۹۲/۱۲/۱۰ چاپ ایمیل و پی دی اف

برخی نکات و راهنمایی‌ها در تهیۀ کلیپ‌های صوتی و تصویری

الف) برخی نکات و راهنمایی‌ها در تهیۀ کلیپ‌های صوتی و تصویری

در تهیه و ارسال کلیپ به نکات زیر توجه کنید، تا امکان استفاده از کلیپ شما در سایت باشد:

  1. تعیین منبع: در کلیپ ارسالی خود، منبع تهیه کلیپ را مشخص کنید.
  2. فایل منبع: برای تهیه کلیپ از فایل‌های با کیفیت بالا استفاده کنید. و فایل با کیفیت بالا را هم برای سایت ارسال کنید.
  3. منابع مجاز: برای ساخت کلیپ، از مجموعه حدود 1500 جلسه صوتی و حدود 100 جلسه تصویری عرضه شده توسط موسسه بیان معنوی(عرضه شده از طریق سایت یا دی وی دی) استفاده کنید.
  4. انتخاب نام: برای کلیپ خود حتما یک نام مناسب انتخاب کنید. نام مناسب برای کلیپ اهمیت بالایی دارد.
  5. توجه به هدف کلیپ: هدف از ساخت یک کلیپ تهیه یک بسته کاربردی، اثر گذار و کوتاه برای انتقال یک پیام واضح و مشخص می‌باشد. بنابراین توجه به این نکته بسیار مهم است که کلیپ دارای یک بدنه شفاف و بدون زوائد باشد و از هر گونه اضافه گویی هرچند جذاب و مهم پرهیز شود چون به شدت از برندگی و اثرگذاری کار کم می‌کند. انتقال یک مطلب مفید و کوتاه بسیار بهتر از پراکنده کردن و هدر دادن چند موضوع مهم است.
  6. سوءبرداشت: در هر کلیپی، عملاً بخش‌های زیادی از سخنرانی حذف می‌شود. باید مراقب بود که حذفیات به گونه‌ای نباشد که موجب سوءبرداشت و سوءتفاهم عده‌ای از مخاطبان شود و یا سبب از دست رفتن سیر منطقی بحث و ایجاد اشکال در درک مطلب شود.
  7. شروع کلیپ: به شروع یک کلیپ بسیار دقت کنید. آغاز یک کلیپ باید همراه با جذابیت و سوال بر انگیزی باشد، برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد از جمله استفاده از یک یا چند جمله و یا اشاره و یا حدیث، آیه، مثال، سوال و ... از هر قسمت کلیپ که به عنوان یک تلنگر اولیه بکار رود.
  8. پایان بندی: پایان بندی کلیپ را فراموش نکنید و مخاطب را سرگردان رها نکنید. پایان یک کلیپ نقطه نهایی اثرگذاری کار شماست و باید همراه با یک حس فرود، جمع بندی و تاکید باشد.
  9. موسیقی: اگر از موسیقی زمینه استفاده می‌کنید، دقت کنید که صدای موسیقی به گونه‌ای نباشد که شنیدن صدای سخنرانی با مشکل مواجه شود. در صورت امکان نتیجۀ کار خود را با کامپیوتر دیگر یا با موبایل گوش کنید؛ ممکن است کلیپ شما در دستگاه دیگران خوب شنیده نشود.
  10. نظرخواهی: نظرخواهی از اطرافیان می‌تواند به بهبود توانایی شما در ساخت کلیپ کمک کند. درک اینکه چه مطلبی برای چه قشری جذاب و مورد نیاز است، نوعی انسان‌شناسی و مخاطب‌شناسی است که به مرور و با تجربه و تلاش می‌توانید شهود خود در این زمینه را افزایش دهید.
  11. وقت: برای ساخت کلیپ خوب وقت بگذارید. دامنه و میزان تاثیرگزاری یک کلیپ خوب بسیار بیشتر از 10 کلیپ متوسط است. این قاعده را دست کم نگیرید.
  12. ارسال کلیپ یا لینک: کلیپ خود را به آدرس bayan.manavi@gmail.com ارسال کنید. کلیپ‌ها در صورتی که موارد فوق در آنها رعایت شده باشد، منتشر می‌شوند. در صورتی که حجم کلیپ شما زیاد است و نمی توانید آن را به پیوست یک ایمیل برای ما ایمیل کنید، می توانید کلیپ خود را در یکی از دیتاسنترهای رایگان(محلی برای بارگزرای (آپلود کردن) فایلهای بزرگ) آپلود کرده و لینکش را برای ما ایمیل کنید. دو تا از دیتاسنترهای مطمئن و قابل اعتماد ایرانی Persianblog و bayanbox است. راهنمای چگونگی استفاده از هر کدام در سایتهای خودشان و یا با حستجو در اینترنت پیدا می شود.
  13. ارسال تجربیات: تجربیات خود در زمینه ساخت کلیپ را می‌توانید برای ما بفرستید تا برای دیگران به اشتراک گذاشته شود و دیگران هم از تجارب شما استفاده کنند.
  14. تشریف بیاورید: این نکات به مرور زمان تکمیل می‌شوند. سالی یکی دو بار به اینجا سر بزنید و نکات جدید را بخوانید.
  15. اولویت ها: به مرور مباحثی که از دیدگاه بیان معنوی برای ساخت کلیپ دارای اولویت هستند، معرفی می‌شود. از جمله:
  • کمی از اسرار ولایت

