۹۱/۰۲/۲۳ چاپ ایمیل و پی دی اف
جشن میلاد حضرت زهرا(س) در حرم حضرت معصومه(س)؛

جهانی کردن نام حضرت زهرا(س) بهترین راه تبلیغ اسلام/ امروز باید اسلام را با حضرت زهرا(س) به جهانیان معرفی کنیم

  • زمان: 1391/02/23 (ولادت حضرت زهرا(س))
  • مکان: قم - حرم حضرت معصومه(س)
  • انعکاس در: فارس
  • پی دی اف: A5 | A4
  • اینفوگرافیک: پیشنهاد دهید
  • صوت: دانلود | بشنوید
  • کلیپ صوتی: پیشنهاد دهید

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان که شنبه گذشته به مناسبت جشن میلاد حضرت فاطمه(س) در حرم حضرت معصومه(س) سخنرانی می‌کرد، با اشاره به اینکه اساساً تمام حقایق دین اسلام را از طریق معرفی حضرت زهرا(س) با سهولت و سرعت بیشتری می‌توان معرفی کرد،گفت: «امروز باید اسلام را با حضرت زهرا(س) به جهانیان معرفی کنیم. کسانی که اهل دقت در دانش تبلیغ دین هستند می‌دانند چه ظرفیت عظیمی و چه برکت و خیر کثیری در نام حضرت زهرا(س) وجود دارد.»

به گزارش رجانیوز، پناهیان با پیشنهاد «اهدای جوایز بین المللی حضرت زهرا(س)» گفت: دستگاه‌های فرهنگی بررسی کنند چه جوائزی به نام حضرت زهرای اطهر(س) به صورت بین المللی باید اهدا بشود؟ جمعی از هنرمندان می‌توانند بررسی کنند که چه نمادهایی از حضرت زهرا(س) باید در جهان معرفی شود؟ داستان‌ها و رمان‌هایی که نقش ویژۀ حضرت زهرا(س) را در زندگی مومنان بیان می‌کند باید نوشته شود. چه ترجمه‌ها و چه فعالیت‌های گسترده‌ای در اینترنت البته با سلیقه و مدبرانه و هنرمندانه باید صورت بگیرد. روی همۀ اینها باید کار کنیم. این همه فعالیت‌های فرهنگی در کشور ما صورت می‌گیرد، اما گاهی از اوقات به اولویتها نمی‌پردازیم.

علیرضا پناهیان با بیان اینکه تقریباً تمام انسان‌ها ـ اعم از مسیحی و غیر مسیحی ـ حضرت مریم را به دلیل تلاشهای قدرت‌های مسیحی می‌شناسند، به ناشناخته بودن حضرت زهرا(س) در جهان اشاره کرده و گفت: «ما هم بر اساس آموزه‌های دینی به حضرت مریم احترام می‌گذاریم. ولی می‌دانیم که حضرت زهرای اطهر(س) برای مردم عالم حرف بیشتری برای گفتن دارند؛ زندگی و شخصیت ایشان حقایق بیشتری را برای مردم عالم تبیین می‌کند.»

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت زهرای اطهر(س) بالاترین ظرفیت تبلیغ اسلام درجهان امروز است و بدون نام حضرت زهرا(س) امکان نفوذ در فرهنگ بین‌الملل دشوار است، گفت: آدم‌های بی‌دین و ضد دین در دنیا فراوان هستند. دل اینها را چگونه باید نرم کرد و با حقایق اسلام آشنا کرد؟ هیچ چیز مانند معرفی فاطمۀ زهرا(س) نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه ظرفیت تبلیغی حضرت زهرا(س) جایگزین ندارد، گفت: قابل توصیف نیست که اگر ما اسلام خودمان را با فاطمه زهرا(س) به جهان معرفی کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد. امروز همۀ مردم جهان می‌دانند که چقدر زن در عالم بی‌حرمت شده است. یک دفعه‌ای شما می‌گویید: ما در دین خودمان زنی به نام فاطمه زهرا(س) داریم که برای او اینچنین احترام قائل هستیم. ببین چه می‌کند در دلها!


