۹۳/۰۱/۱۸ چاپ ایمیل و پی دی اف
کلیپ‌ صوتی

راحت‌طلبان مانند حیوانند اگرچه نماز بخوانند

شناسنامه:

 

مدت: 6دقیقه |دریافت با کیفیت: [پایین(1MB) | متوسط(4MB) | خوب(16MB)]

متن:

«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَدٍ».

 راحت‌طلبی یکی از گرایش‌های کلیدی ما است و یکی از شعبات اصلی حبّ الدنیاست. راحت‌طلبی یک خصلت طبیعی است، یک خصلتی است که از دوران نوجوانی باید باهاش مقابله کرد، هفت سال پدر و مادر و آموزش و پرورش وقت دارند این راحت‌طلبی را از جانِ این بچه جدا کنند. آقا راحتی را ما باهاش مخالفت بکنیم، سن‌اش هم که بردی از هفت سال، خب رنج می‌برد انسان! دنیا برای رنج است عزیزِ من.

 «لقد خلقنا الانسان فی کبد»؛ ما انسان را در رنج آفریدیم. ما، مای خدا! انسان را در رنج آفریدیم. انسان زندگی‌اش با رنج عجین شده. شما نمی‌توانید رنج را حذف بکنید. مراقب راحت‌طلبی خودتان باشید. همه‌اش را بکَنید. خوشبختی به خوب رنج کشیدن است، نه به رنج نکشیدن که دروغ است اصلاً نیست.

 زندگی تفسیرش این است، مدیریت‌کردن رنج برای کاهش‌دادن رنج نابجا؛ این یک کار. مدیریت رنج یک رکن دیگر هم دارد، از رنج‌هایت استفاده کن. رنج می‌بری مقرّب بشو. رنجت را مفید قرار بده؛ هر کسی باید یک وقتی بمیرد دیگر! یا توی تصادف و بیماری و اینها، یا در راه خدا به شهادت می‌رسد. جامعۀ راحت‌طلب که به جایی نخواهد رسید. تفسیر زندگی یعنی مدیریت رنج. یعنی به استقبال رنج برو. و این خیلی فرق می‌کند. مدیریت عاقلانۀ رنج خیلی متفاوت است با فرار ابلهانه و احمقانه از رنج! فرهنگ غربی ما را به فرار احمقانه از رنج دعوت می‌کند. فرهنگ اسلامی ما را به استقبال عاقلانه از رنج دعوت می‌کند. از دل چنین فکر و فرهنگی جهاد برمی‌خیزد.

 امام می‌فرماید، صحیفۀ امام جلد چهارده صفحۀ 519. «از صدر اسلام تا کنون دو طریقه، دو خط بوده است. یک خط، خطّ اشخاص راحت‌طلب که تمام همت‌شان به این است که یک طعمه‌ای پیدا بکنند و بخورند و بخوابند و عبادت خدا هم آنهایی که مسلمان بودند می‌کردند.» یعنی مسلمان غیر مسلمان ندارد، راحت‌طلب. بعد می‌فرماید که «یک دسته این‌طورند.» یعنی راحت‌طلب‌اند. «حضرت امیر (سلام‌الله‌علیه) از اینها تعبیر می‌کند که اینها هم‌ّشان علف‌شان است. مثل حیواناتی که همّ‌شان این است که شکم‌شان سیر بشود. شهوت‌شان را بر همه چیز مقدم می‌دارند. نماز هم می‌خوانند، روزه هم می‌گیرند، عبادت شرعی را هم بجا می‌آورند، لکن این‌طور است وضع تفکر که انسان نباید خودش را در معرض یک خطری، در معرض یک چیزی قرار بدهد. حیوانات هم «إِن مِّن شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ»! حیوانات هم تسبیح خدا می‌کنند.»

 نبینید احیاناً اینها بعضی‌هایشان راحت‌طلبند نماز می‌خوانند! مگر حیوان چیز بدی است؟ حیوان هم تسبیح می‌کند. بعد می‌فرماید «آنها هم ذکر و تسبیح دارند، لکن همّ‌شان علف‌شان است.»

 امام به راحت‌طلب‌ها می‌فرماید مانند حیوان هم‌ّشان علف‌شان است اگرچه نماز بخوانند. دو تا فرهنگ الآن در جهان هست؛ یک دانه‌اش تازه متولد شده هنوز رشد نکرده، فرهنگ اسلامی انقلابی ما است که نوظهور است، این را باید تکمیل کنیم، یک فرهنگ دیگر هم در جهان هست؛ آن فرهنگ دیگری که در جهان هست فرهنگ منحطّ غربی هست که حاکمیت دارد کم و بیش مردم جهان آسیب‌دیده از آن فرهنگ هستند. آن فرهنگ مبتنی است بر راحت‌طلبی. محورش «أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ»؛ آیا دیدی کسی که خدای خودش را هوای نفس قرار داد؟ در آن فرهنگ راحت‌طلبی تبلیغ می‌شود. بروید پیدا کنید، دو تا جریان هست. در جامعۀ ما هم دو تا جریان هست. جریان راحت‌طلب، جریان جهادگر.

 نابود باد هر نوع تبلیغی که به نفع راحت‌طلبی باشد. به هر دلیل و زبان و توجیهی. در هر مقطعی، در هر جایگاهی. زیرساخت اساسی فرهنگ جامعه را نابود می‌کند. ایمان به خدا هم دیگر کاری برای آن جامعه نخواهد کرد! این فرهنگی که مبتنی است بر مبارزه با هوای نفس، تمدن غرب را که مبتنی است بر هواپرستی نابود خواهد کرد. اخیراً سران مزخرف اتحادیۀ اروپا دور هم نشستند دربارۀ ایران چه نسخه‌ای نوشتند؟ کلمات قبیحی که ما در جلسات محترمانه اصلاً این کلمات قبیح را یاد نمی‌کنیم حتی بخواهیم علیه‌اش حرف بزنیم! شدّت هواپرستی در جوامع غربی به همجنس‌بازی کشیده شده، برای حقوقی‌کردن یک همچین مزخرفاتی که از نتایج زندگی هواپرستانه است. می‌خواهند بیایند دفتر بزنند یک همچین چیزهایی را رواج بدهند توی کشور ما. کی اینها را پررو کرده؟! کی به آنها چراغ سبز نشان داده؟ خدایا کسانی که به دشمنان ما چراغ سبز نشان می‌دهند چراغ‌شان را کور کن.


برای اطلاع از نحوه ارسال کلیپ و آشنایی با برخی نکات ضروری در این زمینه، اینجا را مشاهده کنید.

 

 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...