۹۶/۰۲/۳۰ چاپ ایمیل و پی دی اف

یادداشت حجت الاسلام پناهیان پس از انتخابات ریاست جمهوری 96 / ‌پیروزی‌های این انتخابات و راه پیش‌رو

در این انتخابات با همۀ تلخی‌هایی که داشت و نباید از هیچ‌یک از آنان گذشت، جدا از پیروزی اول که پیروزی نظام و مردم بود، پیروزی‌های دیگری نیز به دست آمد که نباید چشم از آن فروبست و باید آنها را بر سر دست گرفت و تداوم بخشید.

بسم الله الرحمن الرحیم

پیروزی ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی در حماسۀ انتخابات 96 را به رهبری معظم و مردم شریف ایران تبریک عرض می‌کنم. در این انتخابات اوج موفقیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به امامت حکیمانۀ رهبر معظم انقلاب به رخ جهانیان کشیده شد و تمام آنان که سال‌ها بر طبل غیر معتبر بودن انتخابات می‌کوبیدند، همه به صحنه آمدند و به خطای بزرگ خود مبنی بر عدم وجود مردم‌سالاری عملاً و قولاً بیش از پیش اعتراف کردند.

این انتخابات باشکوه، در آستانۀ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، دشمنان قسم خوردۀ خود را وادار به خضوع در برابر نظام مردم‌سالار ما نمود و ما را وارد مرحلۀ تازه ای از فعالیت برای پیش‌برد اهداف انقلاب کرد. هرچند ممکن است برای آرایش آراء این انتخابات تفاسیر گوناگونی مطرح شود، ولی در نهایت حق چهرۀ خود را نشان خواهد داد، کما اینکه غبار از چهرۀ نازنین حقایق در این انتخابات بیش از پیش برداشته شد.

در این انتخابات با همۀ تلخی‌هایی که داشت و نباید از هیچ‌یک از آنان گذشت، جدا از پیروزی اول که پیروزی نظام و مردم بود، پیروزی‌های دیگری نیز به دست آمد که نباید چشم از آن فروبست و باید آنها را بر سر دست گرفت و تداوم بخشید.

پیروزی دوم، پیروزی گفتمان توجه به محرومان و اهتمام بر اقتصاد مقاومتی و ایجاد کار، که ابتدا مورد انکار نامزدها بود، در نهایت مورد توجه و حتی تعهدهای نامزد پیروز قرار گرفت. وقتی اقبال مردم به سخنان رقبای وضع موجود دیده شد و فریادهای مبارزات انتخاباتی منطقش بر همه‌گان معلوم شد، توجه به محرومان، هرچند دیر هنگام، عملاً و قولاً در دولت مشاهده شد.

پیروزی سوم این بود که قریب به 16 میلیون نفر تحت تأثیر تهمت‌ها، تخریب‌ها و رقیب‌هراسی‌ها قرار نگرفتند. هرچند باید این ضعف را بپذیریم و به شدت در اندیشۀ جبرانش باشیم که چگونه نتوانستیم بخشی از 23 میلیون نفر که نمی‌دانم چقدر بوده‌اند که به دلیل «هراس موهوم از سلب آزادی‌های فردی» به آقای رئیسی رای ندادند را از سوءتفاهم خارج کنیم.

سخنان آقای روحانی که در یک هفتۀ اخیر بر رقیب‌هراسی تمرکز یافته بود و هم‌صدا با تمام رسانه‌های بین‌المللی به افترا و تخریب روی آورده بود، کاملا نشان می‌دهد او برای دفاع از کارآمدی دولت خود سخن تازه‌ای ندارد و چاره را در تخریب ناروای رقیب می‌داند؛ که موثر افتاد. بی‌تردید بخشی از عموم مردم که به آقای رئیسی رای ندادند، تحت‌تأثیر این پروژه بودند و ما نتوانستیم به رفع تهمت‌ها در حد وسیع اقدام کنیم و شاید گاهی در گوشه و کنار بر آن افزودیم.

پیروزی چهارم در این انتخابات، ایجاد همدلی و همراهی یک اقلیت منسجم و قدرتمند بود که با کناره‌گیری آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی به اوج رسید. هم‌اکنون دیگر نتیجۀ انتخابات را کسی به گردن دیگری نمی‌اندازد و آمادگی برای هر نوع همکاری و همراهی در آینده پدید آمده است. هرچند معلوم نیست واقعاً این کناره گیری عملاً چقدر موجب افزایش یا کاهش آراء رقیب شده باشد، ولی برای انسجام درونی گفتمان ما بسیار دلنشین بود.

پیروزی پنجم بالا رفتن هر چه بیشتر سطح آگاهی و مطالبۀ عمومی از دولتمردان برای این دولت و دولت‌های آینده بود که موجب می‌شود به شدت مراقب گفتارها و رفتارهای خود باشند و همواره نگران این مطالبه و محاکمۀ ملت ناظر و هوشیار باشند. آرائی که به نفع این دولت به صندوق‌ها ریخته شده، نباید به معنای عدم وجود مطالبه برای رفع فساد تلقی شود، چرا که هیچ جامعه‌ای وجود فساد و تبعیض را روا نمی‌دارد. تنها می‌شود گفت بیشتر مردم به همین دولت اعتماد کردند که خود به مبارزه با مظاهر فساد همت گمارد.

پیروزی ششم حفظ احترام و محبوبیت آقای رئیسی در میان عموم ملت ایران بود؛ در عین حالی که رقابت جدی در نهایت بین ایشان و آقای روحانی شکل گرفت. عدم شکل‌گیری رأی منفی برای آقای رئیسی در یک رقابت کاملاً فشرده و نزدیک، که ناشی از رعایت اخلاق و صداقت ایشان بود، یک سرمایۀ عظیم برای جامعۀ ما محسوب می‌شود. این درحالی است که به دلیل برخی رفتارهای دولت و برخی گفتارهای رئیس دولت فعلی، رأی منفی شدیدی نسبت به ایشان در جامعه شکل گرفته است که در آرایش سیاسی آیندۀ کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

به هر حال انتخابات پایان یافت، ولی پرچم توجه به معیشت مردم و محرومان برفراز ماند. برای ما فرقی نمی‌کند چه کسانی در مسند باشند، اگرچه دوست داشتیم کسی که بیشتر به او اعتماد پیدا کرده‌ایم موفق گردد. اما هم‌اکنون هنگام همدلی و همکاری است؛ هر کس در هر کجا هست باید با همکاری با دولت و یا به صورت مستقل برای رفع محرومیت و آبادی ایران عزیز تلاش کند. نیروهای انقلاب با همان قدرتی که از وضع موجود انتقاد می‌کردند، حاضرند به همکاری با دولت برای رفع مشکلات اقدام نمایند. 

