۹۴/۰۷/۱۳ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | ارزش سیاسی بودن

خوبی‌های انسان، در کجا می‌خواهد فایدۀ خود را نشان دهد؟ مثلاً شما نماز می‌خوانی، روزه می‌گیری، خمس و زکات می‌دهی و خیلی بچۀ خوبی هستی، حالا فایدۀ این‌همه خوب بودن، کجا باید خودش را نشان دهد؟ مهمترین فایدۀ دین در زندگی این دنیا کجاست؟

متن کلیپ:

پُراجرترین وظیفه، وظیفۀ اجتماعی و بالاتر از اجتماعی، وظیفۀ سیاسی است؛ نه وظیفۀ فردی! من یک‌سری وظایف فردی دارم، یک‌سری وظایف اجتماعی دارم و یک‌سری وظایف سیاسی دارم. اما فرق اینها چیست؟ وظیفۀ فردی این است که به خودم برسم، و بعد-کمی دایره‌اش گسترده می‌شود- اینکه به خانواده‌ام برسم. وظیفه اجتماعی این است که به درد مردم بخورم؛ البته در دایرۀ روابط اجتماعی‌ای که حول من است. اما وظیفه سیاسی یعنی اینکه جامعه را-به‌طور کلی- نجات دهم یا خدمتی کنم که جامعه بتواند روی سعادت را ببیند.

آیا ما می‌توانیم مستقیماً کاری برای کلیّت جامعه انجام دهیم؟ بله؛ وقتی داریم کار سیاسی می‌کنیم، می‌توانیم برای کلیّت جامعه کار کنیم. حالا این کار سیاسی ممکن است رنگ و بوی فرهنگی داشته باشد، یا ممکن مستقیماً رنگ و بوی قدرت داشته باشد ولی بالاخره کاری است که به سعادت کلیّت جامعه مربوط می‌شود.

دینی که برای صدقه دادن یا برای دستگیری از چند فقیر این‌قدر ثواب قرار می‌دهد، مضحک است که برای نجات دادن جامعه از فقر-که جز با قدرت و سیاست نیست- ثواب‌های بیشتر قرار ندهد. اگر یک دینی این‌گونه باشد، مضحک است! یعنی اصلاً نمی‌شود دین را این‌گونه تصور کرد. معلوم نیست چگونه بعضی‌ها اسلام غیرسیاسی را می‌توانند تصور کنند؟!

وقتی به متن دستورات دینی نگاه کنید، می‌بینید که اقتضای دستورات دینی این است که آدم سیاسی شود. اینکه حق‌الناس از حق‌الله مهمتر است را همه می‌دانیم. یعنی اگر حق‌الناس را ضایع کنیم، به این سادگی بخشیده نمی‌شود ولی اگر حق‌الله را ضایع کنیم، خداوند راحت‌تر می‌بخشد. خُب، بدتر از مال مردم خوردن این است که وضع سیاسی جامعه را رها کنیم و بگذاریم طوری شود که «مالِ مردم‌خور» زیاد شود.

اصلاً ثواب اقدامات سیاسی با اقدامات معمولی فردی و اجتماعی قابل مقایسه نیست! مهمترین اثر اخلاق، عرفان، تزکیۀ نفس، علم و ایمان و محبت به اولیای خدا، در عرصۀ سیاست است.

مثلاً انسان عارف، طبیعتاً شجاع می‌شود. حالا این شجاعت را کجا می‌خواهد مصرف کند؟ مهم این است که این شجاعت را در عرصۀ سیاست، جلوی رقبا و رفقا و مردم بتوانی داشته باشی. بالاترین شجاعت، شجاعت جلوی دشمن نیست بلکه شجاعت در مقابل مردم است.

شما اصلاً ثمرۀ خوب بودن خود را کجا می‌خواهید نشان دهید؟ «الْوِلَایَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَال‏»(نهج‌البلاغه/حکمت441) عرصۀ سیاست محل امتحان‌های مردان است.

