۹۵/۰۵/۰۳ چاپ ایمیل و پی دی اف
دانشگاه امام صادق(ع)/ موانع رشد- ج9

دومین مانع رشد، «تحریف و حداقلی تلقی کردنِ دین» است/ منطق کسانی که علی(ع) را تنها گذاشتند، اکتفا به حداقلی از فواید دین بود/ با دین قشری و حداقلی، می‌شود سر از بدن امام حسین(ع) هم جدا کرد

فضای صدر اسلام، فضای خیانت نبود، بلکه فضای اکتفا به حداقل دین و قناعت به قشرِ دین بود./ امام(ره): کسانی که دین را به‌طور «قشری» به مردم منتقل کنند، شیاطین طریق الی‌الله هستند/ در آخرالزمان، متحجرین قشری با سکولارها هم‌آغوش می‌شوند/ بعضی‌ها وقتی چهارتا بی‌حجاب در خیابان می‌بینند، می‌گویند: «اسلام به باد فنا رفت!»/چون نگاهشان به دین قشری است/ ممکن است یک کسی نخواهد زیاد دیندار باشد و همتش در حرکت به سمت دین و مسیر رشد، پایین باشد، این زیاد عیبی ندارد، اما گاهی اوقات یک کسی می‌آید این دون‌همتی و رشد نکردن خودش را توجیه دینی می‌کند؛ این خطرناک است و کار به تحریف دین می‌رسد/ چرا خیلی‌ها با باطن و معنای دین مخالفت دارند؟ چون باطن دین به ولایت میرسد.

حجت الاسلام پناهیان:

  • دومین مانع رشد «تحریف دین» یا «حداقلی تلقی کردنِ دین» است. گاهی جهل مانع رشد است و گاهی «علمِ به یک دین تحریف‌شده و دین حداقلی» مانع رشد است. شما به این سادگی نمی‌توانید این دین حداقلی را از ذهن‌ها بیرون بیاورید. ممکن است یک کسی نخواهد زیاد دیندار باشد و همتش در حرکت به سمت دین و مسیر رشد، پایین باشد، این زیاد عیبی ندارد، اما گاهی اوقات یک کسی می‌آید این دون‌همتی و رشد نکردن خودش را توجیه دینی می‌کند؛ این خطرناک است و کار به تحریف دین می‌رسد.
  • در صدر اسلام، صریحاً شعار می‌دادند «حسبنا کتاب الله؛ کتاب خدا برای ما کافی است». این یک جلوه از تحریف دین و حداقلی تلقی کردن دین است. کسانی که علی(ع) را تنها گذاشتند یک منطق قوی داشتند؛ بعید است که ما هم به سادگی از زیر این منطق قوی، نجات پیدا کنیم و جامعۀ خودمان را نجات دهیم. منطق‌شان این بود که به حداقلی از فواید دین اکتفا کردند و گفتند «همین بس است! مگر ما چقدر از دین انتظار داریم؟!»
