۰۱/۰۵/۲۵ چاپ ایمیل و پی دی اف

صوت | ضرورت تحول در عرصۀ هنر و رسانه

شناسنامه

  • زمان: محرم 1401 
  • مکان: دانشگاه هنر- 10 جلسه
  • موضوع: ضرورت تحول در عرصۀ هنر و رسانه
  • متن: اینجا

جلسۀ اول | (1401.05.14): معرفی موضوع جلسات؛ ضرورت تحول در عرصۀ هنر و رسانه

مدت: 44دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(10MB) | متوسط(20MB) | خوب(40MB)]

فهرست:

  • کلامی از مقام معظم رهبری در ارتباط با جمع شدن اهالی هنر و اندیشه
  • تجلیل از هیئت دانشگاه هنر
  • ضرورت بازسازی در ساختار فرهنگی کشور در بیان مقام معظم رهبری
  • نیاز کشور به تحول در ساختار فرهنگی
  • چرا این موضوع باید به صورت عمومی مطرح شود؟
  • هنوز هنر و رسانه در جایگاه و اولویت خودش قرار نگرفته است
  • ضعف‌هایی که برای تحول در ساختار فرهنگی کشور وجود داشته است
  • نقدی بر عملکرد حوزه در موضوع هنر و رسانه
  • نمونه‌ای از فرصت‌هایی که در هنر و رسانه وجود داشته است
  • اربعین، بهترین زمان برای بسیاری از فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای
  • در حوزه نفوذ امام حسین(ع) می‌توان برای حل مشکلات فرهنگی اقدام کرد
  • ما هنوز امام حسین(ع) را به جهان معرفی نکرده‌ایم
  • ضرورت تدبیر برای آینده فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای
  • ارادت هنرمندان و شاعران به ساحت مقدس امام حسین(ع)
  • روضه حضرت علی‌اکبر(ع)    

جلسۀ دوم | (1401.05.15): نیاز انسان به خلاقیت، به‌ویژه در عرصه هنر

مدت: 58دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(13MB) | متوسط(27MB) | خوب(53MB)]

فهرست:

  • آدم‌های لازم برای عرصه هنر را تربیت نکرده‌ایم
  • علاقمندی، آگاهی و تجربه برای تربیت هنرمند کافی نیست
  • ضعف کلی در حوزه‌های مختلف آموزش هنر برای تربیت هنرمندان مطلوب
  • استعداد دین برای تربیت افراد هنرمند، درک نشده است  
  • نگاه حوزه به آموزش هنر چگونه است؟
  • در حوزه علمیه، جنبه‌های هنری و ادبی قرآن مورد غفلت است
  • در بسیاری از روش‌های زندگی، کورکورانه راه تمدن غرب را در پیش گرفته‌ایم
  • بی‌توجهی به دارایی‌های خودی در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله هنر
    • مثالی در مورد پزشکی و کم‌توجهی به دارایی‌ها در طب ایرانی
  • برای تربیت هنرمند، چه قدم‌هایی باید برداشت؟
  • خلاقیت، یکی از نیازهای ضروری انسان
  • خلاقیت، چیزی فراتر از دانستن ضابطه‌ها و اجرای آنها  
  •  وابستگی شدید هنر به خلاقیت   
  • ضوابط هنر بر اساس خلاقیت طراحی شده‌اند
  • نیاز عمومی به خلاقیت
  • دین چه کمکی به خلاقیت وی‌تواند داشته باشد؟
  • ارتباط با خالق، مقدمه رسیدن به خلاقیت
  • توجه به خلقتی که خالق داشته است؛ خلقت برای انسان مهم است
  • توجه به آیاتی که به خلقت اشاره کرده‌اند
  • خلقت خدا، دارای خلاقیت است
  • خدا دوست دارد ما خلاقیت داشته باشیم
  • برای افزایش خلاقیت، خداوند چه راه‌هایی پیشنهاد می‌کند؟
  • روضه حضرت عباس(ع)

جلسۀ سوم | (1401.05.16): شجاعت؛ ضرورتی برای خلاقیت و هنرمند شدن

مدت: 34دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(15MB) | خوب(31MB)]

