۹۳/۰۹/۰۸ چاپ ایمیل و پی دی اف
به مناسبت چهلم ایت الله مهدوی کنی

کلیپ تصویری | آیت الله مهدوی کنی از دیدگاه حجت الاسلام پناهیان

شناسنامه:

مدت زمان: 00:05:28

متن:

  شاید بشود گفت مهم‌ترین فائدۀ انقلاب اسلامی این است که یا این نظام جمهوری اسلامی این است که بستری باشد برای رویش نمونه‌هایی که حجّت را بر خلق خدا تمام بکنند.

  این همه صحبت می‌شود از اینکه روحانیت نباید توی سیاست دخالت بکند. روحانی باید سنگینی خودش را حفظ کند. عالم دینی اگر توی سیاست برود، یا خودش خراب می‌شود به عنوان عالم دینی، یا جایگاه عالمان دینی را خراب می‌کند. یا توی عرصۀ سیاست چون بالاخره عالم دینی هست، توی عرصۀ سیاست ممکن است دقیق عمل نکند. فکر می‌کنند دین از سیاست چیزی سرش نمی‌شود اینجوری می‌گویند.

  ما در نمونه‌های عینی مثل حضرت آیت الله مهدوی دیدیم که آن حرف غلط است. ایشان آمدند احترام عالمان دینی را افزایش دادند، حرمت خودشان شکسته نشد، بعد از نیم‌قرن مجاهدت و سیاست‌ورزی تازه روز به روز صحت عملکردشان بر دوست و دشمن روشن می‌شود بیشتر از گذشته و یک الگوی سیاست‌ورزی قرار گرفتند.

  شما تشییع پیکر مطهرشان را امروز دیدید، ارادت مردم به ایشان چگونه بود؟ در حالی که ایشان خیلی از ملاحظات سیاسی را نداشت. شاید یک کسی پنجاه درصد جایگاه ایشان را توی جامعه و میان مردم داشت می‌فرمود من در انتخابات‌ها سراغ هیچ لیستی نمی‌روم، سراغ هیچ کسی نمی‌روم، چرا خودم را بدنام کنم؟ بالاخره من با انواع و اقسام مردم مرتبط هستم. بگذار این ارتباط من حفظ بشود. تا همین سال آخر یعنی تا همین چند ماه، یعنی تا دو سال قبل ایشان رسماً می‌آمد حتی به یکی از لیست‌ها اشاره می‌کرد.

  آیا با این راهنمایی‌ها شأن ایشان پایین آمد؟ مقام علمی ایشان کسر شد؟ کسانی که حتی دیگران را می‌پسندیدند به ایشان بی‌احترامی کردند؟ ایشان وقتی که وزیر کشور بودند کلام حضرت امام دربارۀ ایشان را شما بشنوید چگونه است. می‌فرماید که: «وزارت کشور از وزارتخانه‌های بسیار وسیع است و بحمدلله در رأس‌اش هم آقای مهدوی واقع شده‌اند. خب ما از سابق ایشان را ارادت داشتیم و حالا هم ارادت داریم و بعدها هم ارادت خواهیم داشت به ایشان.»

  شاید مورد دیگری نباشد، کمتر امام اینجوری تصریح می‌کنند که آقا من آینده هم به ایشان ارادت خواهم داشت. ما آن زمان جوان بودیم این چیزها را جسته و گریخته به گوش‌مان می‌خورد. چون این کلام امام کلامی نبود که حزب‌اللهی‌ها بین خودشان منتشر بکنند. فضای افکار عمومی حزب‌اللهی‌ها قبضۀ دست کسانی بود که مخالف آقای مهدوی کنی بودند و ایشان را مظهر اسلام آمریکایی می‌دانستند و به شدّت ایشان را غریب و منزوی می‌خواستند قرار بدهند. خود آنها الآن کجا هستند؟

  آدم خواست سیاست‌ورزی بکند باید بداند چگونه باید سیاست‌ورزی بکند. مثل آقای مهدوی کنی. مظلومیت بتواند تحمل کند. بعضی‌ها یک درصد مظلومیت ایشان را هم ندارند، صد برابر داد و فریاد دارند. آقا این آدم‌های بی‌ظرفیت که نباید بیایند توی عرصۀ سیاست که! آبروی سیاست اسلامی را می‌برند. آدم باید ظرفیت داشته باشد بیاید توی عرصۀ سیاست. نوع سیاست‌ورزی ایشان را شما ببینید. با سعۀ صدر، با سعۀ صدر در حدّ بالاترین تحمل مظلومیت‌ها. من فقط هی می‌خواهم توجه شما را جلب بکنم این عزّت و عظمتی که آقای مهدوی کنی امروز دارند می‌دانید این عزّت مال چه کسی است؟ کسی است که نامش را می‌خواستند از صفحۀ تاریخ انقلاب حذف کنند.

  سیاستمدارها یک مقدار رفتارهای دفاعی‌شان را بگذارند کنار از آقای مهدوی کنی یاد بگیرند. حزب‌اللهی و غیر حزب‌اللهی هم ندارد. یک کمی هم از این ستم‌هایی که به آقای مهدوی کنی شد و نتیجه نداشت در واقع، فقط روسیاهی به ذغال ماند، یک کمی از این روش‌ها دست بردارند. بگذارند هر انسان آزادیخواه فراجناحی خواست یک جایی انتقاد بکند حرفی بزند هر جوانی! راحت حرفش را بزند، انتقاد کند، نظرش را بدهد، حتی طرفداری بکند! چه اشکالی دارد؟

  ما اگر چنین سندی را در انقلاب‌مان نداشتیم برای بیان خیلی از انحاء سیاست‌ورزی‌های درست اسلامی درمانده می‌شدیم!

 

نظرات

روحشان هر لحظه شادتر
سلام صبح پنجشنبه همان روز خاکسپاری آیت الله مهدوی کنی در حرم حضرت عبدالعظیم من خواب دیدم گلدسته های حرم حضرت عبالعظیم آتش گرفته اند و مردم درحال فرار کردن هستند در کتاب تعبیر خواب نوشته بود آتش گرفتن گلدسته به معنی مرگ پادشاه است بعد یادم آمد امروز ایشان را در این مکان قرار است به خاک بسپارند خواستم این خواب را برای شما دوستان بیان معنویم تعریف کنم
من ایشان را خیلی نمیشناختم و منزلت دینی ومعنویشان برایم ناشناخته بود اما بعد از این خواب و گوش دادن به یکی از سخنرانی های ایشان در مورد اخلاق  که از تلویزیون پخش شد به ایشان ارادت خاصی پیدا کردم به نظرم صدا و سیما در مورد انتشار سخنان وشناساندن ایشان به مردم کوتاهی کرده

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...