۹۳/۱۰/۲۷ چاپ ایمیل و پی دی اف
یادداشت حجت الاسلام پناهیان:

سبک زندگی منفعلانه با موبایل/علیرضا پناهیان

دومین یادداشت حجت الاسلام علیرضا پناهیان با عنوان «سبک زندگی منفعلانه با موبایل» در پایگاه اطلاع‌رسانی بیان معنوی منتشر می‌شود. در بخشی از این یادداشت آمده است: «آنچه مهم‌تر از رفتارهای خوب و بد ماست، عادت‌هایی است که این رفتارها در ما به جای می‌گذارند. بدترین قسمت یک رفتار بد، عادت بدی است که در ذهن و روحیۀ ما به جای می‌گذارد؛ و بهترین قسمت یک رفتار خوب عادت خوبی است که در ذهن و روحیۀ ما به جای می‌گذارد.» یادداشت حجت الاسلام پناهیان را در ادامه می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

بعضی وقت‌ها ما متوجه برخی جزییات مهم نیستیم و تذکرات کلی، ما را به نتیجۀ رفتاری مورد نظر نمی‌رساند. لذا باید به جزییات پرداخت و به دستورالعمل‌های روشنی دست یافت تا زندگی ما را از خطرات مهم نجات بدهد. چه دل‌های باصفا و اندیشه‌های قوی فراوانی که با بی‌دقتی در جزییات، تمام فرصتها و قوای خود را برای رشد کافی از دست می‌دهند و پس از یک عمر آرزومندی برای رسیدن به قله‌های کمال و موفقیت از حداقل توانایی‌ها هم بازمی‌مانند. یکی از عوامل مهم رشد یک انسان دقت در نوع رفتارهایی است به صورت روزمره انجام می‌دهد و سبک زندگی او را تشکیل می‌دهد.

آنچه مهم‌تر از رفتارهای خوب و بد ماست، عادت‌هایی است که این رفتارها در ما به جای می‌گذارند. بدترین قسمت یک رفتار بد، عادت بدی است که در ذهن و روحیۀ ما به جای می‌گذارد؛ و بهترین قسمت یک رفتار خوب عادت خوبی است که در ذهن و روحیۀ ما به جای می‌گذارد. به همین دلیل به شدت باید از مداومت بر رفتار غلط پرهیز کرد، حتی اگر این رفتار یک گناه واضح نباشد؛ اما رفتاری باشد که عادت بدی از خود به جای می‌گذارد. شاید به همین دلیل در روایات بر «مداومت بر رفتار خوب» اینقدر تاکید شده است. اگر یک رفتار اندکی ناصحیح باشد، اما انسان دائما آن را انجام دهد می‌تواند عامل هلاکت انسان بشود.

یکی از بدترین عادت‌ها که زمینه‌ساز محرومیت‌های فراوان از معنویت و عقلانیت می‌شود و استعدادهای انسان را نابود می‌کند، عادت به بی‌نظمی و عادت به رفتار منفعلانه است. کسی که بی‌برنامه زندگی کند و زمان‌بندی دقیق و صحیحی برای بسیاری از رفتارهای خود نداشته باشد، دائما منفعلانه رفتار خواهد کرد، و این سبک زندگی منجر به از دست رفتن قدرت تمرکز و دیگر قوای ذهنی او خواهد شد.

امروزه مهمترین عامل سبک زندگی نامنظم، خصوصاً در بخش رفتارهای ذهنی، رسانه‌های دیداری و شنیداری هستند؛ که تماماً در گوشی همراه شما تجمیع شده است. باید به گوشی همراه به عنوان یک عامل قدرتمند که می‌تواند تمام قوای ذهنی انسان را نابود کند نگاه کنیم؛ خصوصاً اگر در گوشی همراه خود انواع شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای اطلاع‌رسانی را نصب کرده باشیم. اگر برنامه منظم و متقنی برای استفاده از گوشی همراه خود نداشته باشیم، دچار یک زندگی انفعالی شدید و درماندگی گسترده خواهیم شد.

