۰۱/۰۵/۰۵ چاپ ایمیل و پی دی اف

فیلم | یاد امام زمان(عج) در پیاده‌روی اربعین

شناسنامه:

  • تولید: بیان معنوی
  • زمان: 22:34
  • مکان: قرارگاه خاتم الاوصیاء - نشست مدیران مواکب پویش آغاز پیاده‌روی اربعین از مسجد سهله
  • موضوع: یاد امام زمان(عج) در پیاده‌روی اربعین

     

     

متن:

بسم الله الرحمن الرحیم. طبیعتاً به خاطر اهمیت موضوع، ما دور همدیگر جمع شدیم و هم اربعین فوق العاده با اهمیت است علی رغم اینکه خیلی‌ها هنوز اهمیتش را درک نکردند متاسفانه؛ خیلی‌ها یعنی خیلی از کسانی که اهل هیئت و عزاداری ابا عبدالله الحسین هستند، خیلی‌ها که اهل زیارت هستند، خیلی‌ها که اهل اطعام در مجالس ابا عبدالله الحسین هستند، خیلی‌ها یعنی اینها؛ خیلی از کسانی که انقلابی هستند، خیلی‌ها از اینها هنوز متاسفانه اهمیت اربعین را اساساً درک نکردند. و خیلی از کسانی که اربعین را درک کردند و اهمیتش را یافتند هنوز اهمیت یاد امام زمان ارواحناله‌الفداه را در اربعین بهش توجه ندارند. همان جوری که یاد امام زمان علیه السلام را در زیارت عاشورا بهش توجه ندارند. که چرا چند بار در زیارت عاشورا ما از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را متصل کند به ظهور برای انتقام، برای این که بتوانیم زمینه‌ساز باشیم برای رفع ظلم و جور درعالم.

اباعبدالله الحسن(ع) بزرگترین کارکردشان زمینه‌سازی برای ظهور حضرت است و الان دارند این کارکرد خودشان نشان می‌دهند. اگر کسی در اربعین به امام زمان ارواحناله‌الفداء توجه نکند، انگار فلسفۀ زیارت اربعین را متوجه نشده است. فلسفۀ زیارت اربعین یعنی امام زمان ارواحناله‌الفداء، و یعنی مقدمه‌سازی برای ظهور حضرت. چطور؟ شما در زیارت اربعین می‌خوانید: «و نُصرَتی لَکُم مُعَدَّة» من آمدم شما را کمک کنم. حالا امام حسین 1400 سال پیش را می‌خواهی کمک کنی؟ این که معنی ندارد. خب به شما می‌گویند نه دیگر ایشان به شهادت رسیدند بفرمایید با خیال راحت بروید خانه‌تان به زندگیتان بپردازید. وقتی که شما امروز دارید می‌گویید من آمده‌ام برای اینکه شما را کمک کنم، درواقع آمده‌اید برای اینکه فرزندش مهدی علیه السلام را کمک کنید. و وقتی می‌گویید ما آمدیم فرزند شما امام زمان ارواحنا له الفداء را کمک کنیم، معنایش چیزی نیست جز اینکه ما آمده‌ایم مقدمه‌ساز ظهور باشیم. نصرت برای امام زمان، امروز یعنی «یُمَهِّدونَ لِلمهَدی سُلطانَه»؛ مقدمه‌سازی برای حضرت.

اگر می‌خواهید روضه اباعبدالله الحسین، زیارت اباعبدالله الحسین و از همه مهم‌تر اربعین اباعبدالله الحسین، یک‌وقت دچار سکولاریسم نشود، یک‌وقت بعضی‌ها نخواهند خنثی کنند این عظمت زیارت اربعین را، باید امام زمان را یاد کنیم. باید بگوییم یابن الحسن ما به دنبال قدم‌های شما در این راه آمدیم. به حدی باید از امام زمان یاد بکنیم که یک ناظر بیرونی بگوید، ببخشید این اربعین برای امام حسین است یا برای امام زمان؟ یک ناظر بیرونی که با فرهنگ ما آشنا نیست بگوید که من قاطی کرده‌ام نمی‌توانم تشخیص بدهم الان شما مراسمتان مراسم پاسداشت امام زمان و انتظار او و قدم برداشتن به سوی ظهور اوست یا مراسمتان یک سوگواری یک حادثه تاریخی است. باید ناظران بین المللی این جوری نگاه بکنند.

