۹۵/۰۱/۱۶ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | اعتکاف چیزی از جنس کربلا/نگاه متفاوت به اعتکاف

وقتی همه دین را فراموش میکنند تو در اوج در یاد خدا باش.وقتی همه دنیاپرستی میکنند تو در اوج خدا پرستی کن. وقتی همه بی دینی را به نمایش میگذارند تو دینداری خودت را به نمایش بگذار.

 

 

متن کلیپ:

کِی انسان به یک عبادت فراوان احتیاج دارد؟ کِی جامعه به فوران عبادت احتیاج دارد؟ این فقط جان‌های تشنۀ شما نیست که محتاج اعتکاف است، جامعه نیز تشنۀ عبادت شما در اعتکاف هست.

شما پیشِ اراذل و اوباش عالم هم بتوانید زیبایی‌ اشتیاق کسی را به عبادت نشان بدهید لذت می‌برد. عاشقانه عبادت کردن خودش یک عالمی دارد. این عالم را ببینیم. انسان وقتی عشق به عبادت را در کسانی که عاشق عبادت هستند، گردن‌بندی از عبادت در گردن خودشان آویختند می‌بیند هوس می‌کند. ببینید این را.

گفتگوی با پروردگار لذت‌بخش‌ترین لذتی است که در عالم است. آقای بهجت یک سخن مگویی را اشاره کرده است، بنده هم همان در حد همان سخن آقای بهجت می‌گویم، شما هم مطمئن هستم نمی‌توانید به کسی بگویید. می‌فرماید وقتی پیامبر اکرم فرمود من از دنیای شما به سه چیز علاقمند هستند، به زن و عطر و نماز، معلوم می‌شود در نماز از آن دو نوع لذت هم جاری است.

ما اصلاً طعم نماز را نچشیدیم. اراذل و اوباش عالم وقتی که می‌ایستند سر نماز، پس از عمری گنه‌کاری و آلوده‌دامنی، الله‌اکبر می‌گویند، نمی‌دانی خدا چی کار می‌کند برای این بندۀ خودش! می‌فرماید من مانند کسی هستم آن لحظه که گمشدۀ خودش را پیدا کرده! کدام گمشده؟ مسافر تنهایی که تنها آذوقه‌اش را در بیابان شبِ تاریک گم کرده، یک‌دفعه‌ای پیدا کند چقدر خوشحال می‌شود؟! گنه‌کار می‌ایستد می‌گوید الله اکبر، من اینقدر خوشحال می‌شوم، خدا خودش را تشبیه می‌کند!

داشت گنه‌کار را می‌بُرد برای مجازات کردن، خداوند فرمود: موسی من به او التماس دعا بگو برایت دعا کند. گفت من دارم حدش می‌زنم، این گنه‌کار است، به جرم و جنایت دارم...، فرمود عیبی ندارد الآن توبه‌کن است، من توبه‌کن را کلّا دوست دارم، من به محبتی که دارم به توبه‌کن، نگاه کن به او التماس دعا بگو.

جامعه چرا به فوران عبادت نیاز دارد؟ کِی به فوران عبادت نیاز دارد؟ یک‌وقت جامعه اینقدر آدم‌های خوبی تویش هستند نیاز دارد به این فوران عبادت. یک‌وقت جامعه وضعش خراب است! جامعه وضعش بد است! برای اینکه جامعه از وضع بد نجات پیدا بکند ما چه باید بکنیم؟ گروهی باید در اوج عبادت کنند خدا را، تظاهرات عبادت راه بیندازند! تجمع عبادت راه بیندازند که اعتکاف مصداق عالی‌اش است!

ماهواره‌ها دارد خانه‌ها را فاسد می‌کند، اعتکاف‌ها را رونق بدهید. هرزگی و بی‌دینی بعضاً دارد بیچاره می‌کند! خب ما از این‌طرف حلال دنیا را هم بر خودمان ممنوع می‌کنیم. بی‌حجابی در جامعه، هرزگی فراوان‌تر شده است. خب راه‌حلش چیست؟ راه‌حل اصلی‌اش این است، بقیه همه راه‌حل فرعی است، هر چی می‌خواهد باشد! تعلیم و تربیت هر چه هست! هر چه هست! موعظه و امر و به معروف و نهی از منکر و تبلیغ و تبلیغات دینی و هر چه هست، فرع این ماجرا است. هرزگی زیاد شده؟ یک گروهی هستند تصمیم بگیرند که بندگی بیشتر کنند؟!

اعتکاف یک تظاهرات معنوی است در شهری که تظاهرات بی‌دینی در آن بالاخره به چشم می‌خورد. چرا مقام معظم رهبری اینقدر بر این اعتکاف تأکید می‌ورزند؟ ایشان می‌فهمد که این راهبرد چقدر راهبرد کلیدی و اساسی است! چقدر استراتژیک است مسئلۀ اعتکاف. چرا؟ چون بهترین راه برای جلوگیری از کج‌روی‌ها و کج‌‌اندیشی‌ها این است که گروهی از خوبان در خوب بودن جلو بروند، بروند تا آخر راه! تا آنجایی که امکان دارد.

