۹۵/۰۳/۲۷ چاپ ایمیل و پی دی اف
مسجد امام صادق(ع)/ محبت، راز معنویت- ج2-بخش اول

 پناهیان: تقویت علائق با ارزش، قسمت شیرین زندگی/ من علاقه به خوبان و خوبی‌ها و خدا دارم، ولی چه کنم این علائق خوب، در قلب من زیاد شود؟

دو تکلیف اصلی ما در زندگی:1. مبارزه برای تضعیف علائق بی‌ارزش 2. برنامه‌ریزی برای تقویت علائق با ارزش/ راه موفقیت در مبارزه با هوای نفس، تقویت علائق خوب است/ دین داران هنوز نتوانستند رابطه معنویت و محبت را نشان دهند وگرنه مردم می گفتند: «آدمی که بی‌نمازست که نمی تواند اهل محبت شود؟»!/ می‌گویند خانواده‌ها باید اهل محبت باشند. چرا نمی‌گویند اهل تقوا باشند؟! محبت که بدون تقوا بدست نمی‌آید./ معرفی یک برنامۀ کلیدی برای تقویت علائق خوب/ چه کنم علاقه های خوب، در وجودم زیاد شود؟

حجت الاسلام پناهیان:

  •  ما دو تکلیف اساسی در زندگی داریم: تکلیف اول: مبارزه برای تضعیف علایق بی‌ارزش که نامش مبارزه با هوای نفس شد.  تکلیف دوم: برنامه‌ریزی برای تقویت علاقه‌های باارزش. از علاقه به عدالت گرفته تا علاقه به خدا و کارها و آدم‌های خوب.
  •  همان طور که فرمودند: مخالفت با هوای نفس، نظام دین است، «نِظَامُ الدِّینِ مُخَالَفَةُ الْهَوَى‏»(غرر،ص721) در کنار آن، مسئله امامت و ولایت هم نظام دین شمرده شده است. «امام باقر(ع): حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ نِظَامُ الدِّین»(امالی طوسی، ص296)
  •  اگر برای عده‌ای، قسمت تلخ زندگی، که باید به شیرینی انجام بگیرد، مقابله با هوای نفس است، قسمت شیرین زندگی، تقویت علاقه‌های خوب است و این بخش می‌تواند ما را در مخالفت با هوای نفس کمک کند.
  •  اگر کسی کشش مخالفت با هوای نفس ندارد، به خاطر اینست که علائق خوبش را تقویت نکرده است. شما وقتی به شخصیتی علاقه دارید، حاضرید به خاطر شدت علاقه‌ای که به او دارید، بسیاری از بدی‌هایتان را ترک کنید.  شما نمی‌توانی مستقیم در مبارزه با هوای نفس پیروز شوی، بلکه باید علائق خوب را در خودت تقویت کنی، آنوقت مثل آب خوردن با هوای نفست مبارزه خواهی کرد.
  •  تقویت علائق خوب کار سختی نیست، ولی مسأله این است که ما به آن اهمیت نمی‌دهیم. فکر می کنیم علائق خوب، خودشان در دلمان تقویت میشوند. آدم می تواند برای تقویت علاقه‌های خوب، برنامه داشته باشد. من علاقه به خوبان و خوبی‌ها و خدا دارم، ولی چه کنم این علاقههای خوب، در قلب من زیاد شود؟
  •  اگر محبت در انسان تقویت شود، این محبت، محبت می‌آورد و به تمام زندگی انسان سرازیر می‌گردد. آنگاه میزان محبت انسان، به همسرش، پدر و مادرش هم دو صد چندان می‌شود. دین داران هنوز نتوانستند رابطه معنویت و محبت را نشان دهند وگرنه مردم می‌گفتند: «آدمی که بی نمازست که نمی‌تواند اهل محبت شود!»
  •  اهل تقوا دوستی‌هایشان واقعی است، و دوستی‌های بقیه الکی است. قرآن می‌فرماید: دوستانی که در دنیا برای همدیگر می‌مردند در قیامت دشمن هم می‌شوند مگر متقین؛ الْأَخِلاَّءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقینَ»(الزخرف، 67) چه پیوند دوستی بین اهل تقوا وجود دارد که در هول و تکان قیامت هم پایدار می‌ماند؟
  •  می‌گویند خانواده‌ها باید اهل محبت باشند. چرا نمیگوید اهل تقوا باشند؟! محبت که بدون تقوا بدست نمی‌آید.
  •  یکی از برنامه های کلیدی،  ذکر است. برای تقویت علاقه‌های خوب در ماه مبارک رمضان، دعا و قرائت قرآن ضروری‌ست. خصوصاً برای جوان‌ها دعا لازم‌تر است تا قرائت قرآن، امام رضا(ع) فرمودند:«الدُّعَاءُ أَفْضَلُ مِنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآن‏»(فقه الرضا/345). دعا می‌تواند شوریدگی را دل انسان تجلی دهد و حتی رابطۀ انسان را با قرآن بیشتر کند.
  •  یکی از دعاهای فوقالعاده خوب و موثر و جامع برای تقویت علاقه‌های خوب، دعایی است که شب‌های ماه مبارک رمضان سفارش شده است که بخوانید. دعایی که هم علاقۀ ما به خدا و هم به اولیاء خدا، خصوصاً امام زمان(ع) را تنظیم می‌کند، باید روحیۀ آدم با این دعا تنظیم و فکر و ذکرمان این دعا شود. آن دعا، دعای  افتتاح است.

​دانلود صوت: اینجا

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...