در ادامه مشروح سخنان این استاد حوزه و دانشگاه در حرم حضرت معصومه(س) را می‌خوانید:

چرا پیامبر اکرم(ص) احترام‌های ویژه برای حضرت زهرا(س) قائل می‌شدند؟

  • همه ما از احترام‌های ویژه پیامبر گرامی اسلام نسبت به حضرت زهرا(س) خبر داریم. احترام‌هایی که پیامبر گرامی اسلام به حضرت زهرا می‌گذاشتند فقط به خاطر گرامی نداشتن زنها در دوران جاهلیت و مقابله با حقارت زن در آن دوران نبوده است. داستان زنده به گور کردن دختران در دوران جاهلیت رفتار شایعی نبوده است. نباید دربارۀ خرابی اوضاع در دوران جاهلیت مبالغه کنیم. نباید بگوییم همۀ این احترام‌ها فقط به خاطر احیاء شأن و احترام زنها است. البته شکی نیست که یکی از فوائد مهم آن‌زمانی و همه ‌زمانی احترام پیامبر(ص) به حضرت زهرای اطهر(س) احیاء شأن زن و مقابله با تحقیر تاریخی زن در جامعۀ بشری بوده است، ولی نباید به این فایده محدود شود.
  • باید ببینیم چرا پیامبر(ص) احترام‌های ویژه‌ای به آن حضرت می‌گذاشتند؟ می‌فرمودند: «فاطمه پاره تن من است.» «من از او بوی بهشت استشمام می‌کنم.» هر موقع او را می‌دیدند، لبخند بر لبانشان ظاهر می‌شده است. می‌فرمودند: «رضایت او رضایت من و رضایت من رضایت خداست.» یعنی او را میزان حق و باطل قرار دادند. خداوند متعال نیز شأن ویژه‌ای برای ایشان قائل بودند. آیۀ تطهیر را در شان ایشان نازل کردند و بعد از رسول خدا(ص) نیز جبرائیل بر قلب او نازل می‌شده است.(کَانَ جَبْرَئِیلُ ع یَأْتِیهَا ...؛ کافی/1/241)
  • باید به جایگاه واقعی حضرت زهرا(س) و اثر وضعی معرفت و توجه به وجود مقدس او در جان آدمی و جامعۀ بشری پی ببریم. مسلماً این احترام‌ها ناشی از صرف رابطۀ عاطفی شخصی پیامبر اکرم(ص) نسبت به فرزند خود نبوده است. اگرچه این رابطه واقعاً وجود داشته و اسرار معنوی فراوانی در آن وجود دارد.

امروز باید اسلام را با حضرت زهرا(س) به جهانیان معرفی کنیم

  • امروز ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به دلائل مختلف احترام به زن مد است؛ و به حدی بازار پیدا کرده که کالای قلابی هم در این بازار خریدار دارد و طبیعتاً هم اکثر موارد احترام به زن هم محل تظاهر قدرت‌ها و سوء استفادۀ آنها است. مدعیان احترام به حقوق بشر ظاهراً برای حقوق و آزادی‌های زنان احترام ویژه قائلند، ولی این احترام را وسیله‌ای برای استثمار و غارت حقوق زنان قرار داده‌اند. به هر حال مسئلۀ توجه به ارزش زن را یک امر رایج قرار داده‌اند.
  • مکتبی امروز در جهان می‌تواند حرف اول را بزند که به این اقتضا زمانه پاسخ مناسب بدهد. اگر اسلام می‌خواهد جهانگیر شود و مقدمات ظهور موعود را فراهم کند، باید در فرهنگ و تمدن امروز جهان دربارۀ زن سخن شنیدنی داشته باشد. البته معنایش این نیست که هر چه در فرهنگ و تمدن امروز بشری رایج بود، ما باید به آن تواضع کنیم و از آن سخن بگوییم. بسیاری از عناصر موجود در تمدن امروز بشر منحط است و باید با آن مقابله کرد، ولی اصل «احترام به شأن زن» و تفسیر صحیح آن سخن بجایی است که باید به آن پرداخته شود و به عنوان افتخار اسلام و راه نجات زن از منجلابی که غرب گسترده است باید مطرح شود.
  • برای اینکه پاسخ مناسبی به طرح موضوع زن در فرهنگ جهان امروز داده باشیم بهترین کار این است که شخص حضرت زهرای اطهر(س) را مطرح نماییم. شما هرچه بحث نظری بکنید که اسلام احترام به حقوق زن می‌گذارد و برای زن کرامت و شان قائل است، در مقابل این راهبرد فایده‌اش بسیار کم است. وقتی حضرت زهرا(س) را به عنوان اسوه‌ای در جهان معرفی کنید و نشان دهید، این گویاتر از همۀ حقایق نظری اسلام که در مورد زن هست خواهد بود.
  • اساساً تمام حقایق دین اسلام را از این طریق با سهولت و سرعت بیشتری می‌توان معرفی کرد. امروز باید اسلام را با حضرت زهرا(س) به جهانیان معرفی کنیم. کسانی که اهل دقت در دانش تبلیغ دین هستند می‌دانند چه ظرفیت عظیمی و چه برکت و خیر کثیری در نام حضرت زهرا(س) وجود دارد. چرا حوزه‌های علمیه در این باره اقدام نکند و احساس رسالت نکند؟ چرا ما طلبه‌ها در این باره معرفی شخصیت حضرت زهرای اطهر به جهانیان با این فائدۀ بسیار عظیم تبلیغی، احساس رسالت نمی‌کنیم؟
  • تقریبا تمام انسانها در جهان ـ حتی آنها که مسیحی هم نیستند ـ حضرت مریم را می‌شناسند. به دلیل تلاش‌هایی که قدرتهای مسیحی ـ به هر قصدی ـ کشیده‌اند حضرت مریم(س) را در همۀ به جهان به احترام یاد می‌کنند و خودبخود سندی برای حقانیت مرام و نفوذ کلام آنها قرار گرفته است. ما هم بر اساس آموزه‌های دینی به حضرت مریم احترام می‌گذاریم. ما هم وجود او را حامل یک معجزۀ الهی می‌دانیم. ولی می‌دانیم که حضرت زهرای اطهر(س) برای مردم عالم حرف بیشتری برای گفتن دارند؛ زندگی و شخصیت ایشان حقایق بیشتری را برای مردم عالم تبیین می‌کند.

