۹۳/۰۸/۲۸ چاپ ایمیل و پی دی اف
انتشار نخستین یادداشت استاد علیرضا پناهیان در بیان معنوی

با فضای مجازی چه کنیم؟/حجت الاسلام علیرضا پناهیان

آسیب‌ها و فرصت‌های فضای مجازی باعث ایجاد سوالات متعدد و متنوعی در میان جوانان متدین و انقلابی شده است. یادداشت حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «فضای مجازی» که توسط پایگاه اطلاع‌رسانی «بیان معنوی» منتشر می‌شود، به برخی از این سوالات پاسخ داده است. این یادداشت به مقوله‌هایی چون فضای مجازی، فناوری‌های نوین و اینترنت می‌پردازد و وظیفه‌ی جوان مسلمان در مواجهه با آن‌ها را تبیین می‌کند. متن کامل این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

فضای مجازی محل امتحان‌ها و تکلیف‌های جدید ماست؛ امتحاناتی که ماهیت متفاوتی نسبت به دیگر آزمایش‌های آدم‌ها، در قرون و اعصار گذشته ندارد، ولی متناسب با وضعیت انسان معاصر مختصات خاصی پیدا کرده است. همچون تمام امتحانات دنیا، نه می‌توان کاملاً آن را کنار گذاشت و نه می‌توان به راحتی از آسیب‌هایش در امان بود. همۀ دنیا همینطور است.

هدف تمام امتحانات الهی سنجش میزان عزم و ایمان انسان‌ها در مواجهۀ عقلانی با «هوای نفس و تمایلات بی‌ارزش» طبق دستورات دین است، که موجب رشد انسان‌ها و تعالی روحی آنها می‌شود. این‌بار نیز فضای مجازی با همۀ مختصات تازه‌ای که دارد و تغییرات گسترده‌ای که ایجاد کرده است، چیزی نیست جز زمینۀ جدیدی برای سنجش قدرت روحی انسان و بستر تازه‌ای برای تکالیف انسانی و دینی، که باید ببینیم چگونه از عهدۀ آنها برخواهیم آمد.

انسانی که از عقل و تجربه بیشتری نسبت به نسل‌های قبل برخوردار است و از امکانات بهتری برای زندگی بهره می‌برد، طبیعی است که با امتحانات جدید و پیچیده‌تری هم مواجه شود. مهم این است که ما بتوانیم در مواجهه با این عرصه، هوشمندانه و مسئولانه برخورد کنیم، و با نشان دادن قدرت معنوی خود محل تجلی حکمت خداوند متعال در خلقت انسان قرار گیریم.

علاوه بر آنکه اگر ما در آخرالزمان قرار گرفته باشیم، ممکن است این جزئی از شرایط امتحانات نهایی ما هم باشد. امتحانات نهایی دوران غیبت هم، دشواری‌های خاص خود را دارد. در امتحانات نهایی کمتر فرصت جبران است و غربالش شبیه قیامت است؛ خیلی‌ها می‌روند و خیلی‌ها می‌رویند.

اینکه ابزار و فناوری فضای مجازی، از کدام فرهنگ و تمدن سرچشمه گرفته و یا مهم‌تر از آن، اینکه چگونه جریان سلطه در حال سوءاستفاده از این ابزار است، مسئولیت ما را در مواجهه با این فضا کم نمی‌کند که هیچ، بیشتر هم می‌کند. فعلاً این ماییم و این امکاناتی که می‌تواند موجب شکست ما و یا برعکس شکست دشمنان ما بشود. ما باید ببینیم با امتحان الهی در مواجهه با این فضای جدید چگونه برخورد می‌کنیم؛ آیا محل تجلی قدرت خدا می‌شویم یا محل تجلی ضعف خودمان؟

بی‌تردید اگر خداوند توان رویارویی با چنین امتحانی را در ما نمی‌دید، چنین آزمونی را پیش روی ما قرار نمی‌داد.

بی‌تردید اگر توان رویارویی صحیح با این امتحان را نداشتیم، با چنین وضعیتی مواجه نمی‌شدیم و خداوند چنین آزمونی را پیش روی ما قرار نمی‌داد. فضای مجازی واقعاً مسئولیت ما را سنگین‌تر کرده است و می‌توانیم چند برابر پیشینیان ثواب ببریم و جهاد کنیم. همانطور که می‌توانیم چندین برابر دچار ضعف و معصیت شویم.

فضای مجازی فرصتی است برای آنکه میزان درک خود از حقایق ناب دینی را ارزیابی کنیم، و بخشی از درک خود را به دیگران منتقل کنیم. گاهی در جریان انتقال معرفت دینی خودمان به دیگران است که می‌فهمیم چقدر می‌فهمیم. و نیز فرصتی است برای اینکه بفهمیم چقدر عاشق دین خدا و اولیاء خدا هستیم و یا چقدر خودخواهیم و بی‌خیال خدمت به دین.