همچنین باید بدانیم کار نیروهای دلسوز در روشنگری تمام نشده است و وارد مرحلۀ تازه‌ای از مبارزه با غرب‌گرایی که ریشۀ تمام مشکلات جامعۀ ماست شده‌ایم.

در آینده، از مرحلۀ تازه‌ای که پیش‌رو داریم و بایدها و نبایدهای آن بیشتر با هم سخن خواهیم گفت.

امید است بتوانیم در آینده کاستی‌های خود در تبیین معارف اصیل انقلاب را برطرف کنیم و به حدی از روشنگری در جامعه برسیم که مبارزات انتخاباتی صحنۀ تهمت‌ها و تخریب‌های ناروا نگردد و سیاست‌های غرب گرایانه جایی در مدیریت کشور پیدا نکند.

بی‌تردید اجر تمام خدمتگزاران در روشنگری در فضای این انتخابات محفوظ است. شما مجاهدان عرصۀ جهاد کبیر، بذر حقیقت را در دل‌ها کاشتید و یقین بدانید در آیندۀ نزدیک جوانه‌ها خواهد زد و آثار بابرکت مجاهدت‌های سیاسی و فرهنگی شما خود را نشان خواهد داد. یقیناً اگر کسی کارش را با تخریب ناروا به پیش برده باشد، به نتیجه‌ای که می‌خواهد نمی‌رسد و صد البته بسیار عقب‌تر از آنچه تصور می‌کند خواهد افتاد.

علیرضا پناهیان- 30 اردیبهشت 96

نظرات

ادامه پیام...
سیدعارف:
یا مدرسه دولتی یه محله فقیر یا متوسط در یه شهر یا روستای بجز( تهران و اصفهان) را هم ببینید... اون وقت می بینید پول مملکت ما خرج چه میشه..!! و چرا اموزش پرورش و دانشگاه ما نیروی با کیفیت تحویل نمیدن....
 چون مدرسه و تربیت و علم و بچه های مردم.....اندازه بانک یا یه کارخونه هم ارزش نداره در کشورما..
اینها مقصرش تحریم و دشمن  نیست..
مقصرش سکوت اونهاست که میدونن تریبون هم در دستشون هست اما..چیزی نمیگن..!
 

از اینها بگذریم.....
یک سوال و شبهه مهم هم نسبت به دین و دینداران و سکوت های  اونها درقبال برخی کارهای غلط و غیرشرعی...وجود داره....


.ایا روایت یا ایه قران یا سندی از تاریخ و سنت اهل بیت ع...داریم که مستحب یا واجب یا خوب است...که بر روی مسجد وامامزاده ها گنبد و مناره های بلند ساخته شود .منبرها بلند و  گران قیمت و تزیینی.... داشته باشن و کاشی هایی گران قیمت تزیینی برای زینت ان بکار رود  ودیوارهای مسجد باارتفاع 4 یا5متری ساخته بشن؟؟
ما که هیچ جا سندی شرعی وعقلی یا دلیلی علمی  درتایید این کارها ندیدیم.. ونشنیدیم...برعکس حدیث در سرزنش و بدعت بودن.. تزیین مسجد و بلند کردن مناره ها بر مساجد داریم ک در اصول کافی هم هستش.!!!.
...خوب وقتی کاری نه واجبه  نه مستحبه نه در سنت و عقل جایی داره..نه از نظر علمی و روانشناسی تاثیری برش مترتب  است..و در معنویت یاجذب دیگران به دین یا هر ارزش مادی یا اخروی دیگر هیچ نقشی نداره..انجامش جز لغو و اسراف بیت المال و بدعت ایا توجیه بهتری داده؟؟

هم مساجد و  امامزاده ها  منظورمه......که  بیشتر به شکل یک اثر تاریخی و گردشگری و زینتی هستن تا یک مکان مذهبی ومعنوی.. یعنی ظاهر با هدف  تناقض داره!!!
 اگر چنین کارهایی ارزش و اعتباری داشت حداقل یک بار در دوران امامان وپیامبران علیهم سلام....مشابهش باید رخ میداد  اما برعکس در دوران خلفا وپادشاهان جاهلیت پس از پیامبرص  اتفاق افتادن و رسم شدن ...
 مساجد ومنبرها الگوی ارشاد و هدایت مردم به سمت سادگی و دوری از تجملات واسرافکاری ها و زندگی اسلامی هستن... و اینجاست که کوچکترین بی دقتی باعث میشه نتایج عکس بشن...وقتی در خود مساجد و حرم ها. اوج تجملات و تشریفات و هزینه هایی که تعریف منطقی و عقلانی ندارن دیده میشه.. (درحالی که صدها جای بهتر و مورد تایید خدا و ائمه اطهار برای این هزینه ها وجود داره...)خوب .مردم کور نیستن ..میبینن  و میگن این همه هزینه ها از کجا میاد و چرااینطور کاخ ساختن....!!؟؟؟ و میگن این حرفها وتوصیه ها اگر راست  بود که خودشون تو خونه خدا رعایت میکردن و این همه پول بیخود خرج نمی کردن...!! و اینجاست که امر ب معروف ونهی از منکر بی خاصیت میشه...و هرچه ما داد بزنیم ساده زندگی کنید اسلام گفته....قناعت کنید و... مردم می خندن بهمون....
 این کارها هیچ ارزش ونقشی جز انحراف در دین ندارن  فقط بدعتی از دوران خلفای بنی امیه و بنی عباس و پادشاهان ایرانی پس از انان هستن..هزینه های بیت المال وخدا را برباد میدن...ومسجد و مکانهای دینی  را الگوی اسراف و تجملات معرفی میکنه..و این درست مخالف با احکام مسجد و سنت اهل بیت.ع..است. باید افراد متدین جلوی این بدعتها را بگیرن قبل از اونکه بدتر بشه..
هزینه ساخت فقط  یک گنبد ساده وکاشی کاری ..تقریبا بیش از هزینه ساخت یک واحد اپارتمان است!مناره ها و تزیینات دیگر هم که سرجاش.
.نمیشه با این هزینه برای امام جماعت وخادم مسجد یاطلبه ها یا افراد مذهبی مکان اقامت ساخت؟ یا ساختمون با مربی و مدیریت افراد متدین برای تعلیم وتربیت کودکان پیش دبستانی مردم ساخت تا بچه ها بجای یادگرفتن رقص و اواز و بی عفتی تو مراکز دیگه..... بیان تو این مرکز و اداب زندگی بیاموزن...؟؟
 یامکان ورزشی و کلاس کامپیوتر برای نوجوانان درنظر گرفت تا جذب دین بشن؟ یا ساختمون برای زوج های فقیر و متدین  ک برا شروع زندگی موقتا در اون ساکن بشن...و....
فردا خدا می پرسه براساس سنت وسفارش کدوم امام و فرستاده من  گنبد ومناره و مساجد اشرافی وچن  طبقه و بی فایده و مصلاهای میلیاردی و اشرافی با انواع نما و اسراف و تجملات  ساختید وچه خاصیتی برای دین و مردم داشت این کارتان؟؟ انها ک چنین کارهایی را رواج میدن و انها ک سکوت میکنن مقابلش  چه جوابی میدن؟؟!
وسلام..
سیدعارف..معلم دبستان...فوق لیسانس روانشناسی.
ببخشید..

