۹۶/۰۲/۱۸ چاپ ایمیل و پی دی اف
سیاست‌ورزی فاطمی  | فاطمه(س) شهید «فعالیت سیاسی» برای انتخاب «اصلح»

مردم را از جنگ موهوم می‌ترسانند که به ترسوترها رأی بدهند!/ از برخی صلح‌طلبی‌های سیاسیون بوی جنگ به مشام می‌رسد/ صلحی که به دنبالش جنگ باشد صلح نیست؛ خیانت است! / فاطمه(س) داشت مردم مدینه را از یک ترس موهوم نجات می‌داد؛ ترس از قاطعیت علی(ع)/ فاطمه(س) در راه فعالیت سیاسی به شهادت رسید؛ نه در راه مادری یا نماز!/ ما چقدر از فاطمه(س) پیروی می‌کنیم؟ + صوت

شناسنامه:

پناهیان: خواهش می‌کنم مقام حضرت زهرا(س) را در حد یک کار مادرانه یا عبادت زاهدانه پایین نیاوریم! ببینیم که حضرت زهرا(س) آبروی خودشان را صرف چه کردند؟ آیا در راه مادری کردن به شهادت رسیدند؟ در راه نماز خواندن به شهادت رسیدند؟ یا در راه فعالیت سیاسی به شهادت رسیدند؟

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، به مناسبت ایام ولادت حضرت فاطمۀ زهرا(س) در حرم رضوی با موضوع «سیاست‌ورزی فاطمی» به سخنرانی پرداخت، که در ادامه فرازهایی از این سخنرانی را می‌خوانید:

قسمت اول: حضرت زهرا(س) شهید «فعالیت سیاسی» برای انتخاب «اصلح»

مهربان‌بودن حضرت زهرا(س) را می‌توان از سیاسی بودن ایشان درک کرد

  • مهم‌ترین دلیلی که نشان می‌دهد فاطمۀ زهرا(س) در اوج مهربانی هستند، این است که فاطمۀ مرضیه(س) بسیار سیاسی بودند! دو سخنرانی مهم از ایشان نقل شده است که هردو سخنرانی سرشار از مباحث سیاسی است.
  • ایشان که مادر امت است، و برای امت اسلامی جان داده است، طبیعتاً دغدغه‌ای بیش از دیگران برای وضع سیاسی جامعه دارد.
  • ما می‌توانیم مهربان‌بودن حضرت زهرا(س) را از سیاسی بودن ایشان درک کنیم. نه‌تنها ایشان سیاسی بودند، در راه مسائل سیاسی جامعه، جان خود را فدا کردند! نه‌تنها جان فدا کردند، که از جان مهم‌تر؛ «آبرو» گذاشتند و از آبروی خود برای مسائل سیاسی گذشتند!

مردم علت قیام و بی‌تابی حضرت زهرا(س) را درک نمی‌کردند؛ سیاست‌ورزی ایشان پیچیده بود

