۹۱/۰۹/۰۱ چاپ ایمیل و پی دی اف
سبک زندگی کجای دین ماست؟-5

بچه قبل از اصلاح عقاید و افکار، به سبک زندگی و اصلاح رفتار نیاز دارد/ سبک زندگی، یکی از راههای مهم نفوذ صهیونیسم است/ یهود از طریق هالیوود برای ما سبک زندگی درست می‌کند

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در چهارمین روز سخنرانی خود با موضوع « سبک زندگی کجای دین ماست؟» که در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران ایراد می‌شد، با بیان اینکه شخصیت و افکار انسان‌ها تحت تأثیر سبک زندگی‌شان است گفت: «در روان‌شناسی متوجه شده‌اند که بیش از اینکه رفتار انسان‌ها تحت‌تأثیر شخصیت باشد، شخصیت و افکار انسان‌ها تحت تأثیر رفتارشان است. شما گرایش و تفکری دارید ولی این گرایش و تفکر در چه مدل رفتاری تجلی پیدا می‌کند؟ آن رفتار، افکار و اندیشه شما را باز تولید و بازسازی می‌کند. ما اسیر اعمال خود هستیم و اعمال ما روی ما اثر دارند.»

پناهیان با اشاره به توجه دشمنان به اهمیت سبک زندگی، به برنامه‌ریزی یهود برای نفوذ از طریق تغییر سبک زندگی اشاره کرد و گفت: «در سبک زندگی است که دشمنان می‌توانند انسان‌ها را به برده‌های قدرت‌های بزرگ تبدیل کنند. گرچه ظاهر مسأله، حقوقی، اجتماعی یا اقتصادی است ولی سبک زندگی در چنین مواردی رقم زده می‌شود. آنها از طریق سبک زندگی، عقاید و افکار ما را عوض می‌کنند. ... به عنوان مثال نیروی انتظامی اعلام کند می‌خواهیم پیشنهاد پلیس کودک را برای منع کودک‌آزاری به مجلس بفرستیم. این خطر وجود دارد که محقق شدن توصیۀ صهیونیست‌ها برای از بین بردن پدرسالاری و مادرسالاری، از نتایج چنین قانونی باشد، تا ریشۀ فساد آبیاری شود و ریشه معنویت خشکانده شود.»

 

بخش‌هایی از پنجمین جلسه این سخنرانی که در مسجد دانشگاه تهران ایراد شده است، را در ادامه می‌خوانید:

سبک زندگی ابزار استثمار و استعمار/ شخصیت و افکار انسان‌ها تحت تأثیر سبک زندگی‌شان است

  • اگر چه در دین به جزئیات رفتاری، به عادات رفتاری و به نوع رفتار و سبک زندگی انسان اینقدر اهمیت داده می‌شود، اما تاکنون چنین اهمیتی، غریب بوده است. خیلی از مردم توجه نداشته‌اند به اینکه رفتار انسان، مدل لباس پوشیدن، مدل گفتگو، و مدل برنامه‌ریزی برای زندگی، چقدر اهمیت دارد و چرا دین تا این حد در جزئیات کارها دخالت کرده است.
  • بسیاری از مردم، بعضی از مستحبات و حتی واجبات دینی را برنمی‌تابیدند و تحمل نمی‌کردند، چون آنها را اموری نمی‌دانستند که ضروری باشد تا دین در آنها دخالت بکند. سؤال این گروه از مردم این است که آیا حتماً باید پشت سر این امور، اعتقادات عمیق دینی باشد؟ آیا در آینده، باید قیامتی به این عظمت در انتظار اعمال ما باشد که بفرماید: فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ * وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ (سوره زلزال،آیات7و8)؟ بسیاری از مردم تاکنون این مطلب را مبالغه‌آمیز تصور می‌کردند که دین این همه به رفتار بپردازد.
  • شاید در حدود 100 سال اخیر که توجه به موضوع سبک رفتار بیشتر شده است، مردم متوجه شده‌اند که نوع رفتار ما خیلی اهمیت دارد. این اهمیت را وقتی بیشتر متوجه شده‌اند که معلوم شده به واسطه نوع رفتار و سبک زندگی، استثمار و استعمار می‌شوند. به واسطه نوع رفتار، افکارشان توسط دیگران اداره می‌شود. کسانی هستند که سبک زندگی را تعیین و به آنها تلقین می‌کنند.
  • در روان‌شناسی متوجه شده‌اند که بیش از اینکه رفتار انسان‌ها تحت‌تأثیر شخصیت باشد، شخصیت و افکار انسان‌ها تحت تأثیر رفتارشان است. شما گرایش و تفکری دارید ولی این گرایش و تفکر در چه مدل رفتاری تجلی پیدا می‌کند؟ آن رفتار، افکار و اندیشه شما را باز تولید و بازسازی می‌کند. ما اسیر اعمال خود هستیم و اعمال ما روی ما اثر دارند. بدین ترتیب است که سبک رفتار برای دین اهمیت پیدا می‌کند. امروزه مردم متوجه شده‌اند که برای سبک رفتار آنها برنامه‌ریزی می‌شود و اگر خودشان برنامه‌ریزی نکنند، برای سبک زندگی آنها برنامه‌ریزی خواهد شد و می‌شود.