 ما آن‌قدر باید در اربعین یاد امام زمان ارواحنا له الفداء را داشته باشیم. آن‌قدر باید یابن الحسن بگوییم تا همه متوجه شوند ما در این بیابان‌ها دنبال چی هستیم. و این اربعین باعظمت با همه موکب‌ها و با همه جمعیت‌هایی که در بیابان هستند، درواقع لشکرگاه امام زمان علیه السلام را تشکیل دادند و در واقع کاری دارند می‌کنند که ما به ظهور نزدیک‌تر شویم. خیلی ساده من به شما عرض بکنم، ما با روضه ابا عبد الله الحسین رسیدیم تا انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس و تثبیت انقلاب و صدور حقیقت انقلاب. خوب، حالا با این عملیاتی که ما داریم انجام می‌دهیم، می‌توانیم کار را پیش ببریم تا برسانیم به ظهور خود حضرت؟ قطعاً نه. یعنی با کل نظام جمهوری اسلامی و کل نیروهای مقاومت و کل فعالیت اقتصادی که بتوانیم انجام بدهیم مستقل بکنیم سرزمین‌های اسلامی را، مقاوم و قدرتمند بکنیم سرزمین‌های اسلامی و امت اسلامی را. آیا می‌توانیم به ظهور برسیم؟ قطعاً نه. زور امام حسین، قدرت امام حسین همین امروز بیشتر از کل فعالیت‌ها و دارائی‌های ما است. لذا مهمترین ثمره انقلاب اسلامی این می‌شود که در یک خطه‌ای در بین النهرین امنیت ایجاد می‌کند و ما می‌توانیم اربعین برقرار بکنیم و بعد باز با اربعین به سوی ظهور با قدرت و شتاب بیشتری حرکت کنیم. وقتی ما با اربعین به سوی ظهور حرکت کنیم مثل این که با تانک داریم حرکت می‌کنیم، به سمت نابود کردن ظلم. ولی وقتی که با کل دارائی‌های دیگرمان به سمت ظهور حرکت کنیم، عین یک پیاده نظامی است که اسلحه هم اتفاقاً ندارد یا اسلحه‌اش خیلی ضعیف است. هنوز امام حسین زورش از همه ما بیشتر است. اثرش از همه ما بیشتر است.

 یک‌وقت ما غرّه نباید شویم به توانایی‌ها و دارائی‌های خودمان. اصلاً همین الان هم نخ تسبیح دانه‌های جبهه مقاومت باز خود اباعبدالله الحسین(ع)، این‌جوری نیست که امام حسین علیه السلام مصرفش تمام شده باشد. با روضه‌هایش به انقلاب رسیدیم، بعد دیگر آقا ما خودمان می‌دانیم چه‌کار کنیم. بعضی‌ها واقعاً تصورشان این‌جوری است. اگر امام حسین توانست در همه غربت‌ها و ظلمت‌ها ما را نجات بدهد تا به این خط مقاومت امروز و این جبهه مقاومت قوی برساند امام حسین علیه السلام حالا از ما امکانات می‌خواهد تا ما را پیش ببرد. ما از موشک‌ها، از اتحاد ملت‌ها، از مقاومت مردم عراق در مقابل دواعش، ازهمه صفات خوبی که از ابا عبدالله الحسین(ع) گرفتیم می‌خواهیم استفاده کنیم و بگوییم امام حسین باز ادامه بده، باز دست ما را بگیر و ببر. خیلی ما باید توجه کنیم به این که ما از سر تفنّن و تفریح و از سر دل سیری و به عنوان فوق برنامه و برای صفا و حال کردن نمی‌رویم اربعین. ما مضطریم! ما محتاج اربعین هستیم! و این اضطرارمان را باید با امام زمان نشان بدهیم. یادمان باشد این مسئله طرح امام زمان ارواحنا له الفداء در اربعین مسأله خیلی بزرگی است. به نظر من هر شعاری برای اربعین، هرسال منهای امام زمان ارواحناله‌الفداء باشد، شعار ناقصی است. قدیم‌ها در نوحه‌ها یک گوشواره‌ای همیشه می‌گذاشتند یا حجة الله آجرک الله می‌گفتند در هر نوحه‌ای برای هرشهیدی از شهداء کربلا. ما باید این را پیشرفت بدهیم. محال است امام زمان ارواحناله‌الفداء پدر گرامیشان دعوت کنند به اربعین، بعد خودشان دلها را متحول کنند که مردم بیایند به اربعین، و بعد خودشان در پیاده‌روی اربعین شرکت نکنند. محال است اجداد طاهرینشان این همه ثواب برای پیاده‌روی به سوی حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام طراحی کنند و بعد خودشان نباشند. اصلاً محال است. یک همچین چیزی امکان ندارد.

