۹۷/۰۶/۰۳ چاپ ایمیل و پی دی اف
تقوا طرحی برای ادارۀ جامعه/ ج10

چرا رهبر که همۀ مشکلات را می‌داند، خودش آنها را حل نمی‌کند؟

شناسنامه:

«مدیریت با مُدل تقوا» مردم را «قدرتمند» ‌می‌کند تا خودشان مشکلات را حل کنند/ «انتخابات» کمترین نوع مشارکت مردم در ادارۀ جامعه است؛ مردم باید زندگی خود را، خودشان اداره کنند/ وقتی مردم اقتصادِ خود را، خودشان اداره کنند این می‌شود «مردم‌سالاری دینی» در بخش اقتصاد/ تمرکز قدرت و ثروت، فسادزاست؛ باید دولت کوچک شود و قدرت مردم افزایش یابد وگرنه فساد ریشه‌کن نمی‌شود/ قدم اول در کوچک‌شدن دولت این است که مردم دنبال «استخدام در دولت» نباشند

در ادامه بخش‌هایی از دهمین شب سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در هیئت نور با موضوع «تقوا، طرحی برای ادارۀ جامعه» را به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیان معنوی می‌خوانید.

  • رسالت انبیاء این نیست که خودشان «عدالت» را بین مردم برقرار کنند، بلکه انبیاء آمده‌اند تا مردم را به‌جایی برسانند که خودِ مردم قسط و عدل را برپا کنند. مجری قسط و عدل، انبیاء نیستند بلکه مردم‌اند؛ منتها انبیاء بسترسازی می‌کنند. قرآن می‌فرماید: «...لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (حدید/25) «انبیاء» مردم را رشد می‌دهند تا مردم بتوانند خودشان عادلانه زندگی کنند؛ این یعنی نوعی «مدیریت ولایی» در ارتباط با جمع.
  • چرا پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) همۀ مشکلات جامعۀ خودشان را حل نکردند؟ الان رهبر انقلاب که همۀ مشکلات را می‌دانند چرا مشکلات را خودشان حل نمی‌کنند؟ به‌دلیل اینکه سیستم ولایی اساساً این‌گونه است که سعی می‌کند مردم را «قدرتمند» ‌کند تا مردم خودشان در یک «حرکت جمعی» بتوانند روی پای خود بایستند، یعنی میدان می‌دهد که خودِ مردم رشد کنند و قدرت پیدا کنند تا بتوانند مشکلات را حل کنند. این روش، تنها روش پایدار برای برقراری عدل در یک جامعه است.
  • اگر مردم، زندگی خود را، خودشان اداره کنند و روی پای خود بایستند، شاید نصف «قوانین مجلس» کاهش پیدا کند، چون بسیاری از قوانین برای کنترل فساد است، اما وقتی کار دست خودِ مردم باشد، فساد بسیار کم می‌شود و دیگر نیاز به این‌همه قانون نیست. از سوی دیگر نظارت قوه قضائیه هم به‌شدت کم می‌شود؛ چون مدیران، کارِ چندانی دستشان نیست که قوۀ قضائیه بخواهد بر آنها نظارت کند.
  • تمرکز قدرت و ثروت، فسادزا است و نه با قانون، نه با قوه قضائیه قابل‌کنترل نیست. برخلاف توزیع قدرت بین مردم که به کمترین قانون و نظارت نیاز دارد. باید قدرت دولت کم و قدرت مردم افزایش پیدا کند وگرنه فساد ریشه‌کن نخواهد شد.
  • «ادارۀ جامه با مُدل تقوا» یعنی نگذارید تمرکز ثروت و قدرت، در جامعه‌ شما فساد پدید بیاورد. برای تمرکززداییِ ثروت و قدرت، «دولت» باید کوچک شود. آرزوی کوچک‌شدن دولت مساوی است با برکات فراوان برای جامعه! قدم اول در کوچک‌شدن دولت این است که مردم، به‌دنبال «استخدام در دولت» نباشند.
  • از امام صادق(ع) درباره شخصی که می‌خواست مزدبگیر-و به‌اصطلاح ما کارمند- شود، پرسیدند، ایشان فرمود: استخدام نشود، برود برای خودش کار کند.«فَقَالَ لَا یُؤَاجِرْ نَفْسَهُ» (کافی/5/90) امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «اگر می‌توانی روزی‌ات را خودت به‌دست بیاوری مزدبگیر نشو؛ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَلَّا یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَلْ» (نهج‌البلاغه/ نامه31) اما امروز مردم وقتی می‌خواهند دخترانشان را شوهر دهند، می‌پرسند: «کجا استخدام‌ شده‌ای؟!»
  • «انتخابات» کمترین نوع مشارکت مردم در ادارۀ جامعه است و بین مشارکت‌هایی که مردم می‌توانند در ادارۀ زندگی خودشان داشته باشند، این پرآسیب‌ترین نوعِ مشارکت است! شما رئیس‌جمهور، نمایندۀ مجلس و... انتخاب می‌کنی و بعد در روستا یا شهر خودت می‌نشینی و می‌گویی: «نان، آب، مدرسه، آسفالت خیابان و...» برای ما تأمین کنید! این بدترین نوع ادارۀ جامعه است و بیشترین فساد را به‌دنبال دارد. درحالی‌که بنا بود مردم خودشان روی پای خودشان بایستند.
  • رهبر انقلاب فرمود: «ما که می‌گوییم مردم‌سالاری دینی بعضی خیال می‌کنند این مردم‌سالاری فقط پای صندوق رأی و انتخابات است؛ این فقط یکی از جلوه‌های مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری یعنی بر اساس دین و بر اساس اسلام، سالارِ زندگیِ جامعه، خود مردم‌اند.»(۹۵/۰۹/۰۳) وقتی مردم اقتصاد خودشان را، خودشان اداره کنند این می‌شود «مردم‌سالاری دینی» در بخش «اقتصاد». مردم در هر کاری فعال شوند، می‌شود مردم‌سالاری! فقط صندوق رأی نیست.
  • قدرت مردم، خیلی بالاست؛ یکی از قدرت‌های مردم «قدرت خرید» به‌صورت شبکه اجتماعی است. اگر 5میلیون نفر از مردم تصمیم بگیرند لباس خودشان را به‌صورت هماهنگ خرید کنند(مثلاً لباس‌های یک کارخانۀ داخلی را تا آخر سال، پیش‌خرید کنند) آن کارخانه رونق می‌گیرد و این 5میلیون نفر می‌توانند سهام‌دارِ آن کارخانه بشوند و سود ببرند. ولی ما اکثراً حالِ این کارها را نداریم؛ این می‌شود جامعۀ مرده!

