۹۲/۰۲/۰۸ چاپ ایمیل و پی دی اف
حجت‌الاسلام پناهیان در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

مجازات فتنه‌گران نزدیک شده است

  • در گفتگو با: خبرگزاری فارس
  • در تاریخ: 1389/10/09
  • انعکاس در: فارس
  • پی دی اف: A5 | A4
  • اینفوگرافیک: پیشنهاد دهید

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه به زمان اعمال قانون و مجازات فتنه‌گران نزدیک‌شده‌ایم، گفت: قوه قضائیه و نخبگان جامعه باید دائم بر مجرم بودن فتنه‌گران تأکید کرده و ترس از شمشیر عدالت را بر بالای سر آنها نگه دارند.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به حماسه عظیم مردم در 9 دی 88، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های حماسه 9 دی که آن را برجسته کرد پیش افتادن عموم مردم از بسیاری خواص بود لذا بیداری و هوشیاری مردم بیش از تصور و پیش‌بینی خواص و نخبگان جامعه تحقق یافت.

وی افزود: برای برخی خواص حماسه 9 دی عجیب بود در حالی‌که کسانی که با مردم زندگی می‌کنند، از بصیرت آنها خبر داشته و از خلق حماسه 9 دی تعجب نکردند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه حماسه 9 دی قابل تقدیر بوده اما نباید مایه تعجب باشد، ادامه داد: حماسه 9 دی را بصیرت مردم خلق کرد و یکی از علل این بصیرت، درک تاریخی و عبرت‌آنها از تاریخ اسلام و رشد سیاسی در30 سال انقلاب است، هرچند در این زمینه می‌توان به اعتماد مردم نسبت به سخنان نخبگان خوب که به آنها بصیرت ‌دادند، اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه ممکن است بسیاری از خواص از مردم عقب‌‌تر باشند ولی مردم در میان خود، نخبگان بسیاری دارند، تصریح کرد: جامعه‌ای که نخبگان آن در بین مردم روشنگری نمی‌کنند به‌راحتی فریب می‌خورد اما نخبگان بابصیرت و گمنام در جامعه ایران مسائل را تبیین و از فریب مردم جلوگیری کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نخبگان در میان توده مردم زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: وجود این نخبگان از دیگر عوامل ایجاد بصیرت در مردم است.

* جهالت فتنه‌گران مردم را به قیام علیه آنها واداشت

وی در همین زمینه با تأکید بر اینکه کسانی که فتنه سال گذشته را برپا کردند، بسیار جاهلانه عمل کردند، یادآور شد: جهالت فتنه‌گران را باید در نظر گرفت چرا که آنها بسیار بی‌منطق عمل کردند بر همین اساس فتنه 88 آنچنان پیچیده نبود هرچند در ابتدای آن پیچیدگی‌هایی داشت اما زمانی که موضوع قانون و عقلانیت سیاسی مطرح شد، کاملاً مشخص بود رفتار فتنه‌گران غلط است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه درک رفتار غلط فتنه‌گران حتما نیازی به اعتقاد نسبت به آرمان‌های انقلاب، حزب‌اللهی بودن به معنای عمیق آن و آشنایی با معارف دینی نداشت، افزود: فتنه‌گران عقل خود را برای مدتی از دست داده بودند چرا که اگر اینگونه نبود دست به برخی اقدامات نمی‌زدند، بنابراین در این زمینه می‌‌توان به صدور بیانیه، سکوت برخی افراد علیه بیانیه‌نویس‌ها و سازمان‌دهندگان این اقدامات اشاره کرد.

حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه فتنه‌گران در سال گذشته در اوج جهالت به سر می‌بردند، ادامه داد: وقتی آنها در این حد جاهلانه عمل کردند، مشخص است مردم به ‌سهولت علیه اقدامات آنها قیام کرده و در مقابل آن مقاومت می‌کنند.

وی در خصوص ارزیابی وضعیت جریان فتنه در قبل و بعد حماسه 9 دی، اضافه کرد: قبل از 9 دی به‌مدت طولانی آتش فتنه خاموش شده و چیزی از آن باقی نمانده بود لذا افراد ضدانقلاب‌فریب صبر و نجابت ملت بزرگوار ایران را خوردند چرا که وقتی مشاهده کردند مردم با بزرگواری نسبت به اقدامات آنها برخورد می‌کنند، خیال کردند مردم آمادگی طرفداری از فتنه‌گران یا پیگیری دروغ‌های آنها را دارند، در حالی که مدت‌ها بود مردم فقط آنها را نگاه می‌کردند.