فهرست:

  • تأثیر هنر و رسانه بر ذهنیت‌ها و تلقی‌های غیرواقعی
  • هنر، زندگی در غرب را زیبا و جذاب نشان می‌دهد
  • اقتصاد، در درجه اول با روان‌شناسی و تبلیغات عجین شده است
  • امروزه روان، اندیشه و نگرش انسان‌ها در دست تبلیغات قرار گرفته است
  • روش شیطان در زیبا جلوه دادن شرایط و اعمال ناصحیح
  • معجزه قرآن، چیزی از جنس رسانه
  • توجه قرآن به تبلیغات؛ در قرآن به تمام اتفاقات کلیدی توجه شده است
  • اهمیت بخش رسانه‌ای عاشورا
  • چه کسانی می‌توانند در عرصه هنر و رسانه فعال باشند؟
  • ابزار لازم برای هنرمند شدن چیست؟
  • ضرورت خلاقیت برای هنرمند
  • خلاقیت با جلب توجه کردن، متفاوت است
  • شجاعت، یکی از لوازم خلاقیت
  • شجاعت، با شجاع‌نمایی متفاوت است
  • نقد فرهنگ غرب، شجاعت می‌خواهد
  • اهمیت شجاعت در مقابل مسخره کردن‌های دیگران

جلسۀ چهارم | (1401.05.17): رهایی روحی، یکی از لوازم هنرمند شدن

مدت: 34دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(16MB) | خوب(31MB)]

فهرست:

  • کار خلاقانه نیاز به نوعی رهایی روحی دارد
  • آشنایی با سه نوع رهایی
  • چه نوع از رهایی عامل خلاقیت است؟
  • رهایی پس از صعود، با سختی اولیه همراه است
  • رهایی، مقدمه از بالا نگاه کردن
  • ابعاد و آثار از بالا نگاه کردن برای هنرمند
    • عمر انسان خیلی کوتاه است
  • تجربه کسانی که رها می‌شوند

جلسۀ پنجم | (1401.05.18): تأثیر همدلی بر خلاقیت

مدت: 41دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(10MB) | متوسط(19MB) | خوب(38MB)]

فهرست:

  • در عرصه‌های مختلف، فرد خلاّق کم داریم
  • در هنر و رسانه، راه‌های نرفته بسیار زیاد است
  • در هنر، امکان خلاقیت بسیار زیاد است
  • هنر و رسانه، برای استفاده‌های رایج امروزی نیستند
  • نیاز ما به محیط و یا مدارسی که نیروهای خلاق تربیت کنند
  • تأثیر صهیونیست‌ها بر اداره افکار عمومی
  • نیروهای هنری ما، هنوز فضای لازم برای تربیت هنرمند را نپذیرفته‌اند
  • از فضا و ظرفیت‌هایی که داریم، استفاده نکرده‌ایم
  • مرور مباحث گذشته
    • خلاقیت در مبارزه با هوای نفس، بیشتر می‌شود
    • تأثیر شجاعت و رهایی بر خلاقیت   
  • تأثیر بالای هنر و تبلیغ
  • ضعف ما در تبلیغات
  • همدلی، یکی از عوامل افزایش خلاقیت
  • زندگی همدلانه چه آثار و نتایجی دارد؟
  • جایگاه ویژه هیئت برای تمرین همدلی
  • تأثیر پیاده‌روی اربعین بر همدلی

جلسۀ ششم | (1401.05.19): ملاحظات بیشتری در مورد تأثیر همدلی بر خلاقیت

مدت: 51دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(12MB) | متوسط(23MB) | خوب(46MB)]

فهرست:

  • خلاقیت، نیازی برای امور مختلف زندگی و معنویت
  • باید ویژگی‌های یک هنرمند را شناخت
  • در هنر، خلاقیت حرف اول را می‌زند
  • تناسب دین و معنویت با خلاقیت
  • تأثیر همدلی بر خلاقیت
  • همدلی در دفاع مقدس و در پیاده‌روی اربعین
    • روابط بین رزمندگان، عامل جذب شدن به جبهه و جنگ
    • روابط بین رزمندگان، جنگ را اداره می‌کرد
    • تأثیر محبت و همدلی بر معنویت و نورانیت پیاده‌روی اربعین
  • شرایط تعلیم و تربیت را می‌توان بر اساس همدلی تعریف کرد

