۹۰/۰۹/۱۳ چاپ ایمیل و پی دی اف
نهال ولایت در نهاد خانواه - 9

30 سال است برخی می خواهند ولایت فقیه را به مسأله ای صرفاً سیاسی تبدیل کنند / اصول مهم در تربیت فرزند و روابط زن و مرد / اصول مهم برای داشتن خانوادۀ ولایت مدار / تحقق ولایت مداری به صورت ریشه ای، در خانواده صورت می گیرد نه در مباحث سیاسی اجتماعی! / مختصات یک خانوادۀ خوبِ ولایت مدار

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در دهۀ اول محرم، در مهدیه تهران با موضوع «نهال ولایت در نهاد خانواده» به ایراد سخنرانی پرداختند.  گزیده‌ای از نهمین جلسۀ این سخنرانی در ادامه می‌آید: 

سی سال است که برخی سعی دارند ولایت فقیه را صرفاً یک مسألۀ سیاسی جلوه دهند

  • بعضی‌ها سی سال است که سعی کرده‌اند ولایت فقیه را به یک موضوع سیاسی تبدیل کرده و مانند سایر موضوعات سیاسی با آن بازی کنند، اما موفق نشده‌اند و می‌بینند که امروز ولایت فقیه در حال جهانگیر شدن است. امروز یکی از مهم‌ترین نقاط اتکاء خاورمیانه، بلکه بخشی از اروپا، ولایت فقیهی است که در کشور ما مستقر است. اینها علائم ظهور حضرت است.
  • حضرت امام(ره) فرموده‌اند: «جنبشى که از طرف مستضعفان و مظلومان جهان علیه مستکبران و زورمندان شروع شده و در حال گسترش است، امیدبخش آتیه روشن است و وعده خداوند تعالى را نزدیک و نزدیکتر مى‏نماید. گویى جهان مهیا مى‏شود براى طلوع‏آفتاب ولایت از افق مکه معظمه و کعبه آمال محرومان و حکومت مستضعفان... و چه بسا که این تحول و دگرگونى، در مشرق زمین و سپس در مغرب و اقطار عالم تحقق یابد. وَ لَیْسَ مِنَ اللَّه بِمُسْتنکرٍ؛ که دهر را در ساعتى بگنجاند و جهان را به مستضعفان، این وارثان ارض بسپارد، و آفاق را به جلوه الهى ولى اللَّه الاعظم صاحب العصر- ارْواحُنا لَهُ الْفِداء- روشن فرماید.»(صحیفۀ امام/17/480و481)
  • امروز شاهد هستیم که فراتر از ایران اسلامی ما، در جهان اسلام، نقطۀ اتکاء و نگاه‌ها، به فرمایشات رهبری است. مثلاً امروز آمریکایی‌ها از این ناراحت هستند که مرجع بزرگوار تقلید حضرت آیت‌الله سیستانی به تمام دوستان و مریدان خود می‌فرمایند: «در مسائل سیاسی هر چه رهبری جمهوری اسلامی فرمودند باید تبعیت کنید» و آنها تبعیت می‌کنند.
  • اگر این ولایت فقیه جهانگیر شود، امام زمان ما خواهد آمد، و این مقدمه سازی برای ظهور حضرت است. ما در دوران نائب امام زمان امتحان می‌شویم برای خود حضرت؛ اگر در امتحانات پای رکاب ولی فقیه ـ نائب امام زمان(ع) ـ پیروز شدیم، به امام زمان(ع) خواهیم رسید.

ولایت‌مداری اصل دین ماست/ ولایت‌ تنها یک امر سیاسی و اجتماعی نیست

  • ولایت‌مداری و عشق به ولایت‌ فقیه برای ما فقط یک مسألۀ سیاسی نیست بلکه ولایت‌مداری اصل دین ماست، و ولایت فقیه دنبالۀ آن ستارۀ دنباله‌دار نورانی است. هر کس این را نمی‌داند، در مطالعات دینی خود تجدید نظر کند.
  • از همان روز اول که ابلیس ولایتِ کسی را که خدا ترجیح داده بود، نپذیرفت و به آدم سجده نکرد، معلوم شد که اصل داستان حیات بشر بر سر ولایت‌مداری است. ولایت فقیه نیز بر مبنای همین ولایت‌مداری است که برای ما این‌قدر ارزش و احترام دارد. ولایت‌ تنها یک امر سیاسی و اجتماعی نیست؛ خداوند فرموده است که باید نسبت به اهل بیت(ع) مودت داشته باشیم: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی»(شوری/23) مودت به معنای محبتی است که ابراز شود؛ لذا محبت نسبت به امام حسین(ع) و گریۀ بر او چیزی نیست که آن را بخواهیم مخفی کنیم، بلکه باید آن را فریاد بزنیم.

