۹۳/۰۴/۰۳ چاپ ایمیل و پی دی اف

تظاهر به ارزشها مهمترین مشکل سیاست در جامعۀ اسلامی و راه رهایی از آن

  • در یک جامعۀ اسلامی که ارزش‌ها حاکمیت دارند و در فرهنگ و قانون نهادینه شده است، معلوم است که تظاهر به ارزش‌ها و نفاق هم باب می‌شود و سودجویی‌ها و تخریب‌های فراوانی هم در پی‌خواهد داشت. یکی از آثار مخرب آن زده شدن مردم از ارزشها و حاکمیت ارزشی است. یکی از آثار مخرب دیگر آن باز شدن راه نفوذ و رخنه به بدنۀ حاکمیت و زمینه‌سازی برای استکبار و استبداد است. این مهمترین مشکل سیاست در جامعۀ اسلامی است که باید از آن عبور کرد و جامعه را از آسیب‌های آن نجات داد.
  • برای رهایی از نفاق نباید سیاست و معنویت را از هم جدا کنیم و ارزش‌ها را در سیاست نادیده بگیریم تا از این طریق مانع رواج تظاهر و تخریب ارزش‌ها شویم. این اولین راه حلی است که به ذهن افراد سطحی نگر می‌رسد که ارزش‌ها را حذف کنند تا مورد سوءاستفادۀ متظاهرین قرار نگیرد. راه حل صحیح این است که در عرصۀ سیاست آن‌قدر بر ارزش‌ها پافشاری کنیم و آنها را تبیین کنیم، تا کسانی که متظاهر هستند طی امتحاناتی کنار بروند و طاقت نیاورند و خود را رسوا نمایند. این برخلاف نظری است که معتقد است باید معنویت و سیاست را از هم تفکیک کرد تا صورت مسئله پاک شود. نه، باید مسئله را حل کرد و سیاست و معنویت و دیانت را توأمان بخواهیم و دوران بروز نفاق که طبیعتاً پیش می‌آید را با پافشاری بر ارزشها و تبیین دقیق آنها به خوبی پشت سر بگذاریم. چون اهل تظاهر به معنویت معمولاً زیاد طاقت ایستادگی ندارند و بالاخره پرده از باطن خود برمی‌دارند.
  • یکی دیگر از راه‌کارهای گذر از نفاق در عرصۀ سیاست، که البته بعد از راه‌کار پیشین قابل تحقق است، سخت‌گیری نسبت به سیاسیون است. هم مردم سخت‌گیرانه، اگرچه با حفظ حسن ظن، با سیاستمداران کلان برخورد کنند و هم مسئولان کلان با اطرافیان و گماردگان خود با سخت‌گیری فراوان و حتی گاهی از اوقات با سوءظن برخورد کنند. چون قدرت مشتریان زیادی دارد که حاضرند به خاطر رسیدن به آن متظاهرانه هم رفتار بکنند و حتی گاهی ممکن است بعضی‌ها خودشان هم ندانند که غرق جذابیت قدرتند نه شیفتۀ معنویت و دیانت، و بعد به مرور این نفاق پنهان آنها آشکار شود.
  •  امام زمان(ع) به دو گروه خیلی سخت می‌گیرند؛ گروه اول، دشمنان اسلام و گروه دوم، فرمانداران تحت فرمان خود. حضرت نسبت به عموم مردم سخت‌گیر نیستند، اما به یاران خود که قدرت و مسئولیت سیاسی در دست دارند، خیلی سخت می‌گیرند و از آنها انتظار تقوا، دیانت، ایثار و ازخودگذشتگی‌های خیلی بیشتری دارند. نتیجه این خواهد شد که دیگر کسی با تظاهر و نفاق وارد عرصۀ سیاست نخواهد شد، چرا که می‌بیند عرصۀ بسیار سختی است و منافع مادی و دنیوی هم در آن وجود ندارد.

نظرات

بنام خدا سلام ، به سختی میتوان باور کرد این دیدگاه متعلق به جناب پناهیان است ارایه چنین راهکارهایی در حقیقت ناظر به این معناست که گذر از این مانع ممکن نیست پس بهتر است زیاد خود را درگیر آن نکنیم و به همین مقدار که میگوییم ریاکاری و تظاهر امری مذموم است بسنده کنیم .

دیدگاه ایشان در خصوص سیاست و ارزشهای دینی حامل دو معناست اول تعیین کلیه سیاست ها و اهداف بر اساس ارزش های دینی دوم انتخاب سیاستمداران ارزشی برای تحقق معنای اول و درست در همین نقطه این سوال پیش میاید : مزین بودن انسان به ارزشهای دینی باوری است درونی که آثار آن در ظاهر شخص متجلی میگردد و جز خداوند متعال کسی از نفس انسان خبر ندارد و انتخاب متظاهر همیشه محتمل است و اگر در طول تصدی ریاکاری او افشا شود آثار مخرب خود را بر جامعه وارد میکند و همینطور مسلسل .

البته قطعا دین مبین اسلام بعنوان آخرین دین برگزیده برای هدایت انسانها برای این مشکل راه حل دارد که لطفا حضرتعالی راهنمایی بفرمایید ممنون از حوصله و زحمات   

باعرض سلام
ای کاش بعضی از مسئولین این سخنان را بشنوند تا هنگامی که مردم به آنها و زیر دستانشان تذکر می دهند،انگ بیسوادی و بیکاری نزنند.
۰۶ آذر ۹۳ ، ۰۹:۳۹ سیدجوادحسینی

باعرض سلام.واقعازیبا مسئله کارشناسی شده.راه حل خوبی هم ارائه شده .مرحبا

سئوال:دررابطه باافت معنویت دراعضای خانواده چه راه حلی پیشنهادمیشود؟

عالی و زیبا
با سلام
بسیار عالی بود این سوال خیلی وقته که گوشه ذهن منو مشغول کرده
مرحبا ای هدهد هادی شده 
در حقیقت پیک هر وادی شده
مرحبا
مرحبا
مرحبا
امروز به لطف اوس کریم جواب شبه ای که چند وق بود ذهنمو مشغول کرده بود را دریافتم.
حاجی دمت گرم مخلصییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...