جامعه مادر می‌خواهد/ جهان بشریت تشنۀ مادری مانند فاطمه زهرا(س) است

  • حضرت زهرای اطهر خیلی بیش از اینکه هست باید برای مردم جهان شناخته شده باشد، در حالی که حتی متاسفانه برخی از مسلمانان حضرت زهرا(س) را نمی‌شناسند. و الان برخی تلاش می‌کنند برای تقلیل مقام حضرت زهرای اطهر(س) او را در کنار برخی دیگر از بستگان پیامبر قرار دهند.
  • جهان بشریت تشنه این است که مادری مانند زهرای اطهر(س) داشته باشد. اساساً جامعه مادر می‌خواهد به یک تکیه‌گاه عاطفی مادرانۀ معنوی نیاز دارد. ببینید الان چگونه حضرت زهرای اطهر ما را در پناه خودش قرار داده است و ما با کمترین آشنایی چه رابطه عاطفی با او برقرار کرده‌ایم. حضرت زهرای اطهر در شأن مادری برای همه ابنای بشر است. نباید نام حضرت فاطمۀ زهرا(س) را محدود به مسلمانان و شیعیان قرار بدهیم.

جوائزی که باید به نام حضرت زهرای اطهر(س) به صورت بین المللی اهدا شود

  • جمعی از هنرمندان می‌توانند بررسی کنند که چه نمادهایی از حضرت زهرا(س) باید در جهان معرفی شود؟ دستگاه‌های فرهنگی بررسی کنند چه جوائزی به نام حضرت زهرای اطهر(س) به صورت بین المللی باید اهدا بشود؟ داستان‌ها و رمان‌هایی که نقش ویژۀ حضرت زهرا(س) را در زندگی مومنان بیان می‌کند باید نوشته شود. چه ترجمه‌ها و چه فعالیت‌های گسترده‌ای در اینترنت البته با سلیقه و مدبرانه و هنرمندانه باید صورت بگیرد. روی همۀ اینها باید کار کنیم. این همه فعالیت‌های فرهنگی در کشور ما صورت می‌گیرد، اما گاهی از اوقات به اولویتها نمی‌پردازیم.