وظیفۀ طراحان ساختارهای اجتماعی برای سبک زندگی/ سبک زندگی یکی از راه‌های نفوذ صهیونیسم/ تأثیر پلیس کودک‌آزاری در سبک زندگی

  • به همین دلایل، طراحان نظام‌های اجتماعی باید مراقب باشند. حقوقدانانی که نظام‌های حقوقی را طراحی می‌کنند، اقتصاددانان که نظام‌های اقتصادی و معیشتی مردم را طراحی می‌کنند باید مراقب باشند که مردم را به چه رفتاری عادت می‌دهند؟ در سبک زندگی است که دشمنان می‌توانند انسان‌ها را به برده‌های قدرت‌های بزرگ تبدیل کنند. گرچه ظاهر مسأله، حقوقی، اجتماعی یا اقتصادی است ولی سبک زندگی در چنین مواردی رقم زده می‌شود.
  • به عنوان مثال نیروی انتظامی اعلام کند می‌خواهیم پیشنهاد پلیس کودک را برای منع کودک‌آزاری به مجلس بفرستیم. این خطر وجود دارد که محقق شدن توصیۀ صهیونیست‌ها برای از بین بردن پدرسالاری و مادرسالاری، از نتایج چنین قانونی باشد، تا ریشۀ فساد آبیاری شود و ریشه معنویت خشکانده شود.
  • نباید اعضای محترم شورای نگهبان یک نگاه جزئی‌نگر داشته باشند و بگویند از نظر شرعی وجود یک خط تلفن که اگر پدری بچه‌اش را زد، بچه بتواند تماس بگیرد و اطلاع بدهد؛ از نظر شرعی اشکال ندارد. در حالی‌که در مقام طراحی نظام، چنین کاری بدتر از هزار تا حرام دیگر است. تو داری سبک زندگی را عوض می‌کنی. پس با جزئیات رفتاری که دین به آن اهمیت داده است چه کار می‌کنی؟ اینجاست که موضوع سبک زندگی برای طراحان نظام انسانی و اسلامی که می‌خواهند با تمدن صهیونیستی غرب مقابله کنند، موضوع مهمی می‌شود. یکی از راههای مهم نفوذ صهیونیسم، سبک زندگی است و ما نباید چشم و گوش بسته سراغ این مقوله برویم و سبک زندگی‌ها را از آنها بپذیریم. آنها از طریق سبک زندگی، عقاید و افکار ما را عوض می‌کنند.