 تمام مردم به دو عشق در این مسیر باید قدم بزنند، یکی عشق زیارت اباعبدالله الحسین با پای کوفته و پیاده. دوم عشق هم نفسی، هم گامی، همراهی با امام زمان در طول این راه. دنبال حضرت باید بگردد چشم‌ها و دل‌ها. یاد امام زمان علیه السلام را باید برجسته بکنیم و إلا قصد آن کسانی که دوست دارند اربعین را غیر انقلابی بکنند محقق می‌شود. می‌گویند؛ آقا شما برو سمت امام حسین ولی از امام حسین درس نگیر، از امام حسین نیرو نگیر برای ساختن آینده برای نجات جهان. خوب؛ آقا این که صحیح نیست. ما این‌جوری به سمت قرآن هم برویم فایده ندارد. بدون عترت به سوی قرآن برویم فایده ندارد. بدون امام زمان به سوی عترت برویم  فایده ندارد. یادمان باشد، لذا وظیفه همه اربعینی‌هاست که یاد امام زمان ارواحنا له الفداء را در صدر نگه دارند. کمااینکه در زیارت عاشورا بارها به یاد امام زمان ارواحنا له الفداء می‌پردازیم.

 در زیارت عاشورا می‌گوییم، از آن خدایی که مرا گرامی داشت به واسطۀ تو یا اباعبدالله ، تقاضا می‌کنم «أن یرزقنی طلبَ ثارکَ مع امامٍ منصور» یعنی خدایا؛ تو که گرامی داشتی من را به امام حسین، ادامه بده  این گرامی داشتن من را. درواقع معنایش این می‌شود. ادامه بده این گرامی داشتن من را، با این که به من روزی کنی طلب ثار اباعبدالله الحسین علیه السلام را با امام منصور. امام منصور کو در اربعین؟ بیشترین نوحه‌های امام زمانی در مسیر اربعین باید باشد. نمی‌دانم این را چگونه تمنا کنم. دست ذاکرین اهل بیت را ببوسم، قدم‌های سینه‌زنان اباعبدالله الحسین و زائرین پیاده را بوسه بَرش بزنم، تمنا کنم بیایید، شما که دلهایتان با حضرت است.  بر سر زبان‌ها، بر سر دست‌ها، بر در و دیوار موکب‌ها یاد امام زمان را بیش از بیش در نظر بگیرید. آن وقت است که اربعین جهان را تکان خواهد داد. به مردم جهان بگویید یک آقائی بوده 1400 سال پیش اینها دارند برایش سوگواری می‌کنند، تکان نمی‌خورد جهان. ولی شما بگویید؛ یک آقائی بوده اینها برای آینده در مسیر زیارت او نقشه دارند، جهان را تکان خواهد داد. دیگر شما می‌دانید که چگونه این هنر را، این شور و شعور و شوق را به کار بگیرید برای احیاء کردن نام حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء.

