۹۴/۰۷/۲۲ چاپ ایمیل و پی دی اف
کلیپ‌های شما:

نمایش دین حداکثری از امام حسین(ع)

شناسنامه:

مدت: 6دقیقه |دریافت با کیفیت: [پایین(851KB) | متوسط(2.79MB) | خوب(8.28MB)]

متن:

 امام حسین(ع) در جامعه‌ای که عقب نشسته بود از دین‌داری و بندۀ دنیا شده بود آمد نهایت فداکاری برای دین را به منصۀ ظهور گذاشت. در جامعه‌ای که همه پس می‌زنند دیگر ولیّ خدا می‌بیند دستش به مردم نمی‌رسد که مردم را نجات بدهد، مردم یعنی خودشان نمی‌خواهند که نجات پیدا بکنند، خودش به تنهایی می‌رود روی قله می‌ایستد تا صدایش را به همه برساند.

 اباعبدالله الحسین در مقابل مردمی که به دین حداقلی راضی شده بودند و از حداقل هم سقوط کرده بودند این‌چنین پیام داد که رفت در اوج قلۀ حداکثر ایستاد. این یک راه خیلی روشن است. مقام معظم رهبری یک‌بار صحبت‌هایی فرمودند با کسانی که دین حداقلی را تبلیغ می‌کردند. فرمودند که اگر دشمن زیاد فشار بیاورد و بخواهد آنچه دوست دارد به ما تحمیل بکند، ما تکلیف‌مان را سیدالشهدا روشن کرده و حسینی عمل خواهیم کرد، عاشورایی عمل خواهیم کرد.

 وقتی جامعه به سمت دین حداقلی می‌رود، باید یک گروهی حسینی عمل کنند؛ به سمت نمایش دین‌داری حداکثری حرکت کنند. حداکثری نه یعنی افراطی! البته ممکن است خیلی‌ها حداکثری‌ها را افراطی بنامند. وقتی زینب کبری(س) به مدینه برگشتند با آن همه بار مصیبت و غم، بعضی از مردم مدینه آمدند به عبدالله بن جعفر گفتند که این مصیبت‌هایی که ما می‌کشیم همه‌اش تقصیر حسینِ توست. یعنی زخم زبان می‌زدند. و اباعبدالله الحسین(ع) را در واقع تندرو تلقی می‌کردند.

 ما با اینکۀ مقولۀ تندروی را محکوم می‌کنیم و امر مذمومی است مقولۀ تندروی که حالا در موردش صحبت خواهیم کرد در بخش پایانی، اما حداکثری دین‌داری کردن با تندروی مرزش کاملاً مشخص است. اباعبدالله الحسین(ع) در جایی که کسی حاضر نبود از عافیت خودش چشم بپوشد از عافیت خانوادۀ خودش هم چشم پوشید. اگر فضا یک مقدار متعادل‌تر بود مثل امیرالمؤمنین وارد نبرد می‌شد که امیرالمؤمنین بدون اهل و عیال می‌آمد. ولی وقتی که مردم خیلی عقب نشستند اباعبدالله الحسین خیلی جلو رفت تا یک تعادلی برقرار بکند امکان انتقال دین از بستر تاریخ فراهم بشود. این یک راهی است که اباعبدالله الحسین به ما نشان دادند. اباعبدالله الحسین(ع) راه نجات جامعه‌ای که از دین‌داری عقب‌نشینی کرده است کمااینکه خودِ اباعبدالله الحسین در صحرای کربلا صریحاً فرمودند «أکفرتُم بعدَ ایمانکم»، آیا شما کافر شدید بعد از مؤمن‌بودن؟ یعنی اینها از دین عقب نشستند.

 رفت نهایت دین را به منصۀ ظهور گذاشت. نهایت دین‌داری را نمایش داد. و دین حداکثریِ خودش را به رخ عالم کشید. و خدا شاهد است اگر این راه را ما خوب بشناسیم، خوب بشناسانیم، همه از رعب ما وحشت خواهند کرد و نزدیک ما نخواهند شد. چه برسد به اینکه بخواهند ما را بهمان هجمه بیاورند یا ما را تحقیر کنند در بستر هر جنگ سخت یا جنگ نرمی. می‌ترسم یک زمانی برسد که ما مانند مردم کوفه که در معرض دعوت اباعبدالله الحسین(ع) بودند که حضرت می‌فرمودند «هل مِن ناصرٍ ینصرنی»؛ و هر کسی این دعوت را می‌شنید باید از جان خودش می‌گذشت و یک لحظه بیشتر وقت برای فکر کردن و تصمیم‌گرفتن نداشت.

 ما هم به یک همچین مرزهایی برسیم. امام حسین(ع) نه، حماسۀ اباعبدالله الحسین، کربلای اباعبدالله الحسین، میراث پر بهای اباعبدالله الحسین، فرهنگ حسینی الآن دارد ندای «هل مِن ناصرٍ ینصرنی» سر می‌دهد. محاصره‌شده است، توسط انواع تحریف‌ها و انحراف‌ها، محاصره‌شده است، توسط انواع دشمنی‌ها و کج‌فهمی‌ها. چه کسی باید حماسۀ اباعبدالله الحسین(ع) را از محاصره دربیاورد؟ خیمۀ امام حسین هنوز دنبال یار می‌گردد، هنوز محاصره است. هنوز کسانی را می‌خواهد که دلیرانه از این خیمه دفاع کنند. دوستان من اگر من و شما هم احساس بکنیم امام حسین(ع) دارد ما را دعوت می‌کند به دفاع از خیمۀ خودش ماها هم متحول می‌شویم. در همین شهر آرام و خاموش و ساکت، با همین روحیه‌های سردی که در هوای سرد معنوی این شهر سرمازده شده‌اند.

 شرایط همان شرایط است. خدا هیچ تبعیضی بین اقوام و ملل پدید نیاورده. همان همّت را می‌خواهد، همان فداکاری را می‌خواهد، منتها همان زحمت را ندارد.

 

* انتشار کلیپهای صوتی تولیدی توسط کاربران بیان معنوی، بر اساس سیاست سایت در راستای توجه به نقش فعال کاربران در رشد معنویت و ایجاد هم‌افزایی از طریق سایت بیان معنوی می‌باشد. لذا انتشار کلیپ‌های رسیده به منزلۀ تایید کیفیت هنری کلیپ تولید شده نیست. بازخوردهای کاربران می‌تواند تا حدی به ارزیابی و بهبود کلیپ‌های ساخته شده کمک کند.

** برخی نکات و راهنمایی‌ها در تهیۀ کلیپ‌های صوتی و تصویری را می توانید در اینجا ببینید.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...