اما همین زمینۀ درماندگی، می‌تواند بستر بالندگی قرار گیرد، زیرا کنترل مراجعۀ منظم و هدفمند به گوشی همراه، می‌تواند قدرت ارادۀ انسان را تقویت کند و آدم را به برخی از صفات برجستۀ روحی و ذهنی برساند. انواع پیام‌های گوشی همراه شما، حتی اگر همیشه حدیث و اخبار مهم و مفید باشد، به صورت نامنظم در هر لحظه ای از شبانه‌روز به شما می‌رسد، اگر شما با همان بی‌نظمی که پیام‌ها را دریافت می‌کنید، به صورت منفعلانه به گوشی مراجعه کنید و آن اطلاعات و اخبار خوب و مفید را مطالعه نمایید، به مرور بسیاری از قوای ذهنی خود را از دست خواهید داد؛ و چیزی از قدرت حافظه و تمرکز شما باقی نخواهد ماند.

اساساً نباید با گوشی همراه صرفاً به عنوان یک وسیلۀ سرگرمی و تفریح برخورد کرد. ولی از آنجایی که سرگرم‌کننده بودن گوشی همراه، خصوصاً با این‌همه نرم افزارهای متنوع، یک امر اجتناب ناپذیر شده است، باید برای این سرگرمی نظمی قرار داد. انسان باید برای تفریحات خودش برنامه داشته باشد، خصوصاً اگر نیاز دارد به بالاترین سطح رشد خود برسد و از سطحی ماندن خود متنفر است. مهمترین عنصر نظم در استفاده از گوشی همراه این است که در زمان و مدت معینی به مطالعه بپردازد و به مقدار مشخصی، ولو تقریبی، به تولید و ارسال پیام‌های رسانه‌ای خود اقدام نماید.

علیرضا پناهیان

پایگاه اطلاع‌رسانی بیان معنوی

1393/10/27

نظرات

باسلام و تشکر. من علی رغم همه این حرفا بازم شک دارم و سوال دارم: آیا من وظیفه دارم حتما از این ابزار استفاده کنم؟ یعنی به عنوان یک دانشجوی علوم دینی یا حتی طلبه اگر از این ابزار استفاده نکنم گناه کردم؟ آیا این یک مساله شخصی نیست و من نباید با توجه به سایر کارهای فرهنگی که مشغول آن هستم اهم و مهم را در نظر بگیرم؟ در مورد یک نفر با تحصیلات و معلومات دینی متوسط چطور؟

لطفا کمک کنید از این شک بیرون بیام. من هنوز هم فکر می کنم واتس آپ و ..... در اصل جیزززززززززززززن

احسنت
جان کلام :
یکی از بدترین عادت‌ها که زمینه‌ساز محرومیت‌های فراوان از معنویت و عقلانیت می‌شود و استعدادهای انسان را نابود می‌کند، عادت به بی‌نظمی و عادت به رفتار منفعلانه است. کسی که بی‌برنامه زندگی کند و زمان‌بندی دقیق و صحیحی برای بسیاری از رفتارهای خود نداشته باشد، دائما منفعلانه رفتار خواهد کرد، و این سبک زندگی منجر به از دست رفتن قدرت تمرکز و دیگر قوای ذهنی او خواهد شد.
بسم الله 
استاد فضای این شبکه ها فضای تکاثره ... قبول ندارم بحث حضور با نظم رو که اصلا ارزش های این شبکه ها حتی حدیثش تحت تاثیر شدیده لایک ها و بحث های بی ربطشه ... جدای از فضایی که با عنوان فان در محیط مجازی شناخته می شه و اصلا این شبکه ها برای دوری از تفکر و جدیت ارائه می شوند ... بد نیست جدای از وسعت و سهل بودن به فضای رصد عمومی آن بپردازیم که آیا اصلا این فضا را که نه مدیریتش ونه طرحش به ما مربوط،است می شود به سرکه تبدیل کرد یا نه ؟
مشکل اصل است نه شیوه ... نقدی با کمال ارادت
استتاد کارهای دسته جمعی پیشنهاد بدید مخمون کار نمیکنه !از شدت گناهه نمیدونم!
سلام استاد گرامی به نظر شما فضلتی در وارد شدن در این شبکه های اجتماعی هست باتوجه به این که این شبکه ها توسط بیگانگان طراحی شده البته منظور من استفاده صحیح است متشکرم
۲۹ دی ۹۳ ، ۲۲:۳۵ محمد امین
واقعا صحبت های ایشون به درد جامه امروز ما به درد جوانهای ما به درد دین و دنیای ما میخورد که از ایشون کمال تشکر رو داریم...
سلام علیکم...
توصیه حضرت امیر علیه السلام: "أوصیکم بالتقوی الله و نظم امورکم"
همیشه از مباحث استاد حظ کردم مخصوصا سخنرانیهایی که دوره ایه...
سپاس...دعاکنید برای ما... یاعلی
۲۹ دی ۹۳ ، ۰۵:۲۴ تـُــرکــِــ گــَــنـدابـی
همیشه برای خوب شدن حالم، باید پای حاج آقا پناهیان در میان باشد....