بدون نام حضرت زهرا(س) امکان نفوذ در فرهنگ بین الملل دشوار است

  • اساسا نه تنها امروز معرفی اسلام به جهان، با فاطمه زهرا(س) میسورتر و مطلوب‌تر و موفق‌تر است، بلکه گاهی اوقات انسان احساس می‌کند بدون معرفی و بدون نام حضرت زهرا و بدون دلبری حضرت زهرا(س) اصلا امکان نفوذ در بخش‌هایی از فرهنگ بین المللی وجود ندارد.
  • شما در هریک از کشورهای غربی بگویید: ما مراسمی داریم برای دختر پیامبر اسلام. می‌پرسند: اصلا دختر پیامبر کیست؟ اینقدر حضرت زهرا(س) را نمی‌شناسند. در زمینۀ معرفی ایشان به جهان هیچ قدم شایسته‌ای برداشته نشده است، در حالی که معرفی ایشان بیشترین ظرفیت برای تبلیغ اسلام است.
  • الان حدود 25 سال است همتشان را گذاشته‌اند برای توهین کردن به پیامبر اکرم(س)؛ دست برنمی دارند. سلمان رشدی آغاز ماجرا بود که اگر مقاومتهای امام نبود این توهین‌ها بیشتر گسترش پیدا می‌کرد. در عین حال هنوز هم اصرار دارند؛ و به دیگر امامان هم سرایت می‌دهند. در حالی که اگر مردم عالم خبر داشته باشند این پیامبر خدا دختری دارد به نام فاطمه زهرا(س) و او چه شخصیت و جایگاهی دارد، توهین به او را برنمی‌تابند. اگر چه غیرمسلمان و حتی ضد دین باشند. آدم‌های ضد دین در دنیا فراوان هستند. دل اینها را چگونه باید نرم کرد و با حقایق اسلام آشنا کرد؟ هیچ چیز مانند معرفی فاطمۀ زهرا(س) نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

ما چقدر ظرفیت جهانی شدن داریم و استفاده نکرده‌ایم

  • متن تمام زیارت‌نامه‌هایی که در حرم امامزاده‌ها و حرم معصومین می‌خوانیم، یک متن جهانی است. «السلام علی آدم صفوه الله» از سلام به آدم شروع می‌کند، بعد به حضرت نوح، حضرت عیسی، حضرت موسی سلامم می‌دهد. زیارتنامه‌ای ما یک متن جهانی است. ببینید ما چقدر دین جهانی داریم. آن‌وقت خیلی از اقلیت‌های دینی در داخل کشور از آن خبر ندارند. در روایات ما به مناسبت‌های مختلف چهار زن برتر جهان شمرده می‌شوند، و یکی از نام‌هایی در کنار نام حضرت زهرا(س) ذکر می‌شود نام حضرت مریم است. ما چقدر ظرفیت جهانی داریم و جهانی نشدیم.

تأسیس جایگاه بین المللی در حرم حضرت معصومه(س) برای معرفی جایگاه زن در اسلام

  • در کنار حرم مطهر حضرت معصومه(س) حتماً باید یک مکان و جایگاه بین‌المللی برای معرفی جایگاه زن در اسلام باشد. در این مکان، اندیشمندان، زنان و شخصیتهای فرهنگی بین المللی با هزینه حرم حضرت معصومه(س) پذیرایی شوند، و در یک تور و برنامۀ طراحی شده «جایگاه و احترام زن در اسلام» برای آنها تبیین شود. ببینید چه اثری در جهان خواهد گذاشت. آنوقت آنجا حضرت زهرا(س) را معرفی کنیم؛ حضرت معصومه(س) را معرفی کنیم. بیایند حرم حضرت معصومه(س) و ببینند ما چه احترامی برای یکی از دختران عالم و عابد یکی از امامان جلیل القدر خود قائلیم؛ اینها در جهان آثار عجیب دارد.
  • حضرت زهرای اطهر(س) بالاترین ظرفیت تبلیغ اسلام در جهان امروز است. حضرت زهرا(س) یک الگو و یک نماینده برای بخشهایی از معارف دینی است، که واقعاً جز با طرح شخصیت خود ایشان قابل بیان نیست.
  • شما به مردم جهان بگویید ما 12 امام داریم ولی یک زن در تاریخ اسلام به نام فاطمه زهرا(س) هست که اگر تمام 12 امام در مجلسی نشسته باشند، تا این بانوی بزرگوار وارد مجلس بشود، همه در مقابل قدمهای او قیام خواهند کرد. و از این بالاتر خود شخص پیامبر اکرم(ص) است که هر موقع با این دختر جوان 10، 12 و 15 ساله مواجه می‌شود به استقبال او می‌رود و با کمال محبت و احترام برای او به پا می‌خیزد.
  • در مرقومه امام زمان(س) آن فرمایش طلایی را می‌بینید که می‌فرماید: «من به دختر رسول خدا(ص) تأسی می‌کنم؛ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»(غیبت نعمانی/286) که با اشاره به علت صبر خود در برخی مصائب، مقام حضرت زهرا(س) را بیان می‌فرماید.

