۹۴/۰۶/۱۸ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | چرا سخت زندگی می‌کنیم؟

متن:

زندگی وجه مشترک همۀ آدم‌هاست. به تحلیلی دربارۀ زندگی بپردازیم. به بیان جایگاه زندگی در دین. به حرف‌هایی که دین برای زندگی دارد بپردازیم تا نتوانند مردم را به این سادگی دو قسمت کنند. کسانی که به زندگی بیشتر می پردازند، کسانی که به بندگی بیشتر می پردازند. این تقسیم، تقسیم شومی است. تقسیم نابودکننده‌ای است. کسانی که بیشتر به بندگی می پردازند افتخار نکنند جزو این گروه هستند و جزو گروهی نیستند که به زندگی بیشتر می پردازند. اساساً این دو گروه شدن خلایق، هم به بندگی لطمه می زند هم به زندگی!

ما نباید خوشحال باشیم که ما جزو کسانی هستیم که بیشتر به بندگی می پردازند الحمدلله. انگار گلیم خودت را از آب بیرون بکشی روی سعادت خواهی دید؟ ما می خواهیم از زندگی شروع بکنیم، ولی از کلّیات زندگی شروع می کنیم. اصلاً زندگی چی هست؟ بعد می فرماید: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا»؛ آدم! هر کسی از ذکر من دوری کند، مفسرین می فرمایند اینجا ذکر من یعنی همان هدایت. یعنی دین من، یعنی قرآن من، یعنی وحی‌ای که می فرستم، یعنی مجموعۀ راهنمایی‌هایی که می دهم! نه «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی» یعنی اینکه هر کی سبحان الله نگوید، الحمدلله نگوید. نمی‌دانم نماز نخواند فقط. آنها هم ذکر هستند، آنها هم آثار بسیار بالایی در زندگی انسان دارند. آن‌وقت اینجا خداوند متعال تصریح می فرماید اگر از هدایت من فاصله بگیری، زندگی‌ات دچار سختی خواهد شد.

در برخی از روایات هست معیشة ضَنکا فشار قبر را هم در بر می گیرد. علامۀ طباطبایی می فرماید عالم برزخ هم جزئی از زندگی ما است. به همین دلیل در روایتی امیرالمؤمنین علی(ع) می فرماید «مَعِیشَةً ضَنکًا» یعنی فشار قبر. ولی «مَعِیشَةً ضَنکًا» یعنی همین زندگی معمولی. اینها را هم در بر می گیرد. زندگی سخت خواهد شد بدون دین، بدون ذکر، بدون یاد خدا، بدون بهره‌گیری از راهنمایی‌های خدا. ببخشید من می خواهم یک کمی غیر معنوی صحبت کنم. ما می خواهیم زندگی مادی خودمان را سهل کنیم. چرا باید زندگی‌مان سخت باشد؟ چرا باید زندگی‌مان سخت باشد که به خاطر زندگی سخت دروغ بگوییم؟ به خاطر زندگی سخت خساست به خرج بدهیم؟ به خاطر زندگی سخت بد اخلاقی بکنیم؟ به خاطر زندگی سخت کم‌فروشی بکنیم؟ چرا باید زندگی ما سخت باشد؟

رفقا فکر نکنند سخت‌ترین قسمت دینداری نماز شب خواندن است که ما توفیق پیدا نمی‌کنیم بیدار شویم برای نماز شب. فکر نکنند اوج قلۀ دینداری این هستش که یک عبادتی را خوشگل انجام بدهیم. نه، عبادت که همان قدم‌های اول است اگر خوشگل بتوانیم انجام بدهیم. آن اوجی که هنوز دینداران بهش نرسیدند این است که با دین زندگی خودشان را آباد کنند!

دینداران وقتی می خواهند ناراحت باشند از خودشان، می خواهند استغفار بکنند از اینکه دینداری‌شان نتیجه نداده در زندگی‌شان باید استغفار بکنند. اهل‌بیت از ما خواستند ما وقتی می خواهیم حقیقت دین‌مان را به نمایش بگذاریم در متن زندگی این کار را بکنیم، نه برویم جلوی مردم نماز خوشگل بخوانیم دل مردم را ببریم! در متن زندگی باید به خدا رسید. ما امروز برای جلب توجه مردم عالم راهی جز نشان دادن یک زندگی بهتر داریم؟ نه. سؤال خودم را تغییر می دهم. شما برای اینکه جوان‌هایتان جذب فرهنگ غرب نشوند، جذب زندگی ملحدانه نشوند، راهی جز بهتر کردن زندگی خودتان دارید؟

اگر ما بهتر زندگی بکنیم، هم نسل‌های بعد حقّانیت کلام ما را، راه ما را پی می برند و هم دیگران. رفقا! آدم توی زندگی بهتر، بهتر بهتر می شود. اصلاً آدم می شود. توی زندگی بهتر، بهتر می شود بندگی کرد. ما زندگی بهتر را این می بینیم؟

 

نظرات

استاد راست میگویند بله بنده هم تجربه کردم وقتی در زندگی بیشتر را از راهنماییهای خدا استفاده کردم  زندگیم  بیشتر سامان گرفت و وقتی پشت کردم زندگیم بهم ریخت .

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...