معلوم است که این فضا، هم خطرات جدیدی را برای ما به دنبال دارد، و هم امکانات جدیدی را برای رشد فردی و اجتماعی در اختیار ما قرار می‌دهد. اما نباید صرفاً منفعلانه برخورد کنیم؛ باید ضمن صیانت و محافظت از آنچه می‌خواهند از ما بگیرند، از فرصتهای این فضا استفاده کنیم. وقتی به فرصت‌های فضای مجازی نگاه می‌کنیم، به سهولت درمی‌یابیم چقدر جای این فناوری برای افزایش هدایت بشر و نجات انسان‌ها خالی بود، و... شاید این فرصت‌ها یکی از زمینه‌های پدید آمدن مقدمات ظهور باشد.

در مواجهه با تهدیدهای فضای مجازی دو اقدام اساسی لازم است؛ یکی آنکه تقوا را رعایت کنیم تا آلودگی‌های این فضا نَفَس ما را نگیرد؛ چون یکی از خصوصیات این فضا گسترش هرزگی است. و دیگر اینکه نظم و زمان‌بندی استفاده از این ابزار و حضور در فضای مجازی را نباید فراموش کنیم. زیرا یکی از خصوصیات این فضا هدررفتن و بی‌نظمی در زمان است و به دلیل آنکه هر لحظه در اختیار ماست، می‌تواند از سر کنجکاوی یا به هر دلیل دیگری نظم زندگی ما را بهم بزند.

امکان «دسترسی راحت و منظم به اطلاعات»، «پردازش و انتخاب دقیق نیازمندی‌ها»، «انتقال سریع و فراگیر آگاهی‌ها»، «تبلیغ موثر و مکرر ارزش‌ها»، و فواید فراوان دیگر در فضای مجازی، وظایف مؤمنان را در زمینۀ دعوت به حق و ترویج حق‌پرستی بسیار زیادتر کرده است. پیام‌های مظلوم انقلاب مقتدر ما منتظر جهانی شدن هستند؛ باید جهان تشنۀ دریافت پیام‌های انقلاب و اسلام ناب را دریافت.

در این میان، آنچه موجب تأسف فراوان است، تأمین نشدن زیرساخت‌ها و به سرانجام نرسیدن شبکۀ ملی فضای مجازی است که در حد یک فاجعۀ تأسف‌آور است. باید به حال و فرجام جامعه‌ای که برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب و امن در فضای مجازی تلاش و اقدام فوری نمی‌کند گریست. نداشتن شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات مانند این است که صدا و سیما و مخابرات کشور را از دیگران و احیاناً دشمنان قرض بگیریم و به آنان وابسته باشیم. مثلاً در زمان جنگ، به دشمن خود بگوییم بخشی از مخابرات و برنامه‌های تلویزیون خود را برای استفادۀ ما اختصاص دهید.

انقلاب اسلامی از ابتدا با قدرت نرم به پیروزی رسیده و تداوم پیدا کرده است، و سخت‌افزار اینترنت به سهولت می‌تواند در خدمت نرم‌افزار انقلاب اسلامی ما قرار گیرد. حتی بیش از آنکه بتواند در خدمت ضد انقلاب قرار بگیرد، ذاتاً برای ما بیشتر می‌تواند مفید واقع شود.

نظرات

سلام
از زحمات کلیه عزیزان موسسه بیان معنوی تشکر میکنم و خداقوت میگم
سؤالم اینه که من به شخصه فعالیت خاصی برای گسترش دین نمیکنم،فعلا فقط خودم از کانالهای شما و دیگر اساتید استفاده میکنم و اگر بتونم توی زندگی نودم و دیگران با عمل و توصیه تغییرات مثبت ایجاد میکنم
دوستی دارم که بسیار تبلیغ میکنه برای ترک تلگرام
و این در حالی هست که من به تازگی برای کارم از تلگرام و اینستاگرام استفاده میکنم،سی سالمه و بیکارم و حذف تلگرام برای من هم ضرر دنیوی داره و هم ضرر اخروی
نرم افزارهای ایرانی واقعا قابلیتهای تلگرام و غیره رو ندارن 
تمام صحبتهای حاج آقای پناهیان در خصوص استفاده از این نرم افزارها برای گسترش و تبلیغ دینه اما من این کار رو نمیکنم
آیا استفاده از تلگرام برای من و مثال من حرام هست؟
لطفا سؤالم رو جواب بدید
ممنونم