نظرات

بله این صحبت کاملاً درست و صحیحه که رهبری سعی میکنه به وسیله خود مردم و بر اساس ظرفیت ها کشور رو پیش ببره حتی در رده هایی سیاسی بالا با اقدامات غلط اوضاع رو به هم نمیزنه و طبق ظرفیت ها و وضعیت موجود میره جلو.

البته این به معنی بی تأثیری رهبری نیست، یک نکته این هست که رهبر امور و دستورات خودش رو به وسیله قوای سه گانه پیش میبره و تقریباً وسیله دیگه ای نداره، نهادهای زیر نظر رهبری هم تقریباً بخش کوچکی از امور رو میتونن پیش ببرن. اگر این قوای سه گانه همراه بشن با رهبری، امور خوب پیش میره و اگر نه امور کند پیش میره. مثل اینکه رئیس جمهور با وزرا کار رو پیش میبره، اگر وزرا با رئیس جمهور همراه نباشن، عملاً رئیس جمهور بسیار کم تاثیر میشه. مثلاً رهبری دستور به مبارزه با مفاسد اقتصادی میده، برای اجرای این دستور، رهبری با این قوا صحبت میکنه، مطالبه میکنه، تبیین میکنه، حالا همه چیز بسته به اینهاست، مجلس آیا همراهی میکنه؟ تا چه میزان؟ دولت چطور؟ قوه قضائیه چطور برخورد میکنه؟ جدای از رفتارهای سیاسی خود رهبر، موضوع کارگزاران حکومتی هم خیلی مهمه. 