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه بزرگواری و سعه‌صدر نظام و مردم به فتنه‌گران باعث شد آنها خیال کنند که می‌توانند به مسیر خود ادامه دهند، گفت: این مسئله در جایگاه‌های دیگری از تاریخ انقلاب هم دیده شده که در این زمینه می‌توان به رها کردن بنی‌صدر از سوی مردم اشاره کرد؛ یعنی بنی‌صدر از این موضوع خبر نداشت و روی 11 میلیون رأی خود حساب می‌کرد.

وی در همین زمینه به دوران دوم خرداد اشاره و عنوان کرد: مردم مدت‌ها بود که از جریان سیاسی دوم خرداد رویگردان شده بودند اما رهبران این جریان خبر نداشتند و وقتی آراء مردم در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بعدی را مشاهده کردند، به تنها ماندن خود در عرصه سیاسی پی بردند.

* فتنه‌گران پیش از 9 دی فریب صبر و بزرگواری مردم را خوردند

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: بنابراین دوران پیش از 9 دی، زمان صبر و بزرگواری مردم ایران و فریب خوردن جریان فتنه از این صبر و بزرگواری مردم بود و آنها فکر کردند می‌توانند جایگاه خود را حفظ کرده یا آن را احیا کنند.

وی تصریح کرد: فتنه‌گران پس از 9 دی همانند همیشه دچار یأس و سرخوردگی شدند، یأسی که ضد‌انقلاب 30 سال است همواره آن را تجربه کرده اما می‌خواهد به روی خود نیاورد.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه اگر حمایت استکبار جهانی از ضد انقلاب نبود، در حال حاضر حتی یک ضد‌انقلاب امیدوار نیز وجود نداشت، خاطرنشان کرد: البته ضد‌انقلاب امیدواری وجود ندارد اما جریان استکبار جهانی با پشتیبانی خود به آنها امید واهی داده و این افراد را امیدوار می‌کند.

وی اضافه کرد: در جریان فتنه، استکبار با شبکه‌های ماهواره‌ای خود به میدان مبارزه علیه جمهوری اسلامی آمد و هیچ شبکه تلویزیونی ضدانقلاب، به‌طور مستقل در این زمینه عمل نکرد چراکه دولت آمریکا و انگلیس حامی آنها بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ضد‌انقلابی که بخواهد با جریان با عظمت انقلاب اسلامی مقابله کند، وجود ندارد، تصریح کرد: در این زمینه فقط می‌توان به عناصر وابسته‌و عضو سازمان‌های استکباری اشاره کرد که علیه انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند.

* نظام با عدم دستگیری فتنه‌گران در ابتدای کار فرصت مظلوم‌نمایی را از آنها گرفت

وی در خصوص محاکمه سران فتنه به عنوان یک درخواست مردمی در 9 دی 88 عنوان کرد: اینکه دستگاه قضایی به‌سرعت فتنه‌گران را محاکمه نکرد با رهنمود‌ها و تدبیرهای مقام معظم رهبری صورت گرفته و این تدبیر زیبا را به‌وجود آورد، از این رو عدم محاکمه سران فتنه دلایل متعددی دارد.

حجت‌الاسلام پناهیان بر همین اساس دلایل عدم محاکمه سران فتنه را برشمرد و ادامه داد: فتنه‌گران بنای کار خود را بر اساس فریب قرار دادند لذا آنها می‌توانستند با دستگیر شدن مظلوم‌نمایی کرده و فریب دیگری را تحمیل کنند اما نظام این فرصت را از آنها گرفت.

وی با ذکر دومین دلیل عدم دستگیری سران فتنه، یادآور شد: نظام به فتنه‌گران فرصت داد تا نهایت وجود خود را نشان دهند چرا که اگر بیانیه‌های این افراد ادامه پیدا نمی‌کرد، شدت سقوط آنها مشخص نبود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: سومین دلیل آن نیز این است که افراد بسیاری به دلیل سوابق به ظاهر خوب بعضی از آقایان فریب خورده بودند بنابراین نظام برای کسانی که به سران فتنه اعتماد کرده بودند، احترام قائل شد.