امام رضا(ع) از امام سجاد(ع) نقل می‌فرماید: اگر دیدی کسی گناه نمی‌کند، گولش را نخور؛ شاید عرضه ندارد!( إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْیُهُ وَ تَمَاوَتَ فِی مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِی حَرَکَاتِهِ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ یُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْیَا وَ رُکُوبُ الْحَرَامِ مِنْهَا لِضَعْفِ نِیَّتِهِ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ؛ احتجاج/2/320) بعد می‌فرماید: اگر عرضه داشت و گناه نکرد-مثلاً اگر به مال حرام دست نزد- گولش را نخور شاید این گناه را دوست ندارد و یک گناه دیگری را دوست دارد. (وَ إِذَا وَجَدْتُمُوهُ یَعِفُّ عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَةٌ...؛ همان)

اگر دیدی که هیچ گناهی نکرد، باز هم گولش را نخور، شاید عقل و شعور درست و حسابی ندارد(فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ یَعِفُّ عَنْ ذَلِکَ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ حَتَّى تَنْظُرُوا مَا عُقْدَةُ عَقْلِهِ...؛ همان) حضرت همین‌طور کلام خود را ادامه می‌دهد. آخرش می‌فرماید: اگر عرضه داشت و مرتکب گناه نشد و عقل هم داشت، ببین در عرصۀ سیاسی چگونه است؟ البته تعبیر حضرت این نیست، حضرت می‌فرماید: ببین حبّ مقام، یا حبّ قدرت و جاه دارد یا نه؟ که البته حبّ مقام هم بیشتر مربوط به عرصۀ سیاسی است. اگر از آن(حبّ مقام) گذشت، درست است و اگر نگذشت حتی اگر همۀ این خوبیها را داشته باشد، خدا لعنتش کند.(وَ کَیْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةِ وَ زُهْدُهُ فِیهَا فَإِنَّ فِی النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةَ یَتْرُکُ الدُّنْیَا لِلدُّنْیَا وَ یَرَى أَنَّ لَذَّةَ الرِّئَاسَةِ الْبَاطِلَةِ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّةِ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَةِ الْمُحَلَّلَةِ فَیَتْرُکُ ذَلِکَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَةِ حَتَّى إِذا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهاد؛ احتجاج/2/321)

خوبی‌های انسان، در کجا می‌خواهد فایدۀ خودش را نشان دهد؟ مثلاً شما نماز می‌خوانی، روزه می‌گیری، خمس و زکات می‌دهی و خیلی بچۀ خوبی هستی، حالا فایدۀ این‌همه خوب بودن، کجا باید خودش را نشان دهد؟ اگر به عرصۀ سیاست بروی و در آنجا امتحان شوی، خوبی شما آنجا باید خودش را نشان دهد.

مهمترین فایدۀ دین در زندگی این دنیا کجاست؟ در عرصۀ سیاست. لذا امیدوارم همۀ شما به عرصۀ سیاست بروید و خیلی خوب امتحان‌ها را جواب بدهید.  

نظرات

سلام تو رو خدا برام دعا کنین انشاالله مشکل شما هم حل بشه انشاالله
۱۹ مهر ۹۴ ، ۱۲:۰۷ رامیند مرادی

