دارید و همین طور حجت الاسلام پناهیان گرامی که مدتی هستش که سخرانی هاشون رو دنبال می کنم و خداروشکر بسیار کمک کننده بودن .


در حال حاضر من کارشناسی روانشناسی هستم و مدتی بود خیلی دوست داشتم که نظرات اسلامی رو در حوزه ی روانشناسی دنبال کنم و به همین خاطر مایل بودم که در گرایش روانشناسی اسلامی ادامه تحصیل بدم ولی طبق پرس و جو و مطالعه ای که کردم متوجه شدم در این گرایش تنها چند کتاب هستش که تالیف داخل هست و همه کتابهای این رشته ترجمه هست و منابع خارجی!!

واقعیتش من هنوز دوست دارم در حوزه روانشنلسی اسلامی مطالعه کنم ولی کتابهایی که تدریس میشه من رو مردد کرده. البته من شاید به طور کامل اشراف نداشته باشم به این گرایش ، ممنون میشم اگر کمکم کنید که تصمیم درست رو بگیرم

خیلی مهمه ممنون میشم که کمک کنید هر چند که دوست دارم نظر خود حاج آقا پناهیان رو بدونم چون واقعا برای من ارزشمنده .


تشکر از لطفتون  

صبورانه منتظر پاسخ شما هستم

۱۹ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۳۹ مهدی حبیبی پور
سلام .
خسته نباشید . استاد من هم حوضه رو دوست دارم و هم والیبال .
نمیدونم باید چکار کنم ؟
التماس میکنم جواب بدید
سلام من لیسانس دارم از دانشگاه دولتی الان میخوام برم حوزه ادامه بدم باید از کجا شروع کنم
سلام....
من کلا درس دینی دوست دارم وامسال کنکورمه ...الانم درگیر اینم برم فقه وحقوق اسلامی(دانشگاه امام صادق (ع))فقط به خاطر دانشگاهش که کلا اهدا ف و... دینیه...
یا علوم قران وحدیث .......(تا الانی ک من از این دو رشته خوندم این رشته رو بیشتر دوس داشتم....حوزه ام احتمال خیلی کم یا بعد تحصیلات تو دانشگاه اگه بخوام برم...
من الان درگیرم برم فقه وحقوق یا علوم قران وحدیث....
دروس دینی که فقط تو حوزه نیست???!!!!! 
میشه راهنماییم کنین...
چرا اصا دانشگاه امام صادق علوم قران وحدیث نداره؟؟؟؟
اوضام حیاتیه ها.....کنکوریم .......