سلام. 
خداقوت به استاد و همه ی بروبچ بیان معنوی.
بنده یکسال و نیم واتس آپ و تلگرام داشتم. تقریبا حواسم به نحوه استفاده ازون در جهت اهدافم بود. زمان بندی خاصی هم برای حضور در فضای مجازی داشتم. مثلا ساعت نه تا یازده شب. اما مشکلی داشتم و اون اینکه اکثر دوستان بنده(که کم هم نبودن!) مدام پیام میذاشتن و اکثرا دردل میکردن. وارد چت میشدن و نمیتونستم به راحتی خارج شم. نمیدونم چرا تو فضای مجازی همه حالشون خرابه و اینقدر احساس بدبختی میکنن! از یه طرف در قبال دوستام و حال روحی بهم ریخته شون احساس وظیفه میکردم و از طرفی مجبور بودم کلی وقت بذارم! هرچند میدونستم حال روحی بد خیلی افراد بخاطر مجازی بودن فضاست. کمبودهای عاطفی رو میخان جبران کنن. در حالی که تو فضای حقیقی اینطور نیستن. 

در هرصورت، بعلت اینکه مجبور بودم تا نیمه شب بیدار بمونم همه رو حذف کردم!! با اینکه بنظر خودم میشد خیلی خوب فعالیت کرد. مثلا میشد به راحتی عده ی زیادی رو با عملکرد یه شهید آشنا کرد، فقط با چن داستانک از ایشون! 

اما الان دیگه همه ی  فعالیتهای سیاسی و مذهبی بنده حقیقی هست. راستش میترسم دوباره نصب کنم و همون اوضاع! 
بنده قوت روحی و تقوای لازم رو ندارم. قدرت نه گفتن رو هم ندارم، تو رودربایستی می مونم. 

بنظرتون دوباره نصب کنم؟؟

بزارید یه اعتراف هم بکنم. الان چند ماهه که حذف کردم و عجیب آرامش دارم. از اینکه درگیر خیلی مسائل دیگران نیستم(که هیچ کمکی هم نمیتونستم بکنم). فک کنم بدرد فعالیت مجازی نمیخورم. 

شاید هم اشتباه میکنم. بنظرتون دوباره وارد شم؟

 این سخنانی که در ذیل خواهد آمد منتسب به جناب آقای روح الله مومن نسب  است (fimna.ir)

"مومن نسب تصریح کرد: تلگرام به دوربین گوشی دسترسی پیدا می کند و فیلم و عکس می گیرد؛ به میکروفون گوشی دسترسی پیدا می کند و مکالمات را شنود می کند؛  تمام اطلاعات روی کارت حافظه موبایل می تواند بردارد و از طریق gps و آنتن های مخابراتی و wifi می تواند در هر لحظه مکان صاحب گوشی را شناسایی کند و حتی می تواند تمام اطلاعات گوشی را حذف کند .

مومن نسب ادامه داد: با عضویت هر نفر در تلگرام و اینستاگرام و … رژیم صهیونیستی ۵۰ گلوله مرغوب امریکایی خریداری می کند و به سینه بچه های فلسطینی می زند.

وی تصریح کرد: از طرفی با هر کلیکی که داخل محیط نرم افزار انجام می شود بین چهار تا بیست سنت به رژیم صهیونیستی کمک می شود که حاسبه کنید که هر دلار ۱۰۰ سنت می باشد و یا هر کلیک چقد ما کمک کردیم
.....................

حال با توجه به مطالب ذکر شده تقاضا دارم نظر استاد پناهیان ر اهم در رابطه با همین موضوع بدانم خصوصا با توجه به این بیان ایشان که فرمودند:

"آن‌قدر از این وسیله [برای انتشار پیام‌های خوب] استفاده کن که آنها مجبور شوند اینترنت را ببندد و بگویند: اینها اسلامشان را [توسط اینترنت] به سراسر جهان بردند..."

 ضمن اینکه اگر مطلب حمایت از صهیونیزم(عضویت هر نفر در تلگرام و اینستاگرام و … رژیم صهیونیستی ۵۰ گلوله...) حقیقت داشته باشد چرا سایت بیان معنوی از فضای تلگرام و.. برای ترویج مطالبش استفاده می نماید؟ (گر چه بنده فعلا موافق با حرکت شما عزیزان هستم)

 با تشکر

پاسخ:
با سلام و تشکر
خب متاسفانه برخی عزیزان توجه ندارند که

1. ضرر «روشنگری و اقناع اندیشه ها از طریق تلگرام و ایجاد وحدت در میان مردم برای مقاومت، و نیز نشان دادن بطلان اندیشه هایی که استکبار سعی میکند به ما بقبولاند» برای اسرائیل به مراتب بیش از منفعتی است که به واسطۀ چند دلار عایدش میشود.