  • برخی روشنفکرمآب‌ها بااینکه علیه قشریون حرف می‌زنند؛ اما خودشان هم به نوعی «قشری‌مسلک» هستند، چون ابعاد عمیق سیاسی و عرفانی اسلام را نمی‌فهمند و دربارۀ معنای ولایت و معانی آیات قرآن هم بسیار حداقلی تحلیل می‌کنند. شما در آخرالزمان خواهید دید که متحجرینی که به ظاهر دین می‌چسبند، با سکولارها هم‌آغوش می‌شوند. همین الان هم می‌توانید ببینید که رأی‌های اینها در عرصۀ سیاست، بسیاری اوقات یکی است.
  • امام(ره) می‌فرماید: کسانی که مردم را به‌طور محض، فقط به صورتِ عبادات دعوت می‌کنند و می‌گویند که شریعت جز این صورت و قشر معنا و حقیقتى ندارد، شیاطین طریق الى اللَّه و خارهاى راه انسانیّتند. (آداب الصلاة/ص154)
  • بعضی‌ها وقتی چهارتا بی‌حجاب در خیابان می‌بینند، می‌گویند: «اسلام به باد فنا رفت!» مگر تمام همّت اسلام به حجاب بود که حالا به باد فنا رفت؟!/ اینها نگاه قشری به دین دارند
  • چرا خیلی‌ها با باطن و معنای دین مخالفت دارند؟ چون هرچه به باطن دین راه پیدا می‌کنید، به ولایت می‌رسید. امام کاظم(ع) می‌فرماید: باطن قرآن ما هستیم(کافی/1/ 374) و برخی سعی دارند ما را از این باطن قرآن محروم کنند. چرا نمی‌گذارند که ما رشد کنیم و به حقایق دین برسیم؟ چون حقایق دین، همه‌اش به یک امر منتهی می‌شود و آن ولایت است.
  • هر صفت اخلاقی‌ای را که بخواهید درست و عمیق، بحث کنید و جلو بروید، به ولایت می‌رسید. مثلاً اگر دربارۀ حسادت و تکبر بحث کنید، به ولایت می‌رسید؛ و اینکه نسبت به ولیّ خدا نباید تکبر و حسادت داشته باشید. مثلاًمهمترین حسادتی که منجر به قتل می‌شود و در تاریخ بشریت هم اولین نزاع را ایجاد کرد(بین قابیل و هابیل) در «ترجیح دادن از نظر معنوی» رخ می‌دهد. وقتی خدا یک کسی را از نظر معنوی بر دیگران ترجیح دهد، مهمترین حسادت، اینجا رخ می‌دهد
  • چرا نمی‌گذارند ما رشد کنیم؟ چرا تفسیر حداقلی از دین مطرح می‌کنند؟ چرا می‌گفتند «حسبنا کتاب الله»؟ چرا نمی‌گذاشتند امیرالمؤمنین(ع) کتاب خدا را شرح بدهد و بواطن آن‌را بیاورد؟ چون دین قشری و حداقلی را می‌خواستند. و با این دین قشری و حداقلی، می‌شود سر از بدن امام حسین(ع) جدا کرد. و درِ خانۀ حضرت زهرا(س) را آتش زد بدون اینکه کسی اعتراض کند. فضای صدر اسلام، فضای خیانت نبود، بلکه فضای اکتفا کردن به حداقل دین بود، فضای قانع شدن به قشرِ دین بود.

