۹۶/۰۹/۱۲ چاپ ایمیل و پی دی اف

کاشمر-بزرگداشت هشتادمین سال شهادت آیت الله مدرس

اگر مدرس(ره) بود، آیا می‌گذاشت برجام در 20 دقیقه تصویب شود؟‌ / بی‌تردید در تاریخ 40سالۀ مجلس انقلاب اسلامی، به‌سادگی نمی‌توان شخصیتی علمی مثل مدرس یافت/ ایستادگی مدرس(ره) در مقابل قلدرها، الگویی برای شورای نگهبان است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان روز جمعه در محل زیارتگاه شهید مدرس(ره)، در مراسم بزرگداشتی که به مناسبت هشتادمین سالگرد شهادت او برگزار شده بوده و به صورت زنده از شبکه پنج سیما پخش می‌شد، به ذکر ویژگی‌های برجستۀ این بزرگ‌مرد عرصه دین و سیاست پرداخت که در ادامه فرازهایی از این گفتگو را می‌خوانید:

اگر نمایندگان مجلس ما به‌اندازۀ مدرس(ره) اهل مطالعه بودند یقیناً کشورمان وضع بهتری داشت  

  • آیت‌الله مدرس(ره) هنوز برای امروز و آیندۀ ما، جامعۀ ما و همچنین جوامع اسلامی اطراف ما، حرف برای گفتن دارد و زنده است. برخورد عالمانه و محققانه با مسائل، از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله مدرس(ره) بود.
  • شهید مدرس(ره) یک مجتهد مسلم و یک عالم فرهیخته بود که در مسائل اجتماعی، هم بامطالعه برخورد می‌کرد، به‌طوری‌که وقتی ایشان از سوی علمای نجف اشرف و دیگر علما در ایران به‌عنوان مجتهد به مجلس شورای آن زمان راه یافت تا اسلامی‌بودن قوانین را تضمین کند، زمانی که در مجلس مستقر شد تا 6ماه سخنرانی نکرد و در این مدت تنها به مطالعۀ وضع وزارتخانه‌ها، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم پرداخت و در جریانِ نحوۀ اداره هر نقطه از کشور قرار گرفت.
  • آیت‌الله مدرس(ره) پس از 6 ماه مطالعه و بررسی اوضاع مملکت، سخنرانی‌های توفنده و تاریخیِ پر از حماسه‌اش را آغاز کرد. اگر نمایندگان امروز مجلس ما به‌اندازه شهید مدرس(ره) اهل مطالعه بودند و به‌اندازۀ شهید مدرس از فضل کافی برخوردار بودند، یقیناً کشور ما وضع بهتری پیدا می‌کرد.

بی‌تردید در تاریخ 40سالۀ انقلاب، به‌سادگی نمی‌توان شخصیتی علمی در حدّ مدرس یافت که در موقعیت مجلس قرار گرفته باشد

  • بنده برای فضل و مجاهدت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی احترام قائل هستم، اما بی‌تردید در تاریخ 40ساله انقلاب نمی‌توانیم به این سادگی فردی به‌پای مدرس از نظر علمی پیدا کنیم و به‌دشواری می‌شود چنین شخصیت علمی‌ای پیدا کرد که در موقعیتی مثل شورای اسلامی قرارگرفته باشد.

مدرس(ره) در ایستادگی مقابل قلدرها، الگویی برای شورای نگهبان است/ نصب تمثال مدرس بر سر درب شورای نگهبان ضرورت دارد

  • شهید مدرس(ره) الگویی برای شورای نگهبان هم به‌شمار می‌روند. ایشان در ایامی که در مجلس شورای ملی حضور داشت، در واقع کار شورای نگهبان را هم در مجلس انجام می‌داد.
  • از شورای نگهبان تقاضا می‌کنم یک بازبینی نسبت به زندگی شهید آیت‌الله مدرس داشته باشند چراکه وی نقش شورای نگهبانی خودش را در مجلس، با مقابله با رضاخان قلدر، به‌خوبی  ایفا می‌کرد.
  • افرادی که در موقعیت شورای نگهبان قرار می‌گیرند باید همانند مدرس(ره) مقابل قلدرها بایستند و اگر در این راه هم کشته شدند، نباید از حق کوتاه بیایند.
  • ضرورت دارد تمثال این عالم شهید بر سر درب شورای نگهبان نصب شود تا علاوه بر اینکه نصب‌العین اعضای این شورا قرار می‌گیرد، خودشان را با آیت‌الله مدرس(ره) به جامعه معرفی کنند تا مردم انتظاری در حد مدرس(ره) از آنان داشته باشند.

استبدادستیزی مدرس(ره) بدون حد و مرز بود /مدرس(ره) معتقد بود استقراض از خارج کار درستی نیست

  • استبدادستیزی و استعمارستیزی شهید مدرس(ره) بدون حد و مرز بود. به‌حدّی که وقتی قصد تبعیدش را داشتند متهم به این بود که علیه استبداد قیام کرده بود.
  • در یکی از کتاب‌هایی که دربارۀ شهید مدرس(ره) نوشته شده، این‌طور آمده است: شهید مدرس(ره) معتقد بود استقراض از خارجی کار درستی نیست و کشور باید خود را بدون دست دراز کردن به‌سمت اجانب تأمین کند و هرگونه قرارداد با خارجی‌ها را بدون بررسی و تصویب مجلس، غیرقانونی می‌دانست.