2. اسرائیل تمام پولهایی را که به دست می آورد، بیش از اینکه خرج گلوله کند برای زدن به فلسطینی ها، در درجۀ اول خرج تولید محتوا میکند برای اینکه اندیشه و تفکر مقاومت را تضعیف کند، وحدت مردم در خصوص لزوم مقاومت را به اختلاف تبدیل کند، و در این میان مشکل اصلی او مردم ایران است که حامی اصلی فلسطینان و حزب الله است.

3. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند الان جنگ اصلی جنگ نرم است، نه جنگ سخت. اسرائیل الان مشکلش کمبود پول برای خرید گلوله نیست، مشکلش تفکر رو به گسترش مقاومت و عدم سازش است. اسرائیل عمدۀ پول و توانش را هم خرج تضعیف تفکر مقاومت و انحراف در اسلام ناب میکند از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی که مردم در آن حضور دارند. راه اصلی ما برای مقابله با اسرائیل و دفاع از فلسطین، حضور در همان میدانهایی است که اسرائیل و ایادی و همفکرانش برای تضعیف اندیشه و روحیۀ مقاومت در مردم حضور دارند. و انجام کار تبلیغی و ترویجی برای اقناع اندیشه ها در مقابل شبهات. امیرالمومنین(ع) فرمودند: اگر شما خواب باشید، دشمن نمیخوابد. آنها و همفکرانشان در تلگرام بیدارند، حضور دارند و کار میکنند؛ هر چند برخی متدینین و انقلابی ها در این جامعه مجازی نباشند و از این فرصت استفاده نکنند.

4. اگر هر کلیک در تلگرام میتواند 4 سنت به اسرائیل کمک کند، اما کارهای روشنگرانه از طریق تلگرام میتواند بیش از شلیک یک موشک به اسرائیل ضربه بزند.

5. اگر عضویت در تلگرام میتواند پول 50 گلوله را به اسرائیل بدهد، اما حضور در تلگرام برای تقویت مبانی فکری، دینی و انقلابی جوانان، میتواند قطعه های یک سپر دفاعی نفوذناپذیر را برای مردم فلسطین درست کند که نه تنها مانع شلیک گلوله ها شود، بلکه موجب تسریع در نابودی اسرائیل شود.

6. کار اصلی پیامبران تبلیغ است و پیامبران همواره از طریق تسخیر دلها و اندیشه های و تقویت ایمانها بر دشمنان قوی پیروز شده اند. پیروزی حق بر باطل بیش از اینکه از طریق تجهیزات باشد، از طریق ایمانهای قوی و اندیشه های مستحکم است که موجب پایداری و وحدت در یاری دین خدا میشود، و وعدۀ نصرت الهی را به ارمغان می آورد. تلگرام فعلا در غیاب حضور فعال مردم در شبکه های مجازی، فرصتی برای تبلیغ و ترویج تک تک مؤمنین است. هر کسی باید در حوزۀ دوستان و رفقا و آشنایانش احساس وظیفه کند. و برای انجام این وظیفه توانایی های خودش را هم ارتقاء دهد. همانطور که اسرائیل به شبکه های ماهواره ای اش اکتقا نمیکند و از شبکه های مجازی نیز بهره میگیرد، ما نیز نباید میدان شبکه های اجتماعی را رها کنیم.

7. اینکه ما با انگیزه های انقلابی و دینی مردم را به خروج از تلگرام تشویق کنیم، عملاً چه ثمره ای دارد؟ چه اتفاقی می افتد؟ با این توصیه ها مردم از تلگرام بیرون نمی روند، چون فعلا گزینۀ ای که آن خدمات را ارائه دهد ندارند. با این توصیه ها، در عمل، صرفاً عده ای از نیروهای پیشرو  و موثر انقلابی و متدین از این صحنۀ کارزار با اسرائیل و ایادی اش خارج میشوند. و آنگاه جوانانی که نیازمند اقناع در اندیشه های انقلابی و دینی هستند، با محتواهای ضد انقلابی و ضد دینی که در حال گردش در فضای تلگرام است تنها میمانند. امروز گسترش محتواها به همان اندازه یا حتی شاید بیشتر از اینکه از طریق کانال های تلگرامی اتفاق بیفتد، از طریق گروه های تلگرامی محقق میشود که نیازمند حضور فعال تک تک افراد است. ضمن اینکه گفتگوها و مباحثه ها و تبادل نظرها هم در گروه ها صورت میگیرد نه در کانالها. البته حضور صحیح و کارا و موثر در تلگرام همیشه راحت نیست و به توانایی ها و مهارتهایی نیاز دارد، اما همانطور که بسیج مردمی در دفاع مقدس مهارتها و فنون لازم را ظرف مدت کوتاهی یاد گرفت، ما نیز میتوانیم با تلاش و تجربه روز به روز حضور خود را موثرتر قرار دهیم. 