برای اصلاح سبک زندگی، نیاز به برداشت نظام‌مند از احکام جزئی اسلام داریم

  • برای اصلاح سبک زندگی و پرهیز از سبک زندگی غربی، باید برداشت نظام‌مند از احکام جزئی اسلام داشته باشیم. درحالی که خیلی‌ها در این مقوله اصلاً سراغ دین نمی‌روند که ببینند فهرست حرف‌های دین چیست و چه چیزهای دیگری به ما تحمیل شده است؟ و به چه مواردی بی‌توجه هستیم؟ با دانستن چنین مواردی است که ضروری می‌شود برداشت نظام‌مند از احکام جزئی اسلام داشته باشیم. اگر برداشت نظام‌مند داشته باشی، یک حکم را جدی می‌گیری و یک شهر و یک زندگی متفاوت می‌شود.

بهترین شغل مرد، شغلی است که هنگام غروب خانه باشد

  • مثلاً گفته‌اند که بهترین شغل مرد، شغلی است که صبح که از خانه رفت بیرون، غروب بیاید خانه. دین به جزئیاتی در سبک زندگی پرداخته است ولی الان چیزهای دیگری به ما تحمیل شده است.

چگونه «خرید کردن از مغازه نزدیک منزل»، باعث کاهش جرم در یک محله می‌شود؟

  • یا فرموده‌اند برای معامله کردن، باید به همسایه اولویت بدهی. خرید کردن از مغازه نزدیک سرکوچه مستحب است. اثر چنین توصیه‌ای، شکل‌گیری محله است. شکل‌گیری محله‌ و برقراری ارتباطات همسایه‌ای(با توجه به توصیه‌هایی که در مورد همسایه شده است) و بعد قوام پیدا کردن محله‌ها در زندگی شهری، یک نتیجه‌اش این است که با نزدیک‌تر و صمیمی‌تر شدن افراد یک محله، میزان جرم در آن محله و بعد در مجموع محله‌ها و در سطح شهر کاهش می‌یابد و به چنین حجم و تعدادی از قضات دادگستری و نیروی انتظامی نیاز نیست.

افزایش بی‌رویۀ قوانین، تأثیر منفی بر روی سبک زندگی می‌گذارد

  • یکی از اشتباهاتی که برای اصلاح رفتار انسان‌ها صورت گرفته این است که تعداد قوانین و مقررات را زیاد کرده‌اند، در حالی که زیاد کردن تعداد قوانین و آئین‌نامه‌ها برای اصلاح جامعه، اشتباه بزرگی است. قانون اضافه شود، باید قاضی هم اضافه شود. قاضی اضافه شود، باید پلیس هم اضافه شود. پلیس زیاد شود، باید زندان هم زیاد شود. و این کار چقدر آثار منفی بسیاری دارد. به علاوه چه کسی در این شرایط می‌تواند رشد کند؟ سبک زندگی در همه ابعاد فردی و اجتماعی‌اش فوق‌العاده موضوع مهمی است.

تأثیر منفی بی‌حجابی بر سبک زندگی، و علت اجباری شدن حجاب/ رعایت حجاب، رعایت ارزش‌های انسانی است

  • یکی از مصادیق سبک زندگی، حجاب است. ولی هنوز در هواپیماها می‌گویند برای احترام به «ارزش‌های اسلامی»، خواهش می‌کنیم خانم‌ها حجاب خودشان را رعایت کنند. یا در کمیته انضباطی دانشگاه‌ها، وقتی می‌خواهند به خانمی که حجاب خودش را رعایت نکرده تذکر بدهند، به او می‌گویند شما «ارزش‌های اسلامی» را رعایت نکرده‌ای. آیا حجاب ربطی به حیات اجتماعی و انسانیت نداشته است؟ که مثلاً گفته شود شما ارزش‌های انسانی را رعایت نکرده‌ای؟ آیا این عبارت تعریض به دین نیست که ما که نمی‌فهمیم چرا حجاب لازم است. حالا دیگر اسلام گفته! رعایت کن دیگر!  
  • برای فهمیدن اهمیت حجاب در سبک زندگی می‌توان آن را با نماز هم مقایسه کرد. اگر چه نماز مهمتر از حجاب است، ولی کسی به نماز خواندن وادار نشده است. این بیان، به معنای بی‌ارزش دانستن حجاب نیست، ولی اینکه حجاب اجباری شده ولی نماز اجباری نشده است، به این دلیل است که حجاب به سبک زندگی ربط بیشتری پیدا می‌کند و سبک زندگی موضوع مهمی است.

