۹۳/۱۰/۱۰ چاپ ایمیل و پی دی اف
در مسجد لولاگر/پیامک خبری

پناهیان: برای جلوگیری از تکرار فتنۀ 88 از اول نباید جامعه را دوقطبی کرد

حجت الاسلام پناهیان در مسجد لولاگر:

  • ماهیت و آیندۀ فتنه 88- اگر ادامه پیدا می‌کرد-، وضعیت امروز عراق و سوریه بود؛ تجزیه‌طلبی و خارج شدن کنترل اوضاع امنیتی/ریشه‌های اجتماعی فتنه 88 که امروز دوباره دارد پی‌ریزی می‌شود، به ایجاد دو دستگی بین ملت در سال 76 برمی‌گردد. در تبلیغات انتخاباتی سال 76 عده‌ای یک فضای ساختگی قرمز و آبی در عرصۀ سیاسی درست کردند و در مردم القاء یک «دوییّت» کردند. ریشۀ فتنه برمی‌گردد به اختلافات دروغینی که ایجاد کردند و همین الان برخی سیاسیون ساده‌لوح باز دارند به این اختلافات ساختگی دامن می‌زند.

  • اگر می‌خواهیم فتنۀ 88 تکرار نشود و همۀ امور با قانون، گفتگو و صمیمیت جلو برود، از اول نباید به اختلافات دامن زد و جامعه را دوقطبی کرد./ یکی از محسنات بسیار برجستۀ انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس این بود که جامعه دوقطبی نشد./ اختلاف نظر خوب است ولی دوقطبی کردن جامعه و به جان هم انداختن این دو قطب، غلط است.

  • هیچ‌وقت دسته‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا، دسته‌بندی صادقانه‌ای نبوده است. ولی این دسته‌بندی توسط یک باند رسانه‌ای ماهر در جنگ روانی، به صورتی انجام گرفت که به همۀ افراد جامعه به‌ویژه فعالین فرهنگی، سیاسی و معنوی جامعه تحمیل شد. و بعد هم بین این دو دشمنی‌هایی ایجاد شد که واقعاً دست‌ساز بود. بنده ریشۀ فتنه را در اینجا می‌دانم./ نه اصلاح‌طلب‌ها یک‌دست همه سکولار بودند و نه اصول‌گراها یکدست محافظه‌کار و در زمینه‌های مختلف هم‌نظر بودند.

  • اگر کسی گفت: «شما حزب‌الهی هستید و ما غیر از شما هستیم»، نپذیرید و به او ثابت کنید که او در تصور خودش دربارۀ این تفاوت اشتباه می‌کند. مگر حزب‌الهی کیست؟! چرا باید یک تصور باطلی دربارۀ حزب‌الهی پیدا کند و بعد هم یک تصور باطلی دربارۀ اختلاف نظر پیدا کند؟! باید این سوء تفاهم‌ها را برطرف کنیم. بنده معتقدم که حتی برای بسیاری از ضدانقلاب‌ها هم سوء تفاهم ایجاد کرده‌اند. 

  • وقت آن رسیده که عناصر سیاسی و فرهنگی هر جا کسی اختلاف موهومی مطرح کرد، با گفتگو جلوی آن را بگیرند. چون وقتی جوّ قرمز و آبی ایجاد شد، بالاخره نوبت «دِربی» هم فرا می‌رسد. شاید کُری‌خوانی بین قرمز و آبی تا مدتی جذاب باشد اما در عرصۀ سیاسی «دِربی»، یک درگیری موهوم، غیرواقعی و مخرّب خواهد بود./ 9 دی پایانی بر دوقطبی کردن ناصحیح جامعه بود و قدردانی از 9 دی این است که ما دیگر اجازه ندهیم دوقطبی‌های ناصحیح در جامعه پدید بیاید.

صوت، گزارش مشروح این سخنرانی نیم ساعته، و pdf آن را از اینجا می‌توانید دریافت کنید.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...