8. بنابراین در شرایط کنونی خروج هر فرد انقلابی از تلگرام، که میتواند با حضورش در تلگرام، در حوزۀ دوستان و آشنایان خود با انتقال پیامهای موثر یا بحث و گفتگوهای روشنگرانه، منشأ اثر و روشنگری باشد، طبیعتاً باعث تقویت اسرائیل و تضعیف انقلاب خواهد بود.

9. فضای مجازی همانند فضای حقیقی آسیبهایی دارد. اما اسلام همانطور که گوشه گیری از اجتماع مسلمین را نهی کرده و ما را توصیه به تمرین و یادگیری چگونگی مقابله با آسیبها(مثل غیبت و سحن سدید و اجتناب از حرام و ...) کرده است، در فضای مجازی نیز باید همینها را تمرین کنیم و قوی شویم.

10. سایت رسمی مقام معظم رهبری، سال گذشته در کانال رسمی خود در بیسفون، کانال تلگرامی خود را معرفی کرد و هم اکنون به صورت فعالانه و کاملا به روز اخبار معظم له و کلیپهایی از مباحث ایشان را منتشر میکند. این سخنان و کلیپها امروز بسیار بیش از گذشته دیده و شنیده میشوند.
با سلام خدمت شما من از ضای های مجاز خیلی زیاد خوشم می آید من فقط توی تلگرام عضویت دارم فقط به خاطر اینکه مدله موبایلم پایین هست وگرنه همه جا عضو می شدم اولین باری که من وارد تلگرام شدم هیچ احساس مسئولیتی در قبال آن نداشتم و در تمام گروه ها عضو بودم(گروه های دخترونه البته) تا اینکه یکی از دوستان من را وارد گروهی کرد که همه خانم بودن من از همین صفحات مجازی با چند نفر دوست شدم وتا الان دوستیمون پابرجاست من اول با مدیر گروه که خنم متشخصی بودند اشنا شدم پس ازمدتی که پیام می دادم با یک فرمانده سپاه که همکار یکی از بستگان نزدیک بود آشنا شدم ومن از طریق این خانم ها وارد گروه سیاسی شدم چون عاشق سیاست هستم واین گروه فقط درجهت انتخابات بود و بعد به پیشنهاد من و دوستان گروه الان جنبه ی سیاسی دارد درسته که تمام شبکه های مجازی جاسوس هستند ولی می توانیم به پست های زد آن ها و چیزهایی که آن ها خوششان نمی آید بزاریم به نظر من کسانی که انقلابی هستند در قبال صفحات مجازی مسئول هستند ما توانستیم گروهی را تشکیل بدهیم که با هم در اتباط باشیم کانال های گروهی طراحی کردیم من پیشنهاد می کنم شما هم همین کارا انجام دهیم با هدف کاملا مشخص
یا علی

لطفا یک کتاب در رابطه با تبلیغ دین درفضای مجازی معرفی کنید باتشکر
خیلی ممنون از اینکه راه رو واسمون روشن کردید، و از سردرگمی که در این شبکه های اجتماعی گرفتارش شده بودیم،آزادمون کردید.
یاحق
۰۵ مهر ۹۴ ، ۱۳:۳۹ نیما خزایی
با سلام و خدا قوت به  کارکنان بیان معنوی و ضمن تشکر از مجاهدت های استاد پناهیان
از شما دوستان و کارکنان بیان معنوی درخواست دارم که برای فایل متنی پی دی اف هر صفحه لطفاً نظرات دوستان را هم درج کنید .با این کار وقتی که فایل متنی را دانلود می کنیم و به نت متصل نیستیم نظرات دوستان رو در مورد هر یادداشت یا هر متن یا صفحه ای از این سایت باخبر می شویم .
باتشکر.
با سلام و تشکر
ایا این فرموده مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم که میفرمایند:
(در میدان تنظیم شده از سوی دشمن بازی نکنید چون چه ببرید و چه ببازید به نفع اوست) در مورد نرم افزارهای صهیونیستی صدق نمیکند؟
اگر بگوییم کل فضای اینترنت جاسوسی است پس باید اصلا از اینترنت استفاده نکنیم باید گفت اینترنت به مانند بستری هست که با این نرم افزارها کامل میشود  همان طور که به پی تنهای یک خانه بدون اجر و تیراهن و... . ,خانه اطلاق نمیشود
ایا هر کس نباید به قدر خویش, میزان نفوذ و سیطره و اشراف اطلاعاتی دشمن را کم کند؟
ایا هدف وسیله را توجیه می کند؟