 تمنا می‌کنم ازتان آثاری بیافرینید که مردم خیلی‌هایشان بگویند که من با امام زمان در راه اربعین آشنا شدم. آنجا دلم رفت. آن جا با حضرت ارتباط برقرار کردم. در سرود سلام فرمانده، یاد حضرت چه تجمع‌هایی ایجاد کرده، خالی، در استادیوم، در خیابان‌ها. یعنی هیچ مناسبت خاصی هم نیست، هیچ مکان مقدسی هم نیست. حالا شما ببینید این سلام فرمانده، این یاد حضرت ولی عصر ارواحناله‌الفداء در اربعین اتفاق بیفتد. چکار می‌کند در جهان؟ ما واقعاً در سالهای گذشته سنگ تمام نگذاشتیم برای امام زمان ارواحناله‌الفداء. البته دو سال کرونا بود. قبل این دو سال کرونا این حرکت شروع شد. مجمع فعالان مهدوی متشکل از فعالان مهدوی پیشتاز شدند، همین خود شماها آمدید چه‌کار کردید؟ مسجد سهله را مبدأ قرار دادید. اتفاقی افتاد که می‌گویند در تاریخ برای مسجد سهله رخ نداده بود. همسایگان مسجد سهله می‌گفتند تا حالا مسجد سهله این صحنه را به خودش ندیده. تمام مسجد پر شود برای نماز جماعت، به همین اندازه یا بیشتر جمعیت بیرون بایستد. اینها خالی شوند آن یکی‌ها بیایند بخوانند. آقا این چه صحنه‌ای است؟! اصلاً مردم ساکن در اطراف مسجد سهله زنده شده بودند. یک حیات دیگری پیدا کرده بودند. قبلش هم زنده‌ دل بودند که آنجا مقیم شدند.

 این را ما باید برای خودمان یک فرصت، یک فضیلت، یک فرض بدانیم برای تقویت یاد آقا امام زمان علیه السلام مبدأ را کجا قرار بدهیم؟ مسجد سهله، خانۀ آقا امام زمان ارواحنا له الفداء. چقدر قشنگ‌تر است دعوت کنندۀ اربعین امام حسن عسکری علیه‌السلام است. همان جا بگوییم آقا هدیه قدم‌های ما، قدم‌های ما  ثوابش برسد به پدر گرامی شما. چه پیوند خانوادگی عمیقی شما با حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء بستی،  بدون آن که ثواب عملت هم یک ذره کم شود. پنج کیلومتر اضافه‌تر می‌شود. آنهایی که می‌خواهند از حرم امیرالمومنین علی علیه السلام شروع کنند بیایند مسجد سهله بروند. مثلاً پنج کیلومتر اضافه می‌شود. در یک مسیر بسیار خوب و عالی اتفاقاً. این پنج کیلومتر را همه به جان می‌خرند. ما باید پنج هزارها کیلومتر به سوی حضرت حجة علیه آلاف التحیة و الثناء برویم.

 دعای ندبه هیئت رزمندگان یک زمانی چه‌کار کرد در این کشور در احیاء یاد آقا امام زمان علیه السلام، با همین توجه به مسجد سهله به عنوان مبدأ حرکت برای اربعین اباعبدالله الحسین غوغایی بسیار بزرگتر و اثری بسیار عمیق‌تر درجان‌ها بویژه شما خواهید گذاشت. آنهایی که می‌توانند موکب‌داری کنند در اطراف مسجد سهله کم نگذارند، یکی از اولویت‌هاست. حالا در مسیر موکب‌دار ممکن است زیاد باشد. آنهایی که می‌خواهند بیتوته کنند، حالا مثلاً در اطراف مسجد سهله یک شبی بیتوته کنند، نمی‌خواهم بگویم بیتوته کردن در آنجا لازم است. ولی می‌خواهند یک شب استراحت کنند در نجف اشرف، خوب بیایند کنار مسجد سهله بیتوته کنند و به همت شما جا فراهم بشود. آقا چند هزار نفر هم خواستند این جا بیتوته کنند می‌توانند. محیط‌هایی است با فاصله از حرم حضرت امیرالمومنین علیه السلام محل استراحت زائرین است، خب اینها را بردارند و بیاورند کنار مسجد سهله. خانه امام زمان. یک شب آدم در کنار خانه آقا امام زمان ارواحنا له الفداء استراحت می‌کند، همسایه امام زمان می‌شود. مگر می‌شود اینجا، حضرت به خانۀ خودشان عنایت خاص نداشته باشند؟