زنده باد حاجی.
استاد همه ی ما هلاک شدیم رفته !!! باید خدا دوباره مارا از نو بیافریند .... 
۲۸ دی ۹۳ ، ۲۰:۰۴ عبدالله چمران
 نکات زیر تجربه شخصی خودم از حضور در این فضاهاست بلکه برای بعضی دوستان مفید واقع شود:

* سعی کنید نهایتا دو پیام رسان اجتماعی نصب کنید, مثلا واتس اپ و تلگرام
* این برنامه ها رو به جز ساعاتی که در نظر گرفتید غیرفعال نگه دارید یا اعلان های اون رو متوقف کنید ( مثلا برای گوشی های اندرویدی از منوی تنظیمات وارد بخش برنامه ها (Apps) بشید و دنبال برنامه موردنظر بگردید مثلا واتس اپ, و گزینه توقف نیرو (force stop) رو بزنید.. اینجوری نیاز نیست اینترنت خودتون رو قطع کنید و علی رغم اتصال اینترنت دیگه هیچ پیامی دریافت نمیکنید که توی هزینه هاتون هم به نوعی صرفه جویی کردید.. به محض اینکه در ساعت مشخص وارد برنامه بشید برنامه فعال میشه )
* از عضویت توی گروه های متعدد با مضامین مشابه جدا خودداری کنید.. هم حجم انتقال داده تون رو بالا بردید و هم وقت الکی صرف کردید.. به مدیر گروه پیام بدید که از حضور در گروه معذورید و خارج بشید.. به جز یک گروه فامیلی یا دوستانه و یک گروه خبری یا اجتماعی از بقیه گروه ها خارج بشید
* اگر قصد مباحثه و یا طرح سوال در یک گروه خاص رو داشتید, باید وقت بیشتری رو توی برنامه تون در نظر بگیرید
* بجای تایپ کردن یک مطلب طولانی در جواب به سوال و یا ورود به بحث, میتونید از قابلیت ارسال صوت استفاده کنید
* اگر با حجم انبوهی از پیام گروهی مواجه شدید و وقت در نظر گرفته شما اندک است, خیلی راحت فقط آخرین پیام رو بخونید و مطمئن باشید که چیز باارزشی رو از دست ندادید !!

این مطالب بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی بود که بحث جدا می طلبد.. امیدوارم برای دوستان مفید واقع شود و اون ها هم تجارب خودشون رو به اشتراک بذارن
۲۸ دی ۹۳ ، ۱۹:۵۹ عبدالله چمران
با سلام و عرض ادب خدمت برادران و خواهران 
خصوصا استاد پناهیان و دست اندرکاران عزیز این سایت..

نکته ای که لازم دونستم خدمت عزیزان و مخاطبان سایت عرض کنم اینه که عزیزان اگر توجه داشته باشند, استاد پناهیان حضور در چنین پیام رسان های اجتماعی رو نفی نمی کنند بلکه صحبت از "مراجعۀ منظم و هدفمند" شده نه حذف این برنامه ها و یا عدم استفاده از گوشی های هوشمند!! حتی اشاره به بالندگی و رشد انسان هم کردند "... اما همین زمینه درماندگی، می تواند بستر بالندگی قرار گیرد، زیرا کنترل مراجعه منظم و هدفمند به گوشی همراه، می تواند قدرت اراده انسان را تقویت کند و آدم را به برخی از صفات برجسته روحی و ذهنی برساند..."
این حقیر شخصا با برنامه ریزی صرفا در دو نوبت نیم ساعته در ظهر و شب به این شبکه های اجتماعی نظیر واتس اپ و تلگرام سر میزنم و به طور کلی چک کردن ایمیل و...انجام میدم و خدا رو شکر به جز در مواردی معدود دچار انفعال نشدم بلکه مطالب بسیار مفید و احادیث مختلف دریافت و ارسال کردم. حتی یکی از گروه های فامیلی منشا صله رحم شده بطوری که یک ساعت خاصی در هفته دور هم جمع میشیم و عکس های خودمون رو به اشتراک میذاریم..
دوستان توجه داشته باشند که حذف صورت مسئله خیلی کار ساده ای هست و حتی تا حدودی تعبیر به راحت طلبی هم میشه کرد, هنر ما استفاده از این فضاها در تنها مسیر زندگی است!