سلام میشه رشته های دانشگاهی که علوم دینی هستن و به بنده معرفی کنین؟ 
در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد 
۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۳:۰۸ درمانده....
سلام علیکم....
دوم انسانی هستم و امسال میخوام برم سوم...
حوزه رو خیلی دوست دارم اما میترسم ظرفیتش رو نداشته باشم....
دیگران هم بهم میگن یعنی نمیخوای دانشگاه بری؟!
................
چی کار کنم؟
من اگه دانشگاه هم برم یا علوم دینی میخونم یا روانشناسی....
اصلا حوزه چه ایرادی داره؟!
با تشکر
سلام خیلی ببخشید بنده از شما جواب خواسته بودم با هزار خواهش و تمنا .نخواستم که سوال خودمو تو سایت منتشر کنین.. بی جواب گذاشتن من واقعا بی انصافیه .. من اطرافم کسی رو ندارم که درست راهنماییم کنه از شما کمک خواستم. یه رشته دانشگاهی میخوام بهم معرفی کنن حاج آقا .. به دختر خودشون چه رشته ای رو پیشنهاد می کنن. منتظر جوابتون هستم 
سلام بنده سال دیگه انشاالله میخوام کنکور شرکت کنم البته پشت کنکوری هستم رشتم تجربیه اما نمیدونم  چه رشته ای رو کنکور بدم همون تجربی رو بخونم یا تغییر رشته بدم به ریاضی یا انسانی... خواهش می کنم این سوال بنده رو از حاج آقا بپرسید که برای قبولی چه رشته دانشگاهی تلاش کنم؟؟؟  و کدوم دانشگاهها مورد تأیید ایشون هست؟؟. بنده دختر هستم و بیست و سه سالمه.. خیلی سردرگمم واقعا موندم چه بکنم خواهش می کنم جوابمو بدین.. منتظر جوابتون هستم. بنده حافظ کل قرآن هستم و مذهبی خواهش می کنم بنده رو جای دختر خودشون بدونن و راهنماییم کنن 
با سلام
من سال سوم ریاضی هستم یعنی سال بعد میرم  پیش . بین اینکه بر م دانشگاه یا حوزه واقعا گیر کردم ، درسممم عالیه . میدونم اگه جدی درسمو  بخونم حتما رشته خوبی قبول میشم تو بهترین دانشگاه .از طرفی خیلی دوس دارم فیلسوف یا عارف و ... شم .میدونم استعدادشم دارم .هر دوتاشم دوس دارم 
مامانم میگه چون تو ذهن ریاضی داری بری حوزه خیلی موفق میشی خواهش میکنم کمکم کنین
سلام حوزه ی بلند مدت بهتره یا سفیران هدایت......تشکر یازهرا (س
خب چرا یه حوزه علمیه نمیسازید که هم بشه توش برق خوند هم دروس حوزه رو !؟ هان !؟
بسترش فراهم نیست یا کلا این کار مشکل داره ؟!
چه مشکلی داره بعضی اساتید دانشگاه مثلا رشته ی برق روحانی باشن ؟!؟!؟!؟!؟!
حداقل اجازه هم نمیدن که دو تاشو به صورت رسمی با هم بخونیم !
میگن میخوایین از سربازی فرار کنین در صورتی که من آماده ام همین الان که 20 سالمه و ترم 3 برق ، برم لب مرز خدمت سربازی تا اینا باور کنن من واسه فرار از سربازی نمیخوام طلبه شم !
آقا فرمودند جوان ها بوند دنبال کارهاش نشدنی و سخت تا اون کار ها انجام بشه ! این جمله یعنی چی !؟
حالا به هر طلبه ای که میگیم قصد داریم دوتاشو با هم بخونیم میگن نمیتونی !!!!
کار نشد نداره اگر بعضی از این آقایون مسئول بذارن !
ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون
چند سوال؟
مگر فقط از طریق دروس مذهبی میتوان به خدا رسید؟
مگر جمله الاعمال بالنیات رو نمیدونیم؟
مگر از طریق مبارزه با نفس نمیتوان در علوم دیگر به پیشرفت دینی رسید؟
اگر از این دید نگاه کنیم که دروس مذهبی واجب ترند پس چه کسانی صنعت کشور را باید پیش ببرند.مگر ارزش دانشمندی که جهادگونه برای پیشرفت کشورش تلاش میکند تا داخل کشور امنیت و رفاه برای کل کشور برقرار باشد(با کل مردم و خدا در ارتباط است.)کمتر از عالمی است که بر روی منبر سخنرانی میکند.
دانستن علوم دینی بر همه واجب است.اما تلفیقی از دین و سایر رشته ها اکسیری حیات بخش است که خلا هم اکنون کشور ماست.کشوری را تصور کنید که مسئولین هر صنف صنعتی با ایمان قوی و مستحکم آن را جلو ببرند آنگاه کشوری چون آمریکا در برابر این کشور سر خم میکند.
راه های رسیدن به خدا برای هر فرد فرق میکند
1- اول خودتان را بشناسید(معرفت نفس و خودشناسی و استعدادها)
2-با استقامت (مبارزه با نفس) در مسیرتان حرکت کنید در ادامه خدا راه را نشون میده.(این یک شعار نیست تجربه اش کنید میفهمید.آیت الله بهجت در این مورد زیاد صحبت کرده اند.)
پاسخ:
با سلام و تشکر
حوزه رفتن برای رسیدن به خدا نیست و برای رسیدن به خدا لزومی ندارد کسی به حوزه برود. حوزه رفتن برای رساندن دیگران به خداست. برای این است که به انسانهای دیگر کمک کنید تا به خدا برسند. این مهمترین نیاز انسانهاست، و هرچقدر جامعه ای به خدا نزدیکتر شود، مشکلات مادی آن جامعه هم سریعتر و بهتر و بیشتر حل میشود. انسانها برای یادگیری علوم دنیایی نیاز به معلم و مشورت با متخصص دارند، برای علوم مربوط به معنویت و رشد روح-که بسیار پیچیده تر از جسم است- بسیار بیشتر به معلم و مشورت با متخصص نیاز دارند.
۲۳ اسفند ۹۴ ، ۲۳:۰۷ سالک الی الحق
بسم الله الحکیم
بحث انتخاب حوزه یا دانشگاه برمی گرده به هدف زندگی،همون خدایی شدن ...
حالا جدل سراین موضوع است که کدوم مسیر بهتره و سریعتر که مسلما حوزه
حالا افرادی مثل شهید چمران و ... چی می شوند؟!خب اینها استعداد اینوریشون بیشتر بوده اما چه کسی به شهید چمران و امثال ایشان اینطور بودن رایاد داد؟؟؟؟؟غیر از این آخوند های ریشو؟ 😉
من خودم بنا برحوزه رفتن را دارم چون خیلی ها میروند دانشگاه خب میاییم و اینا رو به راه حق می بریم ...
بعد مسأله بقای اسلامه یکم دید وسیع تر را می طلبد
یاعلی
۰۸ اسفند ۹۴ ، ۲۳:۵۸ محمد خانلری
سلام بله اگر نهران باشید در مدرسه مشکات و طرح مصباح میتوانید هم دانشگاه بخوانید و هم حوزه (برای اطلاعات بیستر به سایت مدرسه مشکات مراجعه کنید)
التماس دعا
من یک طلبه هستم.با این که لیاقت طلبگی نداشتم.ولی بر حسب وظیفه ونیازی که احساس میکردم طلبه شدم .ولی من در راه طلبگیم واقعا سرد شده بودم.خداخیرتون بده شیخ یه رو ح تازه به من تزریق  کردید.
سلام منم مثل خیلی از دوستان بین رفتن به حوزه و دانشگاه گیر کردم
بنده 17 سالمه ، رشته ام تجربی هستش ، به رشته ی پزشکی علاقه دارم ولی روحیاتم با حوزه بیشتر سازگاری داره تا دانشگاه ... بنظر شما کدامیک برای جامعه مفیدتر می تواند باشد همان را ادامه بدهم ؟؟؟
یا اگر هم می شود هر دو رشته دانشگاهی و حوزوی را با هم خواند که خیلی خوب می شود ... آیا می شود دو رشته دانشگاهی و حوزوی را با خواند ؟؟
ممنون میشم اگه سریع پاسخ دهید ... یا علی (ع)
سلام من دانشجوی سال دوم کارشناسی ارشد هستم و یک زمانی احساس میکردم که باید استاد دانشگاه بشوم و در محیط دانشگاه تاثیر گذار باشم اما چند سالی است مشغول کارهای تربیتی در بخش دانش آموزی شده ام و علاقه و میلم بسیار به سمت حوزه رفته است تا به صورت تخصصی تر این مسیولیت را ادامه بدهم خوشحال میشم که باید بدونم چکار کنم باتوجه به اینکه سن بنده هم بالا رفته و اکنون 23 سال دارم
در ضمن باید بگویم که در دوره کارشناسی شاگرد ممتاز بودم و با معدل به دانشگاه برای دوره ارشد آمدم اما اکنون بشدت بدلیل بی رغبتی یا حتی تنبلی به آن آسیب خورده و فشار خاصی بمن می آید و اصلا نمیتوانم وقت برای این طور کارها بگذارم
۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۶:۵۸ سید علی ساداتی
با سلام
تمامی نظرات رو مو به مو خوندم
نتیجه گیری قدری سخته
و من واقعا الانی که دارم مینویسم توش موندم که انتهای قضیه چی هست؟
من فردی مذهبی هستم
قاری قرآن
17سال سن دارم و تو کرج زندگی میکنم
اما رشته ی تحصیلی من ریاضی فیزیک هست
دوست دارم که برم حوزه علمیه و درس بخونم
ولی از طرف دیگه هم دوس دارم برم دانشگاه و تو رشته ای مثل برق یا عمران درس بخونم
یکی از دلایلی که من رو هی منصرف میکنه دیدگاه مردم نسبت به من تو اینده هست
دلیل بعدی اینکه اگه رفتم و پشیمون شدم چی میشه
و...
همه ی اعضای خانواده هم موافقن
برادرم منو تشویق میکنه و ...
ولی خواهرم منو از محدودیت هایی که حوزه و طلبه شدن به وجود می اره آگاه میکنه
مثلا از اینکه یه طلبه مسوولیتش خیلی بیشتره تا یه انسان معمولی که این منو یکم اذیت میکنه (یعنی یک طلبه حق اشتباه نداره)
به برنامه نویسی هم علاقه دارم و کاربا کامپیوتر و هم به صورت تخصصی آشنایی دارم
و حالا
این بنده ی حقیر که در دو سمت خودم یعنی حوزه و دانشگاه علاقه و استعداد خیلی واضحی میبینم کدوم رو باید انتخاب کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لطفا سریع تر جواب بدید
به نظر من ادم در هرجایی که باشه باید بتونه خدمتی که از دستش بر میاد رو به اسلام انجام بده. البته معلومات دینی واجبه ولی هر کسی رو خدا تو یه جایی قرار میده واسه کار کردن. شاید اگه شهید شهریاری حوزه می رفت الان ما این قدر در صنعت هسته ای حرف برا گفتن نداشتیم که بتونیم باهاش با قدرت های دنیا مذاکره کنیم. یا امثال شهید چمران و خیلیای دیگه...
من به شخصه احساس می کنم خدا دوست داره تو همین مهندسی بتونم کار کنم که داره با وجود این همه مشکلات راه رو برام باز می کنه تا درسم رو ادامه بدم...و البته همیشه هم آرزوی حوزه رفتن داشته ام...
باسلام.قبل از مطرح کردن مشکلم خواهش میکنم به سوالات پاسخ بدید.من دانش آموز سال چهارم تجربی هستم وامسال سال دومیه که داشتم کنکور بدم ولی به لطف سخنرانی های استاد مسیر اصلی خودم رو پیدا کردم وتصمیم گرفتم که به حوزه برم.ولی مشکلی که هست اینه که من باید تا سال دیگه صبر کنم که برم حوزه،خانواده ام به شدت اصرار دارند که این مدت رو فعلا من برای کنکور بخونم تا سال بعد که حوزه شروع بشه ولی بنده نظرم اینه که این مدت رو یک سیر مطالعاتی مناسب برای حوزه داشته باشم(باتوجه به اینکه بنده قصد دارم به سفیران هدایت برم وسفیران نیز به دلیل فشردگی بسیار زیاد وقتی برای مطالعه دروس غیر درسی ندارم)واینکه  فکر میکنم حالا که من با تفکر وتحقیق به تصمیم جدی برای رفتن به حوزه رسیدم دیگه برای کنکور خوندن کار بیهوده ای ست.لطفا راهنماییم کنید.
یاعلی
با عرض سلام،من می خواهم در رشته فلسفه اسلامی تحصیل کنم وخودم را برای ورود به دانشگاه امام صادق اماده میکنم و همزمان میخواهم به جامعه الزهرا بروم می خواستم بپرسم که به نظر شما میشود فلسفه و حوزه را با در نظر گرفتن حجم و محتوای این دو رشته،همزمان با هم خواند؟
👈سلام.وقت بخیرمن سوم تجربی هستم میخواستم بدونم میشه بعدازگرفتن دیپلمم حوزه شرکت کنم ودرکناراون یه رشته دانشگاهی هم داشته باشم یااینکه قوانین حوزه اجازه دورشته همزمان روبه من نمیده؟؟!!لطفاراهنماییم کنیدممنون☺👉
استاد واقعا بی نظیرند استدلالاتشون خیلی قشنگ هست ازشماممنون رفقای بیان معنوی خدا قوت
سلام من تازه دانشگاه قبول شدم و ی چند روزی مونده تا برم برا ثبت نام ولی از طرفی موندم که ایا به صلاحه برم ایا امام زمان ازم راضیه برم ..... خیلی فکرم مشغوله نمیدونم برم حوزه یا دانشگاه با وجود اینکه فرصت برا حوزه رفتن دیر شده ولی مطمانم اگه توفیق باشه برم همه چی درست میشه
لطفا هر چی زودتر اگه امکان داره راهنماییم کنید و برام خیلی دعا کنید .یا علی
۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۴۶ رضا نظری امامی
سلام علیکم
به نظر بنده رفتن به دانشگاه و تحصیل در رشته های علوم تجربی و ریاضی اگر اهمیتی بالا تر از تحصیل در علوم دینی و حوزه نداشته باشد قطعا کمتر نیست
حرفی زده میشود و آن حرف اغلب از ناحیه ی روحانیون است که ما در این علوم به اندازه  کافی دانشجو داریم و کشور هم دارد پیشرفت میکند پس نیاز به شرکت در دانشگاه کم تر از شرکت در حوزه احساس میشود
اما به نظرم این نوعی مغالطه و نگرش ناصحیح به مساله است
کسی تا به حال نگفته است که در دانشگاه و در میدان های علمی چند نفر دانشجوی بسیجی و متدین انقلابی در حال فعالیت های درخشان و عالی هستند
مسلما اگر خوب نگاه بکنید تعدادشان چندان زیاد نیست و اکثر افرادی که در حال فعالیت علمی قوی هستند متدین انقلابی نیستند ما باید به سمتی حرکت کنیم که انقلابی ها در تمام محافل علوم دانشگاهی حرفی برای گفتن داشته باشند و برگ برنده داشته باشند نه این که در دانشگاه ها به آن ها به چشم آدم کم سواد به آن ها نگاه شود به نظر من بسیجی ها و انقلابی ها باید در تمام کارهای علمی دانشگاهی حرف اول را بزنند
خودتان ببینید چند نفر استاد محقق بسیجی و مخلص و دانشجوی بسیجی فعال از لحاظ علمی در دانشگاه داریم؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
با سلام و تشکر،
دانشجو و به طور کلی انسان تغییر میکند؛ حتی اگر خیلی مذهبی نباشد.
اگر یک مذهبی-انقلابی به دانشگاه برود، یک مذهبی-انقلابی به دانشگاه اضافه شده، اما یک طلبۀ با استعداد و با خصوصیات خوب می تواند با تبلیغ خوب و رفع رسوءتفاهم ها نسبت به دین، سالانه دهها دانشجوی مذهبی-انقلابی به دانشگاه اضافه کند.
موفق باشید.
باسلام خدمت استاد عزیز
شاید پاسخ شما به این سوالم مسیر زندگیمو عوض کند
من جوانی 17 ساله هستم و تمام اقوام پدرم طلبه واخوند هستند. من دیپلم تجربی ام راگرفتم و دو ماه است که تمام فکروذهنم مشغول است که دانشگاه بروم یا حوزه؟  تمام افکارم عوض شده ودیگه خسته شدم از فکر کردن و دوراهی بودن
استاد عزیز من بعد از 3 سال گوش دادن به سخنرانیهای شما امروز به شما رو اوردم تا به این سوالم جواب بدید
خیلی ممنون خداحافظ
اجرکم عند الله
پاسخ:
با سلام و تشکر،
حاج آقا که پاسخ داده اند!
سلام
بنده دانشجوی سال سوم پزشکی دانشگاه تهران هستم.موقع انتخاب رشته اصلا به فکر تحصیل علوم دینی نبودم... ولی الان دچار سردرگمی شدم که با شرایط امروز و با توجه به فرمایش استاد که اولویت با تحصیل علوم دینی است چه باید بکنم.آیا درسم رو رها بکنم و به علوم دینی بپردازم یا همین رشته رو ادامه بدم.میترسم چندسال دیگه عمرم رو تو ابن رشته بگذرونم بعد متوجه بشم اشتباه کردم.از طرفی به دلیل حساست این رشته و سنگینی دروس توانایی تحصیل هردو رو ندارم.الان هم به دروس پزشکیم لطمه وارد شده و هم به علوم دینیم.چون هردو رو باهم داشتن برای من خیلی سخته...و به علوم دینی هم شدیدا احسای نیاز میکنم حداقل برای هدایت خودم.