 هرکاری می‌توانید برای مسجد سهله انجام دهید وقتی حسینی‌ها ذوق خودشان را فعال می‌کنند، خلاقیت‌شان فعال می‌شود غوغا می‌کنند. إن‌شاءالله که امام زمان بپذیرد از ما. مردم برای امام حسین انگیزه دارند خرج کنند، هزینه کنند، از جان مایه بگذارند. همچنان که مردم انگیزه دارند هزینه کنند، از جان مایه بگذارند برای حجة ابن الحسن العسکری ارواحنا له الفداء. خب حالا دو انگیزه در کنار همدیگر ایجاد شده. مسجد سهله، پیاده‌روی کربلا. این دو انگیزه در کنار یکدیگر یک قدرتی به عزم انسان می‌دهد. و این نورانیتی به انسان خواهد داد. من حتی پیشنهادم این است کسانی که قصد زیارت اربعین امسال را دارند، از همین قبل، از همین زمانی که هنوز ثبت نام نکردند، نیت امام زمان ارواحنا له الفداء را در ذهن داشته باشند. دوستان من این حرف‌هایی که ما می‌زنیم ذوقی نیست. ببینید فدایتان شوم امام صادق علیه السلام فرمود: «تمامُ الحجِّ لِقاءُ الإمام» حج بدون ملاقات امام تمام نیست، ناقص است. می‌فرماید: فلسفه حج این است، خدا حج را قرار داد برای این که شما بروید خانه کعبه را زیارت بکنید و بعد بروید خدمت امام، نصرت خودتان را به امام عرضه کنید. چقدر جالب. و بگویید: «و نُصرَتی لکُم مُعَدة»؛ همان فرازی که در زیارت اربعین است. حج نهایتش ملاقات امام و یاری کردن امام و اعلام آمادگی برای کمک کردن به امام زمان علیه السلام است. مگر زیارت امام حسین که هزاران حج، ثواب دارد با آن وضع پیاده‌روی که به هر قدمش یک حج و یک عمره است، ببینید چند هزار می‌شود؟ خوب مگر می‌شود زیارت امام حسین، تمامش با ملاقات امام زمان نباشد.

 نقطه‌ای که مردم خیلی در حج دنبال امام زمان علیه السلام می‌گردند عرفات است. می‌گویند دیگر حضرت حتماً الان در این منطقه است چون این منطقه، منطقۀ محدودی است. چه منطقه‌ای زیباتر از منطقه خانه امام زمان و منطقه پیاده‌روی به سوی حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام. واقعاً من اصلاً نمی‌خواهم حرف‌های ذوقی که می‌تواند در این وسط تولید شود و نورانیت را در قلب ما بیشتر بکند، زیاد استفاده بکنم. مگر امکان دارد شما بروید در خانه خود آقا امام زمان علیه السلام، بگویی آقا من آمدم خانه‌تان شما تشریف نداشتید. آقا می‌شود بعداً به من یک سری بزنید؟ مگر می‌شود حضرت عنایت نکند. خانه امام حی. یابن الحسن من به نیت شما آمدم. بیتوته کنید شب قبل از حرکت و یک شب هم اطراف خانه‌ات خوابیدم. مثل موکبی که بچه‌ها، آن سال قبل از کرونا درست کرده بودند. یک سال قبل آن جا من آن موکبی که درست شده بود. آقا یک شب هم ما در خانه‌ات خوابیدیم. موکب بیرون بود، جلوی در. یک شب آنجا من در خانه‌ات خوابیدم تا صبح به انتظار، ندیدمت. رفتم. دیگر آقا ببین خودش با شما چه می‌کند؟ این خانواده فوق العاده هستند. و چه فرصت عجیبی خدا برای عشق بازی با دوستان و مریدان و شیعیان و انصار امام زمان ارواحناله الفداء فراهم کرده.