مگر ابراز محبت به امام حسین(ع) یک امر صرفاً سیاسی است؟!

  • آیا ابراز عشق و محبت ما به امام حسین(ع) یک امر سیاسی است؟! آیا وقتی برای امام حسین(ع) به خیابان‌ها می‌ریزیم و دستۀ عزاداری راه می‌اندازیم، از این کار، تلقی سیاسی می‌شود؟ در مورد ولایت فقیه نیز همین‌طور است، یعنی صرفاً یک امر سیاسی نیست بلکه با دل و جان ما عجین است. برای همین است که در دوران جنگ این ‌همه از جوانان ما به فرمان ولایت فقیه رفتند و جان خود را فدا کردند. به همین خاطر است که در آماری که از وصیت نامۀ شهدا گرفته شده است به طور متوسط در هر وصیت نامه‌ای چهار بار از امام حسین(ع) یاد شده است و چهار مرتبه نیز در مورد پیروی از ولایت و رهبری سخن گفته شده است و مردم را به تبعیت از امر ولایت توصیه کرده‌اند چون ولایت فقیه در خونشان بود.

تحقق ولایت‌مداری به صورت ریشه‌ای، در خانواده صورت می‌گیرد نه در مباحث سیاسی اجتماعی!

  • حالا که ولایت‌‌مداری این‌قدر با ارزش است، چگونه می‌توانیم دل‌های خود را برای ولایت‌مداری آماده کنیم؟ برای آنکه ولایت‌مداری به صورت ریشه‌ای تحقق پیدا کند، چه باید کرد؟ باید خانواده‌های خود را درست کنیم؛ چون در خانواده است که ولایت‌مداری ما به صورت ریشه‌ای درست خواهد شد نه در بحث‌های سیاسی و اجتماعی. البته بحث هم در جای خود لازم است اما آنچه که به طور ریشه‌ای‌تر می‌تواند انسان ولایت‌مدار تربیت کند، درست کردن خانواده است. برای ولایت‌مداری باید خانواده‌های خوب داشت؛ اما مختصات یک خانوادۀ خوبِ ولایت‌مدار چیست؟

مختصات یک خانوادۀ خوبِ ولایت مدار/اصول مهم در تربیت فرزند و روابط زن و مرد

  • اگر پدر و مادر در خانواده طوری رفتار کنند که فرزندانشان احترام به پدر و مادر را از صمیم دل رعایت کنند و شأن آنها را نگه دارند، ولایت‌مداری در فرزندانشان تحقق پیدا خواهد کرد و اِلا بعید است فرزندی که نسبت به پدر و مادر خود بی‌ادب است، ولایت‌مدار شود. برای رسیدن به این منظور لازم است به دو اصل کلیدی توجه شود:
  •  (1) اصل مهم در تربیت فرزند این است که: «پدر باید بچه‌ها را به محبت و احترام نسبت به مادر دعوت کند و مادر هم بچه‌ها را به رعایت ادب و اطاعت از پدر دعوت کند.»  این خودِ پدر و مادر هستندکه باید به فرزندان خود مؤدب بودن را یاد بدهند به این صورت که؛ پدر باید به بچه‌ها بگوید (و با رفتار خود به آنها یاد بدهد) که به مادر محبت کنند و احترام بگذارند، مادر هم باید به بچه‌ها یاد بدهد که به پدر احترام بگذارند و در مقابل او مؤدب باشند.
  • پدرها و مادرها نباید از روی محبت و دلسوزی فراموش کنند که در خانواده گاهی باید نسبت به فرزند سخت‌گیری کرد (از 7 سالگی تا 14 سالگی: رسول خدا(ص): «... عَبْدٌ سَبْعَ سِنِینَ» وسائل الشیعه/21/476) و در این زمینه، خانه تا حدی جنبۀ پادگان باید داشته باشد. سطح ادب فرزندان به پدر و مادر باید بالا برود و «مادرها» در این میان نقش ویژه‌ای دارند. والدین نباید از مدرسه یا رسانه‌ها در این مورد، انتظار چندانی داشته باشند و ادب کردن فرزندان را به آنها واگذار کنند.
  •  (2) اصل کلیدی در روابط زن و مرد  این است که: «مرد نباید دل همسرش را بشکند و زن هم نباید غرور مرد را بشکند.» اگر در خانواده‌ای این اصل مهم رعایت شود، این زن و مرد در کنار هم ساخته می‌شوند و با این رابطۀ خوب، نه تنها بچه‌های ولایت‌مدار تربیت خواهد شد، بلکه ولایت‌مداری خود زن و مرد نیز تقویت می‌شود.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...