۹۵/۰۴/۳۱ چاپ ایمیل و پی دی اف
مسجد امام صادق(ع)/ محبت، راز معنویت - ج9 - بخش دوم

چرا خدا رابطه عاشق و معشوقی بین زن و شوهر گذاشته است؟

انسانی که دوست دارد عاشق باشد، گاهی چک می‌کند که آیا معشوق هم هست؟/ معشوق بودن هم برای خودش عالمی دارد. خدایا مرا محبوب زمین و آسمان قرار بده/ هفتمین ویژگی‌ محبت خوب: دو طرفه باشد. عاشق را معشوق قرار دهد/ خدا در قرآن می‌فرماید: «قوم فرعون این‌قدر بد بودند وقتی‌که از دنیا رفتند زمین و آسمان برایش گریه نکردند» این‌طوری هست یعنی اگر آدم‌حسابی‌ها از دنیا بروند، زمین و آسمان از بس به او علاقه دارند، برایشان گریه می‌کنند.

حجت الاسلام پناهیان:

  • یکی دیگر از ویژگی‌های محبت خوب، این است که عاشق را معشوق قرار دهد، (دو طرفی باشد). کسی که عاشق شد، لذت معشوق بودن را باید بچشد، کمی در ارتباط زن و شوهرها این هست، خدا این‌ها را گذاشته است برای چه؟ می‌فرماید: «ما در ازدواج، نشانه قراردادیم.»(یونس،67) خداشناس می‌شوی.
  • انسانی که دوست دارد عاشق باشد، گاهی چک می‌کند که معشوق هم هست؟ آیا کسی او را دوست دارد؟ خدا او را دوبعدی ساخته است.
  • شوریدگی عشق بعلاوه لذت معشوق بودن در زیارت امین‌الله یکی از معتبرترین و عارفانه‌ترین زیارت‌های ماست دیده می‌شود به خدا عرضه می‌داریم خدایا من می‌خواهم اهل‌بیت را دوست داشته باشم و محبوب زمین و آسمان‌ها باشم.
  • خدا در قرآن می‌فرماید: «قوم فرعون این‌قدر بد بودند وقتی‌که از دنیا رفتند زمین و آسمان برایش گریه نکردند»(فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرینَ) (الدخان؛ 29) ولی آدم‌حسابی‌ها وقتی از دنیا بروند، زمین و آسمان از بس به آنها علاقه دارند، برایشان گریه می‌کنند. اهل محبت که باشی، محبوب هم می‌شوی
  • اگر ما بفهمیم چقدر خدا ما را دوست دارد، سکته می‌کنیم و می‌میریم. بچه نمی‌فهمد مامان و بابا چقدر دوستش دارد. می‌فرماید: خوشحالی خدا از اینکه گنه‌کاری توبه کند از خوشحالی کسی که زاد و راحله‌اش را در بیان گم‌کرده و حالا می‌یابد بیشتر است؛ امام صادق ع: أَلَا إِنَّ اللَّهَ أَفْرَحُ بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ حِینَ یَتُوبُ مِنْ رَجُلٍ ضَلَّتْ رَاحِلَتُهُ فِی أَرْضٍ قَفْر» (الزهد،72)
  • شما فکر می‌کنید که خداوند حضرت موسی (ع) را بیشتر دوست دارد یا آقای فرعون را؟ معلوم است که حضرت موسی (ع) را ولی نمی‌دانم چرا این‌قدر هوای فرعون را دارد. خدا میگوید: ای موسی، با فرعون نرم صحبت کن او الآن طغیان کرده حرفت را گوش نمی‌دهد. هنوز دنبال فرعون است که برگردد. می‌فرماید: «موسی برو با فرعون نرم صحبت کن شاید برگردد»(طه،44) این حرف گوش نمی‌دهد، چه خدایی داریم! هنوز دنبال فرعون است.
  • درک محبوبیت خیلی سخت‌تر از عاشق شدن است ولی به عاشق می‌چشانند و به او می‌گویند: «دوستت داریم»
  • عاشقانه این است که آدم از عشق خدا به خودش هم حرف بزند در دعای عرفه اباعبدالله (ع) غوغا می‌کنند و دائماً از محبت خدا به خودش حرف می‌زنند.