سلام خدمت حاج اقای عزیز....
یه نکته ای هست که سر داز دارد..ولی خلاصشه وظیفم دونستم خدمت شما..و برخی دوستان که شاید تربیون ورسانه ای دستشونه بگم شاید بتونن قدمی بردارن..و هرجا بتونید اعتراض کنید..

واقعیت اینه که دید مردم حتی بچه ها به روحانیت و مذهبی ها خوب نیست...شما به تعداد قلیل هیات و مسجدی هامون نگاه نکنید.به بازار و مدارس و عامه نگاه کنید..این زنگ خطره.اگه جدی نگیرید بزودی خسران المبینه برای جامعه شیعه و افراد متدین هم به حاشیه خواهند رفت...

دلیلش تقریبا واضحه(نظر حقیر اینه):
روحانیون و افراد مذهبی ک قدرت و تریبونی دارن ...بجز عده قلیلی...اکثریت تریبون دولت یا حاکمیتن یا کوبنده خط مخالف خودشون هستن.. وعده ای هم مصلحتی سکوت میکنن ....حتی در برابر برخی کارهای جاهلانه خرافاتی و خلاف شرع ک توسط مساجد و هیات های مذهبی به اسم دین انجام میشه؛ اما نتیجش دقیقا ضد دینه....  هم سکوت می کنن ویا تائیدشون میکنن.. بدون سنجش جوانب کار ونتایجش.برخی ها  هم با این توجیه که حکومت ما حکومت امام زمان.ع.است و نباید اعتراضی کرد حداکثر به توصیه و کنایه بسنده میکنن و مشغول روضه وسخنرانی و یا کارهایی هستن که نتیجش مبهمه و غیر قابل اندازه گیریست...
. مثلا برخی کلاسهای فرهنگی وقرانی..که خروجی خاصی  نداره...فقط بچه های همون مسجدی ها میان برای اوقات فراغت...قران خوندن هم یاد میگیرن... اما علم و دانش و فناوری و مغز دین ..که رعایت حق مردمه.. یادش نمیگیرن..چون اموزش داده نمیشه بهشون...در کنار این کار ها..تخلفات و بی عدالتی بزرگ و آشکارا در کشور  رخ میده مردم در تناقض قرار می گیرن حتی مردم متدین..
وقتی با دنیا قیاس میکنیم واقعا در عدالت اجتماعی وازادی بیان وعمل ب اسلام عقبیم...خیلی عقبیم..
از حکومت ما نماد عملی از اسلام وعدالت جز اندکی نمی بینیم اخه ادم نمی دونه پاسخ دیگرانو چه بده و چطور توجیهشون کنیم.. 
چرا علما و افراد مذهبی و رسانه ای اعتراض علنی نمی کنن داد نمی زنن تا همه بفهمن دینداران طرفدارشون هستن؟؟؟؟
. اگر میخواهید جایگاه دین وروحانی و مذهبی ها مثل گذشته مورد وثوق مردم باشه.باید برگشت وبجای  حامی دولت و حزب و اشخاص و حکومت. شدن ..حامی رسانه ای و عملی محرومان وجامعه شد..نه با کنایه و تذکر.... بلکه شجاعانه به خرابکاران و برخی قوانین مسخره این 40 سال و بی عرضگی ها.. اعتراض کرد داد زد... بدون درنظر گرفتن مصلحتهای ساختگی وسیاسی و خطی...
مشکل بزرگترازاین دولت و اون دولته..مشکلات 40 ساله است و هیچ کس تلاش و شجاعت و جدیت کافی برای حلش بکار نمیگیره بجز شعار و شعار ...
چند نمونه از بی عدالتی مداوم ک همه از کنارش رد میشن...
اختلاف فاحش و عجیب حقوق کارمندان..نفت وگاز و مخابرات و پزشکان و بانکها..... با سایر طبقات جامعه....مثل کشاورز..نظامی.معلم..کارگر  وغیره..
در هیچ جای دنیا چنین فاصله  طبقاتی عجیبی وجود نداره..!!!
وضع عجیب سود بانکهای ما را نظاره کنید و کف بزنید براش...
..کافیه با بحرین بی صحاب کنارمون قیاس کنید. ..بعد با اروپا..
 دستمزد ومعیشت کارگر تو کشورما با متوسط جهانی قیاس کنید.. واقعا ادم حسرت میخوره...!!! 
قیمت مسکن و مواد درجه یک زندگی هرسال بیش از20 درصد بالا میره... اما حقوق کارگر فقط 100تومن تا150 ت اضاف میشه..
..
مزد کارگر در کشور بهترینش حدود 8 هزارتومان در ساعت..(1 ونیم)  اما در دنیا میانگین بالای 20 هزارتومان درساعته.. وخیلی از کشورهای متوسط دنیا..حقوق میانگین کارگر ماهانه بالای3  میلیونه.... مگه ظلم چیه؟؟؟؟ همینه..
وضع مسکن و سود وام خرید مسکن ما را با دنیا قیاس کنید..با ترکیه کنار دستمون با عراق  جنگ زده .....تا چه رسد ب اروپا....
وضع معیشت کشاورزان...معلمان و نظامیان ما را با اطرافمون قیاس کنید واقعا ادم تعجب می کنه..!!!...
پاداش پایان کار و امتیازات مدیر بانک ها و شرکت های بزرگ دولتی و خصولتی را با ..نظامیان و معلمان قیاس کنید.. تو دنیا هم همین ها را قیاس کنید...تا ظلم را مثل شمس ببینید!!!
وضع رسیدگی به اموزش پرورش و نحوه استخدام معلم و حقوق اونها را (امانتداران جامعه)  با کشور جهان سوم اروپایی قیاس کنید..
ببینید اونها چطور هدف گذاری میکنن چطور و چه افرادی را  معلم استخدام می کنن. چطور هزینه معلم میدن جایگاه معلم چقدره اونجا...و.کشور ما چطور....
اونا سخت ترین شرایط علمی واخلاقی و بهترین معیشت و ارزش را برای معلمشون در نظر گرفتن....و نتیجش شده پیشرفت وتوسعه اجتماعی و استمررار دین وفرهنگشون....چون از متخصصین علاقمند..در فلسفه و روانشناسی و سایر علوم.. با سالها اموزش و تجربه و درجه دکتری و ارشد به عنوان معلم ...برای اموزش علم و شغل و تربیت وفرهنگ..در.مقاطع دبستانشون استفاده می کنن.. نه از یه سرباز معلم بی چاره یا افراد بیکاری ک از سر ناچاری و بی شغلی تو ازمون اموزش پرورش استخدام میشن..و میشن معلم.... فقط با دو ماه دوره اموزشی ...!!!!! درحالی
۰۴ خرداد ۹۷ ، ۰۳:۵۸ امیر مردانی
عرض سلام و ادب

