۹۴/۰۹/۲۲ چاپ ایمیل و پی دی اف

چگونه بچه‌ای تربیت کنیم که مورد اعتماد دیگران باشد؟/ چگونه رفتار فرزند، ویژگی‌های خوب یا بد مادر را لو می دهد؟/ مادران چطور می‌توانند کم‌کم تبعیض را از جامعه حذف کنند؟/ کمک معنوی اضافه‌تری که مادرها دارند!

استاد پناهیان:

♦ حضرت امام(ره) می‌فرمایند: بچه بیشترین تأثیر را از مادر می‌گیرد. و هیچ کسی به اندازۀ مادر در تربیت بچه موثر نیست. تأثیر مادر از مدرسه و جامعه و صدا و سیما بیشتر است. بعد می‌فرمایند دلیل این تأثیر منحصر به فرد، محبت منحصر به فردی است که بچه به مادر دارد و این محبت را به هیچ‌کس دیگری ندارد. لذا بچه ناخودآگاه تمام رفتارهای مادر را به دقت زیر نظر دارد و آنها را به عنوان یک الگو به خاطر می‌سپارد و تقلید می‌کند. لذا مادرانی که تربیت فرزندشان برای‌شان مهم است، باید به طور مضاعف در رفتارشان دقت کنند. 

♦ مثلاً اگر مادری بخواهد بچه‌ای تربیت کند که فردا یک آدم قابل اعتماد و اتکا باشد، یک مدیر موفق یا یک قاضی عادل باشد، اگر این مادر بین مهمان فقیر و پولدار فرق بگذارد، این بچه بی‌عدالتی و تبعیض را یاد می‌گیرد. مثلاً وقتی یک مهمان فقیر داشت، مامان توی آشپزخانه به بچه بگوید: «اینها هر دفعه مزاحم می‌شوند، همین که هست را ببر جلوشون بگذار»، اما وقتی مهمان ثروتمندی داشت، بگوید «پیش اینها آبرو داریم، آدم‌های مهمی هستند، بیا یک چیز درست حسابی براشون ببریم» بچه اینها را یاد می‌گیرد، تبعیض و بی‌عدالتی را یاد می‌گیرد و بنا به فرمایش حضرت امام(ره): «انسان تا آخر! به همان تربیت بچگى و کوچکى که شده است تا آخر به همان تربیت باقى مى‏ماند؛ مگر یک عوامل بسیار قوى‏اى باشد که او را برگرداند»

♦ لذا اغلب، ویژگی‌های شخصیتی خوب و بد بچه‌ها-در هر سنی! که باشند- بازتاب ویژگی‌های مادرانشان است. اگر این فهم در جامعه‌ای فراگیر شود، مادرها حداقل 2 دلیل، 2 انگیزه و 2 کمک اضافه‌تر برای دقت بیشتر در رفتارهایشان دارند که غیر مادرها ندارند. و حتی مادرانی که بچۀ زیر 7 سال و 14 سال ندارند، تقریباً از این 2 کمک برای رشد معنوی محرومند.

♦ «خدمت مادر به جامعه از خدمت همه کس بالاتر است» (صحیفه امام/ 14 / 196)
♦ «آنکه بهشتی می‌شود، پایۀ بهشتی شدنش از مادر است: الجنة تحت اقدام الأمهات» (امام خامنه‌ای- 5/ 5/ 1384)

نظرات

مادرها رفتارهایشان را از مادرانشان میگیرند و همینطور ادامه پیدا میکند این گره هایی که هست،گره ها را سخت میشود باز کرد اما میشودوقتی که خدا بخواهد.وقتی که از ته دل بخواهی و درد مجبورت کند حتی حاضر خواهی بود که دیگر مانند مادرت رفتار نکنی زیرا فطرتا از بچگی خودت میدانستی که اشتباهی در کار است اما نمیتوانستی کاری کنی وفقط زجر میکشیدی وخشمت بیشتر میشد.همین حس وحال را هم مادرانمان داشته اند اما خوب نمیشود ببینی که مقصر کیست؟سخت است که رفتارها را تغییر دهی ولی اگر خدا بخواهد هیچ چیزی نیست که نشود تغییر داد.حتی رفتارهایی که مانند یک خال بر پیکر روحت نقش بسته وجبوری که انها را جراحی کنی.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...