وی با بیان اینکه در جمع دوستان خود افراد بسیاری به سران فتنه اعتماد کرده و باور نداشتند که آنها دروغ بگویند، اضافه کرد: افرادی که به این آقایان اعتماد کرده بودند، انسان‌های محترمی بودند چرا که این اعتماد آنها به خاطر حضرت امام (ره)، اشتباهات موجود و به دلیل حسن‌ظن به حرف‌های فتنه‌گران بود، بنابراین نظام با احترام به این افراد اجازه داد آنها از آگاهی کافی برخوردار شده و فتنه‌گران را بشناسند.

* سکوت نخبگان از دلایل عدم محاکمه به‌موقع سران فتنه است

حجت‌الاسلام پناهیان عدم همراهی نخبگان ساکت و به‌موقع فریاد نزدن آنها را دلیل دیگر عدم محاکمه به‌موقع سران فتنه دانست و تصریح کرد: زمانی که بسیاری از افراد سال گذشته جزء عوامل شعله‌ور ساز آتش فتنه بودند، انتظار می‌رفت آنها عواقب شوم این فتنه را دقیق‌تر درک کرده و به‌سرعت به فریاد علیه فتنه‌گران اقدام کنند اما سکوت خواص تردید افراد مردد را بیشتر ‌کرد.

وی تأکید کرد: سکوت خواص اعمال قانون را به تأخیر انداخته و روند روشنگری را کند کرد، بنابراین بخشی از هزینه‌های تحمیلی به مردم بر اثر فتنه ناشی سکوت خواص بود؛ این مسئله به عهده نخبگانی است که با سرعت و قدرت با فتنه‌گران برخورد نکردند، هرچند سکوت خواص دلایل متعددی دارد که باید در جامعه به آن پرداخته شود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مجموعه این دلایل باعث شد که سران فتنه به سرعت دستگیر نشوند که امید است با برطرف شدن این موانع، روشنگری کامل که در حال حاضر صورت گرفته و پدید آمدن بصیرت لازم در بین مردم زمان اجرای قانون با تمام قدرت فرا رسیده باشد.

وی تأکید کرد: مسلم است که هرچه پیش می‌رویم به زمان اعمال قانون و مجازات فتنه‌گران نزدیک می‌شویم.

حجت‌الاسلام پناهیان بیان داشت: انتظاری که وجود دارد این است که قوه قضائیه و نخبگان جامعه دائم بر مجرم بودن فتنه‌گران تأکید کرده و تهدید‌های قانونی خود را اعمال کنند تا ترس از شمشیر عدالت بالای سر فتنه‌گران بماند، چراکه این امر حداقل انتظاری است که از دستگاه‌های قانونی وجود دارد.

وی تأکید کرد: چنانچه دستگیر شدن فردی هنوز مصلحت نیست،‌حداقل انتظار این است که جرم‌های سنگین سران فتنه در جامعه تبیین شود و این امر به عهده دستگاه‌های قانونی است، از این رو ممکن است اثر این کار بیشتر از دستگیری باشد.

* تنفر مردم در 9 دی از فتنه‌گران بسیار عمیق بود

این استاد حوزه و دانشگاه به درخواست مردم که در رسانه‌ها منعکس نشده است اشاره و عنوان کرد: امیدواریم با گذشت یک سال از حوادث سال گذشته درخواست عمومی و فراگیر مردم مبنی بر مجازات فتنه‌گران محقق شود.

وی با بیان اینکه کسانی که در سال گذشته به برخی کاندیداها رأی داده بودند در 9 دی خواستار مجازات فتنه‌گران شدند، افزود: مردم با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته‌اند، همانطور که اکثریت قاطع آنها به بنی‌صدر رأی دادند اما همه او را لکه ننگی برای جامعه ایران می‌دانند.

حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: زمانی‌که حضرت امام (ره) خطاب به بنی‌صدر فرمودند «برای نجات از قعر جهنم باید توبه کنی»، تمام مردم از او بیزار شدند.

وی با تأکید بر اینکه تنفر مردم در 9 دی از فتنه‌گران بسیار عمیق بود، گفت: در تهران و تمام شهرستان این تنفر از فتنه‌گران وجود داشت، از این رو چنین مسئله‌ای باید بیشتر بازتاب داده شود هرچند عدم انعکاس درخواست مردم مبنی بر محاکمه سران فتنه از بزرگواری نظام است که هنوز راه بازگشت را برای منحرفین باقی گذاشته است.

وی در خاتمه اضافه کرد: از وضعیت فتنه‌گران مشخص است که آنها بازگشتی نخواهند داشت لذا این حق مردم است که فریاد‌های آنها در جامعه منعکس شود.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...