  • ادب؛ نامی برای تمام خوبی ها

  • تنها مسیر

  • تربیت فرزند برای حرکت به سمت خدا

  • انتقال مفاهیم دینی به فرزندان

  • خانواده خوب

  • خانواده متعالی

  • نهال ولایت در نهاد خانواده

  • نقش ادب در تربیت اسلامی

  • فرهنگ مهربانی

  • اسلام ناب در مقابله با تحریف دین

  • حجاب، وقتی زن ها مهربان تر می شوند

ب) برای ساختن یک کلیپ از کجا شروع کنم؟

  1. انتخاب سخرانی:  لزوما هر سخنرانی مناسب کلیپ نیست. اینکه چه سخنرانی برای کلیپ مناسب است، بستگی به میزان تناسب "محتوای کلیپ" با "نیاز مخاطبان" دارد. و اینکه مطلب به گونه ای باشد که بتوان آن را در ظرف مدت زمان کوتاهی(بین 3-7 دقیقه) انتقال داد. حتما شرایط و نکات دیگری هم وجود دارد که به مرور باید تجربه کنید.
  2. انتخاب سوژه: سخنرانی را گوش کنید، جملات و نکات مهم را یادداشت کنید، مجددا مرور کنید، تا نهایتا یک سوژۀ یا یک نکته پیدا کنید که شرایط لازم برای کلیپ شدن را داشته باشد.
  3. تکمیل سوژه: یک بار دیگر همه یا بخش مورد نظر سخنرانی را مرور کنید تا احیانا از جملات مهم چیزی جا نیفتاده باشد.
  4. اولین قطعه: قطعات را کنار هم بگذارید و اولین نسخۀ کلیپتان را بسازید.
  5. حذف: حالا نوبت حذف است. "حذف خوب" را احتمالا باید مهمترین، حساس ترین و سخت ترین قسمت در کلیپسازی دانست. کلیپ را گوش کنید و قطعات اضافی را که کلیدی نیستند و حذفشان باعث ایجاد ابهام نمی شوند را حذف کنید. این کار را اینقدر انجام دهید تا به کوتاه ترین کلیپ ممکن برسید. کوتاه شدن کلیپ نباید آنقدر باشد که ویژگی "اقناع" را از دست بدهد.
  6. ارزیابی: کلیپ را بدهید 5-10 نفر از دوستانتان گوش کنند و نظرشان را بگیرید. کلیپی خوب است که دوستتان ازتان بپرسد: اجازه هست این را به کس دیگری بدهم؟ و البته شما پاسخ منفی می دهید چون تا از یک کلیپ باید فقط  نسخه نهایی منتشر شود.
  7. نهایی سازی: آخرین اصلاحات را انجام دهید، و هرگونه پردازش صوتی یا اضافه کردن یک صدای طبیعت یا آهنگ ملایم برای شروع و پایان یا جاهای حساس کلیپ را انجام دهید. یقین بدانید که یک کلیپ بدون آهنگ، خیلی بهتر از کلیپی است که بد آهنگ گذاری شده باشد. حداقل، حدود 80 درصد از شکایت مخاطبین از آهنگ کلیپ های سخنرانی محور، این است که آهنگ باعث می شود نفمیم سخنران چه می گوید.
  8. مراقب باشید: صِرف استقبال از یک کلیپ شما را گول نزند. کلیپی که فقط جالب و برای سرگرمی باشد و مخاطب را به یک نتیجۀ فکری یا عملی یا عاطفیِ مفید و مشخص نرساند، در بهترین حالت احتمالا یک کلیپ زرد است که خاصیتی جز سرگرم کردن مردم ندارد. در صورتی که ظرفیت تاثیرگذاری یک کلیپ خیلی بیش از اینهاست.

