۰۲/۰۸/۲۰ چاپ ایمیل و پی دی اف

خلاصۀ ۳ صفحه‌ای مبحث «مختصات زمان ما و آینده‌ای که تا ظهور در پیش داریم»(با فشردگی ۱ درصد)

شناسنامه:

  • زمان: محرم ۱۴۰۱
  • مکان: دانشگاه امام صادق(ع)
  • موضوع: مختصات زمان ما و آینده‌ای که تا ظهور در پیش داریم
  • متن جلسات: اینجا
  • صوت جلسات: اینجا
  • تعداد: ۱۱ جلسه

اهمیت زمان‌شناسی

بدون زمان‌شناسی در اجرای معارف دینی، غالباً اشتباه خواهیم کرد. زمان‌شناسى در رشد و سقوط هر جامعه‏اى دخالت بسیار دارد. طبق روایات، در آخرالزمان اختلاف‌های شدید بین شیعیان ایجاد می‌شود، چون درکشان از اقتضائات زمانه با یکدیگر متفاوت است. یکی از عوامل تحریف دین، جداکردن زمان از معارف دین است. با توجه به سخن امام صادق(ع) آغاز بدعت این است که «سنت پیامبر(ص)» بدون «زمان پیامبر(ص)» در نظر گرفته شود(کافی، ج5، ص65).

همان‌طور که هر انسانی در دوره‌های مختلفی عمر خود، برنامه‌های تربیتی خاص و تکالیف مخصوص دارد، جامعه هم در دوره‌ها و شرایط مختلف نیازها و تکالیف مخصوص دارد.

قدرت؛ مهم‌ترین عامل تعیین‌کنندۀ وضعیت زمانه

در میان عوامل مختلف، قدرت مهم‌ترین عامل تعیین وضع زمان است. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «إِذَا تَغَیَّرَ السُّلْطَانُ تَغَیَّرَ الزَّمَانُ»(نهج البلاغه، نامۀ31). وقتی قدرت‌ها مسلط شوند، همۀ عوامل و عناصر تأثیرگذار بر یک جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

امروز قدرت فاسد صهیونیست جهانی (حلقۀ لندن، واشنگتن، تلاویو) عامل تعیین‌کنندۀ وضعیت زمانه است.

زمان ما؛ زمان تعیین تکلیف کردن برای قدرت

قدرتمندان می‌خواستند با تکنولوژی قدرتشان را به بشر تحمیل کند، امّا تکنولوژی دارد با فضای مجازی قدرت رسانه‌های بزرگ را کم می‌کند و آن را در میان انسان‌ها انتشار می‌دهد. ابزاری که برای بردگی مردم ساخته شد دارد نجات‌بخش می‌شود می‌توان گفت قدرت در زمان ما تعیین‌تکلیف خواهد شد.

اشاراتی در روایات هست که بعد از ظهور، وقتی امام سخن می‌گوید هرکس در دستش، ایشان را می‌بیند و دستورش را دریافت می‌کند. این امکانات هم قدرت رهبری را افزایش می‌دهد و هم قدرت مردم را.

زورگویان شعار «آزادی» می‌دهند، درحالی‌که قدرت نکتۀ اصلی است. «آزادی بدون قدرت» یک فریب است چون فایده ندارد. زورگویان با ترفندهای گوناگون مثل ترویج بی‌حجابی و بی‌بندوباری انسان‌ها را ضعیف می‌کنند. لیبرالیزم یا بروکراسی هم پیشنهادهای ظاهراً علمی است که برای مهار و ضعیف‌ کردن انسان‌ها ساخته شده است.

طرح اسلام این است که هم انسان‌ها به‌صورت تکی و هم جامعه از هر جهت قدرتمند باشند. خیلی‌ها این حرف را خیال‌پردازی و نشدنی می‌دانند. در آخرالزمان مردم طرح دین را باور می‌کنند. امروز مردم در اربعین با کمترین دخالت مدیران حکومتی، زندگی می‌کنند و لذت می‌برند، بدون اینکه قدرت آنها گرفته شود.

بزرگترین موانعِ قوی‌شدن و پیشرفت جامعۀ ما

یکی از روش‌های ضعیف‌نگه‌داشتن کشورها دوقطبی‌سازی جامعه است. این کار در کشور ما با دوقطبی اصلاح‌طلب-اصول‌گرا انجام شده است. ایجادکنندگان این دوقطبی یا مغرض‌اند یا ساده‌لوح. در میان هر دو بخش هم قطعاً نفوذی وجود دارد. هدف‌ طرفداران دو جناح پیروزی در انتخابات و کسب قدرت است، هرچند به قیمت مسئولیت افراد ضعیف‌. اثر شوم دیگر دوقطبی‌سازی این است که اگر متفکرین و منتقدین دلسوز حرفی بزنند متهم به جناحی‌بودن می‌شوند.

اصل وجود احزاب -خصوصاً به شکل فعلی- مانع دوم قوی‌شدن جامعۀ ماست. غربی‌ها برای حفظ سلطۀ خود به وسیلۀ احزاب کشورها را درگیر دشمنی‌های داخلی می‌کنند، تا پیشرفت نکنند و قدرتمندشدن نشوند.

امام خمینی(ره) در این باره می‌فرماید: «اینها در ممالک خودشان یک چیزى درست مى‏کنند، صورت است، واقعیت ندارد؛ به واسطه آن صورتْ ممالک دیگر را به دام مى‏اندازند، که آنها وقتى که احزاب درست مى‏کنند واقعاً با هم دشمن مى‏‌شوند.» (صحیفۀ امام، ج5، 275)

فرایند اجرای طرح دین برای قدرت مردم

گام اول، اتحاد مردم در حد زندگی جمعی، مواساتی و ایثارگرانه است، یعنی متفرق و تکی زندگی نکنیم و حسابمان را از هم جدا نکنیم. برای اینکه زندگی‌مان را اسلامی کنیم باید اهالی یک مسجد یا هیئت، در جهت زندگی جمعی و متعاونانه حرکت کنند.

اربعین زندگی جمعی به عشق حسین(ع) است. اگر زندگی جمعی را در اربعین تجربه نکنیم، هیچ‌وقت نمی‌توانیم وضع زندگی در شهرهایمان را مانند اربعین درست کنیم.

گام دوم زندگی جمعی ولایت‌مداری است، چون محبت ولیّ خدا باعث می‌شود افراد به‌خاطرش سختی زندگی جمعی را بپذیرند.

ولایت نحوۀ حاکم‌شدن مردم را مدیریت می‌کند. طبق فرمایش رهبر انقلاب، حکمرانی مردمی نیازمند «حلقه‌های میانی» بین دولت و مردم است. حلقۀ میانی گروه‌هایی هستند که مسئله را تشخیص می‌دهند و حلّ می‌کنند، تصمیم‌سازی می‌کنند، بر تصمیم‌ها و اجرای‌شان نظارت می‌کنند، نیروی‌های مردم را شناسایی و سازماندهی می‌کنند و شبکه درست می‌کنند.

دشمنان حاکمیت مردم می‌خواهند ولایت فقیه را تضعیف ‌کنند، تا قدرت به مردم نرسد، لذا به ابزارهای ولایت فقیه (مثل شورای نگهبان) حمله می‌کنند.

برای قدرتمندشدن جامعه باید ولایت تقویت را تقویت کرد. در این باره به فرمایش قرآن (اعراف،157) سه قدم اساسی باید برداشت: 1. رعایت احترام ولیّ‌خدا توأم با تواضع 2. یاری او 3. تبعیت از او.

 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...