لطفا راهنمایی بفرمائید
منتظر جواب شما هستم.
پاسخ:
با سلام و تشکر،
پاسخ امام خامنه ای را ببینید:
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2887
سلام من دانشجوی دانشگاه فرهنگیان هستم و دبیری زیست شناسی میخونم جدیدا تصمیم گرفتم علاوه بر این رشته به صورت غیر حضوری حوزه رو هم بخونم اما اطرافیانم میگن هر دو رشته دروسش سنگین هست  ارتباطی هم باهم ندارند و امکان داره وقت کم بیاری برا یکیشون 
اما من احساس میکنم میتونم هر دوتاشو باهم بخونم
خیلی دلم میخواد نظر شما رو هم در این مورد بدونم من آشنایی زیادی با حوزه ندارم و خانواده ام هم بر مبنای اطلاعاتی که از طلبه های خانوم دارند زیاد با این کارم موافق نیستند و من واقعا نمیدونم کاری که میکنم درسته یا نه
میشه یخورده در موردش توضیح بدید؟؟؟
پاسخ:
با سلام و تشکر،
درسته، هر دو با هم خیلی مشکله و توان خیلی زیادی میخواهد.
۱۴ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۲۹ سرخ ترین شقایق
السلام علیک یا معز المومنین و المستضفین....  
السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان....
درود،،،من واقعا موندم چیکار کنم...تجربی خوندم به امید پزشک شدن...و فردی مذهبی هستم که علاقه به حوزه دارم 
و از طرفی علاقه به علم دانشگاهی...... نمیدونم چیکار کنم....اطرافیان میخوان پزشکی بخونم خودمم دوس دارم اما           به حوزه هم علاقه دارم...احساس میکنم واسه تصمیم گیری برای رفتن ب دانشگاه و منزلت اجتماعی دچار دنیا پرستی شدم....ناراحتم و شاکی که چرا امام زمانم نیست ک راهنماییم کنه...
شاکی ام که پدر امت نیست....
اللهم عجل الولیک الفرج و فرجنا بهم
یاقریب