۲۸ دی ۹۳ ، ۱۶:۲۱ محمد کاشانی
با تشکر از استاد حکیم و معلم فهیم مان،حاج آقای پناهیان
۲۸ دی ۹۳ ، ۱۱:۰۵ مهدی ربانی
واقعا نظرات استاد خیلی درسته. ما مذهبی ها گاهی با توهم اینکه داریم کار فرهنگی می کنیم وقتمون و زندگی مون رو نابود می کنیم...
بسیار ممنون از بحث درباره این موضوع. چقدر خوبه که اینقدر با ظرافت به حقیقت ماجرا نزدیک می شید و درباره دغدغه های مشترک، حرف می زنید. همینه که مولا علی علیه السلام در آخر عمر شریفشان به نظم و تقوا سفارش می کنند و چقدر نظم و تقوا به هم مربوطند.
 بی نظمی، درون انسان ها رو دچار هرج و مرج می کنه. درون ما شلوغ می شه، خسته می شیم و پشیمون. از این پشیمونی ساده رد نشیم. بهش فکر کنیم و در زندگیمون تغییر ایجاد کنیم. 
 من هم فکر می کنم که این چنین نظم و برنامه ریزی به صفای باطن انسان ها کمک می کنه. از خدا برای همگیمون نظم، عادات خوب و صفای باطن می خوام.  
حقیقتا که استفاده از این  شبکه ها ،بی برنامگی محض را خواه و ناخواه بوجود می آورد وقتی می دیدم تمام دوستان و استادان و همکاران از لحظه های آنلاین بودن در این شبکه ها حرف می زنند فکر میکردم عجب انگار از قافله عقب ماندم و سریع برای نصب شان در گوشی ام اقدام کردم اما چون دچار همین بی نظمی ای  که استاد فرمودند شدم  شدیدا از این دست نرم افزار ها متنفر شدم و تا زمانی که یقین نکنم فرهنگ درست و به جا استفاده کردن را پیدا کرده ام نمی خواهم به سراغشان بروم !!!
بسیار سایت مفیدی رو طراحی کردید ، اجرتون با خدا
۲۸ دی ۹۳ ، ۰۱:۰۸ مریم پاکدل
سلام ممنونم .ببخشید لمکانش هست نوشتارهای استاد رو بصورت pdf هم بذارید.
پاسخ:
با سلام و تشکر،
بله، فراموش شده.
ماشاالله به دقت نظر استاد عزیز..کاملا حرفهای ایشون رو در مورد خودم تایید میکنم!
۲۷ دی ۹۳ ، ۲۲:۴۵ امیرحسین
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام استاد
خیلی لطف کردید
ان شاءلله امثال بنده که به زندگی منفعلانه و راحت طلبانه دچار شدیم به لطف خدا بالاخره خودمون رو نجات بدیم...
۲۷ دی ۹۳ ، ۲۲:۱۱ ای کاش استاد این نظر را بخوانند!
سلام 
عااااااالی...
استاد فقط همچنین بفرمایید اینکه در یک سری شبکه های اجتماعی باشیم بازی کردن در زمین دشمن نیست؟
علاوه بر ماهیت این شبکه ها و اینکه پول آن ها به جیب چه کسی میرود، خودتان هم مستحضر هستید که چقدر در این فضاها شبهه افکنی می شود. متاسفانه. که به نظر میرسد غیر قابل اجتناب باشند.
ممنون هستیم اگر در یادداشتهایتان بیشتر به این مباحث هم بپردازید.
با سلام
قضیه دیگری هم رمان های اینترنتی است که مثل علف هرز تولید می شوند و رایگان در دست افراد قرار می گیرند و بعضی ها را شبیه عضوی از خانواده می کنند که فقط جسمشان در خانه است و واقعاً نیستند! باور کنید ارتباط صفر!
سلام از جناب استاد و سایت عصر بیان تشکر میکنم
به نکته بسیار دقیقی اشار فرمودید...مدت هاست که استفاده افراطی یکی از اعضای خانواده از موبایل ، ذهن مرا به خود مشغول کرده است و دقیقا نکات موجود در این نوشتار تایید میکنم و حتی به همین صورت نکات را تذکر داده ام...
اما کاش راهی برای متقاعد کردن عملی افراد وجود داشت...