توجه به میزان خواب و خوراک، یکی از موارد مهم در سبک زندگی است

  • اجازه بدهیم دین در مورد ظواهر نظر بدهد. دین آثار هر رفتار را بهتر می‌داند. رفتار ما، اندیشه ما را می‌سازد. فکر ما را درست می‌کند. رفتار روی اندیشه تأثیرگذار است. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که زیاد بودن خواب، در نتیجه زیاد نوشیدن است و زیاد نوشیدن، در اثر پرخوری است و زیاد خوردن و زیاد آشامیدن نفس را از طاعت بازمی‌دارند و باعث قساوت قلب شده و مانع تفکر و خشوع می‌شوند.(کَثْرَةُ النَّوْمِ تَتَوَلَّدُ مِنْ کَثْرَةِ الشُّرْبِ وَ کَثْرَةُ الشُّرْبِ تَتَوَلَّدُ مِنْ کَثْرَةِ الشِّبَعِ وَ هُمَا یُثَقِّلَانِ النَّفْسَ عَنِ الطَّاعَةِ وَ یُقْسِیَانِ الْقَلْبَ عَنِ التَّفَکُّرِ وَ الْخُشُوع؛ مستدرک الوسایل/5/123).
  • در خاطرات آیت‌الله العظمی بهجت هست که وقتی از ایشان می‌پرسیدند چه کار کنیم زیاد نخوابیم؟ در جواب می‌فرمودند: گاهی نشسته بخوابید. راستی مگر زیاد خوابیدن چقدر بد است؟ اینها سبک زندگی است. ایشان خودشان هم گاهی نشسته می‌خوابیدند. پزشکی ایشان را معاینه کرده بود و سلامتی ایشان را تأیید کرده بود ولی پرسیده بود چرا این نای ایشان این قدر خشک و به هم چسبیده است، ایشان غذا چی می‌خورند؟ آقازاده ایشان می‌فرمود: یک بار یا دو بار نان و چایی در روز می‌خوردند. هفته آخر عمر شریفشان هم تقریباً چیزی نخوردند. توجه به خوراک، یک عامل برای تعیین سبک زندگی است. البته عوامل دیگری مانند سلیقه، عاطفه و ... هم در تعیین سبک زندگی وجود دارد.

عمل، دارای تأثیر بالایی بر اندیشه و عقاید است

  • بحث‌های زیادی در مورد سبک زندگی مطرح است ولی می‌خواهیم در مورد اثر رفتار روی اندیشه و عقاید، به نکات بیشتری توجه کنیم. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «إِنْ لَمْ تَکُنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ أَوْشَکَ أَنْ یَکُونَ مِنْهُم‏؛ اگر نمی‌توانی حلیم باشی، ادای آدم‌های حلیم را دربیاور. در سبک رفتارت حلم را نشان بده، کم است کسی که شبیه قومی شود و مثل آنها نشود.» (نهج‌البلاغه/حکمت207) تو رفتارت را شبیه آن‌ها کردی، احوالت هم شبیه آنها می‌شود. افکار و عقاید فقط در کلاس معارف درست نمی‌شود. در سبک رفتار و با رعایت جزئیات آن است که درست می‌شود.
  • آیه قرآن هم می‌فرماید: ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُن(سوره روم، آیه 10). این آیه را حضرت زینب(س) در مقابل یزید خواند؛ وقتی که یزید می‌گفت وحی و قرآن و نبوت دروغ است. یعنی: یزید! تو می‌دانی چرا آیات الهی را تکذیب می‌کنی؟ چون رفتارت بد است، بوزینه بازی؛ اهل شرب خمری و رفتارت عقیده‌ات را درست کرده است.