با تمام ادب و احترامی که برای استاد عزیز آقای پناهیان قائل هستم ولی به عقیده من فهم و بصیرت سیاسی بسیار پایینی دارید . از رئیسی بودنتون و بعد از سالها به این نکته پرداختن که کار باید تشکیلاتی باشد . عزیز من سالهاست هزاران فعال فرهنگی دارند این را فریاد میزنند شما تازه بهش رسیدی ؟!
به نظر من یکی از مهمترین عوامل پیروزی روحانی جدا از حجم عظیم تخلفات شرم آورش ، اینکه سالهاست سیاست دنیاگرایی و مشغولیت به روزمرگی های زندگی و دوری از توجه به امام زمان (عج) به طور هدفدار توسط دولتمردان غربزده در کشور اجرایی شده و اصلا یکی از دلایل مهم عدم رسیدگی به معیشت مردم و اقتصاد مملکت همین مشغول کردن مردم به مشکلات زندگی روزمره است تا مردم وقت و انگیزه رسیدگی به تعالی فکری و روحی رو از دست بدهند . اگر یاد و عشق به امام زمان (عج)  در جامعه موج میزد مطمئنا بسیاری از مردم به شخصی که برای دست دادن با آمریکا (دشمن امام زمان (عج) ) خودش رو به هر دری میزنه رای نمی دادند . 
بهترین و ساده ترین راه برای اینکه مردم از نظر فکری و فرهنگی اصلاح بشوند و به دین رجوع کنند و غربگرایی از چشمشون بیافته تبلیغ مهدویت و عشق به امام زمان (عج) هست . چون به مردم هویت و دلگرمی میده . باید به هر بهانه ای از مهدویت گفت و برنامه ها و فیلمهای متعدد ساخت و از هر فرصتی برای یاد آوری این مطلب استفاده کرد تا جامعه رنگ و بوی مهدوی بگیره 
ای کاش آقای رئیسی با پشتوانه مالی مردم شروع به سازندگی کنه و در حین اون هم تبلیغ مهدویت کنه اینجوری واقعا یه تاثیر فوق العاده در جامعه می گذاره 
سلام
این روزها که در فضای مجازی چرخی می زنم درباره اتخابات بعضی ها این قدر ناجوانمردانه تحلیل و دلیل تراشی و نظر می دهند که به نظرم اصلاً نمی شود با آنها حرف زد!
و به این نتیجه می رسم که تنها راه رفع سوء تفاهم همین است که استاد پناهیان آن را در مسجد امام صادق علیه السلام شروع کرده اند؛ اینکه باید لذت بردن از دینداری و قوت روحی خود را به نمایش بگذاریم.
۰۷ خرداد ۹۶ ، ۰۰:۰۲ سعید بهادری
کاملا موافق بیاناتتون هستم
با سلام وتبریک ماه مبارک رمضان از همه مطالب استفاده کردیم لطفا به استاد بفرمایید راهنمایی کنند که چطور تشکیلاتی جلو برویم تا بتوانیم خدمت بیشتر کنیم  با تشکر
در پاسخ به ملت:
آقای رئیسی در طول سال ها بارها در عمل این را ثابت کرده اند.
۰۴ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۳۷ محمد ملا حسینی
اینکه آقای روحانی بدون ارائه کردن هیچ برنامه مشخصی تونست نظر مردم رو به خودش جلب کنه یک واقعیته. و در اینکه از طریق تخریب رقبا تونست به نتیجه مورد نظرش برسه هم شکی نیست. اما یک نکته در این بین مستتر هست و اون هم اینه که مردم متاسفانه خواهان آزادی از نوع غربی شده اند. و تنها و تنها دلیل اینکه جونهای زیادی جذب اون شدند همین بوده. دیدیم که هردو کاندیدای اصلی لباس روحانیت بر تن داشتند . اما لباس یکی دیده نشد و لباس دیگری بدجور به چشم اومد. متاسفانه فرهنگ زیادی از مردم در اثر نا امیدی از راستگویی و صداقت جامعه روحانیت به سمت فساد گرایش پیدا کرده. این انتخابات انتخاب فساد بود. شاید برای اینکه در آینده موفق بشیم لازم نباشه که فساد مالی و یا اخلاقی آقای زوحانی و یا اطرافیانشون رو به مردم نشون بدیم چراکه براشون مهم نیست. اما چیزی رو که لازمه به انجام برسونیم اینه که خودمون بهتر بشیم. این از کوتاهی کردن مون هست که الان این نتیجه نصیبمون شده. از ضعف در دین و وضایفمونه.
به نظر من اگر اعتراض به تخلفات انتخاباتی به جایی نرسید .  آقای رییسی با پشتوانه آرای نیمی از مردم ایران ( با در نظر گرفتن حجم بالای تخلفات انتخاباتی ) باید حزبی تشکیل داده و نخبگان رو ساماندهی کند و در جهت کمک به مردم و آبادانی روستاها وارد بشود و در برابر عملکرد های خلاف دولت در مورد منافع مردم ، مخصوصا در سیاست ذلیلانه خارجی عکس العمل نشان دهد . 
اولین قدم در این راه ایجاد بانک قرض الحسنه اسلامی تحت نظارت آستان قدس رضوی است که اثرات و منافع بیشماری دارد . از یک طرف مردم را از شر ربا رها می کند و از طرف دیگر منبع عظیم مالی جهت سازندگی و پیشرفت در اختیار نیروهای انقلابی قرار می دهد 
آقای رییسی باید در عمل به مردم نشان دهد که اسلام حامی معیشت و آسایش آنها است . در این صورت تبلیغات مخرب دشمنان دیگر بر ایشان و جریان انقلاب اثر نخواهد کرد 
ما چون جزو خواص نسیستیم نمی تونیم خودسرانه عمل کنیم . اما آیا تخلفات متعدد در این انتخابات و برسر کار موندن این دولت مصداق بارزه فتنه نیست . خواهشا شما خواص ننشینید ماهها بگذره و مملکت به خاک سیاه بنشینه و بعد بگید این انتخابات فتنه بود باید مردم در صحنه می آمدنند و مطالبه حقشون رو می کردند تا این فتنه پا نگیره
۰۴ خرداد ۹۶ ، ۰۲:۰۰ منتظری از بلویری
کجاشا دیدی دوست من؟ این قد بتر از این اتفاق بیفته این قد به قول استاد دونه درشتا بیفتن ...واقعا اخرالزمان که میگن میشه تا حدودی احساسش کرد ولی بی نظر من خیلی به ظهور دور نیستیم با توجه به روند پیشرو....و امیدوارم مثل مختار و مقداد(اگه شخصیتا را درست بگم) که گفت ملاک علی باشه تا نیفتی؟ ملاک علی باشه و این شک و تردیدا را بندازن دور چون الان به طرز بسیار نگران کننده ای حق و باطل دارن به هم می چسبن اونم چسب 123که سریع میگیره اما شفاف باشی مثل اب به راحتی از هم جداشونو می کنیم...واقعا از  استاد پناهیان که این وظیفه خطیرو برعهده گرفتن و همچنین ازهمه  ی دستندرکاران موسسه تشکر می کنم که فانوس تاریکی های زمانه هستید .