 بیشتر اوقات هرچند به درستی این نکته و مسئله واقف هستند و حتی آن را می پذیرند اما ظاهرا در فضایی قرار گرفته اند که انگار نمی توانند از ان دوری کنند...و شاید هم انگیزه ای برای دور ماندن از این فضا ندارند...

بنظر می رسد مهمترین عامل کشش افراد در چنین فضاهایی وجود بی برنامه گی و بی انگیزگی ناشی از بی هدفی شان در زندگی است ... و شاید هر چیز جایگزین دیگری که ب راحتی در دسترس شان قرار گیرد چنین افراد بی هدفی را با خود همراه خواهد کرد...می خواهد تلویزیون باشد، ماهواره ، کامپیوتر ، موبایل یا تبلت و ... تنها با پیشرفته شدن ابزار آسیب هایشان بیشتر می شود...مگر نه اینکه افراد همان افراد بی برنامه ی بی هدف هستند ... که هر روز با چیزی خود را مشغول می سازند.

باید فکری به حال ریشه این مسئله نمود ... اگر برنامه ای برای فرد تعریف نشده باشد هر روز کس دیگری برایش برنامه تعریف میکند و او را مشغول به خود می نماید.

جالب است بدانید در فضای تحصیلات تکمیلی دانشگاه (دانشجویان دکتری و اساتید دانشگاه) - صرف نظر از اشکالاتی که به فضای فکری اکثریت انها وارد است - تقریبا شیوع استفاده افراطی از این ابزار و نرم افزارهای اجتماعی تلفن همراه به 1 درصد هم نمی رسد... که می توان یکی از علل آن را  داشتن برنامه ، انگیزه و  هدف - هرچند سطی و کوتاه مدت - دانست.

یک دانشجوی دکتری
۲۷ دی ۹۳ ، ۱۶:۲۳ رضا مقدم
دستت طلا
خیلی خیلی ممنون.
دقیقا همون چیزی بود که الان نیاز داریم.
ممنون.. بسیار تاثیر گذاز و زیبا
بسم الله الرحمن الرحیم
تبارک الله برای استاد گرانقدر و سرور اندیشمند که همیشه در راهنمایی رسیدن به کمال و معنویت، مسایل واقعی پیرامون زندگی مسافران این طریق را در نظر می گیرند و از همان چالش ها هم نسخه های شفا بخش ارائه می دهند:

" ... اما همین زمینه درماندگی، می تواند بستر بالندگی قرار گیرد، زیرا کنترل مراجعه منظم و هدفمند به گوشی همراه، می تواند قدرت اراده انسان را تقویت کند و آدم را به برخی از صفات برجسته روحی و ذهنی برساند..."

 که انصافا هرکسی طالب باشد می تواند خودش سر مسیر تلنگر و نگرش استاد را بگیرد، برای امور خودش سفارشی اش کند و به ظرافت های ناب برسد...
خدای علی و عظیم بر توفیق و اجر استاد بیفزایند...
عالی بود مثل همیشه
۲۷ دی ۹۳ ، ۱۴:۴۹ لبیک یا حسین
واقعا درست گفتید،امیدوارم همه متوجه این موضوع باشند.تذکر مفیدی بود.

خیلی یادداشت کاربردی و دقیقی بود.

با تشکر از استاد و شما بزرگواران

سلام به خدا از نکاتی صحبت می کنید که درد دل همه است
من پدر و مادری دارم که هر دو در گوشی همراه خود وایبر و... نصب کرده اند و یا خونه نیستند و یا اگر هم لحظاتی خانه هستیم جلوی تلوزیون می نشینند و وایبر هایشان را چک می کنند باور نمیکنید ولی حتی وقتی دارم با یکی از آنهاحرف میزنم به محض اینکه یک پیام از وایبر بهشان میرسد حرف من را قطع می کنند و سریع وایبرشون رو چک می کنند به طوری که حتی یادشان می رود که داشتم باهاشون حرف می زدم 

مساله از نظر من فقط بی نظمی با از دست دادن تمرکز حواس نیست یک جور بیخیالی و بی توجهی به آدمهای اطراف هم در استفاده از این گوشی ها هست قیافه آدممهایی که مدام سرشان در گوشی یا لپ تاپشان هست و در حال چک کردن هستند را هم اگر از دور نگاه کنید صحنه مشمئز کننده ای است بی توجه به اطراف سر خمیده در یک صفحه و خیره به یک نقطه..
 واقعا وحشتناکه.................

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...