اول باید رفتار بچه را اصلاح کرد یا اول افکار و عقاید او را؟

  • اول باید رفتار بچه را اصلاح کرد یا اول عقاید او را؟ اول باید افکار او را درست کنیم یا رفتار او را؟ اول باید احوال او را درست کنیم یا رفتار او را؟ از هفت سالگی زمان تنظیم رفتار است، نوبت تنظیم افکار نیست. بر اساس روایات، از 7 سالگی باید ادب را به بچه آموخت. یکی از این ادب‌ها، ادب نسبت به پروردگار است. بچه‌ای که از 14 سالگی می‌خواهد عبد خدا شود، از 7 سالگی باید ادب عبد بودن را به او آموخت؛ مانند ادبی که سربازها در پادگان‌ها می‌آموزند. سربازی که به پادگان می‌رود، به او یاد می‌دهند که ادب نظامی را رعایت کند، چون و چرا هم ندارد.
  • در رفتار بچه‌های 3، 4 ساله نگاه کنید. اکثراً در بازی‌هایشان ادای کسانی را درمی‌آورند که دیسیپلین ویژه نظامی دارند. معمولاً ادای پلیس‌ها را در می‌آورند. چرا؟ چون پلیس رفتار خاصی انجام می‌دهد. این نشانۀ علاقۀ بچه‌ها به ادب است. با این کار در واقع می‌پرسند که خب من جلوی چه کسی باید سلام نظامی بدهم و به چه کسی ادب و احترام بگذارم؟ و نماز و ادب در مقابل خداوند، بهترین فعلی است که باید بیاموزند. بچه ابتدا سبک زندگی نیاز دارد. رفتارش درست باشد، امید است که افکارش هم درست شود. از رفتار باید شروع کرد.

در سبک زندگی مقلد کفار نباشیم/ یهود از طریق هالیوود برای ما سبک زندگی درست می‌کند

  • صهیونیست‌ها خیلی رذل هستند و مثل آب خوردن آدم می‌کشند و در اوج رذالت، جریانی به نام هالیوود را هدایت می‌کنند. یهود در حالی که غیریهود را حیوان می‌داند، از طریق هالیوود برای ما سبک زندگی درست می‌کند. یعنی همان آدم‌های کثیف به ما می‌گویند اینطوری زندگی کن. دانشگاه‌های ما را مختلط می‌کنند، در حالی که در جوامع یهود محیط زنان از مردان تفکیک می‌شود.
  • فیلم «غریبه‌ای در میان ما» را نگاه کنید، در اتوبوس بین دخترها و پسرها پرده می‌کشند و معتقدند حیوانات باید مختلط باشند، ولی ما آدم هستیم. چرا در جوامع یهودی غرب زن و مرد این قدر از هم تفکیک می‌شوند؟ در همان فیلم نشان می‌دهد که خاخام یهودی با یک دختر کارآگاه دست نمی‌دهد و طوری نگاه می‌کند که گویی این فرد شعور ندارد که بفهمد نباید زن و مرد با هم دست بدهند. آنوقت برای ما نسخۀ یک سبک زندگی مختلط می‌پیچینند
  • ما نباید سبک زندگی خود را از دشمنان بگیریم. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند این نصرت خدا برای بندگان خوبش کافی است که ببینند دشمن خدا، گناه می‌کند. (کَفَى الْمُؤْمِنَ مِنَ اللَّهِ نُصْرَةً أَنْ یَرَى عَدُوَّهُ یَعْمَلُ بِمَعَاصِی اللَّهِ؛ صفات الشیعه/37). انگار خداوند متعال بفرماید: تو دیدی دشمن من گناه می‌کند پس تو گناه نکن. اگر آنها در سبک زندگی دینی فقط بتوانند همین غیرت دینی تو را از بین ببرند، همه هستی تو را گرفته‌اند. آن وقت اسلام برای اینکه غیرت دینی تو حفظ شود، می‌گوید حرام است قیافه‌ات را شبیه کفار بکنی. شباهت به کفار حرام است.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...