  • اگر حضرت زهرا(س) برای ما اسوه هستند-که علی‌القاعده باید باشند- پس ما هم باید به اندازۀ مادرمان فاطمۀ زهرا(س) دغدغۀ سیاسی داشته باشیم!
  • البته سیاست‌ورزی حضرت زهرا(س) بسیار پیچیده بود! عادی نیست که هنوز یک ماه از رحلت پیامبر(ص) نگذشته بود، صدای ناله دختر پیغمبر(ص) در مدینه بلند بشود اما هیچ‌کس به‌کمک ایشان نیاید؛ از بس که ایشان در عرصۀ بسیار پیچیدۀ سیاسی، وارد شده بودند.
  • امام حسین(ع) 72 یار پیدا کردند، و بعد از شهادت‌شان هم تعداد زیادی منتقم پیدا کردند؛ چون وضعیت قیام ایشان خیلی روشن‌تر بود، حرکت سیاسی امام حسین‌(ع) در مقابل یزید شراب‌خوار و بوزینه‌بازی بود که می‌گفت: «اصلاً وحی‌ای نازل نشده است!» (لَعِبَتْ‏ هَاشِمُ بِالْمُلْکِ‏ فَلا خَبَرٌ جَاءَ وَ لَا وَحْیٌ‏ نَزَل‏؛ احتجاج/2/307)
  • اما درگیری حضرت زهرا(س) با وضعیتی بود که نمی‌توانستند کامل برای مردم توضیح بدهند، شرایط خیلی پیچیده بود و سیاست‌ورزی حضرت زهرا(س) هم پیچیده بود. برخی می‌گفتند: «حالا که طوری نشده، زیاد هم فرقی نمی‌کند! اگر از یک جهت دیگر نگاه کنید، این‌طوری هم می‌شود پذیرفت!» یعنی علت این قیام و بی‌تابی حضرت زهرا(س) را درک نمی‌کردند!
  • حضرت زهرا(س) برای موضوعی حرکت کردند که ما نوعاً حرکت نمی‌کنیم! ایشان برای موضوعی حرکت کردند که اگر ما حرکت کنیم، امام زمان‌مان می‌آید! حرکت حضرت زهرا(س) برای این بود که اوج ولایت‌مداری را می‌خواستند. ایشان می‌خواستند «اصلح» بر موقعیت و مسند سیاسی جامعه بنشیند!

این‌همه در مسئولین ولایت‌گریزی صورت می‌گیرد، ولی آیا کسی علیه‌شان فریاد می‌زند؟

  • ایشان چهل شبانه روز، درِ خانۀ مهاجرین و انصار را زدند (ثُمَّ خَرَجَتْ وَ حَمَلَهَا عَلِیٌّ عَلَى أَتَانٍ عَلَیْهِ کِسَاءٌ لَهُ خَمْلٌ فَدَارَ بِهَا أَرْبَعِینَ صَبَاحاً فِی بُیُوتِ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ؛ اختصاص/ 184) ولی معلوم نیست ما برای انتخابات‌مان چنین حرکتی بکنیم و چنین اهتمامی را داشته باشیم. ما-که آبرویی مثل حضرت زهرا(س) نداریم ولی- آیا حاضریم چهل روز درِ خانۀ سران جامعه را بزنیم و آنها را یک به یک برای دفاع از حق و دفاع از ولایت دعوت کنیم؟
  • حضرت زهرا(س) هرگز بی‌احترامی به ولایت را برنمی‌تافتند و فریاد می‌کشیدند، چون وقتی به ولایت بی‌احترامی شد نتیجه‌اش وضع رقت بار مردم در زمان بنی‌امیه شد، ولی الان بین ما، چقدر کسانی در این حد و اندازه‌ها(حتی در بین علمایمان) هستند که حاضر باشند این‌طوری فریاد بکشند و از آبروی خود خرج کنند!
  • این‌همه در مسئولین ولایت‌گریزی صورت می‌گیرد، آیا کسی علیه‌شان فریاد می‌زند؟ آیا بزرگان جامعه برآشفته می‌شوند تا ببینند یک کسی دارد از امر ولایت تخطی می‌کند؟ نه؛ آرام می‌نشینند و نگاه می‌کنند و اسیر مصلحت‌ها هستند. آن‌وقت چه ضربه‌هایی ناشی از این بی‌توجهی به اوامر ولایی نصیب جامعه می‌شود!

آیا جرأت می‌کنیم دقیقاً توصیف کنیم که فاطمۀ زهرا(س) چگونه در عرصۀ سیاست حاضر شدند؟!