جلسۀ هفتم | (1401.05.20): لزوم شناخت طبیعت انسان و فضای لازم برای هنرمند شدن

مدت: 76دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(18MB) | متوسط(35MB) | خوب(70MB)]

فهرست:

  • روال طبیعی حیات بشر و خطر خارج شدن انسان از وضعیت طبیعی
  • چرا در آخرالزمان، روال طبیعی زندگی‌ بشر تغییر می‌کند؟
  • تأثیر بالای رسانه بر خارج شدن زندگی انسان از مسیر طبیعی
  • امروزه ویژگی‌ها و سبک زندگی هنرمند را رسانه ترسیم می‌کند
  • به صورت طبیعی برای خلاق بودن، باید شجاعت داشت و اهل هوای نفس نبود
  • برای افزایش خلاقیت باید لذت را به تأخیر انداخت
  • رشد انسان نباید بر خلاف طبیعت باشد
  • به سوی طبیعت خود برویم   
  • نمونه‌هایی از اهمیت زندگی بر اساس طبیعت و معیارهای زندگی طبیعی
  • ضرورت شناخت طبیعت انسان برای هنرمند شدن
  • نقدی بر عدم آشنایی دانشکده‌های هنری با طبیعت انسان   
  • مدرسه طبیعی هنر، طبیعت خاص خود را دارد
  • نمونه‌ها و خاطراتی از طبیعت فضای دفاع مقدس و اقتضائات آن
  • برای تولید هنری چه فضایی نیاز است؟
  • آسیب‌شناسی مدرک‌گرایی در رشته‌های هنری
  • هنرمند در فضای بروکراسی تربیت نمی‌شود

جلسۀ هشتم | (1401.05.21): تأثیر درک افتخارات بر هنرمند شدن

مدت: 63دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(14MB) | متوسط(29MB) | خوب(58MB)]

فهرست:

  • تلاش انسان‌ها برای کسب افتخارات و معرفی آن‌ها
  • ما افتخارات زیادی داریم که به آن افتخار نمی‌کنیم
  • چرا ما افتخارات خود را معرفی نمی‌کنیم؟
  • نمونه‌هایی از افتخارات ایران در حوزه‌های مختلف
  • ما مهمترین داشته‌های خود را هم معرفی نمی‌کنیم
  • تلاش ابلیس برای عدم افتخار ما به داشته‌های خود
  • امام حسین(ع)، میراث گران‌بهای خداوند در زمین
  • آیا ما امام حسین(ع) را معرفی کرده‌ایم؟
  • عدم آشنایی جهان با قرآن
  • حج، زمان معرفی دینی که با همه انبیاء مرتبط است
  • ابلیس روی یأس ما کار کرده است
  • پایه یأس این است که احساس کنی هیچ افتخاری نداری
  • دوری از مکتب تزیین ابلیس و درک زیبایی‌های واقعی
  • درک زیبایی امام حسین(ع)، غیر از درک محبت امام حسین(ع) است
  • چه کسانی می‌توانند زبیایی دین را ببینند و آن را منتقل کنند؟

جلسۀ نهم | (1401.05.22): برخی از مختصات فضای مورد نیاز برای تربیت هنرمند

مدت: 67دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(15MB) | متوسط(31MB) | خوب(62MB)]

فهرست:

