۹۳/۰۹/۰۹ چاپ ایمیل و پی دی اف

مستندات | پیام حضرت آیه الله العظمی بهجت(ره) دربارۀ تعظیم شعائر/اشاره به زیارت اربعین

شناسنامه

توضیح: این پیام توسط پسر معظم له در حضور خودشان و در مراسم پرده‌داری از گنبد بازسازی شدۀ حضرت معصومه(س) قرائت شد.

متن عیناً از سایت معظم له آورده شده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلاه علی سیدالأنبیاء محمد و آله الطاهرین و اللعن الدائم علی اعدائهم أجمعین.

و بعد ؛ قال الله – عزّ من قائل – و من یعظّم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب(حج آیه ی 32)

تمام تقواها مرتبط به قلب است و جسد به منزله ی خادم است و اختصاص شعائر به این است که تقوا را در قلوب دیگران تثبیت می نماید و علاماتی هستند که به واسطه ی آنها به ذی العلامه پی می برند.

فرموده اند: علامات المؤمن خمس: صلاه الإحدی و الخمیس، و زیاره الأربعین و التختّم بالیمین و تعفیر الجبین و الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم (المزار ص53؛ بحارالانوار ج98، ص339-وسائل الشیعه، ج10،ص373)

و همه ی انها معلوم دیگران می شوند و به {وسیله ی} آنها به یاد خدای اجل و طاعت او می رسند.

شعائر منصوبه و مورد نظر امر مانند «إنّ الصّفا و المروه من شعائر الله»(البقره، آیه 160) و «لا الشهر الحرام و لا الهدی و لا القائد»(المائده، آیه 2)

و همچنین منصوص از منع – مثل تزیین مساجد با ذهب – مورد بحث نیستند و اگر منصوص نباشد، امر یا نهی محل تمسک به عموم «و من یعظّم شعائر الله» می باشد.

پس هر عبادتی که سبب شود از برای دخول دیگران در یاد خدا و در اطاعت خدا، مقرب است از دو جهت ؛ یکی از آن جهت که خود، مأمورٌبه است و دیگری از آن جهت که تهییج دیگران به سوی اطاعت است و ذوالشرافتین است.

نماز شب عبادت است اگر چه کسی نفهمد، از یک جهت ؛ و نماز روز عبادت است اگر چه کسی نشنود، از دو جهت، لذا در علل {الشرایع} مذکور است حکمت جهر به نماز شب و اخفات در نماز روز ؛ و ادخال سرور در قلب مؤمن به مباح، عبادت است از یک جهت، و به عبادت از دو جهت ؛ طوافِ بیت {الله} عبادت است از دو جهت ؛ زیرا خودش مأمورٌبه است و سبب می شود برای دخول دیگران به آنو امثالِ آن.

کسانی که خیال می کنند اینگونه امور شرک است، در اشتباهند از جهت تمرّد از مولای عالَم و از جهت جهل به قابلیت گِل برای چیزهایی که آتش قابلِ آنها نیست. اگر قبل از إنباءِ اسماء، قبح مخالفتِ فاحش نبود، {پس} بعد از آن و بعد از امتحان، {که} قبح مخالف افحش شد ؛ چرا توبه نکرد؟!

اگر در زمانی یا از اشخاصی تعمییر مسجدی یا تعمییر مشهدی یا تذهیب قبّه ی ولی خدا، مقدور نبود و نشد، دلیل عدم عبادیت و بدعت آن نیست.

اگر دول کفر تشخیص دادند که شرط وصول به مقاصد خبیثه جمع بین دین-یعنی دین مجعول باطل -و قدرت با سیف، محرّم است، لازمه ی آن همان است که دیده شد. و از این جهت است که اقبال مردم به حج بیت الله و زیارت مشاهد مقدسه ی اوصیاء و اولیاء و انبیاء -صلوات الله علیهم اجمعین -و توسل به آنها موجب کرامات متواتره ی قطعیه شده و می شود ؛ چون وساطت در فیوضات ثابت است و این واقعیت، معلوم اهل تقوا است.

کسانی که می گویند کتاب، کافی است مثل کسانی که می گویند عترت، کافی است، هر دو گمراه هستند ؛ بلکه اولی کتابی نیست و دومی عترتی نیست ؛ {زیرا} متلازمین مثل شیءِ واحد می باشد.

آیا کتاب، کافی است؟! {در حالی که} در کتاب است: الیوم اکملت لکم دینکم و در کتاب است: إنما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون و: کونوا مع الصادقین ؛ و إلی ماشاء الله از آیات وارده در ارجاع به عترت.

و همجنین عترت از کتاب جدا نیست «قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: سألت الله أن لایفرق بینهما – یعنی الثقلین – حتّی یردا علیَّ الحوض، فاستجاب لی» و این دلیل وجود غائب – عجل الله تعالی فرجه – است و گرنه تفرقه ی بین کتاب و عترت حاصل می شد و نیز فرموده اند «ما خالف کتاب الله لم نقله»

نهج البلاغه – که فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است – مهجور جاهل هاست، برای حق گویی در خطبه ی شقشقیه و امثال آن!

لاجعلنا الله من اهل الکذب و الإفتراء! و وفّقنا الله بملازمه الثقلین الموروثین فی الدنیا و الآخره و فی أمور الدنیا و الآخره، أعنی الکتاب و العتره الطّاهره و جزی الله من سعی فی تعمیر المساجد و المشاهد المشرفه سیما قبّه فاطمه المعصومه الطاهره بنت موسی بن جعفر – سلام الله علیهم – خیرا یلیق بفضله، إنّه جواد کریم بحق محمد و اله الطاهرین – صلوات الله علیهم أجمعین -.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

17 / ربیع الاول / 1426

العبد محمد تقی بهجت

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...