۹۳/۰۸/۱۱ چاپ ایمیل و پی دی اف
در گفتگوی اختصاصی با شبستان عنوان شد

توصیه های کلیدی حجت الاسلام پناهیان خطاب به اهل منبر و خطبا

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام پناهیان معتقد است که عزاداری ایام محرم فرصتی است که اهل منبر و خطابه مفاهیم کلیدی عاشورا را تبیین کنند و معارفی را مطرح کنند که مردم از آن مفاهیم برای تمام زندگی شان در طول سال و تمام تفکر دینی شان بهره برداری کنند.

خبرگزاری شبستان: شروع ماه محرم آغاز فصل تجدید پیمان و تازه کردن عهد با انسانی است که از همه امکانات و توانایی‌های موجود یاری گرفت تا اسلام اصیل را احیا و از بروز شکاف در کامل‌ترین دین الهی ممانعت کند. حسین‌بن علی (ع) پرچم مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم را 1400 سال پیش، آنچنان برافراشت که هنوز پس از گذشت سال‌ها و ماه‌ها بر زمین نیفتاده است. اگر روایات و احادیث بر این مسئله تاکید می‌کند که با برپایی هیئت‌های عزاداری و سوگواری یاد و خاطره سالار شهیدان در دل‌ها و جان‌ها زنده شود، درکنارش به این نکته نیز اشاره می‌کند که چارچوب‌های شرعی و عرفی این مراسم‌ و حرکت‌ها نیز به طور جدی باید لحاظ شود. نشر فرهنگ عاشورایی اگر از مسیر نادرست و غیر صحیح صورت گیرد قطعا بازتاب‌های ناخوشایند و پیامدهای منفی به دنبال دارد. بنابراین بر نخبگان فکری و مذهبی جامعه لازم است تا با توجه هر چه بیشتر به این امور و جلوگیری از وقوع انحرافات بستر را برای ترویج و نشر شعارهای اصیل نهضت کربلا فراهم کنند. با توجه به ضروریات مطرح شده برآن شدیم با حجت الاسلام علیرضا پناهیان، کارشناس مذهبی به گفتگو بنشینیم تا مباحثی که از سوی اهل منبر، خطبا و روحانیون در این ایام باید مطرح شود را از زبان وی جویا شویم. آنچه می خوانید نتیجه این گفتگو است.

-حاج آقای پناهیان ماه محرم و عزاداری برای سید الشهدا(ع) و یارانش فرصتی است برای حضور هرچه پررنگ تر مردم بویژه جوانان در مساجد، حسینیه ها و تکایا، بفرمایید که محورهایی که بهتر است در این ایام مورد توجه اهل منبر و خطبا قرار گیرد، چه موضوعاتی است؟

طبیعتا فرصت محرم تنها نباید برای تبیین موضوعات مختص ایام عزای ابا عبدالله الحسین (ع) و یارانش باشد، بلکه معارفی که مردم در این مدت کسب می کنند باید برای استفاده و بهره برداری زندگی شان در طول سال و تمام تفکر دینی شان باشد. به اعتقاد من تمام موضوعات مهم مورد نیاز برای مومنین در ایام محرم قابل بیان است. منتهی باید تبیین مباحث به گونه ای باشد که متناسب با ایام عزای ابا عبدالله الحسین (ع) باشد. البته بیان موضوعات مهم مورد نیاز مومنین به این معنا نیست که به مفاهیم عاشورا توجه نشود بلکه باید در کنار بیان موضوعات مهم از بیان مفاهیم خاص عاشورا و محرم در این ایام غفلت نشود زیرا معارف خاص محرم و عاشورا کلیدی ترین معارف دینی هستند.

متاسفانه گاهی دیده می شود که در برخی از مجالس عزداری اصلی ترین مفاهیم محرم و عاشورا در روضه خوانی ها و منابر مورد غفلت قرار می گیرد. باید تاکید بیشتری به مفاهیم کلیدی تر صورت گیرد. به عنوان مثال خوب است چنین مباحثی در مجالس مطرح شود که چرا مردمی که حرف امیرالمومنین علی (ع) و فرمایشات صریح ایشان را گوش نمی کردند، به اشاره یزید سر از بدن امام حسین (ع) جدا کردند و در مقابل ولایت حق ولایت پذیر نبودند اما خودشان را در مقابل ولایت باطل آنقدر ولایت پذیر نشان می دادند. به نظر من این موارد موضوعات اصلی کربلا است که منجر به وقوع حادثه کربلا شد و امروز نیاز است که از سوی علما، اهل منبر و خطبا به تبیین و توضیح آنها پرداخته شود.