بسمه تعالی
با سلام
از خیلی از مالکین سایتها (مراجع تقلید و اساتید و ...) سئوالات زیاد و مشابهی را پرسیده ام اما معمولا مدیران و گردانندگان خود سایت به سئوال پاسخ می دهند و از شما هم سئوالی را پرسیدم که هیچ جوابی دریافت ننمودم ولی باز هم به موضوعات مورد بحث شما شدیدا علاقمندم .
به هر صورت میخواستم این انتقاد و سئوال را به شما و دوستانی مثل شما وارد کرده و بپرسم
چرا هیچ وقت روحانی مثل شما و استاد انصاریان و آقای ازغدی و بیشمار از اساتید و حضراتی که به واقع روشن و آگاه هستند به مسائل اعتقادی و اجتماعی و سیاسی و به روز جامعه وقوف کامل دارند و بلکه بیشتر از خود جامعه می دانند ، دست به کار نشده و وارد عرصه سیاست نمی شوند ، نکند یک جای کار ایراد اساسی دارد و شما از برطرف ساختن آن عاجز هستید و مدام فقط منبر می روید و فقط به وعظ و پند و اندرز و نصیحت مردم می پردازید و این روزها هم مثل تب مدلباس و مداحی و زیبائی و ... هستند کسانی که بالای منبر رفته و اکثریت وقایعی را که از 30 سال پیش وجود داشت ولی کسی جرأت گفتنش را نداشت و همه خیلی خوب می دانیم چرا ، امروز خیلی شیرین و جذاب از زبان شما و دوستان دیگرمان می شنویم و برنامه های طنزی مثل دست به نقد و ... با خنده و مسخره فقط نیروی منفی موجود در اذهان مردم را تخلیه می نمایند کما اینکه اگر همین صحبت ها و انتقادات و حرف ها از زبان انسانهای عادی و معمولی سر کوچه و بازار بیرون بیاید (توجه کنید) چه از ناحیه خودی چه غیر خودی ، معلوم نیست چه بلایی سرش خواهند آورد و اینجاست که معلوم میشود که مردم عادی فقط و فقط گوشت قربانی یک سری حضرات دیگر هستند که می خواهند آنها را برای به مقصود رسیدن خودشان به سمت خودشان بکشانند و این به من این مفهوم را می رساند که اتفاقا همین مردم عادی هستند که هم برای خدا و هم برای همین حضرات از ما بهتر دارای ارزش هستند البته برای خدا بخاطر هدایت شدن و هدفی عالی و برای از ما بهتران برای رسید به اهداف پست و زمینی و فانی
با تمام این تفاسیر برایم خیلی جالب است که جنابعالی خودتان می گوئید اگر طرف وارد سیاست شد (حب جاه و مقام نداشت) ... خیلی عجیب است؟!  آیا به نظر شما عجیب نسیت که مدام در صدد رصد کردن اوضاع و احوال آمریکا و دیگر دشمنان آن هم لحظه به لحظه و حرکت به حرکت باشیم اما علیرغم آگاهی بر حرکات و اعمال دشمنان داخلی کماکان سکوت اختیار کنیم و با سوء استفاده از سیاست برای یک حداقل هم که شده و برای تسکین دل همین انسانهای عادی گوش فلان سیاستمدار یا فلان وزیر یا حداقل فلان کارمند فلان سازمان و اداره را کمی بپیچانیم ، نه که نشده بلکه با سیاستی زشت مردم را با برنامه هایی مثل خنده بازار که الان اسمش شده دست به نقد سرگرم نمائیم و به اوضاع و احوال خودمان بخندیم ، البته بگذریم از اینکه عده ای واقعا و از ته دل به ما مردم عادی می خندند ، همانها که ... و از همه دردآورتر و زجرآورتر اینکه خودمان هم با درد می خندیم و حالا هم با برنامه خندوانه خوب بلدیم سر خودمان را زیر برف کنیم و نبینیم و البته نخواهیم که ببینیم البته شاید از منظر شما اوضاع به این وقاهت که من گفتم نبوده یا نرسیده و اینقدر ها هم اوضاع فجیع نیست و من فقط دارم منفی نمائی و زشت نمائی میکنم!!!
در آخر اینکه فقط خواستم درد دل کنم و حرف بزنم که حرفی در دلم نماند امید که شما بزرگواران مثل پدری دلسوز گلایه های مرا به گوش گرفته ولی به جان نخرید که مایه آزار و اذیت روح شما گردد و باعث شود که در حق ما دعای خیر نفرموده و آرزو و دعای عاقبت بخیری را از ما دریغ فرمائید.
با تشکر ، رامین مرادی

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...