۹۴/۰۹/۲۸ چاپ ایمیل و پی دی اف
کلیپ تصویری

رازهای عاشورا/ قسمت 1: جایگاه فطرت

 

 

متن:

امروز نوبت چیه؟ امروز کدام مفهوم نقش راهبردی برای نجات جان ما و جهان ما و جامعۀ ما دارد برای رسیدن به اهدافی که در نظر همۀ ما طبیعتاً آن اهداف معلوم است چی‌ها هستند. چرا امام زمان(ع) با حسین آغاز می‌کند؟ چرا اباعبدالله الحسین امروزه یک موضوع راهبردی است برای ما؟ چرا امام زمان(ع) خودشان را به اباعبدالله الحسین(ع) معرفی می‌کنند؟ چرا باید شعارشان یالثارات‌الحسین باشد؟ سینه‌زنان یاران امام زمان(ع) هستند؟ آخرین قیام، قیام عزاداران است؟

شما وقت قیام حضرت هنگامۀ ظهور در آن زمان خواهید دید که محور انتقام خون اباعبدالله الحسین است. چرا؟ چرا زمانه دارد به امام حسین بر می‌گردد؟ چرا حسین؟ این لحظه‌ها را در تاریخ زندگی خودتان بچه‌ها ثبت کنید. این لحظه، لحظه‌های «مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَفَ رَبَّه» است. «مَن عَرَفَ نَفسَه» یعنی برود خودش را بشناسد، نه خودِ پلیدش را! خودِ پاکش را، یعنی فطرتش را بشناسد. بروی خودت را ببینی، آینه‌ای است که از قبل عکس خدا بَر آن افتاده.

شما می‌دانید ما مهم‌ترین پایگاهمان برای دین فطرت است. اگر فطرت نبود معنا نداشت خداوند متعال به پیامبرش بفرماید تو فقط تذکر دهنده هستی. این تذکر به دلیل فطرت است. تو یادآوری کن، تو در درون خودش خوبی‌ها را دارد. «فِطرَة الله الّتی فَطَرَ النّاس علیها» ما در فطرت خودمان هم خوبان عالم را می‌شناسیم، هم خوبی‌ها را می‌شناسیم، هم خدا را می‌شناسیم، هم حیات آخرت را می‌شناسیم! هم پستی حیات دنیا را می‌شناسیم! هم برتری جاودانگی را می‌شناسیم! هم تمام اسماء حضرت حق را می‌شناسیم! و هم همۀ اینها را بهش عشق می‌ورزیم! گرفتاری‌ ما این است که اینها همه پنهان هستند.

آقای شاه‌آبادی(ره) استاد عرفان حضرت امام، حضرت امام که محصول اندیشه و نگاه عرفانی آقای شاه‌آبادی است و این را خیلی‌ها در توصیف حضرت امام گفتند که امام بُعد عرفانی‌شان قوی‌تر از دیگر ابعادشان بود، وقتی که نگاه می‌کنید به نگاه عرفانی مرحوم شاه‌آبادی می‌بینید پایگاه نگاه ایشان به عالم معرفت فطرت است.

مرحوم شاه‌آبادی یک جمله‌ای دارند در کلماتشان که جملۀ عجیبی است. ایشان می‌فرمایند شما اگر دینداری بکنید به انگیزۀ اینکه پاسخ نیاز فطری خود را دارید می‌دهید، این مرتبت و منزلتش بالاتر از این است که دینداری بکنی برای کسب فلاح و سعادت دنیا و آخرت. این هم کلام عرفانی ایشان. حالا شما بروید تأمّل بکنید ایشان چرا این را فرمودند.

که آیا انسان مسیر کمال خودش را جز از بخش‌های بیدار فطرت باید آغاز کند؟! آیا انسان راهی به سوی سعادت دارد جز اینکه مراجعه کند به بخش‌های بیدار و فعال فطری خودش از آن طریق بقیۀ بخش‌های قلب خودش را بیدار بکند؟ اصلاً راه دیگری وجود دارد عقلاً؟!

اگر یک محبت فطری پیدا بکنی از آن علائق فطری در تو جوشان بشود لذّتی می‌بری از او که از هیچ‌یک از غرائض مادی و حیوانی نمی‌بری! این معلوم می‌شود این فطری است. آفرین. آها! این آن است که باید باشد. سرت برود تمام لذائذت برود! دست از آن لذّت فطری بر نمی‌داری. مگر لذّت فطری مثل لذّت حیوانی است؟!‌ یک دانه‌اش را پیدا کن! نجات پیدا می‌کنی از کلّ لذّت‌های دنیا!

اگر آن خوبی را پیدا نکرده‌‌ای که همۀ بدی‌هایت را ذوب کند از چشمت بیندازد و حقیر کند همۀ لذّت‌ها را در مقابل تو، تو هنوز به هیچ بخش فطرت خودت دسترسی پیدا نکردی. نیازهای فطری وقتی شکوفا بشوند اینقدر شدید هستند، وقتی احساس بشوند این نیازهای فطری اینقدر شدّت دارند هیچ نامی زیبندۀ آنها جز عاشقی نیست. عاشقی به زبان فارسی.

چرا جوان عاشق‌پیشه می‌شود؟ چرا احساساتی می‌شود؟ چون نوبت شکوفایی فطرتش است! سرگشته است! عشقش را می‌خواهد پیدا کند! معشوقش را می‌خواهد پیدا کند آدرس غلط بهش نده! آن انسان فطری است! تو هم اگر یک عمری دینداری کردی باید معلوم بشود دینداری‌ات درست بوده یا نه! به فطرت برگشتی یا نه؟! و علائق فطری شدید هستند! علاقۀ معمولی نیستند! فطرت یعنی آتش!

دوستان قبول دارید که می‌شد ما یک مدتی بنشینیم بحث‌های فطری بکنیم، لذّت ببریم و کم نیاوریم؟ بهتر نبود؟ آره این است، فطرت خیلی زیباست. به وجد می‌آید، آدم به رقص می‌آید وقتی به یاد خودش می‌افتد. فرمود: «مَن عَرَفَ نَفسَه» بعدش «عَرَفَ رَبَّه»؟ نه. فقط «عَرَفَ رَبَّه!» کسی خودش را شناخت قطعاً خدا را شناخته است تمام شده است رفته است! رفته است پی کارش.

هر فیلمی باید ما را از جسر طبیعت عبور بدهد به حقیقت فطرت برساند. سرگرم کننده است، لذّت دارد. شما الآن سرگرم نشدید با این حرف‌ها؟ نور صدا تصویر، هیچ امکاناتی هم نیست ها! چهار تا کلمه است داریم با همدیگر می‌گوییم. ازتان خواهش می‌کنم، ازتان خواهش می کنم در مورد فطرت یک کمی بیندیشید، هیجان‌انگیزترین لحظه‌های عمر خودتان را تجربه خواهید کرد.

 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...