سلام خسته نباشید می حواستم بگم که این مطلب خیلی منو راضی نکرد ینی ای کاش باتفصیل بیشتر بحث شده بود من سخنرانی وصوت این مطلب رو هم گوش کردم اما اون از اول ناقص بود وخودسایت بابت کامل نبودنش عذر خواهی کرده بود.می خواستم درخواست کنم اگه استاد جای دیگه ای بااین موضوع صحبتی کرده توی سایت قرار بدید یااگر نکردن از ایشون بخواید که توی برنامه های اینده شون بگذارن
باتشکر
۱۷ تیر ۹۴ ، ۱۹:۵۰ ارزوی طلبگی
سلام اقای پناهیان ممنون میشم اگه جواب منو بدید
من خیلی علاقه به رفتن لخ حوزه دارم و جلومو نگاه کردم و میدونم چه مشکلات و سختیهایی داره و هدفم چیه.میدونم که موفق میشم.اما پدر و مادرم مخالفن و حتی دلیل مخالفتشونم نمیگن فقط میگن ما مخالفیم و دوست نداریم تو بری حوزه.
لطفا راه نمایبم کنید چیکار کنم

سلام دوستان من تجربی میخوندم والان 2 سال رفتم حوزه 1سال اول خیلی حرف خوردم وگریه ها کردم اما الان همه اون ادم ها من رو به خاطر انتخابم تحسین میکنند .

اخواند ن نهج البلاغه  به سوال های  من باسخ میداد .

از کودکی ام همیشه  به هرچی که فکر میکردم  یک سوال برام بیش میومد اخرش که چی؟

بعد از فوت اقای بهجت واون همه جمعیت با خودم گفتم  بالاترین سربلندی وعزت رو تواین دنیاهم ادمی داره که دیندار تره بس تصمیمو گرفتم تمام ارزوها برای دکتر شدن کنار گذاشتم و تصمیم گرفتم اون طوری بشم که خدا میخاد

 من ادم دیگری شدم شخصیت قبلی من چیزی دیگری بود کس فکرنمیکرد برم حوزه  خودمم هنوز توشکم.

حالا من دارم کیف میکنم  جواب سوالامو وخودمو بیدا کردم  دارم  باروحم نفس میکشم.

راستی  خانواده ام تا اخرین لحظه راضی نمیشدند

من گفتم هرچی استخاره بگه استخاره من میوه شجره طیبه اومد

خدا اون چیزی هست که ما میخیم  کش ماهم اون چیزی باشیم که خدا میخاد

یاعلی

۲۱ خرداد ۹۴ ، ۰۱:۱۹ در جوار یک طلبه!
سلام.بنظرتون در رشته الهیات دانشگاه بهتره یا حوزه؟من نمیدونم دانشگاه برم یا از همون اول برم حوزه!
سلام
من با نظر سریاز کوچک موافقم
چه اشکالی داره ما هم به حوزه های روحی و هم جسمی بپردازیم؟
ضمنا من موافق نیستم که ما در حوزه های فنی خدرکفا شدیم
واقعا نقش کدام دسته از دانشمندان در استقلال کشور بیشتره؟دانشمندان هسته ای یا.......؟
نمیدانم مگه بوعلی سیناها در هر دو حوزه جسم و روح  تخصص نداشتن؟
سلام من کارشناسی روابط عمومی دارم الان میخوام ارشدموتارخ امامت یاطلبگی بخونم دوس دارم واردحوزه هم بشم امانمیدونم بایدچکارکنم
اگ میشه جوابوب ایمیلم بفرستیدوراهنماییم کنید
ممنون
سلام
میخواستم یه مشورت ازتون بگیرم
من یه دختر دانش آموز رشته ریاضی ام و پشت کنکوری
دقیقا همین امسال به این نتیجه رسیدم که واقعا تو حوزه بیشتر میتونم مفید باشم هم برا خودم و هم برا جامعه
درسام هم خوبه الحمدلله و همیشه جزء نفرات برتر بودم کارا و پژوهشای دینی و قرآنیم هم به لطف خدا زیاد بوده منظورم اینه که فکر میکنم استعدادای من تو مسیر دین و قرآن جهت دهی شده
من کاملا به راهی که میخوام برم اطمینان دارم مخصوصا این که یه سری اتفاقات تو زندگی ام باعث شده بود که 2سال پیش با خدای خودم عهد ببندم که خودم رو وقف قرآن و دینم بکنم و فکر میکنم تو حوزه بیشتر میتونم به این عهدم وفا کنم
اما مشکل اینجاست که اطرافیانم مخصوصا مادرم میگن تو حتما باید بری یه رشته ای رو بخونی که درآمد داشته باشی مخصوصا این که رشته ات ریاضیه و خیلی زحمت کشیدی و حداقل باید بری معلم بشی هرچی هم بهشون میگم داشتن درامد برا یه دختر لازم نیست ورشته های دانشگاهی رشته ما اصلا برا خانما مناسب نیست و من هم علاقه ای بهشون ندارم قبول نمیکنن
حالا همه اینا به کنار اگه من احساس میکردم واقعا تو دانشگاه بیشتر میتونم مفید باشم قطعا میرفتم
میشه شما بگید واقعا باید چی کار کنم ؟
چه جوری راضی کنم بقیه رو که این قدر هر روز مورد عتاب قرار نگیرم؟خداییش هر جا میرم از همه حرف میشنوم؛گاهی با خودم فکر میکنم اینا امتحانات خداست که ثابت قدمیم معلوم بشه
بعضی وقتا این قدر تحت فشار بقیه قرار میگیرم که واقعا از خودم میپرسم راهی که میخوام برم درسته یا راهی که بقیه میگن؟