پاسخ:
با سلام و تشکر،
متنی که ایشان برای جوانان اروپا نوشتند، اولین بار توسط دفترشان در فضای توتیتر منتشر شد.
با خالی شدن شبکه های اجتماعی از انقلابیون و متدینین، نفوذ صهیونیست ها و ایادی آنها در جنگ نرم بیشتر می شود و بدون رقیب به کار خودشان ادامه می دهند.
سلام
من یک دانشجوی کامپیوتر هستم و پایاننامه ام درمورد جنگ سایبری است، واقعا که دغدغه هر روز من جنگ نرم و سایبری است، ولی دغدغه داشتن کافی نیست بنظرم مسئولیت من و امثال من بیشتر از دانشجوهای رشته دیگر است،و در قیامت بخاطر رشته تحصیلیمون بیشتر بازخواست میشویم
متاسفانه در این 8ترم چیز بدرد بخوری که باعث پیشرفت شود یاد نگرفته ایم حتی الفبای ساده برنامه نویسی خیلی ها لنگ میزنیم اما مدرک ارشد نرم افزار داریم وبا آن مدرک تدریس میکنیم(و دل به همین خوش کرده ایم که فوق لیسانس داریم)
با سلام من وعد هایی از دوستان تو شبکه های اجتماعی مثل وایبر وواتس آپ وتلگرام گروه داشتیم وخلاصه سعی برتبلیغ دین بود اما این مطلب که این نرم افزار ها اسرائیلی هستن وسودشون مستقیم به جیب اونها میره وبا ابن حکم رهبری که بر فرض سود رسانی به دشمن اشکال داره حذف کردیم و تو نرم افزارهای دیگه ایب که متعلق به کشور های دیگه است گروه تشکیل دادیم سوالی که برای ماست اینه از طرفی حکم رهبری هست ومیشه نرم افزار های مشابه که اسرائیلی نیستن پیدا کرد واز طرفی اگر همه مذهبی ها از گروه هایی مثل وایبر.وواتس آپ.برن کی اونجا تبلیغ کنه دوستی میگفت هدف وسیله رو توجیه نمیکنه واسلام هیچ وقت ازراه گناه وبدست دشمن تبلیغ نمیشه 
پاسخ:
با سلام و تشکر،
رهبر انقلاب فتوای مصداقی نداده اند و تشخیص مصداق را به عهده مکلف گذاشته اند.
معیار هم بر اساس فتوای ایشان خیلی روشن است: ببینید حضور شما در هر جایی، بیشتر کمک به اسرائیل است یا ضربه به اسرائیل؟ اگر بیشتر کمک به اسرائیل است پرهیز کنید، و اگر ضربه به اسرائیل است حضور پیدا کند.
باسلام و تشکر که به این دغدغه ما اهمیت دادید. اما من هنوز نمی دونم باید چه کار کرد.مساله اینه که خیلی از متدینین کم سواد جوگیر میشن و به بهانه تبلیغ دین وارد این فضا میشن. آخرشم هم به ضرر خودشون کار می کنند هم دین. اگر کار تبلیغی مورد نظر هست باید سوادشونو بالا ببرند ولی اگر می خوان با دوستان خودشون ارتباط داشته باشن که این راههای دیگه هم داره و نباید به شکل تفریح دربیاد یا جای تلفن و صله رحم و دیدار دوستانو بگیره.
راستش من چون نمونه ایرانیش اومده شک دارم هنوزم میتونیم ازواتس آپ و....استفاده کنیم یانه .الان که نرم افزارایرانیه ساینا که امکاناتی مشابه واتس آپ داره طراحی شده وظیفه حکم نمیکنه که ازاون استفاده کنیم ودیگران روهم ترغیب به استفاده کنیم مثلا کسایی که دوست دارن سخنان آقای پناهیان رو دریافت کنن اگرفقط ازطریق ساینا فرستاده شه خب اون رو روی گوشیشون نصب میکنن وهمین یعنی تشویق دیگران
پاسخ:
با سلام و تشکر،
ساینا امکان ارسال از طریق لیست انتشار ندارد و لذا برای این منظور قابل استفاده نیست.
۱۳ دی ۹۳ ، ۲۱:۳۱ طلبه مدرسه اهل البیت مشهد
سلام علیکم،
ازبیانات استادانقلابی عزیزم حاج آقای پناهیان دامت برکاته استفاده بردم،
دعاگویتان درحرم ثامن الحجج عایه الصلاة والسلام هستم ونیزاین حقیرمحتاج دعایتان میباشد.
التماس دعا
یاعلی مدد
با عرض سلام و خسته نباشید من الان تو واتس آپ عضو هستم ولی آشنایی کاملی با نحوه فعالیت و راه درست فعالیت یا بهتر بگم یه نقشه راه ندارم اگه ممکنه روی این موضوع هم کار بشه التماس دعا
سلام! سخنان ایشان مثل همیشه قابل استفاده بود ، من یک طلبه ام از خدا می خواهم فراست وتقوای ایشان  را نصیب من هم بگرداند. ازاستاد برای این امر التماس دعا دارم .
سلام و خداقوت
بنده با فرمایشات استاد موافقم.
ما باید فرهنگ خودمون رو برای استفاده از این فناوری ها بالا ببریم، نه اینکه خودمون رو تحریم کنیم و فرصت به این خوبی رو از دست بدیم.
با یک چاقو، هم میتوان به یک فرد صدمه زد! و هم میتوان استفاده های مفید ازش کرد.