نظرات

۱۶ آذر ۹۹ ، ۰۰:۱۴ زینب عجمی نژاد

سلام عرض میکنم من در تایپ مهارت دارم و توانایی خلاصه کردن سخنرانی ها رو دارم.آیا میتونم خلاصه ها رپ بهتون تحویل بدم تا در سایت گذاشته شوند؟لطفا راهنماییم کنید.

 

پاسخ:
سلام و احترام
لطفا فرم همکاری را تکمیل کنید، در صورت نیاز با شما تماس گرفته خواهد شد.
سلام من میخواستم شروع کنم پادکست درست کنم...اگه خودتون بفرمایید که مثلا فلان موضوع از فلان سخنرانی مدنظرتون هست،شروع میکنم....چون اون اولویت ها که فرمودید خیلی کلی هست و مثلا یه مجموعه سخنرانی میشه
سلام نمیدونم با چه زبونی ازتون تشکر کنم!
اجرتون با مولا
میشه چند تا نرم افزار برای ساخت کلیپ معرفی کنید لطفا؟
بهترین نرو افزار کدومه؟
ممنون میشم اگه پاسخ بدین
پاسخ:
با سلام و تشکر
تا چند روز دیگر در همین مطلب فوق گنجانده میشود.
سلام ممنون میشم به سوالم پاسخ بدید، برای ساخت کلیپ تصویری کلیپ های با کیفیت سخنرانی های استاد پناهیان رو از کجا پیدا کنیم؟ چون توی سایت نیستند.
ب تشکر
پاسخ:
با سلام و تشکر،
روی کلیپ های صوتی کار کنید.
برخی از تصویری ها در سایت در قسمت چندرسانه ای هستند.
سلام 
سایتتون بسیار کامل و جامع ه.خدا خیرتون بده
منم خیلی دوس دارم توی تولید کلیپ کمک کنم یخورده هم بلدم با adobe premier کار کنم ولی موقع شروع نمیدونم از کجا و چطور شروع کنم اصلا.اگر یخورده راهنمایی کنین ایشالا راه میوفتم

پاسخ:
با سلام و تشکر،
- قسمت (ب) پیرو درخواست شما به مطلب فوق اضافه شد.
- "م" نام مناسبی برای گذاشتن کامنت نیست. لطفا به احترام سایر دوستان و قوانین سایت، یک نام مستعار برای گذاشتن نظر انتخاب فرمایید.
با عرض سلام و احترام
بیان باگس محدودیت آپلود دارد (30 مگابایت) فکر می کنم پرشین بلاگ هم همینطور باشد البته من در آنجا حساب کاربری ندارم. می خواستم بپرسم اگر در جایی دیگر آپلود شود فایل ها مشکلی دارد؟
با تشکر
پاسخ:
با سلام و تشکر
1- محدودیت بیان باکس با خرید بسته های اضافی رفع می شود.
2- خیر مانعی ندارد. پس از تایید کلیپ، موسسه برای انتشار آن در سایت، فایل کلیپ را در سرور خود بارگزاری خواهد کرد.
۱۴ بهمن ۹۳ ، ۰۰:۲۱ احسان شاهرخیان
دوست عزیز شما می تونید از انجمن ها و سایت ها در این زمینه استفاده کنی
مثل انجمن video - effect
میخاستم یه کلیپ که درست کردم آپلود کنم چجوری اینکارو انجام بدم؟
پاسخ:
با سلام و تشکر
در سوال قبلی پاسخ داده شده است.
سلام من می خواستم دراین بخش اگرتوفیقی باشه همکاری کنم انشاالله
اگرکلیپی ساختیم ازطریق چه سایتی (قابل اطمینان شماباشدوزمان محدودنداشته باشد)آپلودکنیم تالینکش رابرای شمابفرستیم؟
پاسخ:
با سلام و تشکر
شما می توانید از دیتا سنتر های داخلی مانند Persianblog یا bayanbox برای این منظور استفاده نمایید.
سلام
فکر کنم سوالم را در جای غلطی پرسیدم
می خواستم یک کلیپ از سخنرانی های استاد درست کنم ولی برنامه ی مناسبی سراغ ندارم لطفا اگه امکان دارد راهنماییم کنید
پاسخ:
با سلام و تشکر،
متداول ترین نرم افزارها:
  • برای کلیپ صوتی، نرم افزار Adobe Audition
  • برای کلیپ تصویری، نرم افزارهای Edius و Adobe Premiere
سلام من خیلی دوست دارم که میکس فیلم و صوت روبیشتر یادبگیرم البته تا حدودی بلدم  ولی موقع درست کردن کلیپ سردرگم میشم
اگه توضیح یا أموزش هایی روبذارید که منم توی اینکار سهیم باشم ممنون میشم

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...