پاسخ:
با سلام و تشکر، از دعا و توسل به اهلبیت خسته نشوید، حتما کمکتون میکند.
۱۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۵۴ یاسین سلیمانی
سلام.خواستم بگم طلبه ها از لحاظ شغلی تامین اند؟الان تو استان خوزستان بالغ بر 6 حوزه ی علمیه وجود داره.اگه به طور میانگین در نظر بگیریم هر حوزه سالی 20 تا می گیره. حالا سالی که این120 نفر تحصیلاتشون تموم میشه کجا باید کار کنند؟مگه آموزش و پرورش چند نفر می خواد؟مگه پیش نماز مسجد چقدر پول می گیره؟من خیلی زیاد علاقه به راه دین دارم اما این مسائل سردم می کنه و می ترسونم از آینده ی شغلی.
عمق فاجعه بزرگتر از این حرف هاست!!!
قدیما بچه رو شش ، هفت سالگی میفرستادن مکتب خونه، با اون امکانات در حد صفر، 14، 15 سالش نشده مجتهد میشد! الان بچه رو شش سالگی میفرستیم مهد و مدرسه، 30 سالگی دکتری میگیره نه دو کلام حرف مفید بلده، نه یک صفحه قرآن میتونه بخونه (با وجود اینکه حداقل 12 سال دروس قرآنی داشته) نه درددی از جامعه میتونه دوا کنه!!!
آقای پناهیان درد اینجاست عزیز من!!! اصلا اگر نظام آموزشی ما درست بشه جوونامون وقتی دیپلم میگیرن هم مجتهد هستند هم یه فنی بلدن و بلافاصله هم میتونن وارد چرخه تولید علم و ثروت برای جامعه بشن!!! تازه ده سال ادامه تحصیل هم پیشکش که درونصورت باید به واقع دکترهای ما مرجع تقلید باشن!!(در رشته تخصصیشون)
با سلام آقای پناهیان  خوب بود مطالب را  از جهت اقتصادی هم در نظر می گرفتند که متاسفانه به آن نپرداختند . حوزه های علمیه حقوقی را که می دهند کفاف خرج ساده امروزی را می دهد ؟ من یک فرهنگی هستم و 37 سال سابقه تدریس کمتر دیدم فرزند آخوندی که تمامی یا درصد خوبی از نیازهای اقتصادیش نامین باشد و این ایجاد عقده می کند پیشنهاد می دهم یک پژوهشی در این زمینه و یا  چرا فرزندان علما مخالف خودشان می شوند و علت آن چیست ؟ من خودم دیدم علماء یزرگ مرجعی که صد در صد مخالف پدرشان شدند و حتی به جرگه مخالفین نظام هم پیوستند 
بنابراین باید در حوزه ها تغییراتی از جهت اقتصاد و نوع پذیرش صورت بگیرد 

پاسخ:
با سلام و تشکر
- البته فرزندانی که موافق هستند بیشترند، اما طبیعتا مخالفها دیده می شوند.
- به طور کلی فرزندان دوست ندارند از نسل قبل متفاوت باشند.
سلام .

خیلی خیلی جامع و کامل بود . 
در پناه آقا امام زمان علیه السلام
اکنون شرایط جوری شده است که گاها کسی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شود ٬ در رشته مرتبط و تخصصی خود کار نمی کند. اگر بحث بر روی چنین افرادی باشد باید علت جویا شد؟ 
ولی چنانچه بحث روی متخصصان جامعه است باید گفت همان قدر که شما در حوزه احساس نیاز می کنید احتمالا نیروی متخصص متعهد هم نیاز باشد بنابرین به نظر بنده باید شرایطی ایجاد گردد تا نیاز تمام بخش ها به طور کامل تامین گردد تا انتخاب رشته یک دانش آموز با آینده نگری همراه باشد ٬ منظور این که اگر برای هر کس یک آینده شغلی مناسب را تعهد کنند ٬ آن موقع است که تمام انتخاب ها از روی علاقه و استعداد خواهد بود نه از روی تطامع و ناچاری.
این البته وظیفه دولت است.
۱۱ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۵۵ منتظر ظهور
با سلام و خسته نباشید بابت تمامی زحماتتون
یه سوال و یه درخواست داشتم
از طرف سایت گمنام برای من پیام اومده بود که استاد در مصلی غرفه حوزه علمیه در مورد
پرا باید حوزه را انتخاب کنم سخنرانی داشتند می خواستند ببینم متن سخنرانی رو دارین
ممنون میشم قرار بدین
پاسخ:
با سلام و تشکر
صوت این سخنرانی به زودی در سایت بارگزاری خواهد شد.
به نظر این حقیر که یک طلبه ی کوچک هستم هر شخص در هر کجا که مشغول هست اگر بداند که نه برای خودش و نه برای جامعه مفید است نباید آنجا بماند.چون هم عمرش تلف می شود وهم هزینه روی دست دولت و جامعه و دیگر ارگانها میگذارد،حالا فرقی هم ندارد که دانشگاه باشد یا حوزه.
اما در جواب دوستی که گفتند دکتر چمران یک حوزوی نبود اما ....   عرض میکنم که اگر به قول حاج آقا پناهیان همین عالمان دینی نبودند اسمی از دین و اخلاق نبود که شهید چمران هینگونه باشند.لذا کاری که از یک روحانی متقی وعالم مانند امام خمینی بر می آید،از هزار دانشگاهی بر نمی آید.لذا روحانیت نقش رهبری جامعه دینی را بر عهده دارد.
من که بنظرم بعد از در نظر گرفتن همه پارامتر ها مث علاقه و استعداد  و اینا ولی بنظرم حوزوی ها بهتره تلاش کنن سیستم حوزه رو درست کنن به جای اینکه تعداد طلبه رو بیشتر کنن شما ببین چقد طلبه در قم هستند که خیلی هم درس خوندن و با سواد هستن اینا که میخاد ازشون استفاده بشه؟؟؟؟ به جا اینکه یه برنامه بریزن این علما رو پخش کنن سراسر کشور هی میگن ما طلبه کم داریم خب همین که دارین هم استفاده نمیکنین برادر من . بعدم بنظرم یه استاد دانشگاه که مرام و سواد یه عالم داشته باشه الان خیلی بیشتر از یه طلبه که تا چنجاه سالگی بخاد قم درس بخونه نیاز هست.
پاسخ:
با سلام و تشکر،
کسی که تا پنجاه سالگی بخواهد فقط درس بخواند درد دین ندارد و نیازی بهش نیست، چنین کسی اگر به دانشگاه هم برود، احتمالا جزو اساتیدی خواهد بود که عامل دلزدگی جوانان از دین می شوند. ولی کسی که درد دین و انسانها را دارد، داستانش فرق می کند.
سلام این سوال همیشه دغدغه ذهنم بوده.نمی دونم ارشد رشته ی ژنتیک انسانی رو ادامه بدم یا معرف دینی رو؟!
من به هر دو علاقه مندم و به نظرم استعدادشم دارم.با توجه به اینکه ما حکومت اسلامی رو داریم و بنا به فرموده رهبر معظم علم یکی از ارکان امنیت بلند مدت کشور هست به نظرم تحصیادر رشته های دانشگاهی هم می تونه یه فریضه باشه.واقعا نمیدونم چه تصمیمی بگیرم.