واما حداقل کاری که ما می توانیم بکنیم ...

از همه ی مخاطبین عزیز  می خوام اونای که سایت دارن
سایت بیان معنویو لینک کنن وبقیه این سایت تبلیغ کنند تا شاید والبته مطمئنم اگر کسی این سخنان را به دقت گوش بده هدایت پیدا کنه و عزم قوی برای این دوره زمانه پیداکنه.یاعلی
سلام و عرض ادب به شما استاد محترم .
در سخنرانی های قبل گفته بودید که «توبت جهاد ماست». در این کارزار برای هر کسی وظیفه ای است . لطف کنید وطایف نیروهای عادی را تبین نمایید
سلام
هیچکدام ازکاندیداها منابع مالی خود برای تبلیغات را اعلام نکردند!
شما فکرمی کنید دلیلش چیه؟
ان شاءالله
انشالله که نمی شود که مثل بعد از رحلت پیامبر و حدیثی که آمام صادق(علیه السلام) در مورد مردم آنموقع دارند
۰۳ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۵۵ سیده فائزه
سلام. بنده به قول آقای روحانی یکی از خشونت طلب هایی هستم که با جان و دلم به آقای رئیسی رای دادم، وقتی نتیجه ی آرا رو دیدم خیلی دلم شکست ولی باید بگم هنوز هم بنا بر مستندات، نتیجه ی آرا رو قبول ندارم و فقط به خاطر تایید شورای نگهبان ناراحتی و نارضایتی خودم از تخلفات رو درون خودم پنهان میکنم اما فراموش نمیکنم و یادم میماند برای همیشه که اگر تخلف نمیشد، آقای رئیسی رئیس جمهور بحق ما بودند و جدٲ که شایسته ی ایشان بود. به هر حال شورای نگهبان مصلحت کشور رو درنظر میگیرد. با تمام اینها دلم به وعده ی خدا محکم است که درنهایت حق برباطل پیروز است.        به خیل دشمنان بگو به کوری دو چشمتان/مطیع امر رهبری رنگ عوض نمیکند      یاحق
بسم الله الرحمن الرحیم
.
.
.
.
استاد پناهیان واقعا حق فرمودند... تنها عاملی که باعث میشود:
مردم نگران سلب آزادی شان باشند و فکر کنند که آقای ریسی این آزادی را خواهد گرفت
تخریب ها علیه آقای رییسی این چنین اثر کند
مردم با وجود شنیدن وعده های کذب پیشین باز هم به دولت قبل اعتماد کنند
افرادی یعضا با اعتقادات قوی به اسلام به آقای ریسی اعتماد نکنند
و حتی کسانی که سال ها اصلا رای نداده اند یکباره پشت صندوق رای بروند و به آقای روحانی رای دهند
.
.
چیزی نیست جز "حس خوب نسبت غرب"و به تبع آن "حمایت از افراد غربگرا"
در جامعه ی ما احساسات مردم متمایل به غرب شده است.... مگر نه اینکه شاهد هستیم افراد واقعا مذهبی هم گاهی در عروسی هایشان کراوات میزنند...
چه معنی دارد جز اینکه دوست دارد شبیه غربی ها باشد...
شاید در خود آگاهش هم مخالف غرب است ولی در ناخودآگاه "حس بهتر بودن غربی ها"وجود دارد...
متاسفانه اکثریت جامعه ی هنری و رسانه ای ایران فکر میکند غرب خیلی خوب است و این اندیشه را به مردم هم تا حد زیادی انتقال داده است.
فکر میکنم برنامه اصلی  همه جوانان هنرمند انقلابی باید بیش از این ها روی شناساندن باطن زندگی در غرب باشد که خداقل کسی که نماز میخواند را نبینیم که غرب را سلطان نجات جهان ببیند...
و واقعا غرب آنقدر به انحطاط رفته و آمار های وحشتناک دارد که اگر همه مردم بدانند "حتما امیدشان نسبت نجات توسط غرب از بین خواهد رفت"
یکی از مهم ترین نتایجی که می توان از نتیجه این انتخابات  گرفت این است که: سرنوشت انسان ها در یک جامعه بسیار به یکدیگر بستگی دارد در نتیجه گروهی هر چقدر هم که مذهبی باشیم با خودبینی و بی دلسوزی نمی توانیم ره به جایی ببریم.
با سلام خدمت استاد عزیز و قدردانی از زحماتی که در این دوران برای روشنگری کشیدند.
باید قبول کنیم که نیروهای انقلابی برای کار تشکیلاتی (به سبک جدید) تازه در ابتدای راه هستند و این همراهی ۱۶ میلیونی مردم را باید به فال نیک و حاصل از اعتماد آنان علی‌رغم همه‌ی تخریبها و البته کاستی‌ها دانست.
از استاد گرامی خواهشمندم به عنوان عضو موثری در «جمنا» همت گمارند که این جبهه‌ی خیرخواه علی‌رغم تمام اختلاف نظرها و سلیقه‌ها وحدت خود را حفظ کند و کار تشکیلاتی مثبت و موثر را به طور پیوسته ادامه دهد نه این‌که چهار سال بعد مجددا نزدیک انتخابات به یاد آن بیفتند.

فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ
متشکرم از صحبت های همیشه اثر بخشتان.برایمان دعا کنید تاتشکیل دولت کریمه

سلام
انگار آن مردمی که مردمی بودنِ آقای احمدی نژاد را دیدند و پسندیدند و او را در برابر آقای هاشمی به ریاست جمهوری رساندند کسانی بودند که همیشه رأی می دادند. اما در این دو انتخابات به ویژه این دومی کاملاً معلوم شد که اکثر مردم ایران چه نظر و باوری دارند هم در انتخابات قبلی هم خبرگان هم مجلس هم این انتخابات و هم شورای شهر (حداقل تهران).
واقعاً نا امیدم کردند که با وجود این همه ضربه ها به ملت و آشکار شدن دروغ ها باز هم به آقای روحانی رأی می دهند!
تجربه برایم به اثبات رسانده کسانی که خود راستگو نیستند دائم خبر دروغ به آنها می رسد و در باور اخبار دروغ حرفه ای هستند. حالا برایشان هم فرقی نمی کند خبر دروغ مربوط به بدی یک بد باشد یا حتی خوبی یک خوب!
به نظر من که طرفداران آقای روحانی و هم مسلکان ایشان در انتخابات قیام کردند.
بنده که از زمان انتخاب آقای خاتمی به ریاست جمهوری مجاز به رأی دادن شدم باید بگویم هیچ وقت از دیدن نامزدی انتخاباتی این قدر خوشحال نشده بودم که از حضور آقای رئیسی با اینکه اصلاً ایشان را نمی شناختم و در این یک ماه از ایشان شناخت پیدا کردم. ایشان علاوه بر مردمی بودن توانایی و تقوای چنین مسندی را دارند اما نمیدانم چرا مردم ایران ایشان را نپسندیدند! شخصیت ایشان با شخصیت آقای جلیلی خیلی فرق دارد؛ انتخاب نشدن آقای جلیلی در دوره گذشته را بپذیرم انتخاب نشدن ایشان را  نمی توانم.
درد دل هایی دارم از دست بچه به اصطلاح مذهبی ها که نمی دانم با چه زبانی بگویم .

به نام خدای پرستوهای بی قرار و به یاد آنها که قفس ها را شکستند ودر آسمان ولایت به وصال یار رسیدند

بدون شک تاریخ مظلومیت های انقلاب ما را در دوران ظهور به پیشگاه ولی ا... الاعظم (ارواحنا فداه)بازگو خواهد کرد 
بی تردید آن روز که با دیدن دست های مجروح سید خراسانی  در دست مولایمان اشک شوق می ریزیم مظلومیت ها و شجاعت های عماران زمان را در ذهن مررو می کنیم و از اینکه در تاریخ حیات بشر دست تقدیر الهی ما را با آنها همسفر کرد احساس غرور و شادمانی وصف ناپذیری خواهیم کرد...
جان من فدای عماران نترس زمان و ردو خدا بر استاد پناهیان
احساس می کنم که خدا ما اقلیت را رها کرده 

اصلا دیگر نباید قشر مذهبی در انتخابات شرکت کند چون فایده ای ندارد فقط ضایع می شویم و مضحکه این و آن

واقعا فکر می کنید در آینده اقبال مردم به دین و انقلاب بیشتر شود؟؟

آینده حتما بدتر و دردناک تر از امروز خواهد بود

سالهاست که دیگر امیدی به پیروزی نداریم و  فقط دل خودمان را خوش کرده ایم

سلام

خسته نباشید

در انتخاب مجدد آقای روحانی ب عنوان ریاست جمهوری تحلیل های فراوانی شنیدم ولی یک پیام ب نظرم درست آمد اینکه مردم نوع تفکرشون عوض شده حتی میبینیم ک مشهد در شورای شهر لیست امید رای آوردن حالا ما چ باید بکنیم/چطور میتونیم تاثیر گذار باشیم/الان واقعا معنی حرف ایشون رو میفهمم ک بالاترین عبادات عبادات سیاسی هستش/چکار کنیم در دراز مدت/نیروهای انقلابی در خواب زمستانی بسر میبرن من خودم رو اتقلابی نمیدانم چون لیاقتش رو ندارم ولی ب عنوان کسی ک دوست دار نظام و علی الخصوص رهبری هستم وظیفه خودم میدونم ک ی کاری بکنم چکار رو نمیدونم از کحا شروع کنم از خودم خانواده همسایه و از کجا و چطوری بین اینهمه موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی و غیره نمیدونم