ظرفیت تبلیغی حضرت زهرا(س) جایگزین ندارد

  • الان چقدر می‌شود اسلام را با امام حسین(ع) معرفی کرد؟ ظرفیت اباعبدالله الحسین برای نفوذ در دلها ظرفیت بسیار بالایی است، ولی مطمئناً نه تنها جا برای بهره‌برداری از ظرفیت نام حضرت زهرا(س) باقی می‌ماند، بلکه گاهی به نظر می‌رسد حوزۀ نفوذ بیشتری برای حضرت زهرا(س) وجود دارد.
  • هر چقدر با ظرفیتی که امیرالمؤمنین(ع) و عدالت او دارد، می‌توانید قلوب و عقول جهانیان را منور کنید، با اینکه مردم جهان اینهمه به عدالت نیاز دارند، ولی باز جا برای بهره بردن از ظرفیت شخصیت حضرت زهرا(س) برای روشن شدن دل‌ها و اندیشه‌ها، باقی است.
  • قابل توصیف نیست که اگر ما اسلام خودمان را با فاطمه زهرا(س) به جهان معرفی کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد. الان یکی از نیازهای بشر امروز که عطشناک این نیاز هست، احترام به زن است. نیاز به اینکه زن را به عنوان موجودی که خداوند مظهر لطف و رحمت و مهربانی خود قرار داده بتواند معرفی کند.
  • امروز همۀ مردم جهان می‌دانند که چقدر زن در عالم بی‌حرمت شده است. یک دفعه‌ای شما می‌گویید: ما در دین خودمان زنی به نام فاطمه زهرا(س) داریم که برای او اینچنین احترام قائل هستیم. ببین چه می‌کند در دلها!

جایگاه خاص تاثیر معنوی حضرت زهرا(س) در جامعۀ ما

  • از بحث جهانی خارج شویم و نگاهی به جامعۀ خودمان هم بیندازیم، جایگاه خاص تاثیر معنوی حضرت زهرا(س) را می‌بینیم. البته ما توانایی نداریم به طور دقیق نقش خاص و متمایز فاطمۀ زهرا(س) را در جامعه رصد کنیم. ولی اگر دقت کنیم می‌توانیم حقایقی را در این باره درک کنیم.
  • به عنوان طلبه کوچکی که در دفاع مقدس به کار طلبگی مشغول بودم، و شاهد وضعیت فرهنگ جبهه‌ها بوده است، عرض می‌کنم: بیش از نام اباعبدالله الحسین(ع)، این نام فاطمه زهرا(س) بود که دلهای رزمندگان را متحول کرد. به این واقعیت توجه کنیم. اثر توجه به حضرت زهرای اطهر، که آغازش همان اتصال به امام حسین(ع) بود، در دلهای رزمندگان عجیب بود.
  • اولین عملیات پیروز ما، که وضع جنگ را برگرداند، عملیات فتح المبین بود، با رمز «یا زهرا». آثار معنوی و روحی عجیب این رمز در دل رزمندگان کاری کرد که بزرگترین بخش سرزمین اسلامی در یک عملیات پس گرفته شد.
  • باید انسان در جبهه‌ها می‌بود و در توسل‌ها و روضه‌های رزمندگان حضور می‌داشت و می‌دید مادر چگونه دارد بچه‌های خودش را تربیت می‌کند. دفاع مقدس ما را که موجب ثبات و بقای نظام ما شد، حضرت زهرای اطهر قوام بخشید.
  • همانطور که پیامبر به فاطمه زهرا(س) احترام ویژه‌ای می‌گذاشت، بگذارید فاطمه زهرا(س) در قلب شما یک احترام دیگری داشته باشد. در مقام توسل به ایشان توسل کنید، زندگیتان به گونۀ دیگری تحول خواهد داشت. انشاء الله مزار حضرت زهرا در قلب ما پیدا باشد، و جایگاه زنده‌ای در قلب ما داشته باشد.
  • اثر وضعی نام و یاد حضرت زهرا و توجه و معرفت به شخصیت آن بزرگوار قابل بیان نیست و تنها در روز قیامت است که جایگاه او در عالم هستی دیده می‌شود. شم می‌توانید این تجربۀ با عظمت معنوی را زندگی خود پیدا کنید.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...