۰۰/۱۲/۲۲ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | چگونه بچه‌ها از پدر و مادر بیزار می‌شوند؟

شناسنامه:

  • تولید: بیان معنوی
  • زمان: 04:05
  • منبع: فاطمیه 1400

 

متن:

 وقتی یک پدر و مادری هر موقع سراغ  بچه‌شان که دانش آموز است بگیرند، هر موقع او از مدرسه برمی گردد، هر موقع پدر وارد خانه می‌شود، بلافاصله سوال درسی بپرسد، بلافاصله موعظه کند درسَت را بخوان، بلافاصله مذمت کند «چرا درسَت را نخواندی؟ الآن چرا درس نمی‌خوانی؟ الآن چرا مشغول بازی هستی؟» بلافاصله نمره را سوال کند، بلافاصله توبیخ کند چرا نمره‌ات کم شد؟ بلافاصله او را مقایسه کند با دیگران، همۀ این کارها را اگر پدر و مادرها انجام بدهند از سر دلسوزی است، از سر نگرانی است، ولی حال بچه را از هر چی درس خواندن است به‌هم می زنند، ضمناً از خودشان هم بیزار می شوند بچه‌ها.

اثرات نامطلوب حسابرسی لحظه‌ای والدین بر روی کودکان

 اگر بلافاصله بعد از آمدن از مدرسه هر روز، بلافاصله بعد از آمدن به خانۀ پدر هر روز، این اتفاق بیفتد که  حسابرسی صورت بگیرد، موعظه صورت بگیرد، تنبّه و تنبیه صورت بگیرد، اینها فایدۀ تربیتی ندارد که، برای چی این کار را می کنی؟ بدتر می شود اوضاع. زده می شود بچه. چرا؟ چون قراردادهایی در ذهنش بسته می‌شود. پدر یعنی من حسابت را می‌رسم اگر درس نخوانی. خب این تصور از پدر خوب نیست، فاصله می گیرد بچه از پدر. در حالی که منطقی‌اش این است که بابا، این بابا یا مادر نگران تو هستند، دوستت دارند! دنبال درس خواندن هیچ کس نیستند، به هیچ کس اینجوری امر و نهی نمی‌کنند، اصلاً کاری ندارند با دیگران بدبخت بشوند یا خوشبخت بشوند، تو بچه‌اش هستی که نگران تو هست. این منطقش است ولی این منطق دیده نمی‌شود. چی دیده می‌شود؟ تلخی امر و نهی، تلخی موعظه، تلخی سرزنش، تلخی محاسبه، تلخی این دیده می‌شود.

 پدرها و مادرهای عزیز، حتی اگر بچه از امتحان برگشت که امتحان چند وقت یکبار است، بلافاصله سوال نکنند بگویند که خب هوا چطور بود؟ بازی کردید بعد از امتحان؟ بعد از یک ساعت دو ساعت بگویند راستی امتحانت را چه‌جوری دادی؟ که استرس و فشار ایجاد نکنند. برای چی این را می گویم؟ برای اینکه یک ذهنیتی منفی برای بچه، ذهنیتی که سرشار از محاکمه و محاسبه و معاتبه و معاقبه است پدید نیاید.

 لذا هر موقع هر رفتاری پدر و مادر خواستند انجام بدهند در جهت تربیت فرزندشان باید مراقب ذهنیت‌های تلخی که ایجاد می‌شود باشند. با مقدمه باشد، یکی در میان باشد، نمی‌دانم به شیوه‌های مختلف باشد که ذهنیت منفی پیش نیاید.

پدر و مادر هی موعظه، هی محاسبه، هی سرزنش، هی حساب و کتاب سرِ درس بکنند بچه از پدر و مادر و درس‌خواندن بیزار می شود و یک ذهنیت منفی‌ای پیدا می کند، اصلاً از خانه، اصلاً فضای خانه برایش آزاردهنده است.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...