الان گیج شدم میخوام کاری کنم ولی نمیدونم چکار و از کجا شروع کنم از استاد میخوام ک راهنمایی کنن/ایشون بگن چکار کنیم من واقعا نمیدونم/از استاد هم خواهش دارم در این زمینه کمک کنن/من فکر میکنم استاد تو ماه رمضانی ک در پیشه ی مجموعه برای کسانی ک میخوان کاری کنن صحبت کنن ک انشا الله چهارسال ی کار فرهنگی خوبی انجام بشه

ممنون

خواهش میکنم پیام من رو ب ایشون اطلاع بدید

یا علی
۰۱ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۳۹ مادر فاطمه و علی
بسمه تعالی
   سلام علیکم؛
    خدا قوت به شما برای این همه تلاش و مجاهدت. چقدر به این موضوع فکر کردم که آیا این اندک تلاشم در خانواده، محل کارم و ... با نتیجه انتخابات در واقع بی اثر بوده ؟! یادداشت جنابعالی کمک کرد تا به دور از احساسات به موضوع فکر کنم و به سایر زوایای هم توجه داشته باشم علی الخصوص بند آخر فرمایشات شما. الحمدلله. ان شاءالله عاقبت به خیر باشید.
التماس دعا
سلام
ای کاش با تامل بیشتر و صرف وقت بیشتری می نوشتید.
یا علی
آقای پناهیان سلام
خیلی فکر کردم که انگیزه 23 میلیون رای ریخته شده به سبد روحانی چی بوده
ولی قاطی فکر کردن هام فهمیدم غریب موندن ولی خدا در اوج فضایل در بین مردم یعنی چه
فهمیدم چرا خدای متعال همیشه جامعه ایمانی را در حد اقل بیان میکنه
خدا خیر به شما و امثال شما بده
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام . اولا خدا اجرتون بده شما و دیگر بزرگانی چون استاد ازغدی ، عباسی ، رائفی پور که برای روشنگری مردم خیلی زحمت می کشید . خوشحالم که در جبهه ای هستم که بزرگانش اینقدر فرهیخته اند . خدا وکیلی سخنرانان و تئوریسین های جبهه اصلاحات خیلی از شما ها ضعیفترند . 
دوما در مورد انتخابات قبول کنید که ضعف نظارتی ستاد آقای رئیسی و نیروهای انقلابی باعث شد که روحانی تخلاف متعدد انجام بدهد که مطمئنا در نتیجه انتخابات خیلی تاثیر داشت ، و البته از آدمی مثل ****** و دار و دسته ***** این گونه اعمال  قابل پیش بینی بود . پس نیروهای انقلابی باید با قدرت و توان بیشتری در نظارت انتخاباتی شرکت می کردند .
سوما آدم از حکمتهای خدا سر در نمی آورده شاید باید ****** و ***** چنان مملکت رو به خاک سیاه بنشونند که همه اون ساده لوحانی که برای شیادانی مثل اینها سینه چاک می کنند چشمهاشون خوب باز بشه تا واقعیت رو ببینند 

بچه مذهبی ها باید رفتارشون با کسایی که کمی شبیه به اونا نیستن رو تغییر بدن

مردم فکر میکنن بچه مذهبی فقط داره گریه میکنه واخمو تشریف داره

ولی از خنده ها و شوخی هایی که باعث ناراحتی کسی نمیشه  هیچ خبری ندارن

این کسایی که از ترس رای شون برگشت ... علت اصلی اون رفتار ناپسند ما ذبچه هیئتی ها بود

باید  از رفتارمون و ظاهرمون محبت و عشق به مردم بباره

کلمات محبت امیز حتی به کسی که از روی سوئ تفاهم به ما توهینی هم کرده و........

بسیار تحلیل درست و منطقی بود استاد پناهایان.
به نظر بنده مهمترین اتفاق این بود که ما الان 16 میلیون نیروی انقلابی داریم که نسبت به گذشته هم با یکدیگر اتحاد بیشتری دارند، هم محبت و صمیمیت بیشتری بینشان هست. هوای همدیگر را خوب دارند. هر چند معتقدم این 16 میلیون با کمی تبیین خیلی بالاتر هم میرود. چون برخی هم اشتباهی و با سو تفاهم رفته اند آن طرف. بنده خودم بر خلاف اکثریت خانواده ام به آقای رییسی رای دادم و خیلی هم مصر بودم و هنوز بحث ها هم ادامه دارد. 
خلاصه کلام اینکه معنی واقعی کلمه هجرت که در قرآن بسیار به آن تاکید شده به نظر من دل کندن است. برای یک رای و ابراز علاقه به یک نامزد و علنی کردن آن باید از خیلی چیزها دل کند. خانواده، پست های احتمالی، مجزا شدن از برخی از دوستان و...

در نهایت اینکه 16 میلیون غربال شده تر و تمیز داریم که آماده هر اقدامی برای ولی امر هستند و در آیات قرآن هم داریم که قدرت هر مومن چندین برابر غیر مومن است.
نصر من الله و فتح قریب
با سلام و عرض خسته نباشید
ما از ابتدا امید بسیاری به پیروزی آقای رئیسی داشتیم اما باید می دانستیم که می بایست تا چه حد زیادی در ایمان خود راسخ می بودیم و برای اصلاح جامعه (مخصوصا فریضه امر به معروف و نهی از منکر) تلاش می کردیم تا شخصی بزرگوار همانند آقای رئیسی بر مسند باشند.
من این انتخابات را آینه تمام نمای اعمال افراد جامعه می دانم.
امید است در آینده نزدیک، فرد یا افرادی با حرکتی انتقلابی، کل جامعه را از برکت وجود فردی باتقوا و کارآزموده همچون آقای رئیسی بهره مند سازند.
به نام خدای مهربون

نمیدونم اینی که الان دارم مینویسم رو آقای پناهیان میخونن یا نه؟ اگه کسی غیر ایشون میخونه و میتونه حرف منو به ایشون برسونه، لطفا این کار رو بکنه...