  • سه روش تعلیم و تربیت
    • راه استاد و شاگردی و بهره‌مندی مستقیم از استاد و مربی و آسیب‌های این راه
    • روش خودخوان و مطالعه فردی و آسیب‌های این راه
    • راه اصلاح محیط و تربیت انسان از طریق محیط اصلاح شده
  • اصلاح محیط و روابط بین افراد و افزایش همدلی
  • کارکرد ولایت در اصلاح محیط و تنظیم روابط طولی و عرضی
  • اهمیت ملاحظات اجتماعی در امر تبلیغ جهت اصلاح فضا
  • اکثر فعالیت‌های تبلیغی امروز، تبلیغ فردی است
  • راهبردهایی برای تربیت کلیت جامعه
  • حکومت، یکی از شؤون جامعه اسلامی
  • هدف قانون باید اصلاح فضای جامعه باشد
    • ضرورت جامعه‌شناسی و روان‌شناسی برای تنظیم قانون  
  • روش دشمنان و صهیونیست‌ها در سوء استفاده از فضای جامعه
  • ضرورت مراقبت از آینده در مراکز آموزشی هنر
  • محیطی درست کنیم که در آن هنرمند خلاق رشد کند
  • ایجاد محیط تعلیم و تربیت در محیط خانواده
  • ضرورت اصلاح مناسبات و فضای جامعه
  • خداوند برای پذیرش ولایت پیامبر، از تقویت حس زیبایی‌شناختی استفاده کرده است
  • حق را با حس زیبایی‌شناختی خود تشخیص دهیم
  • ولایت‌مدار باید زیباشناس باشد
  • ما نمی‌توانیم حرف غیرزیبا برای تبلیغ دین داشته باشیم
  • تأثیر بالایی که توصیف زیبا در تبیلغ دین دارد
  • نقد روش رایج تبلیغ دین
  • لزوم بیدار شدن حس زیبایی‌شناختی در انسان برای درک حقیقت
  • روش پیامبر اکرم(ص)، اشاره بوده است نه اینکه تصریح کند و همیشه دستور بدهد
  • هنرمند به مراد و مرشدی نیاز دارد که مانند رسول خدا(ص) عمل کند
  • هنرمند باید اشاره‌های مرشد را دریافت کند
  • اولیاء خدا، حرف تحمیل نمی‌کنند و اهل اشاره هستند
  • یکی از مختصات فضایی که باید ایجاد شود این است که افراد، مرعوب و ناامید نباشند
  • داستان ترمّاه و نگرفتن اشاره امام حسین(ع)
  • روضه اسارت اهل بیت(ع)

جلسۀ دهم | (1401.05.23): جمع‌بندی مطالب مطرح شده در جلسات قبل

مدت: 70دقیقه | دریافت با کیفیت: [پایین(16MB) | متوسط(32MB) | خوب(64MB)]

فهرست:

  • شناخت ابعاد و مخاطبین موضوع این جلسات
    • مخاطب موضوع این جلسات چه کسانی هستند؟
    • این بحث، مخاطب عمومی ندارد
    • عرصه فرهنگی، عرصه کارهای بزرگ
  • تفاوت بین پرداختن به محصول استاندارد و توجه به فرآیند تولید
  • فرآیند تولیدات هنری در کشور ما غلط است
  • روش‌های فعلی، نمی‌تواند هنرمند در حد جامعه ما تولید نماید
  • پیشنهاد تشکیل کارگاه‌هایی برای پرورش صفات مورد نیاز برای تربیت هنرمند
  • توجه به صفاتی مانند شجاعت، رهایی، همدلی و زندگی جمعی برای تربیت هنرمند
  • ضرورت توجه ویژه به خلاقیت هنرمند و پرورش خلاقیت
  • ضرورت اصلاح فرآیند تولید هنرمند خلاق
  • افزایش خلاقیت باعث می‌شود تشویق و تنبیه دیگران مهم نباشد
  • هنرمند چگونه ضرورتاً اهل محبت اهل بیت(ع) می‌شود؟
  • تبیین آثار و ابعاد هم‌دلی در فضای هنر
  • هنرمند نباید حساّس و زودرنج باشد
  • آیه‌ای در مورد تحمیل حرف به رسول اکرم(ص) و ارتباط آن با هنرمندان
  • هنرمند باید ایمان و دستورات خدا را زیبا ببیند
  • در مورد زیبایی دین و ایمان باید با هم گفتگو کرد
  • درک زیبایی دین، مقدمه مخالفت نکردن با ولیّ خدا
  • کارگاهی برای محبوب شدن زیبایی‌های دین داشته باشیم
  • روضه حضرت عباس(ع) و روضه حضرت زهرا(س)  
 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...