حالا رهبری در این حدود 3دهه کم تاثیر نداشته در امور کشور و اگر نبود حتی امکان فروپاشی وجود داشت در بدترین حالت »» تقویت کشاورزی با پیگیری ها در مجلس و وزارت کشاورزی / جلوگیری از بدهکار شدن مالی کشور به خارج در دولت سازندگی / تسهیل و تاثیر مستقیم در بهبود خصوصی سازی در کشور با ابلاغ اصل44 / تاثیر مستقیم و موثر در مبارزه با مفاسد اقتصادی در دوره های مختلف دهه هفتاد، دهه هشتاد و این روزها و دستورات به قوه قضائیه و قوای مختلف / حمایت از تمامی دولت ها در اجرای امور کشور و پشتیبانی از اونها در اجرای امور مختلف / تولید ادبیات برای انقلاب اسلامی، مثل اقتصاد مقاومتی، جنبش نرم افزاری، مدیریت جهادی، جهاد اقتصادی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، علوم انسانی اسلامی و غیره / حفظ ثبات سیاسی کشور با مدیریت هوشمندانه جناح های سیاسی متضاد با هم و جلوگیری از تشنج بین قوای مختلف مثل مجلس، دولت، شورای نگهبان و غیره / حمایت از دولت اصلاح طلب و جریان اصلاحات در برخی وقایع در جهت حفظ ثبات کشور، حمایت از دولت نهم و دهم در شدیدترین فشارهای سیاسی و در تنهایی دولت، حمایت از دولت فعلی برای حضور قوی در مذاکرات در عین روشنگری و اعطای اختیارات وسیع برای بهبود امور اقتصادی (شورای هماهنگی) / افزایش نفوذ و قدرت منطقه‌ای ایران / افزایش فاحش قدرت دفاعی و نظامی کشور / حفظ امنیت ملی در بحران های سال 78 و 88 با صبر استراتژیک و اقدامات سیاسی هوشمندانه و استفاده از نیروی گسترده مردمی / فشار به نیروهای سیاسی در نزدیکی به مواضع انقلاب و جلوگیری حداکثری از خروج جریان ها از جریان انقلاب / تاثیر مستقیم و بنیادی در افزایش قدرت علمی و صنایع استراتژیک کشور مثل صنعت هسته ای، نانو، هوافضا، لیزر، سلول های بنیادی، موشکی و غیره / جلوگیری قاطع از ورود ایران به دو جنگ و درگیری در دو جنگ کویت و افغانستان علی رغم فشارهای سیاسی افراطی و تفریطی / حفظ گفتمان انقلاب در طوفان فرهنگی و چپ کردن انقلابی های سابق / نقش در اتحاد ملی ملت ایران و جلوگیری از مطرح شدن مسائل تفرقه آمیز بین اقوام و اقشار مختلف / توجه جدی به جوانان و کمک به تقویت اونها در زمینه های فکری، سیاسی و مطالبه گرایانه / جلوگیری از توقف کشور در پیشرفت و کمک به محرومیت زدایی و کمک به دولت ها با سازمان های زیر نظر مثل سپاه و قرارگاه سازندگی، کمیته امداد، آستان قدس، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و غیره (گزارش عملکردهاشون رو بخونید) / ایفای نقش در اتحاد جهان اسلام و کشورهای مسلمان و پرچم داری در مبارزه با متجاوزین منطقه ای مثل حوادث عراق و افغانستان و داعش و اسرائیل / نقش مستقیم در جلوگیری از سقوط دولت های عراق و سوریه و جلوگیری از گسترش تروریسم / و فهرست بلندبالای تاثیرات رهبری که میشه دونه دونه شمرد و باید دونست، و تاثیراتی که با اصلاح ساختار سیاسی کشور، و تغییر جناح های سیاسی به نفع انقلاب میتونه صدها برابر بشه.
سلام اصلا بر اساس قانون اساسی رهبری وظایف کاملا مشخصی داره... اختیارات اقتصادی و قانونگذاری و اجرایی و مدیریت سیستم بانکی و مدیریت صنعتی و مدیریت کشاورزی و تجارت و بازرگانی و محیط زیست و فرهنگی و ورزشی و... در کشور به دست دولت و مجلس داده شده بر اساس قانون اساسی.
رهبری هم در زمینه وظایف خودش مثل مدیریت قوای مسلح کشور و ابلاغ سیاستهای کلی کشور و حمایت از دولت رسمی و تذکرات و توصیه های لازم به مسئولین کشور و ... انصافا فوق العاده عمل کرده.
خود خدا هم که همه گرفتاریها و حاجات مردم رو میدونه تا وقتی دعا نکنیم و ازش نخواهیم (و خودمون هم تلاش نکنیم) امام زمان (ع) رو نمیفرسته و همه مشکلات رو حل نمیکنه.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...