 یک کلمۀ خیلی ساده به شما بگویم، ثمرۀ انقلاب اسلامی این امنیتی است که برای این زیارت میلیونی پدید آمده و ما می‌توانیم این زیارت را انجام بدهیم. این برترین ثمره است. و بعد با همین زیارت، با همین دلهای صادق و پاک، با همین بصیرت و فهم، مطمئن باشید بهترین مقدمه برای ظهور حضرت ولی عصر ارواحناله‌الفداء فراهم می‌شود. تشکر کنید از شهدائی که خون دادند این راه را برای شما باز کردند. بروید دو رکعت نماز در مسجد سهله برای شهداء بخوانید، از باب تشکر از شهدای دفاع مقدس تا شهدای مقاومت. ممنون هستیم از شما. دو رکعت برای همه‌تان بخوانید و بعد حرکت کنید و بروید. تشکر کنید از سردار سلیمانی. دو رکعت نماز در مسجد سهله، تشکر از شما، بعد حرکت کن. غوغاست. حتماً در این طرح شما مشارکت می‌کنید. فرمودند که بنده خدمت برسم من اولش گفتم واقعاً نیازی نیست من بیایم چه بگویم آخر. همه می‌دانند این مسائل را، شما بهتر از من می‌دانید این ضرورت را، زیبائی را و به همین دلیل حتماً دور همدیگر جمع شدیم. إن‌شاءالله یاد امام زمان ارواحناله‌الفداء را اینقدر زیبا برقرار کنید که مردم جهان در اربعین متوجه دو نقطه نورانی در عالم بشوند. فقط متوجه نقطه نورانی وجود مقدس اباعبدالله الحسین علیه‌السلام نباشند، متوجه نقطه نورانی یاد حضرت هم بشوند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 من دیگر عرض توسّلم را کردم، جلسه بعدی را هم دارم مثل همین جا که به من بد و بیراه می‌گفتند رفقا، که آقا چرا دیر آمدی؟ به هرحال هر قدمی که برمی‌دارید، هر حرکتی که می‌کنید بدانید، دارید نورانی می‌شوید. دوستان خبرگزاری هم فرمودند هستند. اگر هستند انعکاس‌ها می‌تواند توأمان باشد. یعنی ما فقط مریدان اباعبدالله الحسین علیه السلام نیستیم، کاری به امام زمان نداشته باشیم، این جوری نشود. ببینید بعضی‌ها قصد دارند. قصد دارند بروند در اربعین این کار را بکنند، من به شما بگویم، منتها نمی‌خواهم کام را تلخ بکنم با یادآوری جریان‌های انحرافی. و شما وقتی یاد امام زمان ارواحنا له الفداء را آغاز بکنید بدایة من بیت، من بیت المهدی مسجد السهله. بدایة مشایه، آقا این کلمه را جهانی بکنید. خدا شاهد است وجودتان وقتی این نقشه‌ها را دارید می‌ریزید برای مسجد سهله یک نور دیگری می‌گیرد. همین دیگر. من بیشتر از این عرضی ندارم.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

نظرات

سلام علیکم  بسیار نکته ی مهمی رو فرمودن ، اجرکم الله

چه دیدگاه بی نظیری. کاش حاج آقا پناهیان قدم به قدم زندگی کنارم بودن.

پارسال اربعین دقیقا شب کنار مسجد سهله استراحت کردیم و صبح بعداز نماز صبحی که در مسجد سهله خوندیم پیاده روی رو شروع کردیم. اما اصلا به چیزهایی که حاج آقا پناهیان فرمودن فکر نکردم. افسوس😔

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...