سلام

بنده خیلی خوب متوجه فرمایش استاد نشدم... منظورشون از فقه و فقیه شدن فقط حوزه رفتن هست؟؟؟ یا نه رشته های دانشگاهی فقه و حقوق هم شامل میشه؟؟

سلام ممنون از راهنمایی هاتون
همه ی اینا درست فقط یک سوال:
دکتر چمران چطور بدون حضور در حوزه ، و مطالعه (رسمی) دروس حوزوی به این درجه ومقام رسیدند، یک عارف ، یک سالک ، یک مجاهد، یک عالم تمام عیار و....
بطوری که حضرت امام (ره) می فرمایند:دلم برای چمران تنگ شده است و در پیام شهادت ایشان میفرمایند :  عارف انسان ساز.
آیا نمی شود به راه ایشان اقتدا کرد؟
آیا ایشان ثابت نکردند که از راه دانشگاه هم می شود؟( آن هم در مهد کفر)
نمی دانم شاید اشتباه میکنم
بنده بسیار بسیار به حوزه علاقمند بوده و هستم و خود را لایق حضور در این فضا را ندیده ام
اما یکی از دلایل و انگیزه هایی که باعث شد برم دانشگاه ،ایشان بودند
الان هم مردد هستم .از طرفی فرمایشات رهبری در باب پیشرفت و تولید علم ،و خودکفایی(مثلا هسته ای ، نانو، داروسازی و...)
از طرفی هم، نیاز به وجود روحانی و علوم انسانی....
سلام
من تا چند وقت پیش تصمیم داشتم بعد از لیسانس برم حوزه اما بعد از اومدن به دانشگاه و دیدن شرایط مردم و کشور و هم چنین ارتباط با حوزه ودیدن چیزهایی که واقعا دردآوره! به نظرم اومد الان با روحانی شدن نمیشه مسیرو برا اسلام و تمدن سازی هموار کرد الان به خط شکن نیاز داریم به این معنا که اگه یه مسئول کلان کشوری که برند مذهبی داره کارشو اسلامی(یعنی تو همه ی زمینه ها مادی و معنوی بدون نقص باشه!)انجام بده اولا تو این شرایط راسته چند صد تا مبلغ واقعی! برا دین تبلیغ میشه مردم دیگه بعد 30 سال از فساد در نظام اسلامی خسته شدن ما باید اول کار آمدی اسلامو ثابت کنیم اونوقت خط شکنی میشه تا فقهای واقعی! کارشونو کنن واسه همین 90درصد به این نتیجه رسیدم که برم برا فوق مدیریت بخونم و ارتباط با علما و ... هم حفظ کنم 
اگه میشه راهنماییم کنید