  • حضرت زهرا(س) اقدامات سیاسی فوق‌العاده مهم و پیچیده‌ای انجام دادند که ما به‌راحتی نمی‌توانیم به این اقدامات تأسی کنیم؛ سخت است و هزینه دارد. البته ما راحت می‌توانیم به نماز‌های حضرت زهرا(س) تأسی کنیم، یا به تسبیح حضرت زهرا(س) بپردازیم، یا راحت می‌توانیم به حجاب‌شان بپردازیم، یا به خانواده‌داری‌شان بپردازیم. می‌توانیم عصمت حضرت زهرا(س) را از نظر کلامی و اعتقادی ثابت کنیم، ولی آیا به سیاست‌ورزی ایشان هم می‌پردازیم؟ آیا جرأت می‌کنیم دقیقاً توصیف کنیم که فاطمۀ زهرا(س) چگونه در عرصۀ سیاست حاضر شدند؟! اگر این‌را تبیین کنیم، مردم یقۀ خود ما را می‌گیرند که چرا شما این‌گونه وارد عرصۀ سیاست نمی‌شوید تا از ولایت دفاع کنید؟!
  • فاطمۀ زهرا(س)-در ماجرای فدک- تمام آبروی خودشان را گذاشتند تا امر پیغمبر(ص) به زمین نیفتد و بی‌احترامی به امر پیغمبر نشود! و الّا شما می‌دانید که فاطمۀ زهرا(س) اهل دنیا نبودند، اهل باغ نبودند! هرچه هم از باغ فدک به ایشان می‌رسید، به فقرا می‌دادند. همان وقتی که باغ هم در اختیارشان بود، فقیرانه زندگی می‌کردند.
  • اگر ایشان ماجرای فدک را مطرح می‌کرد، برای این بود که به امر رسول خدا(ص) بی‌احترامی نشود، برای اینکه نشان بدهد این کسانی که جای علی‌بن‌ابیطالب‌(ع) هستند، اوامر ولایی را دقیق رعایت نمی‌کنند! آیا ما حاضر هستیم علیه هرکسی که دقیق اوامر ولایی را رعایت نکند قیام کنیم؛ مانند قیام حضرت زهرا(س)؟

حضرت زهرا(س) در راه فعالیت سیاسی به شهادت رسید؛ نه در راه مادری کردن یا نماز خواندن

  • خواهش می‌کنم مقام حضرت زهرا(س) را-که حساس‌ترین اقدامات سیاسی تاریخ اسلام را انجام دادند- در حد یک کار مادرانه یا یک عبادت زاهدانه یا یک معنویت فردی پایین نیاوریم! همۀ این مردم به حضرت زهرا(س) علاقه دارند ولی باید ببینیم حضرت زهرا(س) آبروی خودشان را صرف چه کردند؟ آیا در راه مادری کردن به شهادت رسیدند؟ در راه نماز خواندن به شهادت رسیدند؟ در راه قرآن خواندن به شهادت رسیدند؟ یا در راه فعالیت سیاسی به شهادت رسیدند؟
  • بی‌تردید برجسته‌ترین ویژگی حضرت زهرا(س) ویژگی‌ سیاسی ایشان است. دو خطبۀ بلند و بسیار مهم از ایشان به‌جا مانده است که اصلی‌ترین بحث در این خطبه‌ها، بحث سیاسی است!

چرا مردم در این فعالیت سیاسی با حضرت زهرا(س) همراهی نکردند؟/ سیاست با سادگی جور درنمی‌آید!

  • چرا مردم در این فعالیت سیاسی با حضرت زهرا(س) همراهی نکردند؟ چون سیاست یک امر پیچیده است و اگر مردم «سطحی» باشند، نمی‌فهمند؛ سیاست با سادگی و سطحی بودن جور درنمی‌آید!
  • حضرت زهرا(س) در بخشی از خطبۀ خود فرمودند: شتر خلافت باردار شده است و برای شما فرزندی جز جنایت و بدبختی نخواهد به‌دنیا آورد! شما از این شتر، شیر نخواهید دوشید، خون خواهید نوشید! (أَمَا لَعَمْرِی لَقَدْ لَقِحَتْ فَنَظِرَةٌ رَیْثَمَا تُنْتَجُ ثُمَّ احْتَلَبُوا مِلْ‏ءَ الْقَعْبِ دَماً عَبِیطاً وَ ذُعَافاً مُبِیدا؛ احتجاج طبرسی/1/109) یعنی نتیجۀ این وضعی که شما الان درست کرده‌اید، خون‌ریزی‌ها خواهد شد. اما کسی سخن ایشان را باور نمی‌کرد!