اگر طلبه‌ها تاریخ مشروطه را دقیق مطالعه می‌کردند، امروز کسی در حوزه با ژست مقدس‌مآبی، خودش را غیرسیاسی نشان نمی‌داد

  • شهید مدرس(ره) یک روحانی و عالم دینی و یک الگو برای اهل فضل در حوزه‌های علمیه است. باگذشت 80سال از شهادت اسوه فقاهت و سیاست، این شخصیت هنوز برای حوزه‌های علمیه ما حرف برای گفتن دارد. اگر یک عالم دینی، مثل مدرس(ره) نسبت به جامعۀ خود احساس مسئولیت نکند آیا او به تعهد رسالت عالم دینی، وفادار بوده است؟
  • مدرس(ره) الگویی برای عالمان دینی است. یک عالم دینی باید همانند مدرس(ره) اهل مطالعۀ تاریخ اقوام و ملل باشد. طلبه‌ها باید تاریخ معاصر را به‌خوبی بخوانند، اگر  طلبه‌های حوزه علمیه تاریخ مشروطه و مسائل جانبی آن را دقیق مطالعه کرده بودند ما امروز در حوزه یک طلبه نداشتیم که بخواهد برای ژست مقدس‌مآبی گرفتن، خود را غیرسیاسی نشان دهد!

«مردمی‌بودن» ویژگی دیگر مدرس(ره) بود/ اگر مدرس(ره) امروز بود برای محرومیت‌زدایی چه می‌کرد؟

  • ویژگی دیگر مدرس(ره)، این است که بسیار «مردمی» بود. زمانی که در خواف نزدیک به 10سال تبعید بود و قصد به شهادت رساندنش را داشتند متوجه شدند که در دل مردم خواف جا پیداکرده است و اگر  ایشان را در این شهر به قتل برسانند این سید بزرگوار و عالم شیعه، امامزاده‌ای برای مردم خواف خواهد شد، به همین جهت این عالم مجاهد را به کاشمر منتقل کردند و به‌سرعت به شهادت رساندند.
  • اگر مدرس(ره) که در آن زمان این‌چنین می‌اندیشید، امروز بود چه می‌کرد؟ اگر شهید مدرس در این دوران می‌بود، آیا محرومیتی در جامعه ما باقی می‌ماند؟ در دورانی که غرب‌زدگی نوبر بود و غرب‌گرایی حریصانه دنبال می‌شد و برخی در مقابل رشد تکنولوژی غرب مستانه به دنبال واردکردن تکنولوژی از غرب بودند، شهید مدرس(ره) در آن زمان دنبال استقلال کشور بود.

آیا مدرس(ره) می‌گذاشت برجام در 20 دقیقه تصویب شود؟

  • اگر آیت‌الله مدرس(ره) در مجلس شورای اسلامی می‌بود با قرارداد برجام چگونه برخورد می‌کرد؟ آیا در مدت 20 دقیقه، بدون اینکه مطالعه کافی در متن قرارداد صورت بگیرد، حاضر می‌شد این قرارداد از مجلس عبور کند؟ اگر امروز مدرس(ره) می‌بود در مقام نظارت بر این قرارداد چگونه قدرت و استقلال ملت را به رخ غربی‌ها می‌کشید و چگونه عمل می‌کرد؟  
  • اگر آقای مدرس امروز می‌بود با اقتصاد و معیشت این مردم چگونه برخورد می‌کرد؟ چقدر اجازه می‌داد درس‌های تحلیل‌نشدۀ شرقی و غربی، تنظیم‌کننده روابط اقتصادی در این مملکت باشد؟

اگر مدرس(ره) امروز عضو شورای نگهبان بود، چه می‌کرد؟

  • اگر آقای مدرس امروز عضو شورای نگهبان بود، آیا هر قانونی را صرفاً به این دلیل که ظاهراً مغایرتی با شرع ندارد، تصویب می‌کرد؟! بعضاً قوانینی توسط شورای نگهبان تصویب می‌شود که مورد به مورد، مغایرتی با شرع ندارد اما به‌صورت کلی یک نظام اقتصادی را رقم می‌زند که این‌همه مشکلات در آن وجود دارد.

آیا مدرس(ره) در رودربایستی با مسئولین و رفاقت با آنها گیر می‌کرد؟

  • شهید مدرس(ره) عالمی کلان‌نگر بود و اگر الان بود، یک نظام اقتصادی مطابق با شأن این ملت و نیاز مردم، طراحی می‌کرد. اگر امروز که کار بسیار سخت است شهید مدرس(ره) می‌بود در شرایطی که مسئولین باهم رفیق هستند و رودربایستی دارند چه‌کاری انجام می‌داد؟ اگر ما در رودربایستی همدیگر گیر کنیم واقعاً بیچاره و بدبخت هستیم و مردم احساس تنهایی خواهند کرد.

 

نظرات

سلام درود بر شما 
مثل همیشه انقلابی سخن گفتید
خداوند بهتون اجر بده

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...