آقای پناهیان، میخوام بگم که ما و شما الان 4 سال کامل وقت داریم تا واسه انتخاباتی که حتما روش درش قرار خواهیم گرفت تبلیغ و برنامه ریزی کنیم، با خوصله و با استراتژی، 

اگه واقن به این باور داشته باشیم که خیلی وختی نمونده تا انتخابات بعدی، به جای اینکه الان مدام ندامت گذشته رو بخوریم، می دویم برای اینکه توی رقابت بعدی ایشالا... حتما و حتما ما پیروز باشیم،

ببینید، الان که وخت بود من گفتما! یهو دوباره نشه اردیبهشت 1400 بعد بگیم رقیب از مدت ها قبل آماده شده بود، ولی ما وقت نداشتیم!

ببینم چیکار می کنید و می کنیم!

خیلی دوسستون دارم، یا علی 
با سلام خدمت شما و استاد پناهیان

درباره چرایی عدم پیروزی در انتخابات نمی خواهم سخنی بگویم ولی درباره چرایی انتخاب مجدد دولت حاضر خیری هست که به ذهن بنده می رسد و بیان می کنم :

1- دولت حاضر طی این چهار سالی که بر سر کار بوده در موقعیت اپوسوزیون و منتقد نظام و دولت قبلی قرار گرفته  بود و اگر این دولت ادامه پیدا نمی کرد ، این دولت و دوستانش تا آخر در این موقعیت سنگر می گرفتند و به هر چه که ثمره این نظام بود می تاختند و حتی امنیت کشور و نظام را فدای هواهای نفسانی خود می کردند ولی اکنون وضعیت فرق کرده.

2- برجام : اگر این دولت سرکار نمی آمد تا ابد هرچه این نظام و دولتهای بعدی پیشرفت و کارهای مفید انجام می دادند اینها از ثمرات برجام می شمردند و می گفتند اگر ما نبودیم این ها اتفاق نمی افتاد ، ولی الان وقتی کد خدا دست اینها را در پوست گردو گذاشت و تحریمهای جدید وضع کرد برای مردم مشخص می شود ( همانهایی که به اذعان آقای پناهیان - باید دید چرا به روحانی رای داده اند ) که از برجام هم خودشان نمی توانند آبی گرم کنند .

3- آبروی نظام اسلامی : تا قبل از این هر وقت فسادی در گوشه و کنار این مملکت اتفاق می افتاد یکسری از همین مردم و بعضی روشنفکران این معایب را به نظام اسلامی مظلوم نسبت می دادند و دفاع از نظام هم اثر کمی روی این قشر داشت ولی اکنون می توان گفت که نظام اسلامی یک نامزدی معرفی کرد که سابقه مبارزه با فساد موثر دارد و مردم می توانستند با رای به او بر این فساد بتازند و می توان به این آزادی در نظام اسلامی توجه داد.

4- تورم ناشی از رکود : این دولت در طی این چهار سال به اذعان کارشناسان اقتصادی تورم انباشته ایجاد کرده است و چنانچه چرخ اقتصاد شروع به چرخیدن کند در ابتدای کار با تورم بسیار بالا مواجه خواهیم شد که این حاصل عملکرد اقتصادی دولت یازدهم و معطل ماندن اقتصاد به کمک خارجی بوده است حالا تصور کنید اگر آقای رئیسی ( که خدا حفظشان کند ) بر سر کار می آمد و در ابتدای کار لاجرم ما این تورم را داشتیم همین دولتی ها در بوق و کرنا می کردند که در زمان ما تورم فلان بود و به خاطر این انقلابی های تندرو و ... چنین اتفاقی افتاده که باز نظام و رهبری و مدافعان حرم و تفکر ضد آمریکایی و ... را مورد هجمه قرار می دادند .

5- رضایت اکثریت : باید بگویم با نگاه به تعداد آرای مردمی حدود 37 میلیون جمعیت ( 23 آرای روحانی + 14 رای نداده ) ایران از وضعیت موجود راضی هستند - الحمد لله - و با رای به این دولت بار نیروهای انقلابی را کم کردند ، و امروز نیروهای انقلابی می توانند تمام توانشان را برای مردم محروم و مستضعف صرف کنند .

6- چشم امید به غیر خدا : جناب پناهیان یک جایی فرموده بودند که خدا فرموده هر کس به غیر من امید ببندد به عزت و جلام سوگند امیدش را نا امید خواهم کرد ، بنده در بین دوستان و آشنایان مشاهده می کنم که کسانی هستند که ته دلشان هنوز به آمریکا و غربی ها امید دارند ( مثلا می گویند چرا نیروهای انقلابی همه جا در حال تنش آفرینی هستند ) و فکر میکنند که غربی ها به خاطر طرز برخورد ما ما را تحریم کرده اند البته بیشترشان مستضعف فکری هستند و برخی ها شان زیر فشار اقتصادی هستند که نمی دانم اگر من هم جای آنها بودم شاید این چنین تفکری پیدا می کردم ( الحمد لله ) ، ولی این انتخاب مجدد انشالله بساط این امیدهای کاذب را از دل اکثریت بیرون کند.

پایان : واقعا همیشه حکمت کارهای خدا در پایان مشخص خواهد شد. فرموده چه بسا چیزی که شما آن را ناپسند می شمرید ولی خیر شما در آن است.

استخیرلله برحمه ، خیره فی عافیه
با تشکر

از نکات ریز و دقیقی ک بیان کردید نهایت سپاس رو دارم ،با خوندن این مطلب امید به آینده در دلم جوانه زد،همه با هم دست در دست هم برای ابادی ایران #اسلامی
سلام. هنگام چاپ متن ، فونت ها تغییر می کنند و زیبا نیستند. لطفا کاری بکنید که فونت چاپ هم  مانند فونت متن اصلی باشد. ممنون

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...