۹۴/۰۷/۲۲ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | مقایسه آزادی در اسلام و غرب

متن:

الآن تصوری که عموم مردم دارند این است که آزادی در غرب دائره‌اش گسترده‌تر از آزادی در جامعۀ اسلامی است. در حالی که برعکس است دقیقاً. آزادی در غرب محدودتر از آزادی در جامعۀ اسلامی است. چگونه؟ آزادی در غرب صرفاً در محدودۀ رفتار است و در محدودۀ افکار و گرایش‌ها آزادی وجود ندارد؛ آنجا عقیده، نگرش و علاقه به انسان‌ها تحمیل می‌شود، امّا در اسلام آزادی در اندازه‌های گسترده‌تری رعایت می‌شود؛ علاقه، اندیشه و نگرش به انسان‌ها تحمیل نمی‌شود.

از نظر آزادی رفتار چی؟ از نظر آزادی رفتار ما فرقی نداریم با غربی‌ها. ما می‌گوییم که هر چیزی به دیگران ضرر بزند ممنوع، آنها هم می‌گویند هر چیزی به دیگران ضرر بزنند ممنوع. در مصادیقش یک اختلاف‌نظرهایی هست. مثلاً ما می‌گوییم بی‌حجابی هم ضربه می‌زند به دیگران، آن می‌گوید نه بی‌حجابی به دیگران ضربه نمی‌زند لذا بگذار باشد. آن دروغ می‌گوید که ضربه نمی‌زند. خودش هم فهمیده الآن اشتباه می‌کند که می‌گوید ضربه نمی‌زند.

آقا شما شراب‌خوری را هم ممنوع کردی. چون شراب‌خوری هم به دیگران ضربه می‌زند. آنها هم کم‌کم خودشان فهمیدند. تو بعضی از ایالت‌های آمریکا می‌گویند که هر کی مشروب خواست بخورد باید تو، دائم‌الخمر بود مریض بود باید تو پاکت بگذارد، نباید شیشه علنی دستش بگیرد. آنها هم دارند محدود می‌کنند. آنها پس چرا؟ به خاطر حکم اسلام دارند محدود می‌کنند؟ چون می‌دانند مِی‌خوارگی صدمه می‌زند به دیگران، و الّا تو آزادی فردی افراد که نمی‌خواهند دخالت بکنند.

ما هم همین را می‌گوییم. منتها آن تو پاکت گذاشته ما می‌گویم اگر تو خانه‌اش کسی مشروب خورد کسی حق ندارد بهش تعرّض بکند. خب تو خانه‌اش حالا هر جوری هست. ولی ترویج مشروب‌خواری ممنوع است. هرزگی مگر تو غرب آزاد است؟ تو بسیاری از کشورهای غربی اصلاً نمی‌توانند بیرق هرزگی را علناً اعلان بکنند. می‌‌گویم آقا تو این کشورها چه‌جوری است فساد و فحشا و اینها؟ آنها می‌گوید اینجا اصلاً نیست. یک جاهایی هستند یک مؤسساتی هستند می‌گویند ما می‌آییم برای مثلاً درمان و فیزیوتراپی و ماساژ و اینها بعد ممکن است ضمنش یک اتفاق‌هایی بیفتد، تازه شکایت بکنند آن شکایت‌کننده‌ها حرفشان تو دادگاه پیش است. یواشکی است.

مثل زمان طاغوت خود ما هم نیست که یک محله‌ای را طاغوت درست کرده بود برای فساد و فحشا. تو بسیاری از کشورهای پیشرفته اینجوری است. آنها هم محدود می‌کنند. به خاطر اسلام محدود می‌کنند؟ نه به خاطر حفظ وضعیت عمومی جامعه. در ارتباط با آزادی ما مدّعی هستیم! که چرا شما آن هم در یک محدودۀ خاصّی رفتار را آزاد می‌کنید ولی در افکار تحمیل می‌کنید، در علاقه‌ها تحمیل می‌کنید؟

این رسانه‌های شما دارند چه‌کار می‌کنند؟ یک چند روز رسانه‌ها، یک ماه رسانه‌ها در غرب خاموش بشوند مردم به خودشان بر می‌گردند. این زندگی بهشان تحمیل شده! فقط هم رسانه نیست، بسیاری از عوامل دیگر هست برای تحمیل‌گری در غرب.

 

نظرات

۲۴ مرداد ۹۵ ، ۰۱:۱۵ عثمان صوفی
سلام
لطفا متن را بنویسید

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...