قسمت دوم: حضرت زهرا(س) سعی کرد مردم را از یک ترس موهوم نجات دهد/ جنگ نتیجۀ ضعفی است که سیاسیون ترسو نشان می‌دهند!

تحمیل جنگ به یک جامعه نتیجۀ ضعفی است که سیاسیون ترسو در مقابل قدرت‌های جنایت‌کار نشان می‌دهند

  • اگر مردم نخواهند آیندۀ دور را ببینند، طبیعتاً از سیاست سر درنمی‌آورند؛ سیاست یعنی پیچیدگی! در امور سیاسی آدم باید آیندۀ دور را نگاه کند. مثلاً اگر شما پیش دشمن رفتید و با او مذاکره کردید و کمی ضعف از خودتان نشان دادید، باید بدانید که در آینده، جنگ انتظار شما را خواهد کشید! تحمیل جنگ به یک جامعه نتیجۀ ضعفی است که سیاسیون در مقابل قدرت‌های جنایت‌کار نشان می‌دهند.
  • اگر اوائل انقلاب امثال نهضت آزادی‌ها و ملی‌گراها و لیبرال‌ها در این کشور حاکم نبودند، جنگ به ما تحمیل نمی‌شد! اگر دشمنان ما ضعف برخی از سیاسیون ما را در میل به مذاکره و پایان جنگ نمی‌دیدند، هواپیمای مسافری ما را نمی‌زدند و شهرهای ما را با بمب شیمیایی نمی‌زدند! اگر ضعف برخی از سیاسیون ما و خیانت آنها-که نمونه‌اش در فتنۀ 88 اتفاق افتاد- نبود، این تحریم‌ها به ما تحمیل نمی‌شد.

از برخی صلح‌طلبی‌های سیاسیون بوی جنگ به مشام می‌رسد/ صلحی که به دنبالش جنگ باشد صلح نیست؛ خیانت است

  • این تحریم‌ها عمدتاً از دولت سازندگی آغاز شد، اگر دشمنان، ضعف سیاسی سیاسیون ما را نمی‌دیدند اصلاً این تحریم‌ها بعد از جنگ این‌قدر علیه ما رشد نمی‌کرد! بله؛ مسائل سیاسی پیچیده است!
  • از برخی صلح‌طلبی‌های سیاسیون بوی جنگ و خون‌ریزی به مشام می‌رسد! این سنت تاریخ است؛ اگر سیاسی باشی این‌را می‌فهمی! و مردم مدینه چون این حرف‌های حضرت زهرا(س) را نمی‌فهمیدند، ایشان را تنها گذاشتند. می‌گفتند: یا فاطمه! بگذار الان اوضاع آرام باشد! حضرت فاطمه(س) می‌فرمود: این آرامش نیست! آرامشی که به دنبالش بدبختی و جنایت‌کاری باشد، آرامش نیست! صلحی که به دنبالش جنگ باشد صلح نیست؛ خیانت است! اینها معنای حرف‌های حضرت زهرا(س) است.

حضرت زهرا(س) داشت مردم را از یک ترس موهوم نجات می‌داد؛ ترس از قاطعیت علی(ع)!

  • حضرت زهرا(س) به‌طور آشکار از علی‌بن‌ابیطالب(ع) دفاع کرد اما تنها ماند. ایشان می‌فرمود: چرا کینۀ علی(ع) را به دل گرفتند؟ «وَ مَا نَقَمُوا مِنْ أَبِی الحَسَنٍ نَقَمُوا وَ اللَّهِ مِنْهُ نَکِیرَ سَیْفِهِ‏ وَ شِدَّةَ وَطْأَتِهِ وَ نَکَالَ وَقْعَتِهِ...؛ معانی‌الاخبار/355؛ امالی طوسی/375)
  • دیگران قاطعیت علی‌بن‌ابیطالب(ع) را بهانه قرار دادند که از علی‌(ع)-که اصلح بود- بگذرند و حضرت زهرا(س) می‌فرمود: از علی(ع) نترسید، این قاطعیت او در عدالت به نفع شماست...
  • حضرت زهرا(ع) داشت مردم مدینه را از یک ترس موهوم-یعنی ترس از قاطعیت و عدالت علی‌بن‌ابیطالب(ع)- نجات می‌داد که ایشان را به شهادت رساندند! حضرت زهرا(س) به مردم می‌فرمود: این قاطعیت علی(ع) به نفع شماست! ولی ایشان تنها ماند و مردم مدینه با او همراهی نکردند!

