۹۶/۰۱/۲۳ چاپ ایمیل و پی دی اف
ارزش پدر بودن(2)

 قرآن در سوره‌ای که احسن القصص نامیده، محبت پدر را مثال می‌زند نه مادر

شناسنامه:

  • زمان: سال 87
  • مکان: تهران ـ هیئت محبین حضرت زهرا(س)
  • اینفوگرافیک: پیشنهاد دهید

علت شهرت محبت مادر، و غربت محبت پدر/ فرزندان باید به مادر خود محبت کنند، اما آن چیزی که باید بشناسند محبّت پدر به فرزند است/ ارتباط درک محبت پدر و افزایش حرمت پدر با موضوع ولایت و امامت

حجت الاسلام پناهیان:

مقدمه اول: محبت مثال زدنی پدر در بهترین قصۀ قرآن

  • در میان افکار عمومی، محبت مادر به فرزند ضرب‌المثل است، اما در احسن القصص قرآن نمونه اعلای محبت، محبت پدر به فرزند است. نکته اصلی داستان عشق زلیخا به یوسف نیست، بلکه محبّت یعقوب به یوسف است که از شدت محبت و فراق او چشمانش سفید می‌شود و بوی پیراهن یوسف را از فرسنگها دورتر متوجه می‌شود و با بوی پیراهنش بینا میشود.
  • نمونههای دیگیری از محبت پدر به فرزند هم در قرآن آمده است مانند: محبت ابراهیم به اسماعیل، محبت زکریا و یحیی و...

مقدمه دوم: علت غربت محبت پدر و شهرت محبت مادر

  • یکی از تفاوتهای اساسی که بین محبّت مادر و پدر وجود دارد این است که محبّت مادر به سهولت ابراز می‌شود چون به سهولت ابراز می‌شود به شهرت رسیده. اما محبّت پدر چون معمولاً به سهولت ابراز نمی‌شود، آن شهرت را ندارد.
  • شاید یکی از اسرار اینکه خداوند متعال اینقدر حرمت پدران را در احکام و اخلاق پاس داشته است و سفارش کرده است، این باشد که این محبت پنهان، حرمتش از جهاتی، مهمتر است.
  • اگرچه مادر نیاز بیشتری به عاطفه خصوصاً از سوی فرزندان دارد، ولی شاید دلیل بر این نباشد که مادر لزوماً و همیشه عاطفه‌اش هم بیشتر است، بله مادر عاطفه‌اش را طبیعتاً بیشتر نشان می‌دهد. 
  • اگر محبّت پنهان در سینه پدر توسط مردم، آحاد جامعه و فرزندان کشف شده باشد، آنگاه  وقتی که پدر  بیاید خواهند گفت: کوه محبّت آمد که در سینهاش ذخائر و خزائن محبّت وجود دارد. همانطور که محبت مادر مانند گُل شکوفا میشود، و عطر محبّت گُل، راحت فراگیر می‌شود و  مشام همه را نوازش می‌دهد.

نتیجه: درک محبت پدر، مقدمۀ درک محبت امام

  • فرزندان باید به مادر خود محبت کنند، اما آن چیزی که باید بشناسند محبّت پدر به فرزند است! اگر ما این محبّت پدر به فرزند را، قدرشناسی کردیم، وقتی که پیامبر اکرم(ص) بفرماید: «من و علی پدران این امّت هستیم؛ أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»(عیون،ج2، ص85) یا امام رضا(ع) بفرماید: «امام مانند پدر است؛ الْإِمَامُ ...الْوَالِدُ الشَّفِیق‏»(کافی، ج1، ص100) آنوقت بهتر امام را می‌فهمیم. وقتی محبت پدر به فرزند جا بیفتد، آنگاه اگر به تو بگویند که عزیز من امام زمان مثل پدرِ توست، آن وقت چه حسی نسبت به آن پیدا می‌کنی؟ اگر محبت پدر به فرزندان، خودش خوب درک شود، محبت امام زمان(ع) به آحاد امت بهتر درک خواهد شد. و ابواب معرفت مثل چشمه‌هایی جوشان برای تو همیشه گشوده خواهد شد. زیبایی محبت توأم با حرمت و اطاعت را تازه خواهیم چشید.

نظرات

سلام
لطفا به این موضوع اشاره کنید که مستقل عمل کردن فرزندان به معنی بی احترامی به پدر و مادر نیست و خود بنده به خاطر تعلق خاطر بیش از حدم در تصمیمات مهم زندگی به پدر و مادر زیان های جبران ناپذیری رو متحمل شده ام. چرا که پدر و مادر ها از یک نسل و با طرز تفکر متفاوتی هستند و خیلی اوقات با نیت خوب متاسفانه فرزندان را اشتباه راهنمایی می کنند.

پاسخ:
با سلام و تشکر
آن چیزی که مهم است و خداوند از ما خوسته است این است که والدین از ما نرنجند. مگر به دلیل عمل به تکالیف الهی که گریزی از آن نیست.
خدا میدانست که والدین از نسل دیگری هستند، و رعایت والدین موجب محدودیت می شود، و اساسا اگر غیر از این بود رعایت شاید حال آنها اینقدر اجر و ثواب نداشت.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...