از دیگر موارد مهمی که باید در مجالس عزداری به آنها اهتمام ویژه ای داشت توجه به موضوع ولایت و ولایت پذیری است. برخی مواقع دیده می شود به موضوع ولایت خوب پرداخته نمی شود و به موضوعات فرعی دیگری که البته آنها هم اهمیت خاص خودشان را دارند، بیشتر توجه می شود. تبیین موضوع، توجه و دفاع اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از حجاب مسئله مهمی است اما مهم تر از آن این است چرا ابا عبدالله الحسین (ع) خانواده خود را در راه دین فدا کرد. این فداکاری و جان دادن در راه خدا و ایثار اصل ماجرا است و فرع ماجرا این است که اهل بیت (ع) در این حادثه حدود اخلاقی و دینی را کاملا رعایت کردند. ابا عبدالله الحسین (ع) برای اصل دین قیام کردند و فرمودند که وقتی همانند یزید حاکم باشد باید با اسلام خداحافظی کرد و با خون خودشان اصل دین را حفظ کردند.

به اعتقاد من توجه ابا عبدالله الحسین(ع) به نماز اول وقت موضوع مهمی است اما نباید آن را مهم تر از حفظ اصل دین قرار دهیم. اهل منبر و خطبا باید به موضوعات مهم و اصلی بیشترین بها را دهند. توجه به نماز ظهر عاشورا بسیار قابل درس است و این سنتی که در حال حاضر به آن توجه می شود و دسته های عزاداری ظهر عاشورا نماز اول وقت اقامه می کنند ولی نباید یک دفعه آن همه مجاهدت ها در مقابل ظلم را کنار بگذاریم و همه هدف ابا عبدالله الحسین (ع) را به نماز محدود کنیم. باید از فرصت ایام محرم و منابر در این زمینه استفاده کنیم که مردم در مورد مهمترین عامل اقامه نماز که امر ولایت و حفظ اصل دین است، توجه داشته باشند.

 نکته آخر اینکه ما باید کاری کنیم که مفاهیم کربلا و معارف کربلا، هر کدام در اندازه خودش به خوبی دیده شوند.

-حاج آقا محرم و عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) فرصتی است که حضور بیشتر مردم در مساجد و تکایا پررنگ می شود. چه کنیم این حضور همیشگی و دایمی شود؟

برپایی هیئت ها و جلسات هفتگی توسل و توجه به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سنتی است که حضرت زهرا (س) بنا نهادند ما هم باید این سنت را در مساجد ادامه دهیم هر هفته نمی توانیم به کربلا برویم ولی می توانیم در مساجد جلسات هفتگی و توسل و روضه خوانی داشته باشیم. بزرگان دین همانند مرحوم قاضی(ره) تاکید بسیاری بر برگزاری جلسات هفتگی داشتند. اگر جلسات و هیئت های هفتگی مساجد را تداوم ببخشیم ولو با جمعیت کم این موجب می شود که سال های آینده محرم پرشکوه داشته باشیم از اینرو باید در طول سال این جلسات و برنامه ها استمرار داشته باشد.

-بچه های مسجدی در برگزاری برنامه های عزاداری چگونه با افرادی که حضورشان در مساجد کمرنگ تر است تعامل و همکاری داشته باشند؟

بهترین فرصت برای جذب جوانان به مساجد ایام محرم است. ممکن است برخی از جوانان اهل مراعات احکام دینی نباشند اما آنها دل به عبدالله الحسین سپرده اند این هنر بچه های مذهبی، اهل منبر و روحانیون است که از فرصت محرم استفاده کنند و زمینه حضور بیشتر جوانانی که ارتباط کمتری با مکان های مذهبی و معارف دینی دارند را فراهم کنند. حتی اگر در ایام محرم، جوانان در کنار مساجد تکایایی زدند بچه های مسجد به تکایای آنها مراجعه کنند و حرکت و عزاداری آنها را تایید کنند و حتما اصرار نکنند که آنها به مسجد آیند اگرچه بهتر است که در مسجد و در عزاداری های مساجد شرکت کنند ولی بالاخره سلیقه ها مختلف در میان اقشار مختلف و جوانان وجود دارد و خوب است که همه اهل مسجد بچه مذهبی ها، تکایا و اهل منبر با یکدیگر مراوده، تعامل و همکاری داشته باشند و برای جذب همگان به مساجد و برنامه های دینی تلاش کنند.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...