با ترس از لشکر موهوم یزید، مردم را از یاری حسین(ع) بازداشتند و به جنگ با حسین(ع) واداشتند!

  • در زمان اباعبدالله‌الحسین‌(ع) هم مردم را از لشکر موهوم یزید ترساندند و گفتند که اگر به یاری حسین(ع) بشتابید، یزید با لشکریانش دارد آمادۀ حرکت می‌شود! در حالی که اساساً دروغ بود. با ترس از لشکریان یزید، مردم را از یاری امام حسین(ع) بازداشتند و علیه امام حسین(ع) واداشتند!
  • امام حسین(ع) در روز عاشورا حداقل می‌توانست دو هزار تا سرباز داشته باشد-یعنی افرادی که بعداً در راه انتقام خون حسین(ع) کشته شدند- ولی اینها چرا در روز عاشورا نرفتند به امام حسین(ع) کمک کنند؟! چون از یک جنگ احتمالی ترسیدند!

برخی از سیاست‌مداران، ملت ما را از یک جنگ موهوم می‌ترسانند!

  • همین الان دارند ملت ما را از یک جنگ موهوم می‌ترسانند! می‌گویند: «این ترامپ، چیزی نمی‌فهمد و می‌خواهد حمله کند!» درحالی که اگر آمریکایی‌ها توانایی حمله به ما را داشتند تا حالا هزار بار حمله کرده بودند!
  • اگر شما بپذیرید که «باید از ترامپ ترسید!» آن‌وقت چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا صلح برقرار می‌شود یا اینکه بدتر به جنگ نابودکننده کشیده خواهید شد؟
  • رسماً برخی از سیاست‌مداران با کمال وقاحت، می‌خواهند مردم را از جنگ بترسانند. برای چه می‌خواهند از جنگ بترسانند؟ برای اینکه شما سراغ کسانی بروید که ترسوتر هستند و به آنها رأی بدهید!

نظرات

دولت ایران که اصراردارددولت سوریه بااجرای آتش بش بامعارضان گفتگوکند آیانمیداند معارضان موردحمایت آمریکاوترکیه همانند داعش مردم سوریه راکشته، بارهابعدمذاکرات عهدشکستندوگفتندتنهاباسقوط بشاربرعهد پایبندیم.روحانی باچه رویی درمناظره میگوید دولت ما بامذاکره درحال نجات سوریه است یعنی شیعیان افغانستان,ایران ولبنان نقشی ندارنداتفاقا روسیه وسوریه ازدولت ایران بجای طرح مذاکره باتروریستها واصراربه توقف جنگ،،انتظارداشتندجابری انصاری ابتدا  ازتسلیم یانابودی معارضان وبعدا از مذاکره حرف میزدوحامیان تروریست مثل ترکیه رارسواکندتاباقطع کمک ترکیه به معارضان، سوریه آزادشود..اما متاسفانه از روحانی جزترس چیزی درنیامد. 
انصافا مطالب سایتتون خیلی مهم و کاربردیه. عالی عالیه. بسیار مهم و حیاتی و لازمه.
حتی اگر این نسل قدر این مجاهدات عالی فرهنگی شما رو ندونه نسل آینده نخواهد توانست که ندونه.
چاپلوسی نمیکنم ولی باید بگم حتی کل بشریت و نسلهای آینده همه ملتها هم مدیون شما هستن چون شما برای ظهور امام زمان که کلید آزادی و عدالت و خوشبختی همه ملتهای جهان هست دارید زمینه فرهنگی رو آماده میکنید.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...