ریشۀ بی‌نمازی با اعتکاف کَنده می‌شود. ستاد اقامۀ نماز باید اعتکاف راه می‌انداخت. این برخورد ایجابی! این برخورد اثباتی! راه‌حل اصلی است. آقا جامعه بی‌دین شدند ما دین‌دارتر می‌شویم!

اعتکاف چیزی از جنس کربلا است، بله! چون یک تظاهرات معنوی است. یک از خودگذشتگی وسط میدان است! یک به خدا پیوستن، وسط شهر است! اباعبدالله الحسین یک به خدا پیوستنیِ در وسط میدان به نمایش گذاشت! موجب بقای دین شد! وقتی همه دین را فراموش می‌کنند تو در اوج در یاد خدا باش! وقتی همه دنیاپرستی می‌کنند تو در اوج خداپرستی کن! وقتی همه بی‌دینی را به نمایش می‌گذارند تو دینداری خودت را به نمایش بگذار در اوج! این راه اصلاح جامعه است!

به خدا ظلم است در یک همچین شهر خوبی که خدا فراموش می‌شود و اگر تو یادآوری کنی به یاد می‌آورند! جزء گروهی که خدا را به یاد شهر می‌آورند نباشی! اصلاً نیت کن، نذر کن بگو من همیشه باید اعتکاف بروم، نیاز شخصی چیست؟ من می‌خواهم خدا را به یاد مردم شهرم بیاورم. مردم شهر ما مردم خوبی هستند، نیاز به گروهی معتکف دارند که خدا را یادآوری کنند.

نظرات

خود حاج اقا کجا معتکف میشن ماهم بیایم؟

سلام علیکم
خدا ان شاء الله استاد پناهیان رو برا ما نگه داره 
از شما هم تشکر داریم که این مطالب رو در اختیار ما قرار میدید
بسم الله
باعرض سلام و خسته نباشی
اگه میشه هرچه زودتر فایل های متنی تنها مسیرو کامل کنید، چون خیلی ها وقت ندارن که بتونن صوت هارو کامل گوش بدن و از متن ها استفاده می کنند
یاعلی
سلام
خسته نباشید
می تونید متن این کلپ به من بفرستید
سلام خسته نباشید . صحبتهای استاد خیلی تاثیر گذاره . امیدوارم خدا بهشون طول عمر همراه با سلامتی عنایت کنه 0
سلام آقای پناهیان من وخانواده ام خیلی شما رو دوست داریم سخنانتان به دل میشینه امسال توی اعتکاف بودم بچه های اونجا خیلی به شما ارادت دارن اونها این سایتو بمن معرفی کردن خدا قوت
۱۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۲:۰۱ اعتکاف دانشجویی
سلام. و تشکر. در اعتکاف دانشجویی 600نفره دانشگاه شیراز پخش گردید. از زحمات شما متشکریم
با سلام و عرض تبریک به مناسبت روز معلم و ایام خجسته میلاد مولی الموحدین امیر المومنین آقا حضرت علی (ع) به حضور شما.از این صحبتهای خوب شما در مورد اعتکاف ممنون هستم .سوالی از شما داشتم آیا اعتکاف در کشورهای دیگر هم رایج می باشد؟مثلا کشورهایی که شیعه نیستند؟

با سلام

ضمن عرض ادب وسلام خدمت شما بزرگواران روز پدر و روز معلم ره به استاد بزرگوار که چند سالی است با آشنایی با سایت ایشان زندگی ام رنگ خدایی گرفته و در جهت رفع سختی های زندگی از مشاور ه های ایشان بسیار بهره برده ام  استاد بزرگوار از خدا برایتان عزت و توفیق روزافزون طلب می نمایم با تشکر و التماس دعا

پدری در تار و پود معلمی تنیده است.
من هم این روز و مناسبت بزرگ را به استاد عزیزمان تبریک می گویم.
استاد نازنین اقامابخاطرپدرپیرمان سعادت اعتکاف نداریم اما  با چادرعزیزم جو بیحجابی جامعه را میشکنم.   التماس دعا
یه تبریک ویژه ی ویژه خدمت استادی که نقش مهم و کلیدیی تو چطور زندگی کردن من داشتید و دارید  ویه جورایی هم میشه گفت برا ما پدری کردید روز پدر و روز معلم رو تبریک می گم براتون ارزوی سلامتی شادی سعادت و عاقبت بخیری می کنم .
سلام.
من مدت هاست که دیگه برای استاد ها و معلم هام کادو نخریدم،راستش چون احساس میکنم  هیچ کدومشون اون استادی نیستن که اصلا بشه استاد خطابشون کرد در واقع فقط پست استادی دارن!
اما سه یا چهار ساله که متحول شدم و استاد پناهیان شدن هم استادم هم پدرم.هر چند پا منبری مستقیم شون هم نیستم ولی پیگیر ماجرای سخنرانی هاشون  هستم.
استاد جان روزتون مبارک!

مثل همیشه فوقالعاده بود like

روز پدر و روز معلم رو خدمت استادمون تیریک میگم

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...