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام علیکم ... تشکر از شما...
این بیانات از رهبری فصل الخطاب است:
1. *** **** **** ** *** ** ***** * *** **** *** *** * **** **** ***** ** ***

2.رهبری : اهمیت فضای مجازی به اندازه ااهمیت انقلاب اسلامی است.

3.رهبری: رایانه های و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست، اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید ، میتوانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید ، برسانید.این فرصت فوق العاده است . مبادا این فرصت ضایع شود.اگر این فرصت ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سوال خواهد کرد ( 19 مهر 1391 )

الحمدلله این پیام و سخنان رهبری حسابی به من انرژی داد... بنده طلبه هستم در لاین مطلب میزارم از بینات استاد پناهیان هم استفاده میکنم.
آی دی من در لاین : mostafaeiyelooneh
۰۲ آذر ۹۳ ، ۲۰:۲۳ سلمان روح آزاد
سلام
من تا به امروز از وایبر و محصولاتی که مستقیم به رژیم صهیونیستی مرتبط بود استفاده نمی کردم...
اما
الحمدلله
با خواندن این یادداشت از حاج آقا خیلی صراط برام روشن شد...

اللهم عجل لولیک الفرج
سلام
باتشکر
شما صوت این مطلب رو بذارید تهیه کلیپش با بنده...

پاسخ:
سلام!
دوست عزیز، این مطلبی است که استاد نوشته اند. یادداشت است.
هر بار که به این سایت سر میزنم یه مطلب جدید یاد می گیرم و سعی میکنم تو کارام اونو در نظر داشته باشم. ممنون به خاطر مطالب مفیدتون
سلام
ضمن تشکر از دست اندرکاران این سایت مفید، و بخصوص یادداشت استاد،
بنده هم با نظر جناب «علی» مبنی بر کار تشکیلاتی و فرماندهی واحد موافقم
ضمن اینکه خوب است چارچوبی کلی برای نوع فعالیت و اهداف موردنظر از طرف فرماندهی منتشر گردد.
بنظر بنده کار غیر تشکیلاتی و بی نظم، آسیب زاست
یاعلی
۰۱ آذر ۹۳ ، ۰۰:۵۳ هانیه سادات
یعنی اگر شبکه ای مثل وایبر به طور علنی متعلق به صهیونیست باشه هم استفاده ازش ایراد نداره و چه بسا لازم هست؟ این شبهه برای من هنوز بر طرف نشده! مگر در صورت تقویت اسرائیل استفاده از اونها حرام نیست؟
پاسخ:
بخشی از پولی که الان برای اینترنت می دهید، به دست صهیونیست ها می رسد.
همچنین کسانی که برای ادامه تحصیل در تخصص هایی که در ایران نیست، به خارج کشور می روند و سپس برمی گردند، چندین سال از محصولات صهیونستی استفاده می کنند. و مواردی از این دست زیاد است.
باید کلان و دقیق نگاه کرد. قبل از استفاده از یک محصول خارجی،ببینید آیا جایگزین قابل قبولی دارد؟ و همچنین استفاده شما از یک محصول، در مجموع و از ابعاد مختلف، به نفع صهیونیست هاست یا به ضررشان.
خدا کند این پیام به گوش مسیولین برسد قبل از اینکه فرصتها را بیشتر از این از دست بدهیم.
ممنون از صحبت های استاد.
اینکه تمام این امکانات و فضای مجازی متعلق به دشمن هست و...درسته که در شرایط فعلی ناچاریم از فضای متعلق به اونها استفاده کنیم، ولی همچنان بعضی فضاها استثنا هستند و ما اجازه ی ورود به اونهارو نداریم. مثل بعضی شبکه های اجتماعی مانند وایبر و واتس آپ. 
1.از لحاظ فقهی اجازه ورود نداریم چون متعلق به صهیونیست هستند و تمامی سود حاصل از اونها کمک به صهیونیست محسوب میشه. 
2.از لحاظ عقلی اجازه ورود نداریم چون این نرم افزار ها رسما برای جاسوسی طراحی شدن و فعالیت های مذهبی و تبلیغ دین در اونها درست مثل اینه که در زمین دشمن و زیر دید دشمن خودمون رو برای عملیات آماده کنیم. مسلما دشمن از میزان آمادگی ما، نقاط قوت و ضعف ما و حتی نقشه های ما با خبره و این یعنی شکست قطعی ما.
پاسخ:
با سلام و تشکر،
در اینصورت از کامپوتر، موبایل و اینترنت هم نباید استفاده کنیم چون هم ابزار جاسوسی هستند و هم موجب درآمدزایی برای آنهاست. و چون اغلب اقشار و جوانان به چنین توصیه ای ملتزم نمیشوند، با دستان خودمان بخش عمده ای از عرصۀ فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را از متدینین خالی می کنیم و دست دشمنان می سپاریم.
۳۰ آبان ۹۳ ، ۰۸:۱۶ محبعلییزدی
سلام
اگر همین بیانات ارزشمند و بسیار مهم -که دیدگاهی نسبتا جدید به مقوله ی فضای مجازی است- در قالب یادداشت شفاهی منتشر می شد چقدر در تأثیرگذاری و بعد تبلیغی موثرتر بود ...
حالا فکر کنید اگر در قالب یادداشت تصویر و ودیدئویی منتشر می شد...
بچه ها کم نذارید تو این حوزه. خودتون طلایه دار حرفای حاجی باشید در عرصه ی فضای مجازی. شما باید از حاجی بخوان وگرنه ایشون گمون کنم سرشون شلوغ تر از این حرفاست...
نظرتون برام مهمه
التماس دعای ظهور
به نام خدا
با سلام
پردازش و جداسازی اطلاعات بدون خواندن تمام آن ها ناممکن است
بنابراین مجبور به مطالعه مطالب بی ارزش و اتلاف وقت میشویم تا شاید از اصولمان دفاع کنیم و پاسخ دهیم
در این زمینه اگر توضیحات بیشتری بدهند ممنون میشم
ومن الله التوفیق
متن خیلی زیبایی بود.انشالا بتونیم استفاده های مفید رو از این فضا در راه تبلیغ دین بکنیم..
۲۹ آبان ۹۳ ، ۱۹:۵۵ حمید رضا شیخی
سلام . دستتون درد نکنه 
برام مفید بود .
سلام استفاده کردم.. مفید بود.یاعلی
سلام 
عالی بود
عالی بود
۲۹ آبان ۹۳ ، ۰۶:۵۱ محمودزاده
خیلی خوب بود ممنون. حواسمون به نظم نبود.
۲۸ آبان ۹۳ ، ۲۲:۴۸ یه طلبه جوون!
سلام
از شما و استاد عزیز، بسیار سپاسگذارم
شاید بتوانم بگویم تمامی مطالب و سخنان استاد، واقعا بر نشاط روح می افزاید؛