صدای بنده که به جایی نمی رسد اما شاید اینجا کسی که باید  بشنود لاقل بشنود،  حوزه ی علوم اسلامی دانشگاهیان  ثبت نام و ورود به آن معضلی ست ،حداقل در مشهد که اینطور هست یا حداقل برای بنده اینطور بوده ...تعجب  می کنم که برای ورود به حوزه ی علوم اسلامی دانشگاهیان همین قدر کفایت نمی کند فرد پر از خلا های اعتقادی باشد واقعا درک نمی کنم چرا باید برای ورود به حوزه ی علوم اسلامی دانشگاهیان آزمون تعیین سطح اجرا کنند و بعد یک عده را رد و یک عده را قبول اعلام کنند معمولا آزمون تعیین سطح صرفا برای همان تعیین سطح کاربرد دارد نه دادن نمره ی قبولی یا رد ،و نهایتا هم با دلایلی چون دانشجوی سال 6 فلان رشته هستید احتمال این وجود دارد که در کلاس ها حضور منظم نداشته باشید یا چون  خانواده تان علاقمند به تحصیل شما در حوزه نیستند  بنده را رد کنند واقعا آدم خوب دلگیر می شود به ذوق اش میخورد، امید وارم حداقل بعد از اتمام درس دانشگاه بتوانم وارد حوزه ی غیر وابسته به دانشگاه شوم و امیدوارم هر فردی رو با هر سطح دینی و خانوادگی پذیرا باشند .
بنظرم ، یک سوال دیگر نیز مطرح است و آن این که حال این چند میلیون نفری که دانشجو هستند بعد فارغ التحصیلی چه راهی را انتخاب کنند ؟  
سلام من دانشجوی داروسازیم بعداتمام درسم میشه برم داروخانه مشغول شم یاادامه تحصیل بدمبشم استاددانشگاه اما بنظرم بهترین راهش اینه بعداتمام تحصیل روزی 4 ساعت برم داروخانه خدمت به بیماران کنم بقیه روزم برم حوزه مشغول شم.بنظرم یه استادخوب دانشگاه بودن که بشه هم دینموحفظ کنم توفضای نامناسب وهم دیگران روهدایت کنم خیلی سخت باشه درصورتی که یه روحانی باشم ودرکنارش توداروخانه واقعا به مردم خدمت کنم هم راحت تردینموحفظ کردم هم ازجهاتمختلف خدمت کردم واین سازگارترباهدف خلقتم ورشدم هست
به طورکلی مجبورنیستم خودموبندازم توورطه گناه دانشگاه
وقتی میتونم خدمت های زیادی انجام بدم به شیوه ای که گفتم
میخواستم عرض بکنم که استادم ، گاه پشیمان میشوم از اینکه برق میخوانم و گاه سخنان رهبرم جان میبخشد مرا ، نظر شما چیست ؟ آیا طلاب بیشتر از دانشجویان هم قدم رهبرند ؟
با سلام ...
حاج آقا یه سوال داشتم خواهش میکنم ازتون جوابمو بدید
من به تازگی کارشناسی علوم اجتماعیم رو گرفتم الان هم تقریبا یک سال هست برای ارشد همین رشته درس میخونم اما هر چه بیشتر میخونم بیشتر به پوچی این رشته پی میبرم.
طوری که از کم کم به فکر انصراف از آزمون ارشد افتادم.
در کنار این مسئله عمیقا علاقه مند به کار در زمینه حفظ و تفسیر قرآن کریم هستم...
اما مشکلی که اجازه تصمیم گیری نمیدهد این است که مگر حضرت آقا توصیه به بومی سازی علوم انسانی نفرمودند؟
اگر ما هم از این رشته ها کنار بکشیم چه کسی این علوم را بومی و اسلامی کند؟
از طرفی جواب خودم را اینطور میدهم که اصلا این علم بومی هم شد، مگر مارکس که از دل جامعه المان برآمد و برای همین جامعه هم نظریه پردازی کرد چه گلی به سر جامعه اش زد؟
اصلا علوم اجتماعی صرفا این علم نه از نوع غربی یا اسلامی آن چه فایده ای برای جامعه دارد؟
تمام کسانی که مشاوره میدهند یا حوزوی اند و با این علم آشنایی در حد مطلوب ندارند یا دانشگاهی اند و... خودتان بهتر میدانید ...
با توجه به اینکه یک ماه به کنکور ارشد باقیمانده خواهش میکنم راهنماییم کنید .
همیشه دعاگویتان هستم .

سلام . به نظر من خیلی از شغل ها غیر از اینکه یه جنبش خدمت به خلق محسوب میشه از جنبه های دیگرش هم میتونه خدمت به دین  تلقی بشه. خصوصا تو این زمینه هنر میتونه قابل توجه باشه. مثل یه فیلمساز یا گرافیست که میتونه با خلق اثر دینی و مذهبی به دین خدمت کرده باشه.
مهم این هر جا باشه به وضیفش عمل کنه و در یار انصار امام زمانش باشه من دوستی دارم تو کارخونه کار میکنه ولی هدایتی که اون انجام میده از کل طلبهای شهرمون بیشتره
پاسخ:
- استعداد اشخاص متفاوت است و هرکس را باید با خوش سجنید، شاید اگر این دوست، در حوزه تحصیل کرده بود میتوانست از این مقدار فعلی هم خیلی بیشتر موثر باشد.
- به هر حال این یک توصیه منطقی و کلی است. هر قاعده کلی ممکن است استثناهایی هم داشته باشد.

۱۷ مهر ۹۳ ، ۱۵:۴۶ سرباز کوچک
حاج اقا یه سوال داشتم....در جامعه امروزه به نظر شما بهتر نیست درمحیط دانشگاه باشیم تا هم بتوانیم کشور را افراد با تقوا ومومن به دست گرفت وهم اینکه وقتی یک دانشگاهی هستیم شاید حرفمان را بهتر گوش دهند..وهمین طور اینکه کشور مثلا به یک دارو ساز متعهد هم نیاز دارد... کم هست نمیشود هم دانشگاه را خواند وبعد از اتمام حوزه را شروع کرد؟بهتر نیست؟خیلی ممنوم از نوشته..ذهن درگیری داشتم..مثلا من استادی رو میشناسم که الان در باب معرفت انتظار کلاسی دارند که خود یک مهندس بودن اما از کوچیکی زیر دست ایت الله های بزرگی بودن تا به این را رسیدن..

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...