۰۱/۰۹/۱۰ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | مقام زن در حوزۀ علمیه چقدر است؟

شناسنامه

بزرگترین حرم در میان همۀ امام‌زادگان، حرم یک دختر است!/ نگاه متفاوت یک دختر غیرمذهبی در پایان اردوی دانشجویی به قم

 

 

متن:

 در بین همۀ امامزادگان عظیم‌الشأن حتی در غیر از ایران اسلامی، بزرگترین حرم اختصاص دارد به امامزاده‌ای که دختر است و این یعنی فرهنگ شیعی نه تنها فرقی بین مرد و زن قائل نیست بلکه یک دختر را بر دیگر مردانی که هر کدام از فضل و کمالات معنوی و معرفتی فراوان برخوردار بوده‌اند ترجیح داده است. حوزه علمیه قم به‌طور مشخص با این تاریخ باشکوه و این علماء بلند مرتبه که می‌بینید در تاریخ حوزه علمیه قم درخشیده‌اند همه ریزه‌خور خوان دختر امام موسی بن جعفر(ع) هستند.

یک زمانی اردویی از دانشجوها را به قم برده بودیم حدود شاید بیست و اندی سال قبل بود؛ یک دانشجویی در پرسشنامه ارزیابی اردو نوشته بود که، خب آن زمان مباحثی مطرح بود سر اینکه دین درک لازم از زمانه را ندارد، دین نقائصی دارد من‌جمله اینکه دین به زنان و دختران زیاد اهمیت نمی‌دهد، بالاخره دانشگاه‌ها تحت تأثیر برخی شایعات بودند. آن دختر دانشجو نوشته بود من خودم فرد مذهبی نیستم، ولی اینجا وقتی آمدم شکوه زیارتگاه حضرت معصومه را دیدم فهمیدم عالمان دینی برای زن احترام قائل هستند. و إلا برادران همان بانوی بزرگوار در قم مدفون هستند و دیگر امامزادگانی که حتی به شهادت رسیدند صریحاً سر از بدن مطهرشان جدا شده، هیچ‌کدام این جایگاه را ندارند که حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) دارد.

 لذا به عالمان دینی چنین برچسب‌هایی نچسبیدنی است که عالمان دینی تبعیضی بین زن و مرد قائل هستند یا زنان را احترام نمی‌گذارند یا برای دختران احترام لازم را قائل نیستند. پیشتازان احترام به دختر موسی بن جعفر هم حوزه علمیه هستند. حضرت آیت الله العظمی بهجت عارف کم‌نظیر انصافاً، ایشان یک مقداری گنبد مطهر حضرت فاطمه معصومه صدمه خورده بوده در اثر گذر ایام به شدت پیگیری می‌کنند که حرمت ایشان حتی در ظواهر حرم هم حفظ بشود و موجب ترمیم این گنبد می‌شود اصرارهای ایشان.

 پس یک عارف جلیل القدر، یک مرجع تقلید، علماء بزرگ این‌چنین به شأن یک دختر احترام قائل هستند. این دیگر حرف را تمام می‌کند در این باب. شعارهایی که اخیراً باب شده که زن را محلّ شعار قرار می‌دهند علیه تفکر اسلامی، به همین دلیل در جامعۀ ما نمی‌گیرد. اوبامای خبیثت و جنایتکار که داعش را او و دیگر ایادی او آفریدند که این همه زن را به کنیزی بردند و این همه قتل‌عام کردند، در یک سخن احمقانه‌ای چندی پیش گفته بود که آیندۀ ایران از آنِ زنان خواهد بود. گذشتۀ ایران هم از آنِ زنان  بوده و الآنِ ایران هم از آنِ زنان هست و زنان مادران این سرزمین و قهرمانان این سرزمین هستند.

 حوزه علمیه قم به‌طور مشخص با این تاریخ باشکوه و این علماء بلند مرتبه همه ریزه‌خور خوان دختر امام موسی بن جعفر(ع) هستند. لذا به عالمان دینی چنین برچسب‌هایی نچسبیدنی است که عالمان دینی تبعیض بین زن و مرد قائل هستند یا زنان را احترام نمی‌گذارند.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...