​دانلود صوت: اینجا

لینک تلگرامی: اینجا

نظرات

سلام بر شما
در صورت امکان مباحث موانع رشد رو هم به صورت کتاب منتشر کنید
جناب آقای مالک
اگر معنی واقعی دین اون چیزیست که پیش مخالفان و منتقدان استاد عزیز ماست، مطابق توضیحات مفصل شما؛ و شما هم با دلسوزی و غیرت ازش پیروی میکنید. پس حتما میتونید با سعه ی صدر؛ کظم غیظ؛ بدون پیش داوری و بدون تعصب ؛ که ویژگی های دین دار واقعی است، حرف مخالف رو بشنوید.
مجموعه ی " تنها مسیر " رو با حوصله و با دقت تا آخرش گوش کنید. اگر عاشق استاد من نشدید، همه ی خیر دنیا و آخرت مال شما؛ تا روزی که همه امون در پیشگاه الهی حاضر بشیم.
در ابتدای سخن لازم میدانم واژه "قشری گری" را به جناب پناهیان و همفکرانشان باز پس دهم که فهم فقهی خود از دین را ازلی و ابدی میپندارند و تهمت قشری گری به روشنفکرانی میزنند که تمام دغدغه شان پالایش دین از آلودگی ها و زوائدی است که همین تفکر دین حداکثری ایشان و  امثال ایشان بر سیمای دین نشانده است.
تفکر حضرتعالی درباره دین بدین معناست که بشر از ریز و درشت زندگی خود، از امور جزء تا امور عالیه خود را باید از دل دین بیرون کشد و به گمان شما راه رستگاری جز این نیست. باید خدمت شما یادآور شد که دین برای ما حداقل لازم را آورده و نه حداکثر ممکن. بسیاری از امور زندگی ما بر اساس عقل بشری قابل حصول و سامان دهی است و هیچ حاجت به یک دین حداکثری (که آن هم لابد از منطر شما فقه شیعه است) نمیباشد. چطور میشود که کشورهای دیگر بدون داشتن چنین دین حداکثری بسیار بیش از ما که مدعی داشتن عالی ترین و جامع ترین برنامه برای زندگی بشر هستیم، راه پیشرفت در امورات بشر پیش گرفته اند و ما همچنان بر طبل غنای فقه میکوبیم و در عمل هیچ دستاوردی نداریم. آنجا امر بشری با عقل بشری پیش میرود و اینجا به لطف وجود شما و سایر حضرات به دنبال حل مسائل دنیوی خود از درون دینی هستیم که حقیقتا برای این امور بر ما نازل نگشته است. یکی از همفکران شما میگفت: "ما میتوانیم از داستان حضرت نوح علم کشتی سازی را پیشرفت دهیم". واعجبا از این سخن. ملاحظه بفرمایید که این تفکر به چه ساده اندیشی ها که منجر نمیشود. شرع مکلف به بیان تئوری در امور بشری اعم از اقتصاد و سیاست و پزشکی و هنر و .... نیست. وگر چنین نبود چرا در طی 1400 سال هنوز یک تئوری اسلامی در این حوزه ها نداریم. بدیهی است که اگر حقیقتا دین ما حداکثری بود، عقلای قوم  در این زمان طولانی حداقل در یک زمینه حرفی برای گفتن داشتند. حتی اگر فرض کنیم فقه جامع ترین برنامه را در اختیار ما گذاشته باز نهایتا این برنامه صرفا غنای حکمی دارد و اعمال و اجرای آن به عقل بشری نیازمند است. نگویید که دین ما کامل و جامع است ولی فقط بدان عمل نمیشود که "مرغ پخته را خنده می آید از این استدلال".
جناب پناهیان تفکر حداکثری و گذاشتن بار گران بر شانه های دین دو نتیجه بیشتر در بر ندارد: نابودی دین و سست شدن اعتقادات دینی مردم. حضرتعالی به جای آنکه بر فراز منبر بنشینید و ریشه کم رنگ شدن دین را در ورای مرزهای کشور بجویید باید نوع نگاه خود را به دین تغییر دهید. واقعا تاسف میخورم که چقدر ساده اندیشانه نتیجه تفکر حداقلی به دین را شهادت امام حسین عنوان میکنید!!! این مصداق سازی های شنل هیچ هدفی جز تقدس بخشیدن به افکرا شما و تخظئه اندیشه مخالف ندارد. مادام که رنگ تقدس به افکارتان زدید در نقد را بر روی خود بسته اید و این گونه میشود که روشنفکران منتقد افکار مانند شما را قشری نگر خطاب میکند. حقیقتا و با دلی پردرد و ذهنی پر از دغدغه عرض میکنم که تفکر حداکثری به دین بنیانی ترین عامل تخریب دین در جامعه ما گشته است. به قول یکی از بزرگان تفکر شما دستاویزی است که  به واسطه آن به نام دین خرافات پخش میشود، به نام دین ستم میشود، به نام دین دعوی گزاف میشود و به نام دین دین فروشی میشود.
امید است این نوشته را بخوانید و از انتشار آن ابایی نداشته باشید که ......  بشر عباد الذین یستمعون القول و یتبعون الاحسنه.
 
پاسخ:
با سلام و تشکر
معنای دین حداکثری را اشتباه متوجه شده اید.
دین حداکثری یعنی دینی که قرار است ما را به اوج و حداکثر انسانیت و خوبیها و تقرب برساند. نه به آن معنایی که برداشت کرده  اید.
اگر متنها را با دقت بیشتری مطالعه بفرمایید، اینگونه سوء تفاهم ها برایتان کمتر پیش می آید.
موفق باشید.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...