​دانلود صوت: اینجا

لینک تلگرامی: اینجا

نظرات

1-"خوشحالی خدا از اینکه گنه‌کاری توبه کند از خوشحالی کسی که زاد و راحله‌اش را در بیان گم‌کرده و حالا می‌یابد بیشتر است؛"  -------> احیانا به جای بیان کلمه بیابان درست نیست؟
2-"«موسی برو با فرعون نرم صحبت کن شاید برگرد»(طه،44)"----------> این هم آیا احیانا "برگردد" صحیح نیست؟

کلمه عشق آسیب‌های زیادی به رابطه بین زن و مرد زده است.

ابتدا باید از این قضیه آسیب‌زدایی کرد. این آسیب هم نقشه صهیونیست‌ها است. در فرهنگ مسیحیت و جوامع دیگر این وضعیت را پدید آورند که مفهوم عشق و عالی‌ترین نوع عاطفه را در رابطه بین زن و مرد دیده و تجلی که خلاصه آن‌هم در رابطه جنسی باشد.

 اولین اثر مخرب آن ( که اگر در ابطه بین زن و مرد بالاترین عاطفه را انتظار داشته باشی) این است که در مقام برقراری ارتباط دچار اشتباه می‌شویم.

 

منبع:استاد پناهیان

دانشگاه امیرکبیر – سال87

سلام 
دو مرتبه نظری ر خدمتتون ارسال کردم ولی نمیدونم چرا نشر نمیدید؟
پاسخ:
با سلام و تشکر
به دلیل مشغله ها، پیامها هفته ای یکبار رسیدگی میشود. گاهی هم بیشتر طول میکشد.
سلام و ارادت
دوستان عزیز وفعال سایت بیان معنوی
این دومین مرتبه است که این مطلب ر خدمتتون  ارسال میکنم...
امیدوارم این مرتبه منتشر کنیدوالبته ممنون میشم که علت تاخیر و عدم نشر ر بفرمایید


گمونم تیتر مطلب نادرست انتخاب شده باشد و میتونه گمراه کننده باشه:

 

گزیده ای از سخنان استاد پناهیان( حضور در جمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیر کبیر )

محبت بین زن و مرد باید ابراز شود اما اخیرا این محبت با کلمه‌ای به نام عشق اشتباه شده است.

 

عشق در معنای عرفانی، خصوصا آنچه در زبان فارسی رواج پیدا کرده و معنایش عاطفه‌ای است که تمام دل انسان را تسخیر کند.

 مصداقش رابطه عاطفی بین زن و مرد قرار گرفته است و عامل تولید بزرگترین نفرت‌ها و استرس‌ها در رابطه زن و مرد قرار گرفته است.

 

 هیچ‌گاه ظرفیت رابطه زن و مرد در شدیدترین رابطه عاطفی و عاشقی به جایی نمی‌رسد که بالاترین درجه و هیجان محبت را ایجاد کند.

 بین زن و مرد می‌تواند بهترین رابطه‌ها را متصور شد اما عشق را نه!

 

کلمه عشق آسیب‌های زیادی به رابطه بین زن و مرد زده است.

 ابتدا باید از این قضیه آسیب‌زدایی کرد.

 این آسیب هم نقشه صهیونیست‌ها است.

 

اولین اثر مخرب آن ( که اگر در ابطه بین زن و مرد بالاترین عاطفه را انتظار داشته باشی) این است که در مقام برقراری ارتباط دچار اشتباه می‌شویم.

 

دومین آفت تصور اشتباه در رابطه عاطفی و عشق قرار دادن این رابطه، این است که توقعات زن و مرد از یکدیگر زیاد شده و زود هم از یکدیگر متنفر و حتی بدون دعوا از هم جدا می‌شوند.

 

yon.ir/rDI9

پاسخ:
با سلام و تشکر
این مطلب در سایت یا کانال دیگری منتشر شده است.
نه در سایت یا کانال بیان معنوی.
۳۱ تیر ۹۵ ، ۱۶:۴۳ TAYEBEH FARHANGIAN
سلام. خسته نباشید و خدا قوت.
من چند روز پیش هم ایمیلی براتون فرستادم ولی حواب نگرفتم میشه لطف کنید ب این سوالم پاسخ بدید. ریشه خودنمایی در افراد از چی نشعت میگیره و برای برطرف کردنش باید چیکار کرد. خواهش میکنم جواب بدید. 
چ فایل هایی از استاد در این زمینه هست ؟؟

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...