۹۵/۰۴/۳۱ چاپ ایمیل و پی دی اف
مسجد امام صادق(ع)/ محبت، راز معنویت - ج10

فرهنگ غرب با کدام حرف عرفانی توانسته میلیون‌ها انسان را فریب دهد؟

محبت خوب کسبی است یا کشفی؟/ علت اینکه بعضی‌ها دم دمی مزاج‌اند، این است که دنبال محبت اصلی می‌گردند، لذا به هر چه دل می‌بندند، از آن دل‌زده می‌شوند/ هشتمین ویژگی‌ محبت خوب: غیر از ابدی بودن، ازلی هم باشد./ چرا فرهنگ غرب می‌تواند میلیون‌ها انسان را فریب دهد؟ چرا توانستند بشر را گمراه کنند؟ با یک حرف خوب و عرفانی و الهی، آن چیست؟ «هرچه دلت می‌خواهد»  خدا هم همین را گفته بود. منتها فرمود همه دلت را ببین. تو دلت غذا خوردن می‌خواهد ولی دلت عاشق شدن را هم می‌خواهد به یک عشق ازلی و ابدی برو دنبال دلت. این ترجمه آیه فطرت است.

حجت الاسلام پناهیان:

  • محبت وقتی زیباست که همان‌طور که ابدی است، ازلی هم باشد، محبت به خدا که همان مصداق محبت خوب است که داریم به‌صورت کلی درباره آن صحبت می‌کنیم، محبتی است که در دل ما از قبل بوده است. 
  • بنا نیست وقتی انسان باخدا آشنا می‌شود بگوید: «به‌به من تازه با شما آشنا شدم، می‌خواهم به شما علاقه‌مند شوم» بلکه کمی که باخدا آشنا شدید، احساس می‌کنید ایشان را از قدیم دوست داشته‌اید.
  •  محبت خوب (به خدا) کسبی است یا کشفی؟ نگاه دین، این است که انسان فطرتی الهی دارد؛ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ»(روم،30) بنابراین محبت از قبل بوده است و فقط آن محبت پنهان را باید پیدا کرد.
  • علت اینکه بعضی‌ها دم دمی مزاج‌اند، این است که دنبال محبت اصلی می‌گردند، لذا به هر چه دل می‌بندند، از آن دل‌زده می‌شوند.
  • دل کندن از علائق قدیمی سخت است؛ و اگر کسی را دیدید در زندگی سرگشته و پریشان است. این به خاطر بریدن از خدایی است که علائقش در دلش از قبل بوده.

فواید کشفی بودن محبت خوب (محبت به خدا)

        1. کسی نمی تواند بگوید نمی خواهم دین دار باشم:

  • فایده این نگاه(کشفی) این است که کسی نمی‌تواند بگوید: من نمی‌خواهم دین داشته باشم. چون او از ازل فقط عاشق خدا بوده، و اگر به این عشق نرسد، به خودش لطمه زده است. به خاطر همین کافران به‌شدت در قرآن مذمت شده‌اند چون به خودشان لطمه زده اند.
  • کسی نمی‌تواند بگویید: «می‌دانی، من خدا را نپسندیدم». بهش میگویند: چه بلایی سرخودت آورده‌ای که خلاف ساختار روحی و روانی‌ات عمل می‌کنی؟ با خودت چه کرده‌ای که می‌خواهی غیر خودت باشی؟!

      2. انسان به خودشکوفایی می‌رسد:

  • یکی دیگر از خواص نگاه ازلی به محبت این است که دین داری یعنی تلاش برای خودشکوفایی می‌رسد. وقتی شما دین‌داری می‌کنید به دلبخواهی‌هایت رسیدی. 
  • مردم جهان را با چه چیزی فریب می‌دهند؟ بادلم می‌خواهد؛ بدبختی بشریت این است می‌گوید: «برو راحت باش؛ هر چه دلت می‌خواهد» او هم می‌رود دنبال دل بخواهی که مربوط به شکم و دامن است. تو ساخته‌شده‌ای که بروی دنبال دلبخواهی‌هایت ولی دل تو خیلی چیزها را می‌خواهد. 
  • چرا فرهنگ غرب می‌تواند میلیون‌ها انسان را فریب دهد؟ چرا توانستند بشر را گمراه کنند؟ با یک حرف خوب و عرفانی و الهی. آن چیست؟ «هرچه دلت می‌خواهد» خدا هم همین را گفته بود. منتها فرمود همه دلت را ببین. تو دلت غذا خوردن می‌خواهد ولی دلت عاشق شدن را هم می‌خواهد به یک عشق ازلی و ابدی برو دنبال دلت. این ترجمه آیه فطرت است.

      3. عجب و غرور پیدا نمی‌کنی

  • مؤمنین دیگر عجب و غرور پیدا نمی‌کنند. چرا؟ چون اگر بدانی، دین‌داری پاسخی است به نیاز شخصی تو، هرچه دین‌دارتر شوی از خدا ممنون‌تر می‌شوی. جز این باشد عبادت انسان را فاسد می‌کند. وقتی از پیامبر (ص) دلیل این‌همه عبادت را می‌پرسیدند می‌فرمود: «آیا بنده شکور نباشم؛ أَ لَا أَکُونُ عَبْداً شَکُوراً»(کافی، ج2، ص95) یعنی من نمی‌توانم ممنون خدا نباشم؛ واقعاً خودشان را بدهکار می‌دانستند. 
  • زیاد بچه‌های خوبی نشوید وگرنه در خانه خدا بدهکارتر می‌شوی؛ و حجم استغفارت چند برابر می‌شود. آنگاه دستورات الهی را لطف خدا می‌بینیم. اگر واجب کرده اصرار اوست برای سعادت تو.

آثار اجتماعی: نگاه مهربانانه به گنهکاران 

  • اگر کسی هرچه دید، لطف خدا بود نه زحمت خودش آنگاه هر گناه‌کاری را می‌بیند با دلسوزی و مهربانی با او برخورد می‌کند نه با غرور و تکبر. می‌گوید ببین بنده خدا به خودش لطمه زده است. خدایا راه را هم برای او بازکن. وقتی دست‌تو را گرفته‌اند برده‌اند جلو، دلت برای آن‌هایی که عقب‌ترند می‌سوزد به همین دلیل شهداء و اولیاء دیگران را شفاعت می‌کنند.

دانلود صوت: اینجا

لینک تلگرامی: اینجا

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...