احسنت. منتظر همچین یادداشتی از سوی استاد پناهیان بودم. خیلی ممنون استاد. خیلی عالی بود
عالی استاد عزیزم
سلام
جسارتا نظر جناب استاد در این یادداشت کامل منتشر نشده است
وارد شدن به فضای مجازی بدون یک فرماندهی واحد و کار تشکیلاتی منظم و حساب شده در سطح کلان اشتباه است.
این مواردی که جناب استاد فرمودند یعنی
1.ضمن صیانت و محافظت از آنچه می‌خواهند از ما بگیرند، از فرصتهای این فضا استفاده کنیم
2.تقوا را رعایت کنیم
3.نظم و زمان‌بندی استفاده از این ابزار و حضور در فضای مجازی را نباید فراموش کنیم

کفایت نمی کند. مورد شماره 1 تنها در صورتی محقق می شود که کار سازماندهی شده و حساب شده با یک فرماندهی واحد باشد.یعنی یک تشکیلات دارای فرماندهی، اطلاعات عملیات، تولید محتوا، انتشار محتوا باشد.
به این صورت که اطلاعات عملیات فضا را رصد کند و تحویل فرماندهی دهد، فرماندهی با توجه به آیتم های دیگر در فضای واقعی و لحاظ کردن تمامی جوانب دستور تولید محتوای متناسب را به واحد تولید محتوا بدهد و واحد تولید محتوا باید به تناسب فضا(سایت،وبلاگ،شبکه اجتماعی و با سنجش فضا و مخاطب شناسی دقیق ...) محتوای مناسب را تولید کند. محتوای تولید شده توسط واحد تولید محتوا توسط واحد های انتشار محتوا در جای خود منتشر شود.

فقط کار تشکیلاتی آن هم در سطح کلان جوابگو خواهد بود.الان تمام واحد ها کور می زنند و مبتلا به مورد شماره 3 هستند اما به صورت خاموش.

این وظیفه را هم اگر شورای عالی فضای مجازی به هر دلیلی نمی تواند بر عهده بگیرد باید خود بچه ها دست به کار شوند
بسیار عالی و راه گشا ../
تشکر

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...